![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Banneling
|
![]() Als het recht op sex al mocht bestaan, dan overtreden vele godsdiensten de mensenrechten...
De mensen aansporen tot maximale voortplanting: dat hoorde pas een strafbare daad te zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Burgemeester
|
![]() Uiteindelijk is het de natuur die daarvoor straft, de kruik gaat maar te water tot ze barst.
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Inaction estruendosa.
Laatst gewijzigd door eno2 : 21 november 2007 om 13:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | ||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Enfin, soit. Citaat:
In het Johannesevangelie komen de twee moordenaars aan het woord die samen met Christus de kruisdood moeten sterven. De ene beschimpt Hem, de andere legt eerstgenoemde het zwijgen op, zeggende dat zij beiden hun straf dubbel en dik verdiend hebben, terwijl Jezus niets heeft misdaan. Dat teken van goede wil was voor de Gekruisigde voldoende om hem zelfs zijn misdaden - moord, toch niet zomaar een kruimelmisdrijf - te vergeven. Eén teken van goede wil, hoe klein ook. Nemen we een ander voorbeeld: de zelfmoordpiloten van 11 september 2001. Kan iemand het uitsluiten dat één (of méér) van hen een gevoel van berouw voelde opkomen, slechts één luttele fractie van een seconde vóórdat het toestel tegen de toren te pletter sloeg? Zo van "Wat heb ik in Gods naam gedaan?" Kan jij dit uitsluiten? Ik denk dat geen levende ziel op de hele wereld zich dit moet pretenderen. Is die piepkleine blijk van goede wil voldoende? Alleen God weet het, het oordeel is niet aan ons. (En gelukkig maar...) Citaat:
Heb jij er last van of ik 's nachts of overdag rituelen uitvoer? Desnoods door tegen een boom te gaan pissen en een variant op het vaderons te verzinnen? Zal ik jou eens wat vertellen, beste vriend?! Je hebt er niet het minste uitstaans méé!!! Citaat:
Maar... je zal het toch met me eens zijn dat lang niet iedereen zomaar inmenging duldt in zijn (privé)leven. Een tijdje terug werkte er een collega bij me, die zwaar gebukt ging onder echtelijke problemen, maar die die problemen in alle talen ontkende en elke aangeboden hulp resoluut afsloeg. Heb jij dan geen gevoel van onmacht? Dat zou me verbazen, zelfs al deel je mijn geloof niet. Want dat gevoel van onmacht is toch heel menselijk. Of niet? Als ik dat gevoel van onmacht deels sublimeer in gebed, ook om zélf tot verlichting te komen, gelovende (maar niet zeker wetende, want "geloven" is niet "weten") dat dit gebed op één of andere zelfs voor mij niet altijd verifieerbare manier betrokkene toch kan helpen... ... wie ben jij dan om me dit te ontzeggen? In 1973 viel mijn moeder na een zware operatie in coma, terwijl mijn vader met vijf jonge kinderen (tussen 5 en 11 jaar) dreeg te blijven zitten. De iets oudere vrouw, die samen met haar op de kamer lag, vroeg vertwijfeld aan de doktoren, die zich onmiddellijk rond mijn moeders ziekenbed verzameld hadden, of ze nog veel konden doen. De hoofdgeneeskundige schudde ontmoedigd het hoofd: "Niet veel meer. Bent u gelovig, mevrouw?" "Jawel, professor.", antwoordde de dame. "Neem dan uw rozenkrans en bid, alstublieft. Het is het enige wat we nog kunnen doen." Mijn moeder werd drie dagen later weer wakker en verkeert tot op vandaag in redelijk goede gezondheid. Jarenlang zijn we met die dame (en haar familie) in contact gebleven, totdat die een jaar of twee overleed. Dat een simpele postbode als EFL jou niet kan overtuigen van de redenen waarom hij bidt, tot daar toe. Maar dat een gestudeerd en geleerd man als die hoofdgeneeskundige, in zekere zin zélf een klein beetje meester over leven en dood, zijn gevoel van onmacht sublimeert en zélf, mét die dame, een gebedje naar boven stuurde terwille van die arme moeder van vijf jonge kinderen, dat moet je toch tot nadenken stemmen. En dan bedoel ik niet dat dit jou moet overtuigen van het bestaan van een God. Maar wél van het feit dat het geloof in een God niet zo idioot is als jij hier laat uitschijnen. Want - sans rancune - de toon die je daarnet aansloeg is onnodig grof en kwetsend, en voegt niets interessants aan deze gedachtewisseling toe. Citaat:
Maar als je dan toch absoluut het "nut" van bidden wil kennen... Wel, elke psycholoog, ook een niet-gelovige, zal je makkelijk kunnen aantonen dat bidden voor "hopeloze gevallen" in de eerste plaats degene die bidt verlichting schenkt. Verlichting in de zin dat de last die hij meedraagt (omdat hij het zich aantrekt) "lichter" wordt. Maar vaak ook verlichting in de zin van het "licht" zien, en met een concrete oplossing (of tenminste het begin ervan) komen aandraven. Gebed kan dus in de eerste plaats deugd doen (=lichter maken) voor degene die bidt, en het kan daarnaast ook nog inspirerend (=belichtend) werken. Ik maak me sterk dat je nauwelijks een psycholoog, zelfs een niet-gelovige, zal vinden die dit carrément gaat ontkennen. De enige voorwaarde is dat degene die bidt ook écht in God gelooft. Een niet-gelovige kán niet bidden - tenminste niet op die manier zoals ik het hier heb pogen te beschrijven. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |||||||||||||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Welke groep denk jij dat die mannen in die vliegtuigen behoorden? En zelfs dat maakt niet uit, de FEITEN zijn zoals ze zijn, duizenden doden... of er nu eentje schuldgevoelens heeft gehad, veranderd aan de zaak niet veel... De daden tellen... Citaat:
![]() Meestal het geval als men niet hoort wat men wil horen... FEIT : dans rond een altaar of een boom, ga vragen wat je wil naar god... veranderen doe je daarmee niets... Moest dat wel het geval zijn, dan ware er ALLANG wereldvrede, iedere gelovige bid daar voor... Citaat:
vertel mij eens iets.... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn eigen vader is 5 jaar geleden gestorven aan kanker... Wij WISTEN op voorhand dat hij ding sterven. Ik ben niet aan het bidden geslagen. Zo ook mijn vader niet... Ik nam terstond al mijn vakantie op, verlengde dat met palliatief verlof dat ik zolang verlengde als ik kon, en nam nog een aantal dagen onbetaald, om mijn moeder te kunnen bijstaan bij de laatste zware zorgen voor mijn vader. Ergens in de laatste dagen kwam de pastoor langs, op aandringen van mijn moeder. En die kwam daat zeer mooie theorien verkondigen... Tot mijn vader hem de feiten vertelde zoals ze zijn... 'u staat hier al een uur mooie dingen te zeggen, maar er is niets veranderd' , 'Mijn familie heeft mijn laatste weken aangenaam gemaakt, het enige dat ze konden deden ze, maar u god heb ik niets zien doen.'. Daarmee zeg ik niet dat u niet MAG bidden, of dat u u moeder aan haar lot overliet... Maar zeg ik zeer duidelijk wat mijn vader zegt : 'met dat bidden was er niets verandered, maar wel door de daden van mijn familie'... Waarvan de moed komt om effectief iets te doen, spelt niet echt een rol. U waarschijnlijk door gebed... Maar feiten blijven feiten... veranderen doet het niets... Het enige effect zit tussen de oren van diegene die aan het bidden is. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zo is jouw moeder niet blijven leven door een god, of door bidden.. Maar is je moeder het voorbeeld van hoe sterk en inginieus een mens in elkaar zit. Dat is geen belediging aan u moeder. Dat is een bevestiging dat wat u moeder heeft doen overleven, geen aanwijzing van god is. Maar en vaststelling dat wij over onszelf nog wonderbaarlijke zaken kunnen vaststellen en ontdekken... Hoe dat komt, ik weet het niet, en jij ook niet.. Maar dat is niet belangrijk, het resultaat telt : dat jij nog een tijd langer hebt met je moeder... Maar er is geen aanwijzing ergens dat je gebed of god daarmee iets te maken zouden hebben... U kan daar boos over worden,omdat het dan niet 'zegt wat u wil geloven, maar dat gaat dat niet veranderen. Laatst gewijzigd door Zyp : 23 november 2007 om 08:56. |
|||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() Heb ik naast recht op sex, ook recht op godsdienst en voortplanting? En hoe kan ik dt recht verzilveren? En waar? Ik ben het meest geïnteresseerd in het recht op sex en op voortplanting...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |