![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als je schiet en je doodt. Hoe kijk je dan naar die mens? Als een stuk vuil? Een onmens? Of besef je dan dat je een mens gedood hebt en dat je leven nooit meer hetzelfde zal zijn? Tenzij je inderdaad psychopathische neigingen hebt bent denk ik dat dat laatste het meest realistische is. Porche's opmerking doet denken aan dat laatste, maar misschien is het ondoordachtheid of grootspraak (alhoewel ik niet zou weten wat daar zo stoer aan is). Ik heb een Amerikaans soldaat gekend in Bolivia die in een of andere VS oorlog heeft meegedaan. Zijn levensdoel was niet meer dan proberen ethisch te leven. En voor hem was alles goed. Het vuilste werk. Zolang hij maar niemand zou moeten doden. Niet doden was een levensdoel geworden. Niet iedereen heeft de mind van een psychopaat duidelijk. Sommigen vluchten zo ver mogelijk weg van wat ze ooit verondersteld werden te doen...het doden van een medemens. Zelfs als het om terroristen, inbrekers en dergelijke zou gaan. U schippert nogal op dat gebied lijkt me. Als het om 'terroristen' gaat herinner ik me dat u net praat als dat Porche praat over inbrekers. En toch gaat het beschermen van een gezin voor. Maar daarvoor hoef je niet te doen alsof je tegenstander geen mens is. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 november 2014 om 17:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#583 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() tja. rechter heeft dan ook eigenlijk perfect de wet gevolgd.
![]() |
#584 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vrijwel niemand heeft echt de mind van een psychopathische killer. Een inbreker , overvaller neerknallen kan moreel gezien vrijwel iedereen (praktisch gezien is het een ander verhaal), maar een onschuldig iemand neerknallen die je recht in de ogen aankijkt en smeekt om zijn leven, is next level. Zo ook in de nazi-tijd, dat waren niet allemaal psychopaten. Integendeel, de meeste waren hele normale mensen die dingen in opdracht deden van psychopaten. Joden waren geen mensen. Zo zijn er ook verhalen dat Josef Mengele alles nuchter kon doen en dat terwijl zijn handlangers eerst een fles whiskey achterover moesten slaan voordat ze overgingen tot hun perverse handelingen. Verder is dit onderzoek ook erg toepasbaar op veel (historische) situaties: http://nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_Milgram Soldaten die de opdracht krijgen om een genocide te plegen voelen zich vaak niet verantwoordelijk op dat moment, het besef komt pas achteraf. Vandaar dat er veel soldaten zijn met het ptss syndroom Laatst gewijzigd door Nietzsche : 27 november 2014 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
|
![]() Citaat:
Zolang het over bedreiging van mensen gaat, moet je ook geen compromishouding aannemen. Want dat is het, een compromishouding om toch maar bezit te kunnen verdedigen met een (vuur)wapen. Als ik overtuigd zou zijn dat bezit verdedigd moet worden zoals een leven - en stel je voor : in de wet zou dat zo zijn - is het schot niet anders.
![]() |
![]() |
#587 | |
|
![]() Citaat:
De rest: penauts ivm daarmee. hangt ook af van het lidgeld van de club. En als je wil meedoen aan wedstrijden ... maar ja we gaan uit van de gecamoufleerde thuisschutter, dus wedstrijden zijn verloren kost. Nogmaals: vergunning is onmogelijk met strafblad en als je bv blind bent.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 27 november 2014 om 17:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op de romp schieten van een vluchtende zou excessief geweld zijn. Niet Xeno (voor zover je nog zo koelbloedig kan denken en mikken)? Maar op de benen schieten (of toch mikken) is dat ook excessief geweld? En een steen gooien of met een stok slaan...allemaal excessief? en wat als het geen inbreker is maar een 'Dutroux'? Laten lopen dan maar zodat hij verder kan gaan kinderen vermoorden? Is dat waar de wetgever op aanstuurt? Dan klopt er mijns inziens iets niet in de maatschappijvisie waarop zo'n wetgeving gebaseerd is. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 november 2014 om 17:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#590 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#591 |
|
![]() Hoe bedoel je?
![]() |
#592 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar wel van het helpen van een mens in nood. Waar zelfverdediging een recht is is jouw geschetste situatie er een van een plicht. Dus in plaats van een straf zou je inderdaad eerder lof dienen te krijgen. Lijkt me toch. Maar of de wetgever en de rechtbank dat zo zal willen zien? Dat weet ik niet. Daar bestaat nogal eens de idee om mensen niet te veel zelf te willen laten doen zelfs als dat gaat ten koste van de individuele burger. Controledrang van de overheid die tot heel wat tegenstrijdigheden leidt. Rechtspraak lijkt zo een beetje op een loterij. Je weet dan toch totaal niet meer wat nu eigenlijk van je verwacht wordt, behalve 'niets doen'. En zelfs dat is soms illegaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#593 |
Banneling
|
![]() Ik ben ooit eens naar een schietclub geweest, en wat ik daar zag deed mijn tenen krullen.
Oud mannetje zijn pistooltje hapert (wat volgens sommigen hier niet bestaat...), hoeveel onveilige manipulaties die op een minuut kon doen... Ik bespaar u de details. Dat er daar niet meer ongelukken gebeuren, het is een wonder. Laatst gewijzigd door Another Jack : 27 november 2014 om 18:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#594 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vanop 20 meter of zo. De meeste situaties van zelfverdediging zijn op een meter of 5 of minder. 20 meter lijkt me ook al meer op 'property'. Maar dat is een veralgemening.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#595 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#596 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vraag is of die man een RECHT heeft op een wapen of dat de overheid moet tussen komen. Het gaat er niet om soldaten op te leiden hé Jack. Ik vermoed een beetje 'procedurele' beroepsmisvorming eigenlijk. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gewoon compleet onwetend over waar hij bezig mee was... Nu goed, ik denk dat de man vooral een gevaar voor zichzelf was... (loop naar alle kanten zwaaien, in de loop kijken,...) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#599 |