![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik had datzelfde filmke eerder ook al aangekaart (IN HET ENGELS): hoe de progressieve imperialisten er niet voor terugdeinzen door hun zo gehate fascisten te gebruiken om hun expansiedromen te verwezenlijken. Ge moet van niks meer verstomd staan. Maar dat weten we al langer dan vandaag ![]() http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=488 . Laatst gewijzigd door straddle : 23 februari 2014 om 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#583 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar ben ik maar al te goed van op de hoogte. Daarom ook staat er wat er staat, nl. vanaf de tijd van Stalin. Met WO II had het volk een opkikker nodig en Stalin meende dat de orthodoxe Kerk daarin een rol kon spelen. In ruil voor stilzwijgende en zelfs openlijke medewerking werd de orthodoxe Kerk gepriviligieerd. Dit is dan zo gebleven, wat trouwens na de val het communisme voor een gespannen verhouding bleef zorgen met de ROCOR. Ondertussen zijn de problemen opgelost, maar het is niet van harte opgelost. Onder de voormalige ROCOR blijft het rommelen.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 23 februari 2014 om 22:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#584 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welneen, zoiets schrijf ik helemaal niet. Lenins haat tegen iedere vorm van religie is maar al te bekend en iedere religieuze groep heeft het gelag moeten betalen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nogmaals: uw leugentje dat ik geweld tegen christenen goedpraat, plakt niet. Ik verwerp dergelijke vormen van geweld volkomen en volledig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 |
Burgemeester
|
![]() U zei dat de Orthodoxe kerk een bevoorrechte status had tijdens Stalin, terwijl ten tijde van zijn bewind heel wat Orthodoxe kerken in het land verwoest werden en daarbij orthodoxe christenen vervolgd werden. U hebt weinig respect voor uw orthodoxe medemens, wat uit dit soort rare berichten van u, duidelijk op te maken is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 |
Burgemeester
|
![]() Toch toonde u begrip voor de aanval op het orthodoxe klooster in Kiev. U rechtvaardige het door te verwijzen naar de bevoorrechte positie van de Orthodoxe kerk tijdens Stalin? U grijpt misleidende voorstellingen van zaken aan om geweld tegen orthodoxen te verklaren dan wel te rechtvaardigen. Zulke zaken zijn in de kern fout en dienen te worden veroordeeld. U zei daarom dat de katholieken het recht zouden hebben om dat aangevallen klooster dat van oudsher orthodox is, op te eisen. In uw voorstelling van zaken beweerde u dat zulke kloosters eigenlijk de katholieken toe zouden behoren?
Laatst gewijzigd door RSK : 23 februari 2014 om 22:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ontkent u de controverse rond Kyrill? Voor het overige: ik heb alle respect voor mijn orthodoxe medechristen. Al meer dan eens heb ik trouwens deelgenomen aan een Byzantijnse liturgie, zowel bij de Grieks-katholieken als bij de orthodoxen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik toonde geen begrip. Ik duidde welke gevoelens er achter zitten, ook al omdat u goochelde met "nazisme", terwijl dat het daar helemaal niet over gaat. Het gaat om jarenlange opkropte frustratie van heel wat Grieks-katholieken die hun kerken nog steeds bezet zien door een orthodoxe Kerk waar dan een officie doorgaat voor nauwelijks een handjevol mensen. De meerderheid van heel wat dorpen in westelijke Oekraïne is immers Grieks-katholiek, maar heel wat parochiekerken zijn in die dorpen nog steeds in handen van de orthodoxen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#590 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Helemaal geen verkeerde voorstelling van de feiten. De collaboratie van de orthodoxe Kerk met de communistische staatsmacht is nu eenmaal historisch aangetoond en wordt trouwens door de leden van de voormalige ROCOR luid en duidelijk herhaald.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#591 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Lavra van Kiev is en was trouwens orthodox. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Maar u plaatst deze zaken in de verkeerde context om de schijn te wekken dat de Orthodoxe kerk ''een goede positie zou hebben genoten tijdens Stalin''. Het tijdelijk rehabiliteren van de Kerk stond niet in verhouding tot de uitroeiing van miljoenen orthodoxen tijdens Stalin's regimes. U haalt belangrijke zaken door elkaar en u hebt geen inzicht in dit onderwerp, anders was u niet zo tegenstrijdig. Laatst gewijzigd door RSK : 23 februari 2014 om 22:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#594 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#595 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aha. Dus de vele beschuldigingen van de ROCOR - orthodoxe Russen, beste vriend! - zijn volgens u dus niet waar?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#596 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Ik ben het eens dat er sprake was van een infiltratie in de kerk, maar dat was een misdaad tegen de Orthodoxe kerk om haar van binnenuit kapot te maken en juist om deze reden is het triest dat u dat interpreteert als een bevoorrechte status. Dat is propaganda tegen de Orthodoxe kerk met als doel: afbreuk te doen aan het martelaarschap van de Orthodoxe kerk in die periode. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U zou moeten weten wat daaronder begrepen wordt, nietwaar?! Ook "propagande tegen de orthodoxe Kerk"? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#600 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zo met de orthodoxen in de Sovjetunie. Leer eens denken en een onderscheid maken. |
|
![]() |
![]() |