![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als er al een officiële EU-taal gekozen wordt, moet dat een echt neutrale taal zoals het Esperanto zijn. Maar ook dat zal niet meteen gebeuren: daarvoor is het nog te onbekend/te weinig gebruikt. Waarschijnlijker is dat het er in de nabije toekomst niet van komt. Los van het feit dat ik me kan inbeelden dat veel landen niet meteen staan te springen voor zo'n inmenging, zie ik Frankrijk niet inbinden. En als er dan iemand komt met het voorstel om het Engels én het Frans als officiële talen te houden, zullen allicht niet alleen de Vlamingen maar ook de Italianen protesteren. En als Italiaans, aan het rijtje toegevoegd wordt, komt de Spaanse staat aankloppen, etc... Met de erkenning van het Iers zien we trouwens eerder het omgekeerde gebeuren: er komen meer officiële EU-talen bij. Ik zie de EU dan ook niet meteen het Engels opleggen als enige transnationale taal. Iets anders is de feitelijke verengelsing van het onderwijs...
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dus u ziet ook de mogelijkheid dat een omgekeerd scenario van toepassing zou kunnen zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Is waar,de walen hebben water he.Water is sterk,draagt boten.Maar je moet nog een boot hebben om erop te zetten.Ik zie ze alvast een waterbuik krijgen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
in denemarken zijn er ook taalvoorwaarden aan verbonden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() Als de luie Waalse werklozen nu in Vlaanderen niet willen of kunnen werken. Dan gaan ze dat na een splitsing van Belgie ook niet doen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Minister-President
|
![]() Het gaat helemaal niet om dat 'frans' of 'nederlands'...
De kloof tussen Noord en Zuid in dit land is vooral sociaal-economisch en cultureel. Die taal is daar maar een onderdeeltje van. Toegegeven een symbolisch gevoelig onderdeeltje, maar niet de essentie van het probleem. Zie je vandaag de Walen massaal de taalgrens oversteken om hier werk te komen zoeken? Bijlange niet? Zelfs al is er werk waar de taal niet zozeer een essentiële rol speelt. In het Kortijkse worden immers zelfs Noord-Franse werknemers aangetrokken. Walen vinden dat niet de moeite, want de sociale zekerheid doet z'n werk bezuiden de taalgrens. De door-en-door corrupte politiek in de grote Waalse steden, de baronnieën waar de -in hoofdzaak rode- potentaten de plak zwaaien, de generatie-werkloosheid... De kern van het probleem zit niet in de taal... Het 'verfransingsrisico' is een typisch Brussels fenomeen; altijd al geweest. En om dat op te lossen volstaat het om eindelijk die Brusselse structuren eens duidelijk uit te tekenen. Anders gezegd: om dat politieke rattennest grondig uit te roken en voor Brussel een moderne bestuurlijke formule uit te werken.
![]() |
#50 |
|
![]() Bwa, pas op, verfransing gebeurt niet enkel in de rand he.
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik merk hetzelfde bij de diensten van de Europese Commissie; vroeger grotendeels een franskiljons bastion, maar nu neemt het engels het over. En ge weet, als het in Brussel regent, dan loopt het water af naar de rand en omstreken... Ik dénk dat Maingain en C° de bui allang voelen aankomen...
![]() |
![]() |
#53 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Waarom toch willen de Walen dan toch samen met de Vlamingen 1 land vormen? Ik snap het niet hoor. En over die 'trend', tja.. Vlaamse leerlingen doen het niet voor niets beter in internationale rankings. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Tenzij ze hun kinderen naar het Franstalig onderwijs in Brussel of Wallonië sturen. Dat lijkt me nogal omslachtig: Een Franstalige woont pakweg in Antwerpen, brengt de kinderen 's morgens naar een school in Brussel, en moet dan voor 8u op het werk zijn, bij GM of Bayer in Antwerpen. Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 6 december 2007 om 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We zien nu reeds in Zuid-Westvlaanderen waar men om werkkrachten smeekt, dat er wel Fransen uit Frankrijk zich komen aanbieden, maar belachelijk weinig Walen, alhoewel het qua afstand niet veel verschilt. Ik denk dat de Walen zich veel meer met Frankrijk zullen identificeren en zich ook aldaar zullen wenden om hun noden te ledigen. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Paulus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dan liggen de EU instellingen in een EU-eiland (Brussel), volledig omringd door niet EU grondgebied. Een Europese top in Brussel? De regeringsleiders moeten de EU verlaten, om in Brussel te raken. En maar hopen dat ze allemaal zonder administratieve romplsomp Vlaanderen binnenmogen. Ook één of andere president, van één of ander klein land, dat zich verzet tegen Vlaamse toetreding. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 6 december 2007 om 23:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Als België ophoudt te bestaan is er geen 'successor state' en moeten de nieuwe staten opnieuw toetreden tot de EU. Ik verwijs u graag naar de bijdrage van Jan Wouters, hoogleraar internationaal recht, aan een artikel in De Standaard van 1 september. ![]()
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies. De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen. Tezamen zullen wij overwinnen. Laatst gewijzigd door Geert C : 7 december 2007 om 00:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dan gaan ze dringend van mentaliteit moeten veranderen; |
||
![]() |