![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Formalistische logica, the end of critical thinking.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Minister-President
|
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#43 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heeft niets met ethiek te maken. Wel met recht. Maar helaas is dat hetzelfde geworden, door een stel etatisten.
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
--- Nee joh, uwen A is eigenlijk B, A is Á. Á? Á watte? 't Is gewoon A. --- Maar nee, dat trekt in de verste verte niet op Á. Maar hoe kan A dan gelijk zijn aan Á? --- Mijn Á is gewoon de vervanging van uw A, die fout is, en dus eigenlijk is mijn Á in uw vergelijking de A. &c&c&c. ![]() Laatst gewijzigd door lombas : 15 december 2007 om 07:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() goed nieuws: europa legt 'vrijheid' van valse reclame aan banden
Zien of dit voor citybank en andere bedrieglijke banken ook zal gelden ![]()
![]() |
#47 |
Minister-President
|
![]() 'Consumentenbescherming' is in veel gevallen dé dooddoener om in deze betuttelmaatschappij nog een tandje extra bij te steken. Onder het mom van de gerechtvaardigde strijd tegen bedrog, fraude, misleiding, etc... Jagen politici er maar wat graag een hele diarrhee van bijzondere strafwetten door. En uiteraard moeten die dan weer gecontroleerd worden, moet er dan ook een 'agenschap' opgericht en bemand met politieke vriendjes, moeten overtreders vervolgd, moeten precedenten geschapen, etc... kortom: het moet de gemeenschap vooral armen vol geld kosten. Zo functioneert die 'verzorgingsstaat' van ons nu eenmaal.
Als je even heftig aan de overheidsboom schudt, dan vallen er pardoes een klein dozijn instellingen, instanties en agenstschappen (compleet met honderden ambtenaren) uit waarvan elk zinnig mens zich kan en mag (nee... zelfs moet) afvragen waar het allemaal goed voor is. Begrijp me niet verkeerd: bedrog en misleiding zijn praktijken die je uiteraard moet bestrijden; het zijn de onvermijdelijke rotte plekken in de marktwerking. Niemand heeft overigens ooit beweerd dat die marktwerking ooit de perfectie zou kunnen benaderen. (al beweren linkse 'ziejenouwel'-filosofen wel eens anders; misschien om de schraalheid van hun eigen denken de maskeren?) Maar hoeft dat allemaal met vuistdikke wetboeken en een leger aan controleurs, politie-ambtenaren en breedsprakerige politieke nitwits? In feite is dat allerminst nodig. Het volstaat terug te grijpen naar het onderliggende privaatrecht (bah, privaat hoor ik de linkies al rillen) om te zien dat bedrog en misleiding afdoende gronden zijn om een contract (een kooptransactie, etc...) nietig te laten verklaren. Scherp dat een beetje aan, geef de consument (of de 'contractant' in het algemeen, zo hebben de pro's er ook nog iets aan) een grond om schadeloosstelling te vorderen en maak de gerechtelijke afwikkeling een stuk sneller en goedkoper. (inspiratie zat in het buitenland overigens) Een handelaar / producent zal wel tweemaal nadenken vooraleer het risico te lopen dat hij z'n rommel sito presto terug mag nemen onder het betalen van een extra schadevergoeding aan de gedupeerde koper. Privatiseren die handel dus... Véél efficiënter. Kan je doorvoeren in één enkel paragraafje in het aloude Burgerlijk Wetboek en vooral: geen behoefte aan agentschappen, controleurs en strafvorderingen bij rechtscolleges die nu al geen blijf weten met de achterstand. Bijkomend voordeel: de mensen blijven verantwoordelijk voor de idiotieën die ze gebeurlijk uithalen. In tegenstelling tot de 'consumentenregelnicht' die er vooral is om de oliedomme (of zich van de domme gebarende) 'zwakke' consument bij het handje te nemen. Maar ja, voor sommigen klinkt het woordje 'privaat' als een vloek in de oren. Geborneerdheid, iets anders kan je dat niet noemen.
![]() |
#48 | ||||
Banneling
|
![]() Citaat:
net zoals de politie er is om de kleine dieven op te pakken, moet de Staat goed uitgerust en bemand zijn om ook de grote schurken bij hun witte kraag te vatten. maar indien je tot de doelgroep van een dergelijke bestrijdingsmacht hoort ben je daar niet zo blij mee, dat begrijp ik. Citaat:
om de criminaliteit te bestrijden en de veiligheid van de burgers te verhogen. Citaat:
dat is al een eerste stap om een beter mens te worden. maar helaas ga je hier ook weer onmiddelijk daarna jammeren over wetboeken en controleurs, de vreselijke staat etc. m.a.w. het volk mag niks doen om de zwakheden van het systeem te beteugelen. [/quote] Citaat:
![]() ps: tip van mij: focus wat meer op de inhoud van uw posts en wat minder op de vorm (schrijfstijl). ge hebt hier zowat een A4 neergepend waarin ge eigenlijk alleen maar zegt dat de vrije markt weliswaar niet perfect en verder komen we alleen maar te weten hoe hard jij die vermaledijde overheid met haar regeltjes haat. dat lijkt me zo'n verspilling van woorden. allez toch voor iemand die zo van efficiëntie houdt als jij. Laatst gewijzigd door Mitgard : 16 december 2007 om 11:47. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Enerzijds is er zoiets als een systeem van voedselveiligheid (daarvoor is destijds een zich ongenaakbaar voelende politieke partij voor lange tijd naar de oppositie verwezen) en anderzijds mag je in een vrij systeem het effect van collectieve actie via consumentenorganisaties niet onderschatten. (In de VS teert ene Ralph Nader nog altijd op die invloed van destijds) Een systeem zonder overheidsingrijpen (en dus niet op kosten van de gemeenschap) werkt bijzonder goed. Je moet het alleen de juiste instrumenten geven. Ons gerechtelijk systeem is te duur, te traag, te log en te loom om dat te kunnen opvangen. D�*�*r zou eerder in moeten geïnvesteerd worden; vooral door het snoeien in al die nutteloze en overbodige zware regelgeving. By the way... ik voel me allerminst aangesproken door de betutteldrift die je hier zit te verdedigen hoor. Ik verdien er heus geen eurocentje minder door. Wat mijn schrijfstijl betreft... ik heb geen adviezen nodig van iemand die er zelf tenauwernood in slaagt om per maand één idee te formuleren.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 16 december 2007 om 11:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beetje beter opletten. Het gaat niet over "reclame", maar over "valse reclame". En dat is wel degelijk een vorm van fraude.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#53 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In het geheel niet, de staat representeert de hogere rationaliteit van het volk itt het beperkte perspectief van de markt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
die kunnen misschien wel dioxine vaststellen, maar kunnen er niet voor zorgen dat dioxine verboden is, om het zo te zeggen. bovendien valt het democratische element weg. voor politieke mandatarissen kun je stemmen, niet voor de mensen van test-aankoop. wie zijn dat, welke ideologische inslag hebben zij? tot slot lijkt mij zo'n organisatie nog iets meer vatbaar voor smeergeld dan politici die dan toch weer onder democratische controle staan. Citaat:
degenen die dat overheidsingrijpen uitvoeren zijn democratische verkozen door de gemeenschap. de gemeenschap kiest voor overheidsingrijpen. bent u een anti-democraat? welk systeem zonder overheidsingrijpen werkt bijzonder goed? Dubai? en gaat het zo slecht in landen mét overheidsingrijpen zoals frankrijk, duitsland, nederland, belgië, noorwegen, finland, zweden, oostenrijk, denemarken etc. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Tot dusver jouw pleidooi... Nog iets? Ik stel alleen vast dat we in Europa de mosterd bij de Amerikanen zijn gaan halen wat betreft veiligheid van producten in het algemeen. Een producent daar denkt wel twee keer na vooraleer een speeltje met gebreken op de markt te brengen. De processen en schadeloosstellingen zijn immers niet mals. Hier vallen doorgaans eerst (zwaar)gewonden en/of doden vooraleer die overheid van jou uiteindelijk iets doet. Politici onder democratische controle? HA HA HA !!! ![]() ![]() Citaat:
Het gaat inderdaad slecht in landen met overdreven overheidsingrijpen. 'Overdreven', Mitgard... welke lettergre(e)p(en) uit dat woord begrijp je niet? Het gaat slecht, want zo'n systeem is te duur, inefficiënt, ontoereikend en de boel draait financieel in de soep. We zullen elkaar binnen een vier- tot vijftal jaar nog eens spreken. Je weet wel, wanneer de overheid lankmoedig zal mogen toegeven dat de pensioenen niet meer kunnen uitbetaald worden en er zwaar zal mogen gesneden worden in die zaken die er wél toe doen...
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 16 december 2007 om 16:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() bedrieglijke reclame:
http://www.sp.be/nationaal/index.asp Prijsstijgingen stoppen 14/12/2007 Voedingsmiddelen worden steeds duurder. Vele gezinnen kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen. sp.a wil deze abnormale prijsstijgingen van levensnoodzakelijke producten een halt toeroepen. http://www.vld.be/ Laatst gewijzigd door born2bewild : 16 december 2007 om 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Wat is't jongske, ligt het op uw maag? Laatst gewijzigd door born2bewild : 16 december 2007 om 17:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tiens, ik dacht dat de staat een instrument was in handen van het kapitaal?