![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
VL doen altijd alsof de verfransing niet kan tegengehouden worden. In de 6 is het nu te laat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Uw vraag werd al meermaals beantwoord: de faciliteiten zijn het probleem. In plaats van integrerend te werken zijn het "aanzuigers" geworden van verfransing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Was jij het niet die hier ooit stelde dat geen enkele taalkundige situatie definitief is? Waarom zou de verfransing van de faciliteitengemeenten dan een onomkeerbaar proces zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Beter zou zijn: waar iedereen zich thuis kan voelen.. als hij maar de streektaal respecteert ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Klopt niet: in Moeskroen pas ik mij wel aan. Jaren geleden was ik in Belgisch Komen en sprak er... Frans. Ik vind het maar normaal mij aan te passen in een Waalse gemeente, zelfs daar waar er faciliteiten zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb helemaal geen probleem met Franstaligen in Vlaanderen. U wel? Zo ja, waarom? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel rond een bepaalde houding die sommige Franstaligen aannemen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() Over de houding die anderen aannemen, hebben we geen controle. Over hoe wij daarop reageren wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
20 jaar geleden had ik niet zoveel interesse voor politiek en toen dacht ik absoluut niet dat faciliteiten uitdovend bedoeld waren. Ik denk trouwenns niet dat dat ergens in een wet staat. Gevolg in Moeskroen in station bijv. spreek ik NL en.. blijf dat doen. Ik denk dat de meeste FR-Belgen in de rand niet eens beseffen dat de VL denken dat die faciliteiten uitdovend bedoeld zijn en als ze dat beseffen, het nog in geen enkele wet gelezen hebben. Bovendien blijkt in de praktijk dat de meest VL zeer snel op FR overschakelen, dus daruit blijkt ook niet dat er van uitdoving sprake is. Je zou verwachten dat ze 25 jaar na de taalgrens zouden gezegd hebben, nu geen FR meer; maar nee een.. we zijn nu al meer dan 40 jaar ver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het valt eigenlijk hoe langer hoe meer op dat de politici uit de vorige generaties steevast slordige en wankele compromissen hebben gesloten waarbij niets ten gronde werd geregeld en de kiezer aan beide van de taalgrens werd voorgelogen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In een stad zoals NY wonen meer mensen dan in gans België en ze hebben er voldoende met één burgemeester. In Brussel zijn er gvd 19, met elk een schepencollege, gemeenteraad, stadhuis vol ambtenaren, etc. Allemaal betaald door de belastingbetaler. Werkelijk surrealistisch. Uiteraard behouden we wél onze Vlaamse gemeentes. Heheh. Daarom ook 4/5. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Verder moet je je ook niet verkijken op de term "mayor". De burgemeester van New York heeft op het grondgebied van de stad bevoegdheden die zelfs de Vlaamse Gewestregering niet heeft. Hij is eerder de president van een stadsstaat dan de burgermeester van een stad. De stad NY is verder onderverdeeld in een 50 tal "communities" die beter met onze gemeentes te vergelijken zijn. Maar goed, ik ben volledig voorstander voor een fusie van alle Brusselse gemeentes, het opheffen van het Brusselse gewest en het overdragen van alle gewestbevoegdheden aan de stad "groot Brussel". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() Daar zeg je nog zoiets. Zonder Vlaamse inmeninging en geld of Europese invloeden, was Brussel al lang verloerderd. Wat hebben die 'sociale' Walen voor de stad gedaan? Twee keer niets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat NY opgedeeld is in communities ligt voor de hand. Niettemin teren ze daar niet op de communities. Daar bestaat geen gans apparaat van burgemeesters, schepenen, gemeenteraadsleden, ambtenaren etc. Je moet toegeven: het swingt hier de pan uit. Werkelijk te overdreven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verfransing is geen sociologisch verfransing zoals u suggereert (d.i. een bevolkingsgroep die voortaan Frans spreekt in plaats van Nederlands), maar is het gevolg van inwijking uit Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |