Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2023, 16:01   #581
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Heeft men die gast fysisch gedwongen ? Of heeft die zichzelf bezopen ?

...
Dat dient door de rechtbank beslist te worden. Er is een mens gestorven en de rechtbank beslist of de verdachten een strafbare daad gesteld hebben.
Oud 6 juni 2023, 16:06   #582
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hopla, nog ene gedoxed door het Nieuwsblad: het openbaar ministerie vraagt vrijspraak en zijn naam staat in het lang en breed op de startpagina:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230606_93801169
geef toe dat dat reuzegom zaakske stinkt van begin tot einde.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2023, 08:21   #583
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Helemaal niet, kijk naar de manier waar zelfs BLM nu er een racistisch verhaal van maakt in Holland. Het wordt langs alle kanten opgeklopt en het verhaal wordt misbruikt om de foute zaken aan te klagen.

Uiteindelijk gaan rijken altijd er beter vanaf komen omdat ze nu eenmaal betere advokaten kunnen betalen. Simple as that.
Oud 7 juni 2023, 08:41   #584
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk niet. Ken jij 1 naam van een verantwoordelijke van een doop dode voor de Reuzegomzaak? Sanda Dia is niet het eerste slachtoffer hé. Er zijn in het verleden nog slachtoffers gevallen. De daders daarvan zijn ook nooit vrijgegeven in de media. Er wordt nu gewag gemaakt van klassejustitie omdat de leden deel uit maakten van de hogere middenklasse. Ja, ik weet het, er wordt hier gesproken van de elite maar dat klopt natuurlijk niet. De zoon van een bakker of de zoon van een sterrenchef kan je moeilijk de "elite" noemen. Er is een vergelijkbaar zaak vanuit Wallonie. Ook daar viel een tijdje geleden een dode bij een doopritueel. Ook daar werden de daders veroordeeld tot werkstraffen en werden de namen uit de media gehouden.

Je kan je vragen stellen bij de strafmaat voor dergelijke delicten, maar je kan niet zeggen dat ze er gemakkelijker vanaf kwam dan de daders van gelijkaardige feiten. Je kan zelfs stellen dat door de lynchpartijen van idioten zoals Acid, ze zwaarder gestraft worden. Niemand kent die Waalse daders, ondertussen kent iedereen de reuzegommers.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230121_94309544
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 7 juni 2023 om 08:47.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2023, 08:53   #585
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Eigenlijk niet. Ken jij 1 naam van een verantwoordelijke van een doop dode voor de Reuzegomzaak? Sanda Dia is niet het eerste slachtoffer hé. Er zijn in het verleden nog slachtoffers gevallen. De daders daarvan zijn ook nooit vrijgegeven in de media. Er wordt nu gewag gemaakt van klassejustitie omdat de leden deel uit maakten van de hogere middenklasse. Ja, ik weet het, er wordt hier gesproken van de elite maar dat klopt natuurlijk niet. De zoon van een bakker of de zoon van een sterrenchef kan je moeilijk de "elite" noemen. Er is een vergelijkbaar zaak vanuit Wallonie. Ook daar viel een tijdje geleden een dode bij een doopritueel. Ook daar werden de daders veroordeeld tot werkstraffen en werden de namen uit de media gehouden.

Je kan je vragen stellen bij de strafmaat voor dergelijke delicten, maar je kan niet zeggen dat ze er gemakkelijker vanaf kwam dan de daders van gelijkaardige feiten. Je kan zelfs stellen dat door de lynchpartijen van idioten zoals Acid, ze zwaarder gestraft worden. Niemand kent die Waalse daders, ondertussen kent iedereen de reuzegommers.

Dat er geen namen vernoemd worden is omdat hij in zijn slaap gestorven is en er geen verdachten zijn. Blijkbaar tengevolge van overmatig alcoholgebruik na de doop.

https://www.gva.be/cnt/dmf20211130_94094859

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 7 juni 2023 om 08:54.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2023, 09:00   #586
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er geen namen vernoemd worden is omdat hij in zijn slaap gestorven is en er geen verdachten zijn. Blijkbaar tengevolge van overmatig alcoholgebruik na de doop.

https://www.gva.be/cnt/dmf20211130_94094859
Axel Leroy =/= Antonin Deneffe. Leroy is NIET gestorven in zijn slaap. Hij is gestorven na overmatig alcoholgebruik. De motivatie om de daders slechts een werkstraf te geven ligt ongeveer in lijn met hoe het gelopen is bij de reuzegommers.

In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 7 juni 2023, 09:11   #587
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Axel Leroy =/= Antonin Deneffe. Leroy is NIET gestorven in zijn slaap. Hij is gestorven na overmatig alcoholgebruik. De motivatie om de daders slechts een werkstraf te geven ligt ongeveer in lijn met hoe het gelopen is bij de reuzegommers.

Mijn excuses, en inderdaad er zijn ook bij die zaak vragen te stellen.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220916_96778543

Citaat:
Thomas, Lydie, Vincent, Amaury en Enzo, de dooppeters en -meter van Axel Leroy, zijn volgens het Luikse parket verantwoordelijk voor zijn dood. Schuldig verzuim werd de twintigers eerst in de schoenen geschoven: zij hebben Axel niet op tijd doen stoppen met drinken. Maar in maart schakelde het openbaar ministerie een versnelling hoger. Een wet uit 1939 schrijft straffen tot 10 jaar cel voor tegen wie iemand heeft aangespoord om substanties tot zich te nemen die geleid hebben tot zijn dood. “En dat is exact wat hier gebeurd is”, aldus het openbaar ministerie.

Toch drukte de parketmagistrate vrijdag tijdens haar strafvordering het gaspedaal niet in. Integendeel zelfs, zij bleek bijzonder mild. Gezien de jeugdige leeftijd van de beklaagden en het feit dat zij alle vijf intussen ofwel een job hebben of hun studies voortzetten, zei de substitute dat zij een werkstraf wel zag zitten “om hun toekomst niet op de helling te zetten”. “Ik hoop echter dat zij hun lesje geleerd hebben, al moet erbij gezegd dat de prijs van dat lesje wel bijzonder hoog ligt. En daar zullen zij de rest van hun dagen mee moeten leren leven.”

Voor de moeder van Axel Leroy was deze mildheid er duidelijk teveel aan. Zij stortte in tranen. En herinnerde eraan dat “de beklaagden enkele dagen na de begrafenis (van haar zoon, red.) opnieuw aan het feesten waren. Alsof er geen vuiltje aan de lucht was.”
Edit: en ik ken ook de details ban die zaak niet
- werd er daar ook bij het opstellen van de aanklacht een incorrecte plaats en datumopgave gegeven
- werkten de verdachten ook het onderzoek tegen

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 7 juni 2023 om 09:15.
Oud 7 juni 2023, 09:23   #588
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als een minderjarig iets uitsteekt worden de namen uit de media gehouden. Als Maroefen iets uitsteken ook meestal, maar als nen blanke volwassen vent naast de schreef loopt, dan staat hij met woonplaats, naam en beroep te kijk. Meestal zelf nog voor hij veroordeeld wordt.
Oud 7 juni 2023, 09:25   #589
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

- werd er daar ook bij het opstellen van de aanklacht een incorrecte plaats en datumopgave gegeven
We kennen de details van zoveel zaken niet, maar ik denk niet dat er ooit een naam van iemand die verantwoordelijk was voor een dode bij een doop werd vrijgegeven. Ik denk ook niet dat er ooit iemand veroordeeld werd tot gevangenisstraffen. En elke keer weer was de argumentatie dat het onvrijwillig was en dat die gasten nog heel hun leven voor zich hadden. Je mag altijd mijn ongelijk bewijzen hoor.

Ik vind die reuzegommers ook psychopaten die er veel te gemakkelijk vanaf komen met betrekking tot de uitspraak op zich, maar klassejustitie zou ik het niet noemen als je ziet hoe andere doopzaken aflopen. Verder vind ik de linchpartij die nu gaande is beneden alle peil, maar goed, afgunst is een raar beestje.

Laatst gewijzigd door fox : 7 juni 2023 om 09:26.
Oud 7 juni 2023, 09:42   #590
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het lijkt me logisch dat het niet de verdachte(n) is die het onderzoek moet plegen, je moet niet meewerken, je moet geen verklaringen afleggen.
Oud 7 juni 2023, 10:06   #591
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We kennen de details van zoveel zaken niet, maar ik denk niet dat er ooit een naam van iemand die verantwoordelijk was voor een dode bij een doop werd vrijgegeven. Ik denk ook niet dat er ooit iemand veroordeeld werd tot gevangenisstraffen. En elke keer weer was de argumentatie dat het onvrijwillig was en dat die gasten nog heel hun leven voor zich hadden. Je mag altijd mijn ongelijk bewijzen hoor.

Ik vind die reuzegommers ook psychopaten die er veel te gemakkelijk vanaf komen met betrekking tot de uitspraak op zich, maar klassejustitie zou ik het niet noemen als je ziet hoe andere doopzaken aflopen. Verder vind ik de linchpartij die nu gaande is beneden alle peil, maar goed, afgunst is een raar beestje.
Als ik het geval Leroy wat verder lees dan valt het toch op dat ze daar in vergelijking met het geval Dia heel streng waren in hun aanklacht. Dat was eigenlijk een kroegentocht waarbij hij drankjes moet consumeren. En dat werd dus ‘poging tot vergiftiging’. Toen hij overleed had hij 2.2 promille. Dat is veel, maar ik wil de kost niet geven aan al degenen die met 2.2 promille vrijdagnacht rondlopen.

Alcoholvergiftiging werd bij Sanda Dia zelfs niet weerhouden alhoewel hij de dag voordien al niet meer op zijn benen kon staan.
Oud 7 juni 2023, 12:25   #592
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik het geval Leroy wat verder lees dan valt het toch op dat ze daar in vergelijking met het geval Dia heel streng waren in hun aanklacht. Dat was eigenlijk een kroegentocht waarbij hij drankjes moet consumeren. En dat werd dus ‘poging tot vergiftiging’. Toen hij overleed had hij 2.2 promille. Dat is veel, maar ik wil de kost niet geven aan al degenen die met 2.2 promille vrijdagnacht rondlopen.

Alcoholvergiftiging werd bij Sanda Dia zelfs niet weerhouden alhoewel hij de dag voordien al niet meer op zijn benen kon staan.
Oh, ik wil ze ook de kost niet geven hoor, de mannen die met 2.2 promille nog recht kunnen blijven staan. Maar in het geval van die gedegenereerden bij Reuzegom kan je eigenlijk net hetzelfde zeggen. Je wil de reuzegommers die de visolieproeven wel overleefd hebben ook de kost niet geven. Net zoals bij Leroy dachten de "daders" ook niet dat het falikant kon aflopen. En het is natuurlijk dat wat weerhouden wordt. De reuzegommers waren verantwoordelijk voor de schacht en het liep verkeerd af. Die Walen waren verantwoordelijk voor de schacht en het liep eveneens verkeerd af.

Eerlijk, ik vraag me echt af of de publieke verontwaardiging met betogingen en zo even groot zou geweest zijn moesten die reuzegommers arbeiderszonen geweest zijn. Ik denk het eerlijk gezegd niet terwijl ik vermoed dat de straffen exact dezelfde zouden geweest zijn als je naar de rechtspraak uit het verleden kijkt, waarmee ik geenszins wil stellen dat die rechtspraak correct is.
Oud 7 juni 2023, 14:07   #593
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bij alcohol heb je het probleem van gewenning, als die Leroy nen brave zeun was die nog nooit had gedronken en dan ineens 20 pinten op een uur moet drinken of een fles jenever moet ledigen, ja dan kost dat die jongen zijn dood he. Terwijl jos de lokale alcoholieker een boerke laat en nog een pintjen besteld.

Bij Dia hadden ze echter zoveel ellementen dat ik denk dat de alcoholvergiftiging op zich nog als het meest banale wordt gezien. Je kan discusieren , ja hij had maar niet zoveel moeten drinken.

Ik dacht dat er iemand bij was die voor Dr studeerde, daarvan mocht je toch aannemen dat die zou geweten hebben, dat dergelijke hoeveelheden zout (vissaus) opnemen in combinatie met zoveel zuipen levensgevaarlijk is. Idem in verband met exposure aan de ellementen. Iemand die zo veel gezopen heeft buiten in de kou laten liggen is misdadig.

Je kan dan zeggen ja, maar het was zijn eigen keuze, ja dat is waar. peer preasure etc... maar zijn eigen keuze. Ikzelf weet dat hoe harder de peer preasured des te minder ik ga plooien,maar dat is mijn slecht karakter. Hoe meer ik er kan kloten door ze hun goesting niet te geven hoe liever ik het heb. Maar ik weet dat slechts een klein percentage van de mensen zo is.

Maar dan nog de arme sloeber is begeven onder de peer preasure en heeft hem een stuk in zijn viool gezopen, is buiten blijven liggen in de kou en ja heeft dan de pijp aan Maarten gegeven.

Wel al wie daar bij was, is schuldig aan minstens 1 ding en dat is het niet helpen van personen in nood. En voor de doopmeesters geld daar nog bij als verzwarende omstandigheid dat ze vanuit een machtspositie gehandeld hebben.
Oud 7 juni 2023, 14:40   #594
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, ik wil ze ook de kost niet geven hoor, de mannen die met 2.2 promille nog recht kunnen blijven staan. Maar in het geval van die gedegenereerden bij Reuzegom kan je eigenlijk net hetzelfde zeggen. Je wil de reuzegommers die de visolieproeven wel overleefd hebben ook de kost niet geven. Net zoals bij Leroy dachten de "daders" ook niet dat het falikant kon aflopen. En het is natuurlijk dat wat weerhouden wordt. De reuzegommers waren verantwoordelijk voor de schacht en het liep verkeerd af. Die Walen waren verantwoordelijk voor de schacht en het liep eveneens verkeerd af.

Eerlijk, ik vraag me echt af of de publieke verontwaardiging met betogingen en zo even groot zou geweest zijn moesten die reuzegommers arbeiderszonen geweest zijn. Ik denk het eerlijk gezegd niet terwijl ik vermoed dat de straffen exact dezelfde zouden geweest zijn als je naar de rechtspraak uit het verleden kijkt, waarmee ik geenszins wil stellen dat die rechtspraak correct is.
Het is inderdaad allemaal opgeklopt omdat het nu toevallig de 'zwarte' uit een arbeidersgezin is die gestorven is. Moest het iemand van de blanke elite zijn geweest zou er helemaal niet zo een heisa rond zijn.

Het blijft een ongeluk he. Niemand heeft dat gewild. Schuldig verzuim is wel duidelijk, maar die zever van opzettelijk giftige stoffen toedienen is erover.
Oud 7 juni 2023, 15:19   #595
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het wordt nu echt wel serieus. De Hoge Raad voor Justitie gaat een onderzoek doen naar ‘klassenjustitie’.

https://www.demorgen.be/snelnieuws/h...rest~bfa03087/

Citaat:
De Kamercommissie Justitie dringt er bij de Hoge Raad voor de Justitie op aan een onderzoek te voeren naar het gevoel van ‘klassenjustitie’ dat is ontstaan naar aanleiding van het arrest in de zaak-Sanda Dia. De HRJ heeft de kwestie hoe dan ook al geagendeerd op 15 juni.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 7 juni 2023 om 15:20.
Oud 7 juni 2023, 15:29   #596
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het wordt nu echt wel serieus. De Hoge Raad voor Justitie gaat een onderzoek doen naar ‘klassenjustitie’.

https://www.demorgen.be/snelnieuws/h...rest~bfa03087/
Neen. Geen onderzoek naar klassenjustitie maar onderzoek naar het "gevoel" van klassenjustitie. Kwestie dat ze ook wat te doen hebben zeker?
Oud 7 juni 2023, 16:46   #597
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Het is inderdaad allemaal opgeklopt omdat het nu toevallig de 'zwarte' uit een arbeidersgezin is die gestorven is. Moest het iemand van de blanke elite zijn geweest zou er helemaal niet zo een heisa rond zijn.

Het blijft een ongeluk he. Niemand heeft dat gewild. Schuldig verzuim is wel duidelijk, maar die zever van opzettelijk giftige stoffen toedienen is erover.
Ik betwijfel of dat er over is in het land waar men dokters vervolgd wegens net dat na een euthanasie.
Oud 7 juni 2023, 16:51   #598
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Tik-tok justitie ? Wat heeft dit café in hemelsnaam met de zaak te maken ?

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/06...-boule-in-leu/
Citaat:
In Leuven zijn enkele ruitjes van een raam stuk geslagen van studentencafé In Den Boule. Het café was ooit de vaste plek van studentenclub Reuzegom. Of de vandalenstreek iets te maken heeft met de uitspraak in het proces Sanda Dia is nog niet duidelijk. De politie onderzoekt de zaak.
Oud 7 juni 2023, 16:54   #599
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij alcohol heb je het probleem van gewenning, als die Leroy nen brave zeun was die nog nooit had gedronken en dan ineens 20 pinten op een uur moet drinken of een fles jenever moet ledigen, ja dan kost dat die jongen zijn dood he. Terwijl jos de lokale alcoholieker een boerke laat en nog een pintjen besteld.

Bij Dia hadden ze echter zoveel ellementen dat ik denk dat de alcoholvergiftiging op zich nog als het meest banale wordt gezien. Je kan discusieren , ja hij had maar niet zoveel moeten drinken.

Ik dacht dat er iemand bij was die voor Dr studeerde, daarvan mocht je toch aannemen dat die zou geweten hebben, dat dergelijke hoeveelheden zout (vissaus) opnemen in combinatie met zoveel zuipen levensgevaarlijk is. Idem in verband met exposure aan de ellementen. Iemand die zo veel gezopen heeft buiten in de kou laten liggen is misdadig.

Je kan dan zeggen ja, maar het was zijn eigen keuze, ja dat is waar. peer preasure etc... maar zijn eigen keuze. Ikzelf weet dat hoe harder de peer preasured des te minder ik ga plooien,maar dat is mijn slecht karakter. Hoe meer ik er kan kloten door ze hun goesting niet te geven hoe liever ik het heb. Maar ik weet dat slechts een klein percentage van de mensen zo is.

Maar dan nog de arme sloeber is begeven onder de peer preasure en heeft hem een stuk in zijn viool gezopen, is buiten blijven liggen in de kou en ja heeft dan de pijp aan Maarten gegeven.

Wel al wie daar bij was, is schuldig aan minstens 1 ding en dat is het niet helpen van personen in nood. En voor de doopmeesters geld daar nog bij als verzwarende omstandigheid dat ze vanuit een machtspositie gehandeld hebben.
Op zo'n doop is het gros bezopen, inclusief leiding. En hoogstwaarschijnlijk ook de student dokter. Ik kan het mij levendig voorstellen. En als er eentje straalbezopen op het voetpad blijft liggen is niet zo uitzonderlijk. Ik zou er niet zo direct machtspositie bij sleuren. Ook niet direct het weigeren om hulp te bieden aan een mens in nood.
Het is gewoonweg uit de hand gelopen, en iemand is overleden.
Uiteindelijk ben je tot niets verplicht en ben je zelf verantwoordelijk voor wat je door je keelgat giet.
En, werkstraf of niet, het strafblad is nooit meer blanco, levenslang.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2023, 20:33   #600
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is rassenjustitie.

Moest de gast geen zwarte geweest zijn, er was niet eens een rechtszaak geweest.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be