Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2011, 11:39   #581
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hoog begaafdheid is het sneller aanleren en sneller inzicht hebben dan de gemiddelde persoon. Dit omdat men minder tussen stappen gebruikt in het leerproces.

Hoog begaafdheid heeft echter ook grote nadelen. Want vaak begrijpen deze mensen niet waarom andere hen niet begrijpen en maken zij technische fouten juist omdat ze stappen overslagen.
Theoretisch is dat juist maar in de praktijk is het dikwijls de motivatie die een doortrekkende rol speelt in zulke zaken.
Nu soit ieder denkt er het zijn over hé.
Maar als uw zoon/dochter ieder jaar 5 herexamens heeft moet je ze niet super slim meer noemen ook hé.
Uiteraard je kan daar ook terug een doordachte strategie achter zoeken om wat zalf op de wonde te smeren...kwestie van uw eigen te sussen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 12:01   #582
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik heb 2 soorten klanten particulieren en bedrijven. In de bedrijven kom ik dus nooit de hoog begaafde mensen tegen die dus gerekruteerd worden bij de particulieren waar ze achter iedere deurbel zitten tegenwoordig.

Beetje raar hé dat ze op school uitzonderlijk slim zijn en eenmaal na school doorgaans juist gepast bij de middelmaat vallen nietwaar?

Enfin denk er het uwe van.
Echte hoogbegaafden presteren op school middelmatig tot slecht en komen pas tot hun recht tijdens universitaire studies en eventueel een doctoraat.

Alles daarvoor is a) te traag, b) niet interessant genoeg en c) te gemakkellijk waardoor de aandacht verslapt (niet uitdagend).

Het is jammer dat ons onderwijssysteem gericht is op de middelmaat.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 12:26   #583
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Echte hoogbegaafden presteren op school middelmatig tot slecht en komen pas tot hun recht tijdens universitaire studies en eventueel een doctoraat.

Alles daarvoor is a) te traag, b) niet interessant genoeg en c) te gemakkellijk waardoor de aandacht verslapt (niet uitdagend).

Dan bent U nog positief. Het lijkt er wel op dat het moderne basisonderwijs het voor iedereen even gemakkelijk wil maken.
Oud 17 augustus 2011, 12:43   #584
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dan bent U nog positief. Het lijkt er wel op dat het moderne basisonderwijs het voor iedereen even gemakkelijk wil maken.
Er is een reden waarom ik soms met weemoed terugkijk naar het verleden, waar men op een humaniora de richtingen latijn, grieks, wetenschappelijke A & B....had, die echt moeilijk waren ivg met het huidige aanbod.

Ook op de technische scholen is het niveau dramatisch omlaag gegaan. Men wilt zoveel mogelijk mensen een diploma geven. Ik vind dat een goede instelling, maar men moet dat niet doen door de lat lager te leggen...

Mijn schrijnwerker klaagt over de kwaliteit die er buiten komt van de scholen, en desgevolge vindt hij eigenlijk geen goed personeel meer. Vroeger kwamen er slimme en handige schrijnwerkers van de technische school, en die waren goud waard. Je kon ze daken laten doen, meubels, trappen, etc....en de huidige generate is eigenlijk gewoon niet capabel om zich buiten hun eigen opleiding te laten inzetten. Wegens simpelweg te dom.
Oud 17 augustus 2011, 12:45   #585
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wie of wat belet die hoogbegaafden om via de middenjury te gaan en hun broek niet te moeten verslijten in die "te trage en te simpele" school ?

Ik ken een jongetje van 13 dat zijn humaniora-diploma reed achter de rug heeft en intussen thermodynamische problemen bestudeert. Heeft geen dag op school gezeten.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 12:57   #586
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
En wie of wat belet die hoogbegaafden om via de middenjury te gaan en hun broek niet te moeten verslijten in die "te trage en te simpele" school ?

Ik ken een jongetje van 13 dat zijn humaniora-diploma reed achter de rug heeft en intussen thermodynamische problemen bestudeert. Heeft geen dag op school gezeten.
13 jaar en richting universiteit, onrealistisch. Het betekent niet dat je veel slimmer bent dan je leeftijdsgenoten dat je ook emotioneel en fysiek klaar zijt.

Overigens heb ik het niet hoog op met die middenjury dingen. School is veel meer als alleen kennis opdoen, en dat zou dan ook verloren gaan.
Oud 17 augustus 2011, 12:58   #587
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als dat mogelijk is, dan mag je je inderdaad terecht afvragen waar het niveau van onze schoolsysteem naar toe is gegaan...

ik zie het bij mijn neefjes, ... moeten geen huiswerk maken en precies ook nauwelijks studeren, als je ze een of andere vraag stelt op geografisch, geschiedkundig of parate kennis niveau, dan staan ze u te bekijken alsof ge ze net gevraagd hebt uit te rekenen hoeveel stuwkracht je vandoen hebt om een pakje salami van 200 gram in een baan rond de aarde te brengen ...

Als ze dan op t einde van t jaar een paar buizen hebben mogen ze gewoon over naar t volgend jaar...

Dan is mijn eerste vraag, hoe gaan die dat op de hogeschool of unief gaan doen ? Maar ja daar zal het al even hard naar de kloten zijn...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 13:07   #588
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
13 jaar en richting universiteit, onrealistisch. Het betekent niet dat je veel slimmer bent dan je leeftijdsgenoten dat je ook emotioneel en fysiek klaar zijt.

Overigens heb ik het niet hoog op met die middenjury dingen. School is veel meer als alleen kennis opdoen, en dat zou dan ook verloren gaan.
Volledig akkoord. Mijn posting was een reaktie op jouw verzuchting.

Ik ben echter geen voorstander van elite-klassen.

Overigens volgt die jongen geen unief, maar leert hij thuis onder begeleiding van zijn ouders (vader ir moeder licentiaat). Daarnaast zit hij nog in verschillende sportclubs.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 13:14   #589
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Overigens volgt die jongen geen unief, maar leert hij thuis onder begeleiding van zijn ouders (vader ir moeder licentiaat). Daarnaast zit hij nog in verschillende sportclubs.
Ik stel mijn eigen dan altijd de vraag, ... gaat die jongen achteraf niet vreselijk pissed zijn dat hij een ervaring als naar school gaan (misschien minder) maar naar de unief gaan bvb gemist heeft... ?

Ge leert daar toch meer dan alleen maar uw vakken en leert mensen kennen die ook mee de rest van uw levensloop helpen bepalen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 13:17   #590
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik wel.

Klassen aangepast aan leerlingen die slimmer zijn, waar les wordt gegeven op hoger niveau zouden ideaal zijn om deze kinderen hun capaciteiten optimaal te benutten.

Tevens kan men dan ook sociale aspecten aanleren, werken in groep, conflictsituaties, etc....

Waarom doet men dat wel voor kinderen die minderbegaafd zijn (BLO, BUSO ?) terwijl men omgekeerd het niet mag doen ? Is er iets mis met slim zijn ? Aangepast onderwijs moet kunnen in sommige omstandigheden.
Oud 17 augustus 2011, 13:57   #591
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Theoretisch is dat juist maar in de praktijk is het dikwijls de motivatie die een doortrekkende rol speelt in zulke zaken.
Nu soit ieder denkt er het zijn over hé.
Maar als uw zoon/dochter ieder jaar 5 herexamens heeft moet je ze niet super slim meer noemen ook hé.
Uiteraard je kan daar ook terug een doordachte strategie achter zoeken om wat zalf op de wonde te smeren...kwestie van uw eigen te sussen.
Je weet toch dat veel hoog begaafden zelfs geen diploma behalen in ons onderwijssysteem.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 14:01   #592
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom doet men dat wel voor kinderen die minderbegaafd zijn (BLO, BUSO ?) terwijl men omgekeerd het niet mag doen ? Is er iets mis met slim zijn ? Aangepast onderwijs moet kunnen in sommige omstandigheden.
Zeer juist! Dat komt door een verkeerde interpretatie van het gelijkheidsprincipe. Mensen zijn evenwaardig, maar niet gelijk. Tegenwoordig wil men van iedereen een hoogbegaafde maken en dat kan dus niet. Iedereen is goed in iets, bij de éne is dat schrijnwerk, bij een andere fysica en bij nog een andere muziek, sport of noem maar op.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2011, 14:29   #593
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Zeer juist! Dat komt door een verkeerde interpretatie van het gelijkheidsprincipe. Mensen zijn evenwaardig, maar niet gelijk. Tegenwoordig wil men van iedereen een hoogbegaafde maken en dat kan dus niet. Iedereen is goed in iets, bij de éne is dat schrijnwerk, bij een andere fysica en bij nog een andere muziek, sport of noem maar op.

Fred.
Juist. En daar horen ook goede technische opleidingen bij, zoals we in Nederland de Leidse Instrumentenmakersschool hebben. Studeer daar van af en je bent zeer gegeerd op de arbeidsmarkt. Het is ook een topschool in zijn vakgebied. Zeer technisch, maar zeker niet voor dummies !

Dit is een middelbare school btw.
Oud 17 augustus 2011, 14:33   #594
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wel.

Klassen aangepast aan leerlingen die slimmer zijn, waar les wordt gegeven op hoger niveau zouden ideaal zijn om deze kinderen hun capaciteiten optimaal te benutten.

Tevens kan men dan ook sociale aspecten aanleren, werken in groep, conflictsituaties, etc....

Je snijd hier een zeer delicaat probleem aan.

Het is namelijk zeer moeilijk om beter begaafden te herkennen in het secundaire onderwijs.
En mensen zijn bang voor hen die verstandiger zijn dan zijzelf.
Oud 17 augustus 2011, 23:29   #595
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Klopt, ik heb vorig jaar een bijkomend diploma (zo'n een technisch dommeriken papierke dus" via de middenjury behaalt. Ik heb me goed ingezet en een bijna foutloos parcours afgelegd zowel in werk als theorie. Dus ik was er met glans in geslaagd.
Vreemd genoeg waren er ook anderen waarvan ik wist dat ze noch de theorie en zeker in hun praktijk er absoluut niet in geslaagd waren.
Ze waren er ook door.

Behoorlijk sneu te mogen vernemen dat de beste maar evengoed is als de slechtste vind ik. Voor mij demotiverend als de pest. Voor anderen is dat natuurlijk mooi meegenomen dat systeem.
Maar heeft het hun geholpen?
Vast en zeker hielp het hun. 1 ze waren nimmer van plan om ooit ook maar iets van wat die cursus was in praktijk te brengen 2 ze konden via die dipmoma een beetje opschuiven in hun cursus algemene kennis om daarmee een betere positie te gaan verwerven op gemeentelijke sollicitaties.
Hun behaalde diplomas zijn gewoon opstapjes naar iets hogere functies. Niks meer mee te maken welk diploma.
Zonde van de tijd dat we daar in steken, zonde van het vele geld dat we er in investeren en zonde dat de verkeerde man op de verkeerde plaats ermee terecht komt.

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 augustus 2011 om 23:52.
Oud 17 augustus 2011, 23:35   #596
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je weet toch dat veel hoog begaafden zelfs geen diploma behalen in ons onderwijssysteem.
Dat zou de dag van vandaag heel onverstandig van hun zijn.
Toch in onze cultuur.
In andere culturen en gemeenschappen.. misschien is dat daar gewoon zo?
Oud 17 augustus 2011, 23:41   #597
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wel.

Ik spreek van lang geleden. Er zat eens een jongen in mijn klas met zo'n vierkant hoofd, slimste van de klas ..kwam uit een goede familie en zoetje van iedere leraar.
Ik ging eens in competitie met die slimme. Op het eind had hij 99% en ik 98%
Hij mocht klasjes overslaan die slimme en bij mij zouden ze als ze gedurfd hadden me eens laten dubbelen. Kwestie dat mijn vader een oud Commando Korea strijder was en ik ook al niet het zoetje van de leraars was natuurlijk.

Zie je, elitair en voornaam studeren is niet altijd synoniem aan goede studenten.
Maar eerder "ons kent ons"

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 augustus 2011 om 23:42.
Oud 18 augustus 2011, 08:28   #598
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou de dag van vandaag heel onverstandig van hun zijn.
Toch in onze cultuur.
In andere culturen en gemeenschappen.. misschien is dat daar gewoon zo?
Onverstandig van hun?
Vooral onverstandig van de maatschappij die zich niet de vraag stelt hoe dat komt, en daardoor veel talent laat verloren gaan.
Het is toch een gekend fenomeen, de hoogbegaafden die geen diploma, of een diploma ver beneden hun mogelijkheden halen.
Als dat hun eigen keuze is heb ik daar weinig problemen mee. Iedereen heeft het recht zijn capaciteiten optimaal te ontwikkelen, niet de plicht. Het wordt iets anders als dat gebrek aan ontwikkeling een gevolg is van niet aangepast onderwijs. Dan heb ik het dus zéker niet over klassen overslaan, in tegendeel. Maar over leerkrachten die meer begaafde kinderen links laten liggen met de woorden: "die moeten hunne plan zelf maar trekken".
Gelukkig treffen sommige kinderen leerkrachten die uit zichzelf (buiten het systeem) deze kinderen op een gepaste wijze begeleiden. vb door hen in te schakelen bij het uitleggen van de leerstof aan andere leerlingen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2011, 09:14   #599
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je snijd hier een zeer delicaat probleem aan.

Het is namelijk zeer moeilijk om beter begaafden te herkennen in het secundaire onderwijs.
En mensen zijn bang voor hen die verstandiger zijn dan zijzelf.
Hoogbegaafden worden vaak als dom (ja echt) en als probleemgevallen aanzien.

Het ligt er een beetje aan hoe competent het onderwijzend personeel is....
Oud 18 augustus 2011, 14:37   #600
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoogbegaafden worden vaak als dom (ja echt) en als probleemgevallen aanzien.

Het ligt er een beetje aan hoe competent het onderwijzend personeel is....
Vaak zijn ze ook al schoolmoe voor ze aan bet basisonderwijs beginnen, omdat de kleuterklassen te traag en te saai zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be