Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Bekijk resultaten enquête: Zal Reynders op deze manier de gemeenschappen met elkaar verzoenen?
ja 2 5,13%
neen 37 94,87%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 12 december 2007, 10:04   #41
Fred Kroket
Burger

Fred Kroket's schermafbeelding

Standaard Peiling de Standaard

Staat nu ook als peiling op de Standaard, Reynders wil absoluut premier worden anders doet de MR niet meer mee.

Waarop wachten, laat die boeven maar aan de zijlijn staan.
Oud 12 december 2007, 10:14   #42
Anna List
Banneling

Standaard

Reynders is de man die als minister van financiën erin slaagde van in zijn eerste legislatuur 65% Franstaligen te benoemen en in zijn tweede 85% ... bovendien werden de Vlamingen die toch benoemd werden slechts in de twee laagste rangen benoemd ...

hij liet zijn departement achter als "de grootste puinhoop na defensie" (Knack dacht ik)

geschikt als premier ?!? laat me niet lachen !
Anna List is offline  
Oud 12 december 2007, 10:25   #43
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Reynders is de man die als minister van financiën erin slaagde van in zijn eerste legislatuur 65% Franstaligen te benoemen en in zijn tweede 85% ... bovendien werden de Vlamingen die toch benoemd werden slechts in de twee laagste rangen benoemd ...

hij liet zijn departement achter als "de grootste puinhoop na defensie" (Knack dacht ik)

Juist daarom toch wel Anna.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 12 december 2007, 10:38   #44
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Om de een of andere reden denk ik vaak dat de franstalige politici veel meer bezig zijn met het voorbereiden van de boedelscheiding dan de vlamingen. Ik bedoel niet dat zij vragende partij zijn, maar ik heb het idee dat ze alleen belgie willen behouden zolang er transfers zijn. M.a.w. de waalse politici werken met een dubbele agenda, en wat de huidige belgische agenda betreft slagen ze er bovendien constant in om de vlamingen het (vuile) werk te laten doen. Nu er postjes verdeeld moeten worden is Reynders daar ineens. Ik ben helemaal geen voorstander van een interim-regering maar als die er komt is het de verdienste (...) van Verhofstadt en mag (moet) die ook premier worden vind ik.

Een paar gedachten op een rijtje :

Hun visie op een splitsing is volgens mij ook niet vlaanderen-wallonie maar vlaanderen scheurt zich af van belgie en het restant belgie is dan wallonie+brussel. Belangrijk hierbij is dat tegen dat het zover is rode voor de corridor kan zorgen.

Een aantal weken terug spraken ze van een initiatief (Di Rupo als ik me niet vergis) om te banden tussen brussel en wallonie te versterken

Reynders wil "premier van wallonie" worden.
Citaat:
Reynders zou graag 'premier van Wallonië' worden. Die functie bestaat op dit moment nog niet, maar kan worden gecreëerd op het moment dat het Waals Gewest en de Franse Gemeenschap gefuseerd worden, een andere droom van Reynders. http://www.nieuwsblad.be/GT/Index.as...cleID=AF1L9SML
De constante vraag om de rand van Brussel uit te breiden door MR en FDF

Ongetwijfeld zijn er onder jullie die deze gedachten met echte argumenten kunnen onderschrijven of weerleggen... Mijn gevoel is gewoon dat Verhofstadt erin aan het slagen is om de vlaming weer in het zak te zetten. Als er al een interim-regering komt hoop ik maar dat er een harde deadline komt, maar dan nog...

Laatst gewijzigd door sjarel : 12 december 2007 om 10:39.
sjarel is offline  
Oud 12 december 2007, 10:41   #45
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Dan draagt hij geen masker hé.
Hij tekent met zijn naam en zet er voor alle duidelijkehid nog eens foto bij.

Toch logisch als hij wettelijk de kans krijgt om 150.000 Franstaligen in de Rand voor hem te laten stemmen dat hij een poging doet om hun stemmen binnen te halen.

Groot verschil met de Vlamingen die amper belangstelling tonen voor de Nederlandstaligen in Brussel (om over WL maar te zwijgen).

Gisteren hoorde ik een vrouw op Radio1: noem ons maar Vlaamse Brusselaars ipv Brusselse Vlamingen want VL heeft amper belangstelling voor ons.
Deze brief werd geschreven voor de GEMEENTERAADSVERKIEZINGEN; Reynders zelf woont in Luik. De Franstalige inwoners van Halle-Vilvoorde konden dus niet stemmen voor Reynders.

Het klopt ook niet dat de Vlaamse overheid amper belangstelling heeft voor de Brusselse Vlamingen (er zijn Nederlandstalige universiteiten, scholen, een Nederlandstalig ziekenhuis).

Die vrouw op radio 1 is waarschijnlijk een vrouw die last heeft van het Stockholmsyndroom. (In Brussel zijn er wel nog meer Vlamingen die daar last van hebben).

Laatst gewijzigd door stropdrager : 12 december 2007 om 10:47.
stropdrager is offline  
Oud 12 december 2007, 10:46   #46
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Om de een of andere reden denk ik vaak dat de franstalige politici veel meer bezig zijn met het voorbereiden van de boedelscheiding dan de vlamingen. Ik bedoel niet dat zij vragende partij zijn, maar ik heb het idee dat ze alleen belgie willen behouden zolang er transfers zijn. M.a.w. de waalse politici werken met een dubbele agenda, en wat de huidige belgische agenda betreft slagen ze er bovendien constant in om de vlamingen het (vuile) werk te laten doen. Nu er postjes verdeeld moeten worden is Reynders daar ineens. Ik ben helemaal geen voorstander van een interim-regering maar als die er komt is het de verdienste (...) van Verhofstadt en mag (moet) die ook premier worden vind ik.

Een paar gedachten op een rijtje :

Hun visie op een splitsing is volgens mij ook niet vlaanderen-wallonie maar vlaanderen scheurt zich af van belgie en het restant belgie is dan wallonie+brussel. Belangrijk hierbij is dat tegen dat het zover is rode voor de corridor kan zorgen.

Een aantal weken terug spraken ze van een initiatief (Di Rupo als ik me niet vergis) om te banden tussen brussel en wallonie te versterken

Reynders wil "premier van wallonie" worden.

De constante vraag om de rand van Brussel uit te breiden door MR en FDF

Ongetwijfeld zijn er onder jullie die deze gedachten met echte argumenten kunnen onderschrijven of weerleggen... Mijn gevoel is gewoon dat Verhofstadt erin aan het slagen is om de vlaming weer in het zak te zetten. Als er al een interim-regering komt hoop ik maar dat er een harde deadline komt, maar dan nog...
Er zijn inderdaad een paar Franstaligen die dromen van het scenario wallobrux; maar de kans dat zoiets er komt is klein.
Het enige wat een Franstalige Brusselaar en een Waal met elkaar gemeen hebben, is de taal.

Vorige week is er inderdaad een commissie wallobrux opgericht (voorgezeten door de Franstalige Brusselaars Antoinette Spaak en Didier Busquin), de RTBF heeft ook naar een aantal reacties gevraagd, en Walen zoals José Happart en Jean-Claude Vancauwenberghe waren heel sceptisch.
stropdrager is offline  
Oud 12 december 2007, 11:01   #47
defred1
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Gisteren hoorde ik een vrouw op Radio1: noem ons maar Vlaamse Brusselaars ipv Brusselse Vlamingen want VL heeft amper belangstelling voor ons.
Als de Vlaamse gemeenschap dan toch geen belangstelling toont, is het misschien best om te stoppen met Vlaamse subsidies geven.

Het minimum wat Vlaanderen mag verwachten voor alle subsidies die ze geven is dat de Vlamingen in Brussel zich Brusselse Vlaming noemen.
defred1 is offline  
Oud 12 december 2007, 11:06   #48
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred Kroket Bekijk bericht
Staat nu ook als peiling op de Standaard, Reynders wil absoluut premier worden anders doet de MR niet meer mee.
Het einde van de régimecrisis is nog niet in zicht...

Het begint hier meer en meer op Tjechoslowakije te lijken.
lomeanor is offline  
Oud 12 december 2007, 11:08   #49
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Er zijn inderdaad een paar Franstaligen die dromen van het scenario wallobrux; maar de kans dat zoiets er komt is klein.
Het enige wat een Franstalige Brusselaar en een Waal met elkaar gemeen hebben, is de taal.

Vorige week is er inderdaad een commissie wallobrux opgericht (voorgezeten door de Franstalige Brusselaars Antoinette Spaak en Didier Busquin), de RTBF heeft ook naar een aantal reacties gevraagd, en Walen zoals José Happart en Jean-Claude Vancauwenberghe waren heel sceptisch.
Bovenstaande heren zijn op hun retour in WL.

En... taal is een belangrijk bindmiddel.

In Diepenbeek bijv. een zware bankoverval met neergeschoten politieagent Iemand uit uit pakweg Ieper zal daarover horen en lezen en misschien bang worden als hij zelf naar zijn bank moet.

Gebeurt deze overval in Comines(WL) of Wervicq-sud (Frankrijk) dan zal men daar in Ieper veel minder van wakker liggen/of zelfs niet weten alhoewel het veel dichter bij ligt dan Diepenbeek.

Iemand uit Neeroeteren haalt op de Olympische Spelen een medaille, ook West-Vlaanderen heeft daar interesse voor.
Iemand uit Roubaix komt met 3 gouden medailles thuis. Weinig West-Vlamingen die daar belangstelling voor hebben; alhoewel het voor sommigen aan hun achterdeur is.
straatrue is offline  
Oud 12 december 2007, 11:10   #50
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door defred1 Bekijk bericht
Als de Vlaamse gemeenschap dan toch geen belangstelling toont, is het misschien best om te stoppen met Vlaamse subsidies geven.

Het minimum wat Vlaanderen mag verwachten voor alle subsidies die ze geven is dat de Vlamingen in Brussel zich Brusselse Vlaming noemen.
Inderdaad, de Vlaamse overheid geeft elk jaar een pak Vlaamse subsidies aan Brussel; in de Vlaamse regering is er trouwens ook een minister van Brusselse aangelegenheden (Bert Anciaux).
stropdrager is offline  
Oud 12 december 2007, 11:12   #51
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

In Diepenbeek bijv. een zware bankoverval met neergeschoten politieagent Iemand uit uit pakweg Ieper zal daarover horen en lezen en misschien bang worden als hij zelf naar zijn bank moet.

Gebeurt deze overval in Comines(WL) of Wervicq-sud (Frankrijk) dan zal men daar in Ieper veel minder van wakker liggen/of zelfs niet weten alhoewel het veel dichter bij ligt dan Diepenbeek.

Iemand uit Neeroeteren haalt op de Olympische Spelen een medaille, ook West-Vlaanderen heeft daar interesse voor.
Iemand uit Roubaix komt met 3 gouden medailles thuis. Weinig West-Vlamingen die daar belangstelling voor hebben; alhoewel het voor sommigen aan hun achterdeur is.
Ok even vertalen wat u zegt : vlamingen hebben geen interesse in de walen, walen hebben geen interesse in de vlamingen. Waarom dan perse de boel samen houden?

retorische vraag : $$$ ?
sjarel is offline  
Oud 12 december 2007, 11:13   #52
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

straatrue, wat vind jij ervan dat Reynders tegen alle taalwetgeving en taalkaders in zo onevenwichtig veel Franstaligen benoemde ?
vind je dat niet ondermijnend voor het Belgische systeem ?
Anna List is offline  
Oud 12 december 2007, 11:23   #53
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ok even vertalen wat u zegt : vlamingen hebben geen interesse in de walen, walen hebben geen interesse in de vlamingen. Waarom dan perse de boel samen houden?

retorische vraag : $$$ ?
Deze reactie had ik verwacht

En natuurlijk in een ideale wereld is 1 taal = 1 staat en zelfs nog beter de aarde = 1 taal

maar het leven is nu eenmaal ingewikkelder dan dat en ondanks verschillende interesses kan er toch samengeleefd worden... als er maar wat moeite gedaan wordt.
Moeilijk gaat ook en is achteraf gezien minder saai dan eenheidsworst.
straatrue is offline  
Oud 12 december 2007, 11:25   #54
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

En natuurlijk in een ideale wereld is 1 taal = 1 staat en zelfs nog beter de aarde = 1 taal

maar het leven is nu eenmaal ingewikkelder dan dat en ondanks verschillende interesses kan er toch samengeleefd worden... als er maar wat moeite gedaan wordt.
waarom moeilijk, waarom moeten Walen vrede nemen met een democratisch compromis waardoor zij een andere oplossing krijgen dan die waar ze democratisch voor kiezen ? is het niet veel logischer de twee te splitsen en zowel Vlaanderen als Wallonië de oplossingen te bieden die op maat gemaakt zijn voor hun specifieke problemen ?
Anna List is offline  
Oud 12 december 2007, 11:25   #55
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

We leven toch heel deftig samen met onze buurlanden? Ik zie geen enkel argument om dat in hetzelfde land (evt confederatie) te doen...
sjarel is offline  
Oud 12 december 2007, 11:26   #56
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
straatrue, wat vind jij ervan dat Reynders tegen alle taalwetgeving en taalkaders in zo onevenwichtig veel Franstaligen benoemde ?
vind je dat niet ondermijnend voor het Belgische systeem ?
Reynders is niet perfect hé; maar als hij dat gedaan heeft waarom reageren de VL partijen dan niet feller?
Zolang er geen reactie komt, doet hij maar door hé.

En je moet niet denken dat de FRbelgen de VL als heiligen beschouwen hoor. Ook zij denken dat de VL de hele administratie van BE domineren.

Dus in de perceptie (= zeer belangrijk) 50-50
straatrue is offline  
Oud 12 december 2007, 11:26   #57
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

.
Het megalomane gedacht.

Verschaeve
HAMC is offline  
Oud 12 december 2007, 11:27   #58
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
We leven toch heel deftig samen met onze buurlanden? Ik zie geen enkel argument om dat in hetzelfde land (evt confederatie) te doen...
confederatie = enkel samenblijven om Brussel te kunnen behouden = lachertje
straatrue is offline  
Oud 12 december 2007, 11:32   #59
van exaerde herman
Burgemeester

Standaard

Citaat:

eenheidsworst is beter dan bedorven worst.
Oud 12 december 2007, 11:33   #60
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Reynders is niet perfect hé; maar als hij dat gedaan heeft waarom reageren de VL partijen dan niet feller?
Zolang er geen reactie komt, doet hij maar door hé.

En je moet niet denken dat de FRbelgen de VL als heiligen beschouwen hoor. Ook zij denken dat de VL de hele administratie van BE domineren.

Dus in de perceptie (= zeer belangrijk) 50-50
ik zal u zeggen wat Vlamingen daarmee gedaan hebben, zeg jij me eens of ze ongelijk hadden.

VB heeft daar op t eind van zijn eerste legislatuur een parlementaire vraag over gesteld, en op t eind van de tweede nog eens (toen waren de cijfers nog verergerd) ... en daarop die objectieve cijfers (door Reynders zelf node verstrekt) verspreid in Vlaanderen.

voil�* : separatisten gekweekt

er is natuurlijk ook een reden waarom Vlamingen dat zo doen : Waalse ministers hebben nl lak aan wat in Vlaanderen leeft, zij zullen zich nooit verantwoorden omdat zij toch niet moeten aftreden ... de regering is immers paritair samengesteld : Franstalige ministers moeten dus nooit opstappen om iets wat in Vlaanderen leeft (cfr Oncelincks en de ontsnappingen ...)

die pariteit in de federale regering in combinatie met de manifest Waals-nationalistische (eigen volk eerst) houding van alle franstalige politici : die kweekt dus ook separatisten

voor mij geen probleem hoor, maar begrijp dat het de in praktijk deloyale houding van de franstalige politici tov de federatie is die Vlaanderen separatistisch maakt.
Anna List is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be