Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2006, 13:41   #321
CHW
Burgemeester

CHW's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
In sommige faciliteitengemeenten hebben de Franstaligen de meerderheid.

Bovendien hebben ook minderheden in rechten. Er bestaat daar zelfs een Europees verdrag over dat de flaminganten als enigen weigeren goed te keuren.

Tenslotte is "individuele tweetaligheid" de oplossing. Zie B.U.B.-programma.
De definitie van 'minderheid' past niet eens op de Franstaligen uit de faciliteitengemeenten rond Brussel.
Oud 19 augustus 2006, 13:42   #322
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp het probleem van die Walen niet. 175 jaar tijd om de taal van de meerderheid te kennen en nog altijd trekt het op geen ballen. Er moet een reden voor zijn: of wel te lui, te dom of ze hebben gewoon geen zin om dat boerkestaaltje te leren. Maar zeggen dat ze de goeien zijn? Sorry jongens, maar dit gaat te ver. Ze mogen eens in eigen borst kijken, voor ze weer eens met het vingertje wijzen.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 14:01   #323
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De hamvraag is nu of Leterme nog denkt eerste minister te kunnen worden. Een poll op Le Soir geeft aan dat 78% al tegen is. Zo'n polls zijn in het noorden van het land nu nog taboe, denk ik. Maar de vraag is gesteld.
Voor mij moet geen enkele Vlaming nog eerste minister worden,en mogen de volgende federale "onderhandelingen" gaan over de vraag hoe wij ons kunnen scheiden van Elio Di Rupistan...

Komaan zeg.....De huidige Eerste Minister heeft ooit EEN GANS BOEK geschreven ,moest dat gevolgd zijn,dan was het sociale weefsel,de ganse politiek van Belgie onherkenbaar veranderd.....

Toen ik laatst keek was ie nog altijd Eerste Minister
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 14:02   #324
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
noem mij omgekeerd één dorp waar de meerderheid en de burgemeester franstalig zijn in vlaanderen.

Met jou discuteren is toch ook niet alles he...Het gaat hier toch om faciliteitsgemeenten?

Hiervan zijn zeker voorbeelden van faciliteitsgemeenten in Wallonië (vb La Calamine) net als er facailiteitsgemeenten zijn in Vlaanderen (vb Ronse)
Drogenbos
Linkebeek
Sint-Genesius-Rode
Kraainem
Wezembeek-Oppem
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 14:07   #325
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De hamvraag is nu of Leterme nog denkt eerste minister te kunnen worden. Een poll op Le Soir geeft aan dat 78% al tegen is. Zo'n polls zijn in het noorden van het land nu nog taboe, denk ik. Maar de vraag is gesteld.
In het noorden van het land duiden polls erop dat een meerderheid inmiddels geen toekomst meer ziet voor de monarchie. Maar aangezien dit niet in UW kraam past, is dit natuurlijk een manipulatie van het groot Vlaemsch-nationalistisch complot?

En by the way, het 'noorden van het land' heeft een naam: Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 19 augustus 2006 om 14:09.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 14:13   #326
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Dat de Vlaamse overheid de Franstaligen afraadt naar Vlaanderen te gaan wonen. Alleen op die manier kunnen ze de verfransing van Vlaanderen remmen.
Dat de Franstaligen Nederlands leren. Alleen op die manier kunnen we de verfransing van Vlaanderen remmen
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 14:19   #327
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Ik begrijp het probleem van die Walen niet. 175 jaar tijd om de taal van de meerderheid te kennen en nog altijd trekt het op geen ballen. Er moet een reden voor zijn: of wel te lui, te dom of ze hebben gewoon geen zin om dat boerkestaaltje te leren. Maar zeggen dat ze de goeien zijn? Sorry jongens, maar dit gaat te ver. Ze mogen eens in eigen borst kijken, voor ze weer eens met het vingertje wijzen.
Kent u Frans?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 14:20   #328
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Dat de Franstaligen Nederlands leren. Alleen op die manier kunnen we de verfransing van Vlaanderen remmen
Als ik jullie belachelijke commentaar hier lees en serieus moet nemen, mag voor mijn part heel België verfransen. Jullie zijn gewoon te gek voor woorden. Nationalisten van het ergste soort. Ex-Joegoslavië waardig.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 14:33   #329
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
« MOSLIMS ZIJN INTELLECTUEEL NIET IN STAAT OM ZICH AAN DE BELGISCHE MAATSCHAPPIJ AAN TE PASSEN. »

We parafraseren hier de uitspraken van Yves Leterme, voorzitter van de Vlaamse executieve. Wij onderschrijven deze zin zeker niet, maar willen wel even de parallel aantonen met de uitspraak dat Franstaligen niet in staat zijn Nederlands te leren.

De eerste uitspraak over moslims zou de wereld rondgaan en internationale verontwaardiging opwekken, inclusief in de Nederlandstalige pers in België.

De tweede uitspraak over de Franstalige Belgen wordt toegejuicht door de Nederlandstalige pers in België.

Hoe is het zover kunnen komen? De B.U.B. denkt dat het hoog tijd is voor bezinning over de zin en onzin van federalisme en Vlaams-nationalisme.
ah mister bubbel-calimero Himself komt nog eens op de Vlamingen spuwen zonder echt te begrijpen wat er gebeurt is.
Oud 19 augustus 2006, 14:35   #330
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Zeer juist, samen met enkele andere hierboven gaat het wel degelijk over de 10 �* 12 miljard transfers.
Brussel/BHV/rand zijn peanuts i.v.m. de transfers, inderdaad zeer vreemd dat daar niets over gezegd wordt ?
Als YL een regering vormt en zich dan in allerlei bochten moet wringen, het maximaal haalbare, we zitten in coalitie,.....dan is de volgende verkiezingsuitslag alweer te voorspellen.
In deze speelt hij met vuur. Want in historisch opzicht zit CD&V in slechte papieren. Vanuit absolute meerderheden is men teruggevallen op een goede 30% van de kiezers met hulp van NVA.
In grootsteden betekent CD&V al niets meer, dit spreidt zich uit naar randgemeenten en verder het platteland in.
Ook in de randgemeenten in v.b. Antwerpen boert CD&V verkiezing na verkiezing achteruit. Hun steunberen vallen één voor één weg: rijke verenigingsleven, fanfare, wat is nog het verschil van "christelijk" onderwijs als er geen geestelijken meer zijn , ouders zelfs niet meer het minmale doen (1X per week naar de kerk), krimpende boerenstand,....
CD&V begint aan een eindfase en die ligt in Vlaanderen, België biedt geen meerwaarde maar achteruitgang, meeregeren met een corrupte PS straalt op je af.
Indien zijn stoer discours niet in daden wordt omgezet (transfers) dan zal ook CD&V kopje ondergaan bij volgende kiezing.
Nu kunnen ze nog een oppositiebonus hebben dankzij het wanbeleid van GV maar zulke bonus is rap opgebruikt.
In deze lijkt het mij zinvoller voor het origineel ,zijndeVB, te stemmen want inderdaad nog nooit sprak een CD&V-er zulke taal over vlaamse-waalse betrekkingen o.i.v. VB.
Mocht VB er niet geweest zijn ,dan was het business as usual: blauwen inruilen voor tsjeven in de federale regering. Maar dat verhaal is defintief over.
VB stemmen is wel degelijk nuttig en zinvol: zij en niemand anders bepalen de agenda !
Bovendien was ik aangenaam verrast door commentaar op hun VB-website, ik citeer:"Al die voorbeelden maken duidelijk dat Brussel binnen België verloren is voor Vlaanderen !"
Zelfs het VB begrijpt dat misschien Brussel moet opgegeven worden om een onafhankelijk staat uit te roepen, Vlaanderen heeft zelf die 10 �* 12 miljard hard nodig om zijn toekomst uit te bouwen.
Bovendien hebben alle steunmaatregelen aan onze francophone buren niets opgeleverd en als we daar nu al eens een dankwoordje voor hadden gekregen dan zou je nog zeggen.
Yves, je hebt maar éénmaal deze troef in handen.
In elk geval juni 2007 wordt razend spannend, wij kunnen er wat aan helpen door VB te stemmen.
Toch nog even in een kader zetten: een uiterst rake analyse. Waarvoor dank, Boerenverstand.
Oud 19 augustus 2006, 14:41   #331
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
In sommige faciliteitengemeenten hebben de Franstaligen de meerderheid.

Bovendien hebben ook minderheden in rechten. Er bestaat daar zelfs een Europees verdrag over dat de flaminganten als enigen weigeren goed te keuren.

In bepaalde gemeenten hebben sommige bevolkingsgroepen ook een meerderheid. Dus vanaf morgen zijn Italiaans, Turks, Hebreeuws, Arabisch, ... ook officiele talen.
Het EU-minderhedenverdrag telt in de faciliteitengemeenten niet, dat wist U toch,niet? Dat verdrag telt enkel voor historische minderheden en niet voor arogante inwijkelingen.

Citaat:
Als ik jullie belachelijke commentaar hier lees en serieus moet nemen, mag voor mijn part heel België verfransen. Jullie zijn gewoon te gek voor woorden. Nationalisten van het ergste soort. Ex-Joegoslavië waardig.
Zonder commentaar.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 19 augustus 2006 om 14:42.
Oud 19 augustus 2006, 14:49   #332
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kent u Frans?
Min of meer, er hangt wat haar aan, maar dat komt omdat ik het al jaren niet meer beoefen, wat ik trouwens jammer vind. Ik spreek dan weer wel vlot Spaans en Engels, en vloeiend Portugees. Ik denk dat ik het na paar weken oefenen, weer onder de knie zou hebben. Maar waar ik op doelde is, dat Walen na 175 jaar nog altijd geen Nederlands kunnen zoals Vlamingen Frans. En daar moet een reden voor zijn. Wie dat niet ziet, zoals u bijvoorbeeld, wil dat niet zien of draagt gewoon oogkleppen. Nu gaat u zeggen dat het Frans van de Vlamingen er op achteruit gaat, maar dat is normaal, Frans is niet langer de wereldtaal die het vroeger was en ,vooral, er is geen ijver om het Nederlands te leren bij de Franstaligen (zelfs zij die op Vlaams grondgebied wonen). Dit is trouwens nog één van de vele tekens aan de wand, dat dit land aan het barsten is.
Oud 19 augustus 2006, 14:53   #333
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

herhaling

Laatst gewijzigd door jOOSt : 19 augustus 2006 om 14:54.
Oud 19 augustus 2006, 15:03   #334
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Hoeft die onwil dan zo een groot probleem te zijn? Blijkbaar niet, gezien de vorige generaties Vlaamse politici deze onwil stimuleerden door faciliteiten toe te kennen.
Wel, die tijden (de jaren '50 tot '70) zijn voorbij. Definitief voorbij. Er kan nog hier en daar wat geleuterd en geprutst worden (zoals VHS in de BHV-zaak tevergeefs geprobeerd heeft), maar dat belet niet dat deze - bij uitstek "Belgische" - manier van doen voorgoed verleden tijd is.

Het verbaast me dat jij dat nog niet begrepen hebt. En blijkbaar heb je ook niet door dat uitgerekend het feit dat dit soort politiek gepruts voorbij is, tegelijk het zekere einde van de Belgische staat bezegeld heeft.

Interessant wel om vast te stellen dat je tussen de regels door wel aangeeft dat het overleven van de Belgische staat uitsluitend berust op de Vlaamse bereidheid om zich steeds maar weer te laten rollen, inpakken en bestelen.

Laatst gewijzigd door baarle : 19 augustus 2006 om 15:04.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 15:07   #335
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Hans opgelet als je naar Wallonië gaat met dat programma. Tweetalige Walen zijn even zeldzaam als eentalige Vlamingen;
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 15:10   #336
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waarom? Omdat jij dat graag wil?

JIJ hebt in alle geval overduidelijk toegegeven dat je de Vlamingen niet lust.
Het FDF - hier vertolkt in het discours van Everytime - stuurt aan op een etnische zuivering.
Oud 19 augustus 2006, 15:14   #337
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik vraag me zelfs af of zoiets al niet ter tafel kwam toen er over B-H-V werd onderhandeld...........
Ja hoor, maar het is mislukt. Dank zij Geert Lambert, één van de slapste flaminganten die er rondloopt. Een teken aan de wand dat dit soort gedateerd gepruts niet meer hoort in deze tijd.
Oud 19 augustus 2006, 15:18   #338
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Zouden Walen het toestaan dat een Waals grensdorp waar vlamingen zich vestigen en in de meerderheid zijn aansluit bij Vlaanderen?
Zou het logisch zijn dat Belgische Duitstalige dorpjes aansluiting vragen bij Duitsland?
Zou Frankrijk dit toestaan?
Als Duitsers de meerderheid uitmaken in een grensdorp van Nederland zou men het dan logisch vinden dat die aansluiten bij Duitsland?
Neen, neen, en nogmaals neen.
Waarom dan in de rand wel?
De consequentie van je discours is wel dat Vlaanderen moet leren leven met min of meer belangrijke anderstalige minderheden op zijn grondgebied.

Daarom pleit ik al lang voor een ingrijpend politiek charme-initiatief naar de franstalige Brusselaars en andere franstaligen in Vlaanderen toe. Zij zijn - net als de migranten - volwaardige Vlamingen. De band tussen de Nederlandse taal en de Vlaamse identiteit zou moeten doorgeknipt worden, denk maar aan Rijsel, Frans-Vlaanderen, Moeskroen, Edingen etc. Wat niet belet dat het Nederlands de "leitkultur" van de Vlaamse staat moet blijven, maar er moet een actief minderhedenbeleid komen vanwege de Vlaamse Beweging en de Vlaamse regering.
Oud 19 augustus 2006, 15:28   #339
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
De consequentie van je discours is wel dat Vlaanderen moet leren leven met min of meer belangrijke anderstalige minderheden op zijn grondgebied.

Daarom pleit ik al lang voor een ingrijpend politiek charme-initiatief naar de franstalige Brusselaars en andere franstaligen in Vlaanderen toe. Zij zijn - net als de migranten - volwaardige Vlamingen. De band tussen de Nederlandse taal en de Vlaamse identiteit zou moeten doorgeknipt worden, denk maar aan Rijsel, Frans-Vlaanderen, Moeskroen, Edingen etc. Wat niet belet dat het Nederlands de "leitkultur" van de Vlaamse staat moet blijven, maar er moet een actief minderhedenbeleid komen vanwege de Vlaamse Beweging en de Vlaamse regering.
Dat heeft m.i. enkel zin in een onafhankelijk Vlaanderen of in Heel-Nederland, waar de Franstaligen effectief een minderheid zijn. In België MOET je eentaligheid nastreven per territorium om kolonisatie te vermijden.
Oud 19 augustus 2006, 15:30   #340
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan kan die minderheid volgens hogervernoemde democratische principes haar maatschappij inrichten.
Maar voor België acht ik dit niet aan de orde.
Laten we het eens aan de Vlaamse burgers vragen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be