![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Moet het engels een vierde landstaal worden? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
16 | 28,57% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
40 | 71,43% |
Aantal stemmers: 56. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() daarin geef ik je gelijk. Ergens uit koppigheid tegen de dominantie van het Engels blijf ik pleiten voor Frans als tweede taal, en Engels als derde.
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 19 november 2007 om 10:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En Engels op de werkvloer wordt niet opgedrongen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als we ons nu eerst eens zouden concentreren om de 3 huidige landstalen onder de knie te krijgen?
![]() |
#46 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nee het Engels moet de tweede taal worden. Spijtig genoeg maar met Nederlands kan je maar terecht op een beperkt aantal plaatsen, met Frans op een paar plaatsen meer maar met Engels kan je bijna heel de wereld rond.
In Wallonië is het bijna de tweede taal en in Vlaanderen ook dus ipv al die onozele discussies te houden over Nederlands en Frans ineens de knoop resoluut doorhakken en kiezen voor het Engels als tweede taal !
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,... -------------------------------------------------- Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn... |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Parlementslid
|
![]() het verschil tussen beiden is dat engelstaligen geen engelstalig onderwijs of administratie eisen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
|
![]() snobisme, luiheid, gebrek aan respect voor de eigen taal, enz...
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je kan massa's Engelstailge informatie over de meest diverse onderwerpen vinden('t hangt er natuurlijk wel vanaf wat je volgt in Informatica zal logischerwijze meer Engels voorkomen dan in bv Klassieke talen, maar toch). Als je alle informatie eerst moet vertalen naar het Nederlands dan bij je wel een tijdje zoet.
![]() |
![]() |
#51 |
|
![]() is dat zowiezo al niet?
ik vind eigenlijk dat engels eerder de derde landstaal is op school leer je ze toch ook in die volgorde? Je leert hier eerst nederlands, vervolgens frans, daarna engels, en eventueel daarna Duits in het middelbaar. Ik heb zelfs nooit duits gekend, en ik kan beter engels dan frans. Ik zou eigenlijk liever Spaans kennen dan Duits.
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
|
![]() precies, zo kan je voor alles een excuus vinden, waarom überhaupt nog vertalen dan: binnenkort cursussen met stukken in 't Italiaans, Duits, Frans, Engels enz...
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 19 november 2007 om 17:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Intussen schat men het netto-profijt van de angelsaksische cultuur door haar dominantie reeds op $ 65,- per jaar/aardbewoner. Tot de ontlasting van de dragers van de angelsaksiiisiche cultuur moet gezegd worden dat er reeds velen inzien dat de verpletterende kracht van de taal ook een schaduwzijde heeft: er dreigt een vervlakking, een totale desinteresse als het over "de andere mensen" gaat in het engelssprekende deel va de wereld. Sommigen beginnen er zich rekenschap van de geven dat de taaldominatie gepaard gaat met een cultuurverlies (& zelf het dalen van het IQ bij de monotalige schoolbevolking). Taal is communicatie, het engels is een gemakkelijk middel maar het volstaat niet & is nogal onhandig door talrijke betekenisverarringen en de diversiteit van "soorten" engels (Het indische engels is inmiddels de belangrijkste "ondersoort" geworden). Persoonlijk verkies ik de communicati tussen mensen die allen als 2de taal Esperanto hebben geleerd - maar streven naar een verplichte invoering lijkt me niet "de methode" - een taal heeft gemiddeld zo'n 400 jaar nodig om tot volwassenheid door te groeien - Esperanto is amber 125 jaar oud en bovendien een kunsttaal. Maar we doen het niet slecht : op wikipedia zijn we momenteel de 15de taal in aantal artikels ! Een 10tal universiteiten hebben overal verspreid in de wereld hun leerstoel "Esperantologie" - we hebben een aantrekkelijk en rijk gevarieerd culturele scène...
![]() |
![]() |
#55 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
In de rand moeten daar dan maar oplossingen voor worden gezocht zonder er moeilijk over te doen. Ik blijf natuurlijk nog steeds voorstander van het engels als tweede taal in gans België.
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,... -------------------------------------------------- Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Leer eens lezen voordat je reageert
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik kan lezen, in tegenstelling tot jij die er maar niet in slaagt om in een andere draad op simpele vragen te antwoorden.
Ik hoop dat je zelf de consequenties van uw argumentatie betreft? Je hebt zelf net een argument gegeven om BHV eenzijdig te splitsen zonder compensaties en onderhandelingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Parlementslid
|
![]() Could'nt agree more.