Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 december 2007, 09:20   #41
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik noem dat in dit geval 'tot inkeer komen'.
Jij bent een believer?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 09:26   #42
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
Terloops even een opmerking. Het is verbazend om vast te stellen, dat steeds opnieuw dezelfde fouten worden gemaakt. Na de Eerste Wereldoorlog zette het Verdrag van Versailles de deur wijd open voor de Tweede Wereldoorlog.
Zonder te willen ingaan op de teneur van je bericht, is het wel degelijk zo dat het virulente anti-Belgicisme van een deel van de Vlaamse bevolking, rechtstreeks voortkomt uit de buitensporige en politiek geïnspireerde repressie van 1944-1945. En vooral het uitblijven van een einde daaraan.

Honderdduizenden onschuldige mensen zijn toen op een bijzonder hatelijke manier getroffen door de staat.

Dit blijft voortleven tot vandaag.

Ik ben er niet zeker van of Belgicisten dit beseffen.
Oud 6 december 2007, 09:51   #43
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Zonder te willen ingaan op de teneur van je bericht, is het wel degelijk zo dat het virulente anti-Belgicisme van een deel van de Vlaamse bevolking, rechtstreeks voortkomt uit de buitensporige en politiek geïnspireerde repressie van 1944-1945. En vooral het uitblijven van een einde daaraan.

Honderdduizenden onschuldige mensen zijn toen op een bijzonder hatelijke manier getroffen door de staat.

Dit blijft voortleven tot vandaag.

Ik ben er niet zeker van of Belgicisten dit beseffen.
Repressie is nog veel te soft geweest. En dan heb ik het over de militaire collaboratie van voornamelijk het VNV en "de Vlag".
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 09:54   #44
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Repressie is nog veel te soft geweest. En dan heb ik het over de militaire collaboratie van voornamelijk het VNV en "de Vlag".
Dat kan, ik wil dat in het midden laten. Het thema van mijn tussenkomst betrof de politieke gevolgen en de rechtstreekse relatie met de brandende problemen van vandaag.
Oud 6 december 2007, 10:19   #45
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan, ik wil dat in het midden laten. Het thema van mijn tussenkomst betrof de politieke gevolgen en de rechtstreekse relatie met de brandende problemen van vandaag.
Er is door de jaren heen altijd eenzijdig amnestie geëist voor de gepleegde feiten tijdens WOII, zonder ook maar enige vorm van "sorry" of spijt. Let wel, amnestie had nooit gekund (amnestie betekent immers "er is niets gebeurd") , een vergiffenis eventueel wel, maar dan mocht wel enige "sorry" verwacht worden.
Oud 6 december 2007, 10:29   #46
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er is door de jaren heen altijd eenzijdig amnestie geëist voor de gepleegde feiten tijdens WOII, zonder ook maar enige vorm van "sorry" of spijt. Let wel, amnestie had nooit gekund (amnestie betekent immers "er is niets gebeurd") , een vergiffenis eventueel wel, maar dan mocht wel enige "sorry" verwacht worden.
Mijn beste, u blijft het over de feiten van 70 jaar geleden hebben. Ik ben daar alleen op een historische wijze in geïntereresseerd en heb het in deze discussie over de politieke resultaten van de repressie en hun gevolgen tot in de crisis van vandaag.

Om het misschien wat duidelijker te maken, een discussiestelling: de feiten van 1944-1945, de manier waarop het Belgisch establishment zijn repressie gevoerd heeft, en de omgang met die feiten in de daarop volgende decennia, hebben een duurzaam en compromisloos anti-Belgicisme bij een niet onaanzienlijk deel van de Vlaamse bevolking geproduceerd dat één van de voornaamste oorzaken is van de huidige politieke crisis.
Oud 6 december 2007, 10:30   #47
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn beste, u blijft het over de feiten van 70 jaar geleden hebben. Ik ben daar alleen op een historische wijze in geïntereresseerd en heb het in deze discussie over de politieke resultaten van de repressie en hun gevolgen tot in de crisis van vandaag.

Om het misschien wat duidelijker te maken, een discussiestelling: de feiten van 1944-1945, de manier waarop het Belgisch establishment zijn repressie gevoerd heeft, en de omgang met die feiten in de daarop volgende decennia, hebben een duurzaam en compromisloos anti-Belgicisme bij een niet onaanzienlijk deel van de Vlaamse bevolking geproduceerd dat één van de voornaamste oorzaken is van de huidige politieke crisis.
Dat klopt.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 10:35   #48
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn beste, u blijft het over de feiten van 70 jaar geleden hebben.
Zo ook de amnestie-eisers

Citaat:
Ik ben daar alleen op een historische wijze in geïntereresseerd .
Indien naaste familieleden van jou neergeknald waren geweest door dat "superieure vlaemsche ras", had je waarschijnlijk wel anders gekraaid.
Oud 6 december 2007, 10:47   #49
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Indien naaste familieleden van jou neergeknald waren geweest door dat "superieure vlaemsche ras", had je waarschijnlijk wel anders gekraaid.
Dat kan. Al moet je er niet al te snel van uitgaan dat anderen minder hard getroffen zijn door de oorlog dan jij.

Maar het is niet het thema van mijn tussenkomst in deze draad. Ik heb het in essentie over vandaag, jij hebt het over 70 jaar terug en blijkbaar is er tussen deze invalshoeken geen communicatie mogelijk.
Oud 6 december 2007, 11:06   #50
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet akkoord, zij zijn wel degelijk goed gestraft, en terecht. Het is echter ook de straatrepressie die tot zware excessen heeft geleid.

Citaat:
Akkoord.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 11:17   #51
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Niet akkoord, zij zijn wel degelijk goed gestraft, en terecht. Het is echter ook de straatrepressie die tot zware excessen heeft geleid.
Zware excessen? Lynchpartijen, vrouwen die van hun kinderen werden gescheiden en kaalgeschoren voor het ganse dorp omdat ze als collaborateurs werden aangemerkt vanwege een liefdesverhouding met een Duitse soldaat, de atoombommen op Nagasaki en Hiroshima, de wapenwedloop die daarvan het gevolg was, de koude oorlog, het platbombarderen van Dresden en vele andere steden, het vestigen van een repressief Sovjet-regime, de weg vrijmaken voor het Amerikaanse imperialisme, Vietnam, de Golf, de vervolging van nationalisten, de indoctrinatie van de massa, de paranoïa, het absolute individualisme, de extreme consumptie-cultuur, de onvoorwaardelijke acceptatie van andere culturen, etc. Ow, moet ik nu werkelijk geloven dat de nazi's baarlijke duivels waren? Of verwijt de pot de ketel? Weten jullie nog waarom de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken? Zo maar, out of the blue?
Wie mag er nu wie terecht straffen?

Laatst gewijzigd door Dycore : 6 december 2007 om 11:43.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 11:22   #52
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zware excessen? Lynchpartijen, vrouwen die van hun kinderen werden gescheiden en kaalgeschoren voor het ganse dorp omdat ze als collaborateurs werden aangemerkt vanwege een liefdesverhouding met een Duitse soldaat, de atoombommen op Nagasaki en Hiroshima, het platbombarderen van Dresden en vele andere steden, het vestigen van een repressief Sovjet-regime, de weg vrijmaken voor het Amerikaanse imperialisme, de vervolging van nationalisten, de indoctrinatie van de massa, de paranoïa, het absolute individualisme, de extreme consumptie-cultuur, de onvoorwaardelijke acceptatie van andere culturen, etc. Ow, moet ik nu werkelijk geloven dat de nazi's baarlijke duivels waren? Of verwijt de pot de ketel? Weten jullie nog waarom de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken? Zo maar, out of the blue?
Wie mag er nu wie terecht straffen?
Ja u heeft zeker gelijk, de nazi's waren vredelievend en tolerant.
Nee dus het waren monsters die miljoenen mensen hebben vermoord omdat ze toevallig joods waren. Die vrouwen die met duitse soldaten sliepen waren de echte volksverraders.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 11:29   #53
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ja u heeft zeker gelijk, de nazi's waren vredelievend en tolerant.
Nee dus het waren monsters die miljoenen mensen hebben vermoord omdat ze toevallig joods waren. Die vrouwen die met duitse soldaten sliepen waren de echte volksverraders.
Jaja broekventje. Dat weten we allemaal. Je kent duidelijk niet te veel van je geschiedenis. Denk je nu werkelijk dat alle Duitse soldaten schurken waren. Denk je nu werkelijk dat die allemaal joden vermoord hebben? Denk je nu werkelijk dat zij genocide hebben uitgevonden en dat andere volkeren zich niet schuldig maken aan dergelijke misdaden (niet in laatste plaats de joden zelf)? Denk je nu werkelijk dat iedereen tijdens de oorlog op de hoogte was van de wreedheden die tegenover joden begaan werden? Denk je nu werkelijk dat de haat ten aanzien van de joden zomaar uit het niets ontstaan is? Denk je nu werkelijk dat dit niet had kunnen voorkomen worden indien men de situatie niet genegeerd had tot ze ontplofte?

Laatst gewijzigd door Dycore : 6 december 2007 om 11:31.
Oud 6 december 2007, 11:36   #54
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaja broekventje. Dat weten we allemaal. Je kent duidelijk niet te veel van je geschiedenis. Denk je nu werkelijk dat alle Duitse soldaten schurken waren. Denk je nu werkelijk dat die allemaal joden vermoord hebben? Denk je nu werkelijk dat zij genocide hebben uitgevonden en dat andere volkeren zich niet schuldig maken aan dergelijke misdaden (niet in laatste plaats de joden zelf)? Denk je nu werkelijk dat iedereen tijdens de oorlog op de hoogte was van de wreedheden die tegenover joden begaan werden? Denk je nu werkelijk dat de haat ten aanzien van de joden zomaar uit het niets ontstaan is? Denk je nu werkelijk dat dit niet had kunnen voorkomen worden indien men de situatie niet genegeerd had tot ze ontplofte?
Denk je nu werkelijk dat schelden en ontkennen de waarheid zal verwijderen uit de geschiedenis? En denkt u nu werkelijk dat u deze daden kan goed praten door wat simpele vragen te stellen?
Ik ken de geschiedenis goed genoeg om te begrijpen dat wat er toen gebeurd is op geen enkele manier goed te praten valt. Maar ik lees waarschijnlijk niet de boeken die uw ideologie propageren.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2007, 11:39   #55
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Denk je nu werkelijk dat schelden en ontkennen de waarheid zal verwijderen uit de geschiedenis? En denkt u nu werkelijk dat u deze daden kan goed praten door wat simpele vragen te stellen?
Ik ken de geschiedenis goed genoeg om te begrijpen dat wat er toen gebeurd is op geen enkele manier goed te praten valt. Maar ik lees waarschijnlijk niet de boeken die uw ideologie propageren.
Nee, we lezen dezelfde boeken. Allé, maar als gij zegt dat ge de geschiedenis begrijpt, dan zal dat wel zo zijn zeker. Ik wordt weer overdonderd door argumenten die mijn ongelijk bewijzen.
Oud 8 december 2007, 21:58   #56
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Zolang er mensen zijn die er blijven een partijpolitieke zaak van maken, komt er van amnestie volgens mij niets in huis...
Teveel slachtoffers van collaborateurs:
Gratie of vergiffenis k�*n, amnestie niet.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2007, 23:53   #57
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid

Honoré gepluimd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht

Ook dit jaar wordt een fakkeltocht georganiseerd voor amnestie en tegen de vervolging van nationalisten.
Op 15 december weerklinkt niet enkel protest tegen de onrechtvaardige en misdadige repressie na de Tweede Wereldoorlog, die de bedoeling had het Vlaams-nationalisme volledig uit te roeien met tientallen doodstraffen, duizenden beroepsverboden, duizenden jarenlange gevangenisstraffen.
Op 15 december weerklinkt ook een protest tegen de juridische vervolging van nationalisten bij ons in Vlaanderen en de rest van Europa omwille van het verkondigen van hun mening of het plegen van politiek geïnspireerde acties.
Op 15 december weerklinkt opnieuw de stem van vermoordde nationalisten, vermoord door een politiekogel. De stem van een Vlaams-nationalist als Herman Van den Reeck, vermoord in 1920 door een Belgische politiekogel; de stem van een Europees nationalist als Sebastien Deyzieu, vermoord door de Franse politie in 1994.

De amnestie-eis is lang niet meer een eis voor het ongedaan maken van de gevolgen van de repressie in 1944-1950, het is vooral een principiële eis die de ointrechtvaardigheid ervan aanklaagt, zelfs lang nadat de laatste betrokkene van toen overleden zal zijn. Het gaan ook over het aanklagen van de lafheid van het regime tot op de dag van vandaag, niet enkel in ons land maar in gans Europa.

De politie durft wel nationalisten hardhandig aanpakken die betogen tegen de verfransing in gemeentehuizen rond Brussel of tegen de islamisering van Europa, maar doet NIETS tegen de Turkse nationalistische herrieschoppers die een ravage aan vernielingen aanrichten in Brussel, met inbegrip van racistische aanvallen op Armeniërs en Koerden.
De politie durft wel radicale nationalisten in Europa (cfr. Sebastien Deyzieu, vermoord door de Franse politie; en de vele Italiaanse jongeren die tijdens de loden jaren door de Carabinieri werden vermoord) neer te schieten, maar doet bitter weinig tegen criminele vreemdelingen.
Doorheen de decennia werden de slachtoffers talrijk, té talrijk om hen te vergeten.

Daarom: iedereen welkom in Roeselare op 15 december!
Nadien volgt een nationalistische zangavond in de Gezelle (Stationsplein te Roeselare).
Mss had men beter de naam "amnestie" laten wegvallen voor deze manifestatie en gewoon manifesteren tegen de huidige repressie tegen nationalisten.
De term "amnestie" hangt m.i. teveel vol met spinnewebben en ruikt teveel naar mottebollen.
Bovendien zou amnestie nu toch decennia te laat komen.

Alvast veel succes aan de NSA toegewenst !
Honoré gepluimd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2007, 00:31   #58
Enter
Parlementslid

Enter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht

Ook dit jaar wordt een fakkeltocht georganiseerd voor amnestie en tegen de vervolging van nationalisten.
Op 15 december weerklinkt niet enkel protest tegen de onrechtvaardige en misdadige repressie na de Tweede Wereldoorlog, die de bedoeling had het Vlaams-nationalisme volledig uit te roeien met tientallen doodstraffen, duizenden beroepsverboden, duizenden jarenlange gevangenisstraffen.
Op 15 december weerklinkt ook een protest tegen de juridische vervolging van nationalisten bij ons in Vlaanderen en de rest van Europa omwille van het verkondigen van hun mening of het plegen van politiek geïnspireerde acties.
Op 15 december weerklinkt opnieuw de stem van vermoordde nationalisten, vermoord door een politiekogel. De stem van een Vlaams-nationalist als Herman Van den Reeck, vermoord in 1920 door een Belgische politiekogel; de stem van een Europees nationalist als Sebastien Deyzieu, vermoord door de Franse politie in 1994.

De amnestie-eis is lang niet meer een eis voor het ongedaan maken van de gevolgen van de repressie in 1944-1950, het is vooral een principiële eis die de ointrechtvaardigheid ervan aanklaagt, zelfs lang nadat de laatste betrokkene van toen overleden zal zijn. Het gaan ook over het aanklagen van de lafheid van het regime tot op de dag van vandaag, niet enkel in ons land maar in gans Europa.

De politie durft wel nationalisten hardhandig aanpakken die betogen tegen de verfransing in gemeentehuizen rond Brussel of tegen de islamisering van Europa, maar doet NIETS tegen de Turkse nationalistische herrieschoppers die een ravage aan vernielingen aanrichten in Brussel, met inbegrip van racistische aanvallen op Armeniërs en Koerden.
De politie durft wel radicale nationalisten in Europa (cfr. Sebastien Deyzieu, vermoord door de Franse politie; en de vele Italiaanse jongeren die tijdens de loden jaren door de Carabinieri werden vermoord) neer te schieten, maar doet bitter weinig tegen criminele vreemdelingen.
Doorheen de decennia werden de slachtoffers talrijk, té talrijk om hen te vergeten.

Daarom: iedereen welkom in Roeselare op 15 december!
Nadien volgt een nationalistische zangavond in de Gezelle (Stationsplein te Roeselare).
Het woordje radicale stoort me in dit betoog.
IRA, ETA, de Grijze Wolven, ... zijn allemaal radicalen.

Nee dank u, dus.
Enter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2007, 00:36   #59
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ze hebben zich voor de camera laten oppakken.
Wie daarin trapt, gij dus, is achterlijk. Het droop van hun smoel af dat ze het opzettelijk deden. Nul de botten creativiteit.
Daarenboven is "stage diven" op de openbare weg heel gevaarlijk
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2007, 00:39   #60
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Echt schone nazi-achtige affiche!
Wie vindt het eerst het origineel ontwerp uit de "golden thirties"?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be