![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar de denkoefening maar eens: je zal zien dat het alle problemen en blokkages die je aanbrengt oplost. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik dacht dat hij het gevolg was van een langdurig, zorgvuldig boetseren dat de uiteindelijke grenzen vastgelegd heeft. Er is geen enkele reden om alsnog aan dat vier decennia oude compromis te raken. Je zou er een Balkanachtige doos van Pandora mee openen. Geloof me, dat is niet in het voordeel van de Brusselaars.
Laatst gewijzigd door Kortaf : 7 december 2007 om 13:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
een "duikboot" kunnen zijn ? De universele redelijkheid ?
Laatst gewijzigd door Luc Bekaert : 7 december 2007 om 13:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Europees Commissaris
|
![]() De openbare zaken in Catalonie zijn absoluut niet in het Spaans, maar Catalaans! Ik heb dit al in een ander topic gepost, maar nogmaals: Catalonie is officieel tweetalig, alleen wordt het Catalaans enorm bevorderd, zo zijn b.v. de straatnamen en de plaatsnamen 1 talig Catalaans( behalve 'Frankrijk'( Franca/Francia). Bovendien is de provincie Valencia, die Catalaanse nationalisten ook als Catalonie beschouwen, voor het grootste deel Spaanstalig. Overigens zijn de verschillen tussen het Spaans(Castiliaans) en het Catalaans ongeveer hetzelfde als de verschillen tusen het (hoog)Duits en het Nederlands. Ik denk trouwens eerlijk gezegd niet dat Catelonie ooit helemaal onafhankelijk zal worden: de meeste mensen willen alleen economische zelfstandigheid, maar mocht de bevolking toch onafhankelijkheid willen, dan mag dat uiteraard van mij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk dat u te ongevoelig bent over wat een land zijn, juist inhoudt: hoe rationeel u het immers ook wenst te bekijken, een land kan niet bestaan zonder samenhorigheidsgevoel. En mythes (maar ook rituelen etc.) zijn een belangrijk onderdeel om dat gevoel te voeden. De installatie van een koning aan het hoofd van België hoort daar trouwens ook bij. Citaat:
![]() |
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
Politieke motieven haalden het op een rationele benadering van de grenzen, waarbij de belangen van de groten (Vlaanderen en Wallonië) het haalden op die van Brussel. Brussel was niet voorzien als een volwaardig derde gewest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is niet waar: in veel dorpen in Catalonie spreekt men nauwelijks Spaans, in de steden is men overigens wel perfect tweetalig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik geloof niet dat deze discussie gediend is met dit soort statements. Zonder Vlaamse infrastructuur is Brussel immers ook niemendal. En voor je het weet krijg je statements als "Brussel is de motor van België, maar dan wel van de verfransing van België". Enzovoorts.
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#56 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() maar wat als de Vlaamse ambtenaren, zowel de Federale als de Vlaamse niet meer in Brussel werken? ik dacht toch zo'n 200.000 mensen hé. ik kan me niet voorstellen dat Brussel dit kan opvangen.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Jouw analyse komt - ondanks een aantal juiste inzichten - uiteindelijk neer op de gewone hap: ordinaire gebiedsroof. In deze wereld is dat een casus belli. Als je dat niet kan accepteren, is het gesprek voorbij. Wie op andermans bezit uit is, is geen eerbaar gesprekspartner. Vreemd overigens dat de voorstellen uit Brussel altijd eenrichtingsverkeer betreffen en dat nooit een voorstel komt om bijvoorbeeld gemeenten te ruilen, zoals een beschaafd mens zou doen. Maar dat terzijde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Europees Commissaris
|
![]() Een middelgrote provinciestad is dan ook geen volwaardig gewest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
|
![]() Citaat:
Een mérkbare evolutie! |
|
![]() |
![]() |