Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Twee staten oplossing: voor of tegen
2 staten 42 60,87%
1 staat, zoals het nu is 16 23,19%
Confederatie 11 15,94%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2012, 21:16   #581
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
De website die U aangeeft is niet meer up-to-date, de waarden vanaf 1 januari zijn:

Nederland

http://www.rijksoverheid.nl/onderwer...nimumloon.html

>=23 jaar € 1.446
22 jaar € 1.229
21 jaar € 1.048
20 jaar € 889
19 jaar € 759
18 jaar € 658
17 jaar € 571
16 jaar € 499
15 jaar € 434

België

http://www.minimumloon.be/

>=21 jaar 1443
20 jaar 1356
19 jaar 1275
18 jaar 1198
17 jaar 1127
16 jaar 1059

Op de site die ik aanhaalde staat : Bekijk het wettelijke bruto minimum uurloon per 1 januari 2012
Dat is voor jou niet up to date?

Citaat:
Dit klopt voor het bruto loon en de leeftijd lager als 23 jaar.
Dat schrijf ik, de lonen voor jongeren zijn belachelijk laag.

Citaat:
Echter als je de hogere belasting in België en de lagere koopkracht in rekening neemt, dan kan je enkel besluiten dat je beter af bent in Nederland.
Daar wil ik wel een rekenvoorbeeld voor zien.
Maar je mag ook gewoon toegeven dat de lonen voor jongeren er belachelijk laag zijn.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2012, 21:30   #582
Stefanie
Minister-President

Standaard

België moet weg. We moeten van die PS-corruptie af. We moeten van die grote puinhoop bij justitie af. We moeten van die haatzaaierij (van het regime) af. Het huidige regime in België zaait alleen maar haat tegen de Vlamingen. Kijk maar naar de schutskring tegen Vlaams belang. Kijk maar naar hoe Bart De Wever en de NVA behandeld worden in de media. En de Vlaming pikt dat allemaal.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2012, 21:39   #583
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tegen dat het zal doordringen dat de Belgische federale staat niks meer kan doen, en helemaal geblokkeerd zit, zal men wel genoopt zijn om een oplossing te bedenken he. Een ver doorgedreven scheiding van bevoegdheden is de enige weg die ik mij kan indenken.

Het probleem is dat dat inzicht nogal traag aan het komen is, en de schade serieus aan het oplopen is ondertussen.
Inderdaad. De schade loopt op. En niet alleen in euro's. Blijkbaar zijn er voor het Belgische regime nog niet genoeg doden gevallen bij die aanslag in Luik. Kijk maar naar hun plannen voor Brussel: die gangsters eerst vrijlaten en vragen dat ze terug komen om verhoord te worden. Maar blijkbaar wil een meerderheid van de Vlamingen nog meer van dat. Blijkbaar vindt een meerderheid van de Vlamingen dat er nog niet genoeg zware gangsters vrij rondlopen in Elio's heilstaat. Blijkbaar vindt een meerderheid van de Vlamingen dat er nog niet genoeg criminaliteit is hier. Vlaams belang en NVA hebben samen niet eens een meerderheid. Alsof open VLD en CDenV nog niet genoeg gelogen hebben. Alsof het regime ons nog niet genoeg belogen heeft over de euro. Den euro ging ons rijkdom brengen, beloofde het regime... Nu ja, sommige mensen zijn er inderdaad rijk door geworden. Maar dat is maar een kleine groep mensen. De rest wordt alleen maar armer. En het gaat om heel veel mensen die financieel in de problemen komen.
Oud 5 januari 2012, 21:43   #584
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zo lang ze aan minder dan de helft van het minimumloon van een 23-jarige werken, hebben ze werk, en daarna?
Ze doen zo wel ervaring op. Dat is belangrijk voor werkgevers. Zo'n job kan het begin zijn van een carrière. Het kan een stap zijn naar promotie, een stap naar een betere baan.
Oud 5 januari 2012, 22:02   #585
Koevoet
Burger

Koevoet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
België heeft dan ook weer een strategische ligging, de diamant sector en de administratie van Europa in Brussel.
U bedoelt Vlaanderen allicht. Wallonië heeft niks.
Koevoet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2012, 22:25   #586
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Op de site die ik aanhaalde staat : Bekijk het wettelijke bruto minimum uurloon per 1 januari 2012
Dat is voor jou niet up to date?
Sorry, U hebt gelijk.

Ik had geklikt onderaan op de pagina op
Wettelijk Minimum Loon per 1 juli 2011 - per dag, week, maand, jaar

Dit omdat ik enkel kan denken in maandloon. (site steekt nogal krakkemikkelig in elkaar en had de datum op de eerste pagina niet meer bekeken)

Citaat:
Dat schrijf ik, de lonen voor jongeren zijn belachelijk laag.
Ik vind dat een zeer slim idee van Nederland. Kijk naar de leeftijd, dit zijn personen, die minder lang hebben gestudeerd. En bijgevolg vinden ze minder gemakkelijk werk. Jongeren die studeren zijn ook nog afhankelijk van hun ouders voor een periode. Het zal alleszins aansporen tot hard werken en tot veel leren op jonge leeftijd.
Zie ook post van Hollander:
Jeugdwerkloosheid NL 8,2% (okt 2011)
Jeugdwerkloosheid BE 17,7% (okt 2011)

Met andere woorden, ze doen veel sneller ervaring op en vertrekken met een voorsprong in de arbeidsmarkt.

Wij betalen in ons bedrijf een boete als we een bepaald quota van jongeren niet halen, wat eigenlijk gewoon een schadelijke belasting is in Vlaanderen. Want in Vlaanderen moeten vooral ouderen aangespoord worden om terug werk te vinden. Weer een voorbeeld waarom het beleid in Vlaanderen en Wallonië per regio moet georganiseerd worden en niet federaal.

Citaat:
Exact berekenen kan ik dat niet. Dat is een dusdanige complexe berekening en ik ben maar een gewone werknemer in een bedrijf in Vlaanderen en heb daar de tools niet voor.

Zie hiervoor naar post van Hollander:
Belastinginkomsten als % van het BNP (Eurostat):
België 43.5%
Nederland 38.2%

Mijn collega woont tegen de Nederlandse grens en gaat regelmatig winkelen in Nederland. De prijzen liggen daar meer dan 10% lager.

Citaat:
Maar je mag ook gewoon toegeven dat de lonen voor jongeren er belachelijk laag zijn.
Dit laatste heb ik nu al 2x toegegeven.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier

Laatst gewijzigd door Dirk A : 5 januari 2012 om 22:26.
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2012, 22:27   #587
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat vertelt dit rapport?
dat vat ik net voor je samen, maar vooruit, nog maar eens in vet en kleur:
Annual EU healthcare index puts The Netherlands in “uncontested leadership”

Citaat:
Zo lang ze aan minder dan de helft van het minimumloon van een 23-jarige werken, hebben ze werk, en daarna?
daarna stromen ze in in een arbeidsmarkt met de laagste werkloosheid van de EU?

Citaat:
Welke diensten leveren ze dan niet.
We weten al dat onderwijs duurder is, het kindergeld lager, de ziekteverzekering duurder (of zit de bijdrage in die belastingsinkomsten?)
Er zullen ongetwijfeld verschillen zijn. Wat maakt het uit? Onze belastingen zijn lager en toch hebben we betere wegen, meer mensen die zeggen gelukkig te zijn, minder kans op onder de armoedegrens te belanden, minder werkloosheid, lagere kosten van elektriciteit, goedkopere telefonie, 65% staatsschuld tegenover jullie 100% enz enz.

Ik vraag me wel eens af wat jullie beter doen. Vlaanderen doet het op een behoorlijk aantal vlakken beter dan Nederland, maar België als geheel presteert op élke indicator slechter dan Nederland. Behalve wellicht als je culinair geïnteresseerd bent.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2012, 22:31   #588
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koevoet Bekijk bericht
U bedoelt Vlaanderen allicht. Wallonië heeft niks.
We zitten met een federale regering, weliswaar een oppositieregering, maar tot zolang denk ik op Belgisch bestuurlijk niveau.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Oud 5 januari 2012, 23:15   #589
Dirk A
Minister

Standaard

Citaat:
Nu ik mijn post herlees, begrijp ik je vraag. Ik bedoelde natuurlijk, dat vanaf 23 jaar de Nederlanders netto meer overhouden aan hun zelfde bruto loon en zeker qua koopkracht beter af zijn. Onder de 23 jaar heb je gelijk, dan zijn de Nederlanders op puur financieel vlak beter gesteld.
Oud 7 januari 2012, 16:25   #590
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Bij de berekeningen worden toch een aantal dingen vergeten.
Pensioen word niet door de staat betaald. Je krijgt AOW. Dat is een vast bedrag voor iedereen ongeacht zijn vorig inkomen. Voor pensioen moet je zelf (of je werkgever) zorgen in Nederland.
Ook de bijdragen voor ziektekosten moet je in veel grotere mate uit eigen zak betalen. 2 dingen die hier eigenlijk via de belastingen geregeld worden. En geloof mij zo zijn er nog veel meer verschillen waardoor de belastingsdruk in Nederland schijnbaar lager ligt dan in België. Je vergelijkt dus appelen met peren.
Oud 7 januari 2012, 16:28   #591
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Waarom vervangen we de dictatuur van het grootkapitaal niet door een echte democratie? Dan is het probleem ook opgelost. Geen zakkenvullers meer, geen vriendjespolitiek meer, geen corruptie meer. Spaart tientalle miljarden uit per jaar.
Oud 7 januari 2012, 21:53   #592
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Bij de berekeningen worden toch een aantal dingen vergeten.
Pensioen word niet door de staat betaald. Je krijgt AOW. Dat is een vast bedrag voor iedereen ongeacht zijn vorig inkomen. Voor pensioen moet je zelf (of je werkgever) zorgen in Nederland.
Ook de bijdragen voor ziektekosten moet je in veel grotere mate uit eigen zak betalen. 2 dingen die hier eigenlijk via de belastingen geregeld worden. En geloof mij zo zijn er nog veel meer verschillen waardoor de belastingsdruk in Nederland schijnbaar lager ligt dan in België. Je vergelijkt dus appelen met peren.
En wie betaalt die AOW? Waar komt dat geld vandaan? Overigens kan je hier bij ons aan zogenaamd pensioensparen doen. Dat is niet verplicht, dacht ik. Maar het kan.
Oud 7 januari 2012, 22:02   #593
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
De vraag is of Frankrijk de heimat is van Wallonië.
Misschien is dat een vraag maar de vraag??? Who cares zou ik zeggen... als ze maar met hun poten van ons geld en grondgebied blijven. Of die Gallo-Hangmatiers een andere gastheer vinden of niet is hun probleem.
Oud 7 januari 2012, 22:04   #594
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece Bekijk bericht
Waarom vervangen we de dictatuur van het grootkapitaal niet door een echte democratie? Dan is het probleem ook opgelost. Geen zakkenvullers meer, geen vriendjespolitiek meer, geen corruptie meer. Spaart tientalle miljarden uit per jaar.
Ja, Karl, want dat werkt elke keer uitstekend - zo goed als iedereen even straat arm, met een veel betere dictatuur van nonkel Vladimir of Joseph
Oud 8 januari 2012, 10:34   #595
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
En wie betaalt die AOW? Waar komt dat geld vandaan? Overigens kan je hier bij ons aan zogenaamd pensioensparen doen. Dat is niet verplicht, dacht ik. Maar het kan.
Via de belastingen. Maar het maakt niet uit of je in je leven 1000€ of 100000€/maand hebt verdient, Je krijgt even veel AOW.

En in tegenstelling tot wat jij denkt kan niet iedereen aan pensioensparen doen. Tenminste 300000 gezinnen (waarschijnlijk zelfs veel meer)beschikken niet over voldoende financiele middelen om dat te kunnen. Zij zijn al gelukkig als ze op het einde van de maand niet in het rood staan. Daarbij is pensioensparen ook goedkoper als je inkomen hoger is omdat dan de aftrek hoger word.
Oud 8 januari 2012, 10:40   #596
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Ja, Karl, want dat werkt elke keer uitstekend - zo goed als iedereen even straat arm, met een veel betere dictatuur van nonkel Vladimir of Joseph
Je hebt het nog steeds niet door. In een ECHTE democratie bepaal jij wat mag of niet mag mits de andere helft van de kiezers het daar mee eens is.
Volksvertegenwoordigers zijn daarin gewone werknemers met als baas hun kiezers. Kunnen dus ook niets voor U regelen.
In een dictatuur of belgische democratie heb jij niets te vertellen al zou 99% van de bevolking het met je eens zijn.
Oud 8 januari 2012, 12:22   #597
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kasumi Bekijk bericht
Dat is niet hoe ik Vlaanderen zie. Walen inruilen voor Nederlanders. Geen denken aan.
Ik vind niet dat het een kwestie is van mensen inruilen voor andere mensen. De Walen en de Nederlanders zijn mij niet minder lief dan de Vlamingen, en wat de schillen betreft: de mentaliteitsver- zijn toch maar peulschillen. Toegegeven: niet als je in een gezin moet samenleven, maar wel in staatkundig verband, ten minste als het om twee Europese landen of gebieden gaat.

Een relevantere vraag lijkt me dus te zijn: de Belgische bestuursvormen en administratie inruilen voor een verbeterde Belgische versie of een betere Vlaamse versie of een betere versie waar Nederland op een of andere manier bij betrokken wordt.

Je kunt België of Vlaanderen niet afschaffen of splitsen of uitbreiden; je kunt alleen maar andere administratieve regelingen treffen, en dat kan pragmatisch geschieden, zonder Belgisch, Vlaams of Groot-Nederlands patriottisme, met het oog op efficiëntie.
Oud 8 januari 2012, 12:31   #598
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
De tweestatenoplossing bestaat reeds: Nederland en Frankrijk.
Het is dat derde staatje ertussen dat overbodig is.
Jij wil Nederland zijn "dikke grens met Frankrijk" afpakken?

Die plaats nam België, en vooral Vlaanderen, in de geesten van onze Noorderburen ooit echt in. Inmiddels is dat wel grondig veranderd, en het zou mij wel bevallen als Vlamingen daar eens wat vaker bij stilstonden. Voor het overige denk ik er nog steeds hetzelfde over als toen.
Oud 8 januari 2012, 12:43   #599
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
dat vat ik net voor je samen, maar vooruit, nog maar eens in vet en kleur:
Annual EU healthcare index puts The Netherlands in “uncontested leadership”
Ik schiet in een lach. Alweer iemand die bereid is, het nog eens geduldig te herhalen voor Artisjok! Als je met haar in discussie gaat, moet je weten waar je aan begint.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be