Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 november 2007, 08:49   #41
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Mijn beste Straatrue, u spreekt waarschijnlijk over zaken waar u weinig of niets van kent. De extremistische francofonie is in Dilbeek, Sint-Pieters-Leeuw, Grimbergen etc. wel degelijk aanwezig en ze maken er even degoutant van hun tak als in Kraainem, Rode of Wezembeek. Alleen stoten ze er op een zelfbewuste Vlaamse bevolking, veelal goedbetaalde kaderleden en uitoefenaars van intellectuele beroepen die uit de rest van Vlaanderen afkomstig zijn en niet onder de indruk zijn van het hysterisch discours over "les droits des francophones".
Dus rustig verzet is mogelijk.
VL doen altijd alsof de verfransing niet kan tegengehouden worden.
In de 6 is het nu te laat.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:51   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Als Dilbeek op een rustige manier heeft kunnen "standhouden" en de Vl er nog altijd thuis zijn; what's the problem?

FR-Olievlek minder groot
Uw vraag werd al meermaals beantwoord: de faciliteiten zijn het probleem. In plaats van integrerend te werken zijn het "aanzuigers" geworden van verfransing.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:53   #43
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Was jij het niet die hier ooit stelde dat geen enkele taalkundige situatie definitief is? Waarom zou de verfransing van de faciliteitengemeenten dan een onomkeerbaar proces zijn?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 08:53   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn beste Straatrue, u spreekt waarschijnlijk over zaken waar u weinig of niets van kent. De extremistische francofonie is in Dilbeek, Sint-Pieters-Leeuw, Grimbergen etc. wel degelijk aanwezig en ze maken er even degoutant van hun tak als in Kraainem, Rode of Wezembeek. Alleen stoten ze er op een zelfbewuste Vlaamse bevolking, veelal goedbetaalde kaderleden en uitoefenaars van intellectuele beroepen die uit de rest van Vlaanderen afkomstig zijn en niet onder de indruk zijn van het hysterisch discours over "les droits des francophones".
Inderdaad, al jaar en dag wordt er een ware lastercampagne vanuit Franstalige hoek georganiseerd tegen Dilbeek dat omschreven wordt als een "fascistische", "intolerante", "francofobe" gemeente. Alleen al aan de slogan "Dilbeek, waar Vlamingen thuis zijn" stoort men zich geweldig.
Oud 16 november 2007, 08:54   #45
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw vraag werd al meermaals beantwoord: de faciliteiten zijn het probleem. In plaats van integrerend te werken zijn het "aanzuigers" geworden van verfransing.
Dat klopt: in Moeskroen pas ik mij ook zo weinig mogelijk aan.
Oud 16 november 2007, 08:55   #46
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad, al jaar en dag wordt er een ware lastercampagne vanuit Franstalige hoek georganiseerd tegen Dilbeek dat omschreven wordt als een "fascistische", "intolerante", "francofobe" gemeente. Alleen al aan de slogan "Dilbeek, waar Vlamingen thuis zijn" stoort men zich geweldig.

Beter zou zijn: waar iedereen zich thuis kan voelen.. als hij maar de streektaal respecteert
Oud 16 november 2007, 09:00   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt: in Moeskroen pas ik mij ook zo weinig mogelijk aan.
Klopt niet: in Moeskroen pas ik mij wel aan. Jaren geleden was ik in Belgisch Komen en sprak er... Frans. Ik vind het maar normaal mij aan te passen in een Waalse gemeente, zelfs daar waar er faciliteiten zijn.
Oud 16 november 2007, 09:01   #48
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Te laat voor wat?

Ik heb helemaal geen probleem met Franstaligen in Vlaanderen.

U wel? Zo ja, waarom?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 09:02   #49
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Te laat voor wat?

Ik heb helemaal geen probleem met Franstaligen in Vlaanderen.

U wel? Zo ja, waarom?
Inderdaad, het probleem is niet dat er zich Frans- of anderstaligen in Vlaanderen bevinden. Daar draait het helemaal niet rond.

Wel rond een bepaalde houding die sommige Franstaligen aannemen!
Oud 16 november 2007, 09:03   #50
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, het probleem is niet dat er zich Frans- of anderstaligen in Vlaanderen bevinden. Daar draait het helemaal niet rond.

Wel rond een bepaalde houding die sommige Franstaligen aannemen!
Over de houding die anderen aannemen, hebben we geen controle. Over hoe wij daarop reageren wel.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 10:40   #51
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Klopt niet: in Moeskroen pas ik mij wel aan. Jaren geleden was ik in Belgisch Komen en sprak er... Frans. Ik vind het maar normaal mij aan te passen in een Waalse gemeente, zelfs daar waar er faciliteiten zijn.
Wel je ziet hoe men verschiilend kan reageren op faciliteiten.
20 jaar geleden had ik niet zoveel interesse voor politiek en toen dacht ik absoluut niet dat faciliteiten uitdovend bedoeld waren. Ik denk trouwenns niet dat dat ergens in een wet staat.
Gevolg in Moeskroen in station bijv. spreek ik NL en.. blijf dat doen.

Ik denk dat de meeste FR-Belgen in de rand niet eens beseffen dat de VL denken dat die faciliteiten uitdovend bedoeld zijn en als ze dat beseffen, het nog in geen enkele wet gelezen hebben.

Bovendien blijkt in de praktijk dat de meest VL zeer snel op FR overschakelen, dus daruit blijkt ook niet dat er van uitdoving sprake is.
Je zou verwachten dat ze 25 jaar na de taalgrens zouden gezegd hebben, nu geen FR meer; maar nee een.. we zijn nu al meer dan 40 jaar ver.
Oud 16 november 2007, 10:42   #52
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
20 jaar geleden had ik niet zoveel interesse voor politiek en toen dacht ik absoluut niet dat faciliteiten uitdovend bedoeld waren. Ik denk trouwenns niet dat dat ergens in een wet staat.
Het staat niet in de wet. Maar het werd indertijd wel zo voorgested door de Vlaamse onderhandelaars.

Het valt eigenlijk hoe langer hoe meer op dat de politici uit de vorige generaties steevast slordige en wankele compromissen hebben gesloten waarbij niets ten gronde werd geregeld en de kiezer aan beide van de taalgrens werd voorgelogen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 10:43   #53
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Het staat niet in de wet. Maar het werd indertijd wel zo voorgested door de Vlaamse onderhandelaars.

Het valt eigenlijk hoe langer hoe meer op dat de politici uit de vorige generaties steevast slordige en wankele compromissen hebben gesloten waarbij niets ten gronde werd geregeld en de kiezer aan beide van de taalgrens werd voorgelogen.
Sorry als het niet in de wet staat....
Oud 16 november 2007, 10:48   #54
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Op het nieuws gehoord: de burgemeester van Wezembeek zegt: we zijn Brusselse gemeenten.
Voor Kraainem, Linkebeek,... heeft hij in de feiten gelijk.

Keulen & C° gedragen zich als de leraar die een veel te rumoerige klas heeft maar niet durft optreden en het pas doet als het veel te laat is = pas halverwege mei strafwerk geven.

Dat is dan ook zinloos wegens veeeeel te laat. Het kalf is dan al verdonken en hij moet niet meer hopen dat hij door deze nieuwe strengheid de zaken nog kan omkeren. Integendeel, de leerlingen hebben gezien hoe zwak de meester is en zullen nog meer ambras maken.
Even terzijde: 4/5 van de burgemeesters in Brussel mogen afgeschaft worden. Zijn overbodige postjes die handenvol geld kosten en niets opleveren. Integendeel: zorgt enkel voor moeilijkheden.

In een stad zoals NY wonen meer mensen dan in gans België en ze hebben er voldoende met één burgemeester. In Brussel zijn er gvd 19, met elk een schepencollege, gemeenteraad, stadhuis vol ambtenaren, etc. Allemaal betaald door de belastingbetaler. Werkelijk surrealistisch.

Uiteraard behouden we wél onze Vlaamse gemeentes. Heheh. Daarom ook 4/5.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 10:52   #55
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Even terzijde: 4/5 van de burgemeesters in Brussel mogen afgeschaft worden. Zijn overbodige postjes die handenvol geld kosten en niets opleveren. Integendeel: zorgt enkel voor moeilijkheden.

In een stad zoals NY wonen meer mensen dan in gans België en ze hebben er voldoende met één burgemeester. In Brussel zijn er gvd 19, met elk een schepencollege, gemeenteraad, stadhuis vol ambtenaren, etc. Allemaal betaald door de belastingbetaler. Werkelijk surrealistisch.

Uiteraard behouden we wél onze Vlaamse gemeentes. Heheh. Daarom ook 4/5.
Tobback zei terecht: voor ze aan uitbreiding van BRXL denken, eerst bewijzen dat ze de huidige convenabel kunnen besturen
Oud 16 november 2007, 11:04   #56
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
De stad NY heeft toch nog net iets minder inwoners dan België

Verder moet je je ook niet verkijken op de term "mayor". De burgemeester van New York heeft op het grondgebied van de stad bevoegdheden die zelfs de Vlaamse Gewestregering niet heeft. Hij is eerder de president van een stadsstaat dan de burgermeester van een stad. De stad NY is verder onderverdeeld in een 50 tal "communities" die beter met onze gemeentes te vergelijken zijn.

Maar goed, ik ben volledig voorstander voor een fusie van alle Brusselse gemeentes, het opheffen van het Brusselse gewest en het overdragen van alle gewestbevoegdheden aan de stad "groot Brussel".
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2007, 11:14   #57
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Tobback zei terecht: voor ze aan uitbreiding van BRXL denken, eerst bewijzen dat ze de huidige convenabel kunnen besturen
Daar zeg je nog zoiets. Zonder Vlaamse inmeninging en geld of Europese invloeden, was Brussel al lang verloerderd. Wat hebben die 'sociale' Walen voor de stad gedaan? Twee keer niets.
Oud 16 november 2007, 11:17   #58
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
De stad NY heeft toch nog net iets minder inwoners dan België

Verder moet je je ook niet verkijken op de term "mayor". De burgemeester van New York heeft op het grondgebied van de stad bevoegdheden die zelfs de Vlaamse Gewestregering niet heeft. Hij is eerder de president van een stadsstaat dan de burgermeester van een stad. De stad NY is verder onderverdeeld in een 50 tal "communities" die beter met onze gemeentes te vergelijken zijn.

Maar goed, ik ben volledig voorstander voor een fusie van alle Brusselse gemeentes, het opheffen van het Brusselse gewest en het overdragen van alle gewestbevoegdheden aan de stad "groot Brussel".
Natuurlijk kunnen er nuances geplaatst worden bij de vergelijking. Maar Antwerpen ken ook maar één burgemeester.

Dat NY opgedeeld is in communities ligt voor de hand. Niettemin teren ze daar niet op de communities. Daar bestaat geen gans apparaat van burgemeesters, schepenen, gemeenteraadsleden, ambtenaren etc.

Je moet toegeven: het swingt hier de pan uit. Werkelijk te overdreven.
Oud 16 november 2007, 12:05   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gevolg in Moeskroen in station bijv. spreek ik NL en.. blijf dat doen.

Ik denk dat de meeste FR-Belgen in de rand niet eens beseffen dat de VL denken dat die faciliteiten uitdovend bedoeld zijn en als ze dat beseffen, het nog in geen enkele wet gelezen hebben.

Bovendien blijkt in de praktijk dat de meest VL zeer snel op FR overschakelen, dus daruit blijkt ook niet dat er van uitdoving sprake is.
Je zou verwachten dat ze 25 jaar na de taalgrens zouden gezegd hebben, nu geen FR meer; maar nee een.. we zijn nu al meer dan 40 jaar ver.
Het uitdovend karakter staat niet in de wet betreffende de gemeenten met bijzonder taalstatuut (dat is de officieel vastgelegde omschrijving voor de, officieus genoemde, faciliteitengemeenten), maar valt wel te lezen in het rapport dat aan de basis ligt van deze wet, nl. het rapport van de Commissie-Harmel. Daar staat te lezen dat men moet betrachten een taalkundig homogeen gebied te vormen (met uitzondering van Brussel), opdat dit de vrede en stabiliteit van België kan waarborgen (net als in Zwitserland).

De verfransing is geen sociologisch verfransing zoals u suggereert (d.i. een bevolkingsgroep die voortaan Frans spreekt in plaats van Nederlands), maar is het gevolg van inwijking uit Brussel.
Oud 16 november 2007, 12:06   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht

Het voorstel kwam niet enkel van de Vlaamse onderhandelaars, maar stond te lezen in het aanbevelingsrapport van de Commissie-Harmel (een commissie die bestond uit Vlamingen als Franstaligen).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be