Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Ben je als nationalist voorstander van een groot Nederland
Ja, in de katholieke traditie 12 50,00%
Ja, in de protestantse traditie 5 20,83%
Neen, ik wens een katholiek Belgie 4 16,67%
Neen, ik wens een protestants Nederland 3 12,50%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 december 2007, 22:45   #41
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ook voor 1830 heb je geen gelijk. Heel het zuiden van het huidige Nederland (Noord-Brabant en Limburg) is katholiek.
Een vraag hierbij: zijn Noord-Brabant en Limburg nu niet net die gebieden die België in 1839 opnieuw moest afstaan?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2007, 23:27   #42
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Een vraag hierbij: zijn Noord-Brabant en Limburg nu niet net die gebieden die België in 1839 opnieuw moest afstaan?
Limburg wel, tenminste het zuidelijk gedeelte. ik weet niet of dat voor de gehele huidige provincie geldt. Noord-Brabant niet, dat was indertijd de uitvalsbasis voor de Tiendaagse Veldtocht.
Oud 16 december 2007, 09:46   #43
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido Bekijk bericht
Maar al te vaak hoor ik stemmen opkomen om vlaanderen bij nederland te voegen. Dit argument wordt vaak door nationalisten aangehaald. Vreemd genoeg zeggen deze zelfde nationalisten op een ander moment dat een land moet afgebakend zijn door culturele verschillen. De Nederlanden zijn in de tijd uitééngevallen door grote cultuurverschillen. Calvinistische en katholieke verschillen. Een tachtig jarige oorlog zorgt voor een grote strijd tussen het noorden van de nederlanden waaronder Belgie en dus ook Vlaanderen en de zuidelijke nederlanden. Hierna zijn de culturen van beide nederlandse zogezegde volkeren ook in totaal verschillende richtingen geevolueerd (al van 1500 nC.). Op deze manier blijkt dus dat een groot Nederland nationalistisch niet verantwoord is. We spreken dezelfde taal, maar hebben verre van de zelfde cultuur. Een tegenspraak binnen het nationalisme?

Maar ditzelfde idee kan ook voortgetrokken worden naar de vlaams nationaisten, waarom dan geen voorstander van een onafhankelijk Antwerpen of West-Vlaanderen? De verschillen tussen deze twee gemeenschappen zijn immers ook zeer groot? Het dialect , de houding (denk maar aan antwerpenaren zijn chauvenistisch, limburgers zijn traag, enz.)

Twee vragen dus:
Indien jullie nationalisten dan voor een groot nederland zijn is dat dan in de calvinistische of katholieke traditie?
Of zijn jullie geen voorstanders van een groot Nederland?
Een voorbijgestreefde en verkeerde vraagstelling die er enkel op gericht is niet bestaande verschillen in de verf te zetten.
Samenwerking België en Nederland (benelux) ging niet (in eerste plaats) uit van nationalisten.
Calvinistische / katholieke veschillen bestaan nog nauwelijks.
In ons Nederlands taalgebied zijn de verschillen niet groter of kleiner dan bv in D of Fr.
Ik meen dat er in brede Vlaamse kringen (Vlaamsnationalisten zijn geen nauwkeurig afgebakende wezens!) een vrij grote eensgezindheid bestaat: Nu (veel) meer autonomie voor Vlaanderen, nauwere samenwerking met Nederland om gemeenschappelijke belangen te verdedigen. Aldus groeien we weer naar mekaar toe, en dan zien we wel.

Laatst gewijzigd door luc broes : 16 december 2007 om 09:47.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 10:13   #44
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Twee vragen dus:
Indien jullie nationalisten dan voor een groot nederland zijn is dat dan in de calvinistische of katholieke traditie?
Op een dergelijke vraag kan ik gewoon niet antwoorden, omdat katholicisme en protestantisme christelijke belijdenissen zijn die mijns inziens niets inherents te maken hebben met een staatsvorm.

Leg mij dan maar eens uit wat het Zwitsers Eedgenootschaft is? Een protestantse bond? Een katholieke bond?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2007, 10:15   #45
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Neen, alleen Limburg werd opgedeeld in twee delen. Ook al omdat Limburg eigenlijk een aparte status had binnen het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (het was immers niet zomaar een provincie zoals Luik of Antwerpen - toen nog Midden-Brabant genoemd).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 00:58   #46
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, alleen Limburg werd opgedeeld in twee delen. Ook al omdat Limburg eigenlijk een aparte status had binnen het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (het was immers niet zomaar een provincie zoals Luik of Antwerpen - toen nog Midden-Brabant genoemd).
Kun je me daar meer informatie over verschaffen? Ik wist wel dat het "Hertogdom Limburg" lid was van de Duitse Bond, maar ik dacht dat dit pas na 1839 was.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 13:00   #47
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Samenvoegen is wellicht veel te sterk uitgedrukt. Je kan 80-90% zelfbestuur moeilijk samenvoegen noemen, denk ik.
Dan noemen ze dat gewoon samenwerken, moet er niet worden geknoeid aan de staatsstructuren.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2007, 19:35   #48
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Was er niet ook een probleem met Luxemburg?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2007, 11:41   #49
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Scheiding van kerk en staat, seculiere Nederlanden!
Oud 18 december 2007, 13:01   #50
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedoel jij dat twee landen die al van rond 1500 gescheiden zijn en waarbij het ene in de katholiek traditie evolueerde en het andere in de calvinistische geen groot cultuur verschil hebben opgebouwd?
Even advocaat van de duivel spelen.

Is een gebeurtenis in 1581 relevant voor de huidige beslissingen? Ik vind van niet.

Er zijn overigens tal van landen met een multireligieuze bevolking:
  • Zwitserland: zowel meertalig als multireligieus
  • Duitsland: begin 17e eeuw zelfs de dertigjarige oorlog voor gevoerd
  • Amerika
De religie met het grootste aantal aanhangers is in Nederland overigens... het katholicisme...

Dus ik vind je argumenten niet erg zinvol, eerder gezocht om toch maar de hond te kunnen slaan.

Veel belangrijker vind ik de huidige toestand. Hoe ga je bijvoorbeelde de sociale zekerheid van België en Nederland verzoenen? Ik wil maar gewoon een vinger uitsteken naar de pensioenen, bij ons zijn dat herverdelingsuitkeringen waar de Nederlanders echte pensioenfondsen hebben.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2007, 13:03   #51
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Kun je me daar meer informatie over verschaffen? Ik wist wel dat het "Hertogdom Limburg" lid was van de Duitse Bond, maar ik dacht dat dit pas na 1839 was.
Dat was als compensatie voor het verlies van Franstalig Luxemburg uit die Duitse Bond. Dat werkt ook voort in de titel van de commissaris van de koningin in Limburg: daar heet dat gouverneur...
Oud 18 december 2007, 13:18   #52
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dat was als compensatie voor het verlies van Franstalig Luxemburg uit die Duitse Bond. Dat werkt ook voort in de titel van de commissaris van de koningin in Limburg: daar heet dat gouverneur...
Dat weet ik. Maar ik heb het over de aparte status van Limburg in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, waar Jan gewag van maakte. De Duitse Bond verloor Franstalig Luxemburg immers toch maar pas bij de Belgische afscheiding?
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2007, 13:29   #53
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Luxemburg was (gedeeltelijk) duitstalig
Oud 18 december 2007, 13:32   #54
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar al te vaak hoor ik stemmen opkomen om vlaanderen bij nederland te voegen. Dit argument wordt vaak door nationalisten aangehaald. Vreemd genoeg zeggen deze zelfde nationalisten op een ander moment dat een land moet afgebakend zijn door culturele verschillen. De Nederlanden zijn in de tijd uitééngevallen door grote cultuurverschillen. Calvinistische en katholieke verschillen. Een tachtig jarige oorlog zorgt voor een grote strijd tussen het noorden van de nederlanden waaronder Belgie en dus ook Vlaanderen en de zuidelijke nederlanden. Hierna zijn de culturen van beide nederlandse zogezegde volkeren ook in totaal verschillende richtingen geevolueerd (al van 1500 nC.). Op deze manier blijkt dus dat een groot Nederland nationalistisch niet verantwoord is. We spreken dezelfde taal, maar hebben verre van de zelfde cultuur. Een tegenspraak binnen het nationalisme?

Maar ditzelfde idee kan ook voortgetrokken worden naar de vlaams nationaisten, waarom dan geen voorstander van een onafhankelijk Antwerpen of West-Vlaanderen? De verschillen tussen deze twee gemeenschappen zijn immers ook zeer groot? Het dialect , de houding (denk maar aan antwerpenaren zijn chauvenistisch, limburgers zijn traag, enz.)

Twee vragen dus:
Groot Nederland is meer een grap dan iets anders : http://www.youtube.com/watch?v=Lcq_aYP70QM

Laatst gewijzigd door Everytime : 18 december 2007 om 13:38.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2007, 18:04   #55
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Luxemburg was (gedeeltelijk) duitstalig
Het Duitstalige deel bleef dan ook bij die Duitse Bond. Het was een compensatie voor het Franstalige deel van Luxemburg.
Oud 18 december 2007, 18:05   #56
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Dat weet ik. Maar ik heb het over de aparte status van Limburg in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, waar Jan gewag van maakte. De Duitse Bond verloor Franstalig Luxemburg immers toch maar pas bij de Belgische afscheiding?
Dat dacht ik ook. Jan?
Oud 18 december 2007, 18:41   #57
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Twee vragen dus:
U zegt inderdaad 'zogezegde volkeren'. Zogezegd een volk in theorie, maar niet echt en nooit echt geweest in de praktijk. Noch in het heden, noch in het verleden. Groot-nederland zijn romantische verzuchtingen van elk realisme ontbloot. Zulke verzuchtigen zijn vaak gestoeld op wisfull thinking. In een Europese-Nederlandstalige sub-regio zie ik dat Groot-Nederland nog wel eens opdoemen. Maar dan zal het zijn om economische redenen en niet omdat de bewoners dit zo nodig willen. En zelfs deze Euregio wil ik eerst nog zien, maar ik sluit het zeker niet uit in een niet eens zo verre toekomst.

Laatst gewijzigd door system : 18 december 2007 om 18:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2007, 20:10   #58
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hashiwokakero Bekijk bericht
Ik ben SEPARATIST en TEGEN een samenvoeging.
Schitterende argumentatie! Je hebt me helemaal overtuigd.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2007, 20:52   #59
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U zegt inderdaad 'zogezegde volkeren'. Zogezegd een volk in theorie, maar niet echt en nooit echt geweest in de praktijk. Noch in het heden, noch in het verleden. Groot-nederland zijn romantische verzuchtingen van elk realisme ontbloot. Zulke verzuchtigen zijn vaak gestoeld op wisfull thinking. In een Europese-Nederlandstalige sub-regio zie ik dat Groot-Nederland nog wel eens opdoemen. Maar dan zal het zijn om economische redenen en niet omdat de bewoners dit zo nodig willen. En zelfs deze Euregio wil ik eerst nog zien, maar ik sluit het zeker niet uit in een niet eens zo verre toekomst.
Je kunt toch niet beweren dat de limburgers uit noord en zuid 'één' zijn;
Hetzelfde voor West- en Zeeuws-Vlamingen.
Oud 18 december 2007, 21:11   #60
Hashiwokakero
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Schitterende argumentatie! Je hebt me helemaal overtuigd.
Maar het gaat hier dan ook over nationalisten, en aangezien ik daar niet toe behoor moet ik geen argumentatie geven.
Hashiwokakero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be