Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2007, 22:25   #41
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Waarmee je bevestigt dat er geen grenzen én geen Nederlands meer zou geweest zijn als het aan Belgique had gelegen.
En tot op de dag van vandaag worden ons de rechten op onze grenzen en op onze taal betwist.

Vraagje: Waarom moeten er grenzen zijn binnen een land?

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 22:28   #42
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Vraag dat eens aan de Franstaligen die in 1932 die grens per sé wilden om geen Nederlands te moeten leren.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 22:59   #43
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Vraag dat eens aan de Franstaligen die in 1932 die grens per sé wilden om geen Nederlands te moeten leren.
Waarmee je mijn vraag, die betrekking heeft op het heden, nog nie echt beantwoord hebt...

Oud 14 november 2007, 23:06   #44
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik krijg geen geluid
nu wel...
hahahahahahahahaha hilarisch clubje wel positief dat ze niet echt vandalenstreken uithalen!

Best wel leuke acties en grappige jongen zit hij hier opt forum ook

ook die fdfers zijn hilarisch! Zebben wel gelijk dat ze gaan moeten betalen maar das niet erg he tis voort vlaamse doel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2007, 23:07   #45
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarmee je mijn vraag, die betrekking heeft op het heden, nog nie echt beantwoord hebt...
Het heden? Het heden is het resultaat van het verleden. De Franstaligen hebben toen de veralgemeende tweetaligheid verworpen en na 75 jaar is dit het resultaat.

Maar goed, ze wilden voor 1830 al geen Nederlands leren, toen niet en nu niet.

Ik zie ook geen enkele zin meer om nog veel aan die grens te wijzigen die de 'overkant' wou.

Laat het me zo zeggen: hoeveel Franstalige kranten lees je? Hoeveel keer kijk je naar het nieuws op RTBF of RTL?
Oud 14 november 2007, 23:22   #46
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Het heden? Het heden is het resultaat van het verleden. De Franstaligen hebben toen de veralgemeende tweetaligheid verworpen en na 75 jaar is dit het resultaat.

Maar goed, ze wilden voor 1830 al geen Nederlands leren, toen niet en nu niet.

Ik zie ook geen enkele zin meer om nog veel aan die grens te wijzigen die de 'overkant' wou.

Laat het me zo zeggen: hoeveel Franstalige kranten lees je? Hoeveel keer kijk je naar het nieuws op RTBF of RTL?
Genoeg om te weten wat er leeft aan de andere kant van de taalgrens...

Oud 15 november 2007, 06:48   #47
fransV
Gouverneur

Standaard

Zou een TAK 'er voor LDD stemmen of verdelen die hun stemmen onder NVA en VB ? Zien zij LDD als Vlaams Nationalistisch ?
fransV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 07:18   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Laten we zeggen dat zowel Vlaamse Beweging als Belgische reactie relevant zijn geweest voor de vorming van een officiële taalgrens. Zonder de Vlaamse Beweging was Frans nu nog steeds de enige feitelijke officiële taal en was er dus geen taalgrens (behalve een sociale, als het Nederlands tegen dan al in Vlaanderen niet uitgeroeid zou geweest zijn); zonder de Belgische reactie was heel België nu misschien tweetalig.
Waalse, niet Belgische reactie. 't Grote verzet tegen een mogelijke tweetaligheid (die trouwens nog steeds een rangorde vooropstelde: 't ging dus om een eerste taal naast een facultatieve taal, geen algehele tweetaligheid) kwam uit de Waalse Beweging die zich verzette tegen de invoering van het Nederlands als ambtelijke taal in Wallonië.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 09:49   #49
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Genoeg om te weten wat er leeft aan de andere kant van de taalgrens...
Wel, ik ook. Alleen zijn er nog nauwelijks mensen die dat doen. Idem voor Nederlandstalige kranten daar (behalve voor toeristen dan).
Oud 15 november 2007, 11:16   #50
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

als alle vlamingen de Franstalige gazetten zouden gaan lezen dan peins ik dat vb en n-va nu zo ongeveer de absolute meerderheid zouden behaald hebben.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 11:55   #51
69kk
Partijlid

Standaard Als TAC TAK is dan...

meen ik dat men klein moet beginnen. Misschien groeit daaruit wel een knappe Vlaamsche politieke voorman die belgie van de kaart schildert.
Daar wachten we al 175 jaar op.
69kk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 12:09   #52
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransV Bekijk bericht
Zou een TAK 'er voor LDD stemmen of verdelen die hun stemmen onder NVA en VB ? Zien zij LDD als Vlaams Nationalistisch ?
Speelt dat een rol voor een vereniging die partijpolitiek neutraal is?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 12:21   #53
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
als alle vlamingen de Franstalige gazetten zouden gaan lezen dan peins ik dat vb en n-va nu zo ongeveer de absolute meerderheid zouden behaald hebben.
je suis pleinement accord avec vous!
Oud 15 november 2007, 12:54   #54
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waalse, niet Belgische reactie. 't Grote verzet tegen een mogelijke tweetaligheid (die trouwens nog steeds een rangorde vooropstelde: 't ging dus om een eerste taal naast een facultatieve taal, geen algehele tweetaligheid) kwam uit de Waalse Beweging die zich verzette tegen de invoering van het Nederlands als ambtelijke taal in Wallonië.
Ja, maar de ironie was dat een groot deel van de initiële voorlopers van die "Waalse" Beweging eigenlijk Franstaligen uit Vlaanderen waren (waaronder veel Waalse inwijkelingen). Pas iets later kreeg die beweging vaste voet in Wallonië:

Citaat:
Né en Flandre et �* Bruxelles, un mouvement de défense francophone se met en place dans les cercles de fonctionnaires francophones pour lutter contre �* l'introduction du néerlandais dans l'administration qui équivaut pour ses premiers militants wallons �* des pertes d'emploi, du gaspillage d'argent, l'infantilisation de la culture et �* une atteinte �* l'unité nationale[6].
(Wikipedia, met medewerking van José Fontaine)

De Société de Propagande wallonne (een belangrijke vroege "voorloper" van de Waalse Beweging) is ontstaan in... Elsene. Het eerste "Waals congres" vond in 1890 plaats te... Brussel. Blijkbaar is de dubbelzinnige houding van veel Waalse bewegers (haat-liefde) pas later ontstaan, bij de opkomst van wat ik het "industrieel walligantisme" zou noemen.

Deze beweging voor de "verdediging der Franstaligen" heeft zich steeds doorgezet in Vlaanderen, in het bijzonder in Brussel, in alliantie met de geestesgenoten in Wallonië (waar die, om demografische redenen, uiteraard sterker was).
In het stadium van de invoering van de tweetaligheid, was de reactie nog essentieel nog "heel-Belgisch" (al was het regionalisme in Wallonië reeds in opkomst). Vandaar dat ik het had over een "Belgische reactie" en niet over "Waalse reactie": het Belgische kader bleef het referentiepunt.

Sta vrij me te corrigeren.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 12:56   #55
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Idem. En dan zou het links-flamingantisme sterker staan.

Zelf lees ik van thuis uit (wel, grootouders' thuis uit) al zolang ik kan lezen Le Soir. De toon is vaak gewoon wraakroepend.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Oud 15 november 2007, 13:48   #56
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Waarom niet?

Waarom zijn er grenzen binnen Duitsland, waarom zijn er grenzen binnen de VS, waarom zijn er grenzen binnen Zwitserland?
Omdat die nodig zijn om deze landen te doen functioneren. En die grenzen functioneren omdat ze gerespecteerd worden. Basel Stadt probeert aan Basel Land geen gemeentes te ontfutselen, Washington DC aanvaardt dat de voorsteden in Virginia en Maryland niet onder haar vallen.
in België is die grens er ook. En ze is nodig, zo blijkt steeds weer. En het is nodig dat die grens eindelijk ook eens gerespecteerd wordt.

Of mag het Frans van jou onbeperkt verder Vlaanderen koloniseren?
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 19:14   #57
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ik krijg geen geluid
Te dicht bij de boxen gestaan in de dancing in't weekend?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 19:16   #58
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Idem. En dan zou het links-flamingantisme sterker staan.

Zelf lees ik van thuis uit (wel, grootouders' thuis uit) al zolang ik kan lezen Le Soir. De toon is vaak gewoon wraakroepend.
Heb ik als enige de indruk dat "LS" een flutkrant voor kinderen is?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 19:55   #59
Burkide
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Heb ik als enige de indruk dat "LS" een flutkrant voor kinderen is?
Neen, dat doet onrecht aan die krant, die ook wel z'n journalistieke kwaliteiten heeft. Maar uit de communautaire berichtgeving blijkt gewoon een zeer duidelijke vooringenomenheid.
Oud 15 november 2007, 20:55   #60
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om het vreedzaam samenleven tussen de twee bevolkingsgroepen te kunnen garanderen. Dankzij die grens weet men: Daar is de officiële taal Nederlands en aan de andere kant Frans. Geen discussie mogelijk.
Tenzij een bevolkingsgroep die grens en de bijbehorende taalwetten in twijfel trekt.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be