![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer... |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het gaat gewoon niet met een aantal NVA'ers die vol met frustraties zitten tegenover het VB.
Ze gaan kapot gemaakt worden door de CVP en toch is het allemaal de schuld van het VB. De haat viert hoogtij. |
![]() |
![]() |
#42 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de N-VA slikt, zwijgt en knikt.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 21 december 2007 om 17:25. |
|
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Erg, heel erg. En nog erger is dat de NVA volhard in de boosheid.
|
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Tja...
|
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
![]() Leterme had de steun aan de interimregering onder duidelijke voorwaarden moeten stellen: 1. Ofwel een winnaar die interim premier wordt: Leterme zelf of Reynders, ofwel geen premier. Gewoon een interim regering van 14 man zoals nu, maar dan zonder premier. 2. Een schriftelijke verbintenis van alle partijen dat zij willen meewerken aan een grondige staatshervorming. Een die meer bevoegdheden geeft aan de deelstaten wel te verstaan en één die efficient bestuur toelaat. 3. Meer inhoud eisen in het regeerakkoord. 4. En waarom zo snel die regering bijeenhaspelen, men kon zeker nog gewacht hebben tot begin januari. |
|
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#48 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Gouverneur
|
![]() ik begrijp de houding van N-VA (ten andere, ik was zelf aanwezig en ben één van die "vul zelf maar in" die uiteindelijk heeft beslist het voorgestelde standpunt te steunen.. zij het ook niet met volle "goesting").
de afweging die ik maakte, is de volgende: optie 1: N-VA onthoudt zich of stemt tegen. In dat geval zullen de kranten vol staan met koppen aangaande de 'breuk in het kartel'. Wat de kranten zeggen, zal mij eerlijk gezegd worst wezen, maar het is wel zo dat, zelfs wanneer men zich beperkt tot onthouding, dit de verhouding tussen cd&v en n-va niet ten goede zal komen. Diegenen die liever 'de cactus in hun broek' kwijt dan rijk zijn, zullen harder schreeuwer en mogelijks meer gehoor krijgen... Waar staat de n-va dan? Waar staat de 'vlaamse vleugel' van de Cd&V dan? zonder steun van de kleine kartelpartner? hoe groot is dan nog de kans dat men, zoals de voorbije maanden (tot mijn verbazing overigens) op het laatst toch nog 'een bocht neemt' bij de cd&v? En als er dan een "comité van wijzen" wordt opgericht, zal de n-va er dan een zitje in hebben? Het Vlaams Belang zal alvast niet worden uitgenodigd, LDD probeert men achter hetzelfde cordon te stoppen als het VB.. Groen! ? SP-A (annex Spirit??? ) ? Het enige wat men dan heeft bewezen is dat men 'uiterst principieel' is gebleven... en daarna mag men samen met het VB aan de kant gaan staan... Optie 2: loyauteit ten aanzien van de kartelpartner wordt (voorlopig) getoond maar mét de boodschap dat men het eigenlijk niet volledig eens is. De boodschap naar buiten toe is dan nog steeds: het vlaams kartel is (nog) niet uit elkaar gespeeld. De n-va is er (voorlopig) nog steeds om de 'waakhond' spelen en (net zoals de voorbije maanden) als het té gortig wordt aan de mouw te trekken van grote broer. Er is nog steeds een (allicht wel kleine) kans dat ook op 23 maart dat kleine rukje aan de mouw voldoende kan zijn om CD&V te overhalen om, als het écht niet lukt, uit de regering te stappen... De kans is er nog (ook al ziet men het somber in, ook al is de kans klein...) dat er (i) ofwel een aanvaardbare staatshervorming komt (ii) ofwel, als er geen acceptabele staatshervorming komt, de CD&V te overhalen om niet mee te werken en oppositie te voeren... opnieuw de vlaamse kaart trekkend... In beide scenario's is de beslissing van N-VA om de loyauteit te tonen, een goede beslissing geweest... N-va is te klein, VB mag niet meespelen en LDD (en N-VA ten andere ook) probeert men ook in het 'niet-democratische', 'extremistische' hoekje te duwen... De kans is zeer reëel (en ik vermoed dat menig n-va lid/stemmer al maanden de 'breuk' en het 'verraad' verwacht... ) dat die aanvaardbare staatshervorming er niet komt en dat men CD&V niet kan meetrekken... en dan is er weer een evaluatiemoment en is het aan de N-VA om zich te distanciëren... en dat evaluatiemoment is ten laatste eind maart... Op dat ogenblik zal blijken dat men, achteraf beschouwd, beter een andere beslissing had genomen... maar wat is de schade? die 100 dagen 'uitstel'? Men heeft nog steeds een jaar om oppositie te voeren alvorens het vlaamse (en europese) verkiezingen zijn.. (en wie weet: vervroegde ontbinding van de kamer..)? gaat dat uitstel van 100 dagen schade berokkenen aan de partij? gaan er, om die reden, kiezers afhaken? in zoverre het ledencongres representatief was voor de kiezers gaat men om het principe van het uitstel (er staat evenwel nog veel te gebeuren... ) niet massaal afhaken...en wie weet krijgt men in dergelijk scenario wel een aantal cd&vers mee... 'k vermoed overigens dat het merendeel van diegenen die staan te 'schreeuwen' (i.e. een fundamenteel probleem hebben met de beslissing) toch geen stem hebben uitgebracht op n-va en dat hoogstwaarschijnlijk ook niet zouden bij de volgende verkiezingen.. verlies heeft men daar dus niet aan.. met andere woorden: 'k heb proberen afwegen (binnen een weliswaar te korte tijdspanne) wat men te winnen heeft vs wat men te verliezen heeft, rekening houdende met de waarschijnlijkheid dat bepaalde scenario's zich voordoen ... |
![]() |
![]() |
#50 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je beseft dus dat de kans om de Cd&V alsnog tot andere gedachten te brengen zo goed als onbestaande is.
Het is wel duidelijk wat een zeer grote rol speelt in je beslissing, namelijk de schrik om samen met LDD en het VB achter het cordon te vliegen.
#51 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben wel geen lid van N-VA, maar het is ook mijn beeld van de stand van zaken. Door nu al nee te zeggen zou men zichzelf buiten spel zetten. Door toch mee te doen, maar duidelijk te tonen er niet gelukkig mee te zijn, blijft de druk op de ketel. En het ergste wat er kan gebeuren is een uitstel van 100 dagen. Ik kijk in elk geval al uit naar de paasklokken. |
|
![]() |
![]() |
#52 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het enige waar ik wat schrik voor heb is de nieuwe voorzitter van de CD&V.. ![]() Van Parijs is veel minder Vlaams gezind dan Vandeurzen. |
|
![]() |
![]() |
#53 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
#54 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik zeg niet dat ze zo goed als onbestaande is.. ik ben wel van mening dat we voldoende realistisch moeten zijn om te beseffen dat de kans reëel is.. Ik ben ervan overtuigd dat het binnen de cd&v ook niet allemaal peis en vree is... daar zullen ongetwijfeld mensen eerder vlaamsgezind zijn, eerder belgisch gezind, gaan voor de regeringsdeelname vs eerder gaan voor bepaalde principes etc... Maar 'k heb al verschillende keren gedacht de voorbije maanden: gaat de cd&v nu de dolk bovenhalen? gaan ze durven? hoe schatten ze de impact van een niet houden aan de staatshervorming op hun eigen resultaten in? welke 'strekking' haalt het? en 't is toch al beter meegevallen dan algemeen verwacht? in alle eerlijkheid, hoeveel mensen hebben op 10 juni gedacht dat het zolang ging duren? De kans dat de CD&V niet ten allen prijze in de regering gaat zitten is er, die kans is groter als het kartel bestaat dan wanneer het nu wordt opgeblazen... Moet je die kans dan niet laten? Citaat:
Fout. LDD zit nog niet achter een cordon en ik hoop dat de partij er vanachter kan blijven. Ik vind het jammer dat het VB achter het cordon zit en zou het liever anders zien (al vind ik wel dat het moskeeliedje nu niet direct een goede zet was ![]() Het is juist dat ik ook N-Va liever niet achter dat cordon zie verdwijnen al zitten ze er ook dicht tegen... Want wat bereik je vanachter het cordon? niets... je kan alleen maar hopen dat je dermate groot wordt dat men je niet meer kan tegenhouden, maar hoe groot is die kans? Betekent dat dat ik van mening ben dat n-va koste wat kost moet vermijden achter dat cordon te belanden? neen... als er eind maart niets aanvaardbaars op tafel ligt, dan is het aan N-Va om voluit voor de oppositie te gaan.. Als dat betekent dat de partij achter een cordon belandt, dan is dat maar zo... Ik vind evenwel niet dat dat op zich een streefdoel is... Of is misschien de enige goede vlaming, een vlaming in een cordon? |
||
![]() |
![]() |
#55 |
Gouverneur
|
![]() 'k heb ook niet gezegd dat ik het een goede zet vind van de CD&V om in de noodregering te stappen... 'k had het ook liever anders gezien, maar blijkbaar was men er intern van overtuigd dat het 'beter' was..
|
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat het cordon betreft. Een dergelijk systeem hoeft geen naam te hebben om effectief gebruikt te worden. Zelfs Yves Leterme zat feitelijk achter een (ook franstalig)cordon sanitaire. Hij gaf zich echter, in tegenstelling tot het VB, over aan de Belgische krachten.
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En Yves Leterme deelt die overtuiging.
![]() |
#58 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laat hij zich nog mobiliteit (= Zanventem = onoplosbaar probleem) "aansmeren". Weer een dossier , dat hij niet kan oplossen , tenzij.... money for Brussels. Alsof hij al niet voldoende om handen heeft met de begroting en de 12 "wijzen". Eens zien als er over de échte problemen wordt onderhandeld:BHV splitsen zonder toegevingen + staatshervorming , die hard gaat snijden in de transferten. Hij zal terug de zwarte piet krijgen , hij kan het niet en allez laat ons maar voortdoen met een staatshervorming light , komop Yves, ge gaat toch weer niet 6 maand beginnen.Het land , de mensen,..hebben een regering nodig , ge moogt ze leiden, Renders zegt het ook. Ik vind dat hij zich onhandig in de hoek heeft laten drummen waar de klappen vallen. Laatst gewijzigd door boerenverstand : 21 december 2007 om 21:08. |
|
![]() |
![]() |
#59 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#60 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vooral dat hij en zijn partij (Van Rompuy inclusief) niet hebben ingezien dat de NON reeds in juni definitief was, daar had hij al eind augustus moeten achter zijn en Reynders in de ring sturen.
Die 6 maanden blijven aan hem kleven "hij kan het niet, wie gelooft hem nog, wat een naïeveling,...." De slimste was JLDH, zoals YLT het zegde, die had rap door dat hij beter zich wat ging bezighouden met INBEV, geen loodgieter kon dit repareren. Alhoewel YLT toch ook wel een échte tjeef is en ik denk dat Madame Non , dit nog gaat uitzweten, ge speelt niet met een West-vlaming zijn voeten. Laatst gewijzigd door boerenverstand : 21 december 2007 om 21:18. |
![]() |