Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2013, 23:11   #581
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Wat telt is de verbondenheid in de Euregio. Een verbondenheid die veel sterker aanvoelt dan enige band met een Antwerpenaar of een West-Vlaming(dewelke ik eigenlijk wel toffe peren vind). Dit is trouwens iets wat pajoske en andere Limburgers al een eeuwigheid duidelijk proberen te maken.
Dat probeert hij ons inderdaad duidelijk te maken, maar duidelijk wordt het niet. Om de eenvoudige reden dat die verbondenheid er nu eenmaal niet is. De euregio is immers een samenwerkingsverband gecreëerd vanuit de EU-administratie. Niet om tegemoet te komen aan identitaire wensen, maar slechts om de samenwerking tussen grensregio's te bevorderen. Ook op vele andere plaatsen in Europa vinden we dergelijke "euregio's".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2013, 23:13   #582
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu goed, de naam 'Limburg' is er nu een tweehondertal jaar en ik kan er vrede mee vinden. Een naam is maar ook een naam. Het had evengoed Loon kunnen heten of Limbabwe. Het verandert niets aan de bevolking.
De gegevenheid van de provincie is juist iets wat voortspruit uit de Franse tijd, toen men onze gewesten een nieuwe indeling gaf, wars van alle bestaande. Het hield geen rekening met taal- of volkskundige gegevenheden. De nieuwe departementen waren in niets anders dan de bestaande Franse.
Oud 10 januari 2013, 23:16   #583
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Paniek?

Nul paniek.

Wel even de puntjes op de i zetten. Heel opvallend is het immers dat er door dezelfde mensen op twee paarden gewed wordt in de argumentatie. Als het over Vlaanderen gaat, dan is het plotseling een oneigenlijke benaming in de huidige betekenis. "Historisch onverantwoord".

Gaat het over de provincie Limburg, dan horen we dat plotseling niet. Dan is dat schijnbaar "historisch verantwoord".

Er rammelt dus iets aan de redenering.

Voor het overige mogen de inwoners van de provincie Limburg natuurlijk doen en laten wat ze willen.
Ik herhaal.

Citaat:
Wat zitten jullie toch te panikeren omwille van een Limburgse eigenheidswens en meer. De naam 'Limburg' doet er zelfs eigenlijk niet toe. Wat telt is de verbondenheid in de Euregio. Een verbondenheid die veel sterker aanvoelt dan enige band met een Antwerpenaar of een West-Vlaming(dewelke ik eigenlijk wel toffe peren vind). Dit is trouwens iets wat pajoske en andere Limburgers al een eeuwigheid duidelijk proberen te maken.
Nu goed, de naam 'Limburg' is er nu een tweehondertal jaar en ik kan er vrede mee vinden. Een naam is maar ook een naam. Het had evengoed Loon kunnen heten of Limbabwe. Het verandert niets aan de bevolking.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2013, 23:16   #584
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat probeert hij ons inderdaad duidelijk te maken, maar duidelijk wordt het niet. Om de eenvoudige reden dat die verbondenheid er nu eenmaal niet is. De euregio is immers een samenwerkingsverband gecreëerd vanuit de EU-administratie. Niet om tegemoet te komen aan identitaire wensen, maar slechts om de samenwerking tussen grensregio's te bevorderen. Ook op vele andere plaatsen in Europa vinden we dergelijke "euregio's".
Jeetje, met u wil ik echt niet getrouwd zijn. Goede wil is je echt vreemd. Als ik het over de Euregio heb dan heb ik het niet over dat samenwerkingsverband maar over het gebied zelf.
Oud 10 januari 2013, 23:18   #585
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De gegevenheid van de provincie is juist iets wat voortspruit uit de Franse tijd, toen men onze gewesten een nieuwe indeling gaf, wars van alle bestaande. Het hield geen rekening met taal- of volkskundige gegevenheden. De nieuwe departementen waren in niets anders dan de bestaande Franse.
Ik herhaal nogmaals.

Citaat:
Wat zitten jullie toch te panikeren omwille van een Limburgse eigenheidswens en meer. De naam 'Limburg' doet er zelfs eigenlijk niet toe. Wat telt is de verbondenheid in de Euregio. Een verbondenheid die veel sterker aanvoelt dan enige band met een Antwerpenaar of een West-Vlaming(dewelke ik eigenlijk wel toffe peren vind). Dit is trouwens iets wat pajoske en andere Limburgers al een eeuwigheid duidelijk proberen te maken.
Oud 10 januari 2013, 23:20   #586
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik herhaal.
Kortom, u gaat niet in wat op ik schrijf.
Oud 10 januari 2013, 23:22   #587
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jeetje, met u wil ik echt niet getrouwd zijn. Goede wil is je echt vreemd. Als ik het over de Euregio heb dan heb ik het niet over dat samenwerkingsverband maar over het gebied zelf.
En nergens blijkt dat er een of ander samenhorigheidsgevoel binnen die regio heerst.

Dat mensen uit Eupen zich verbonden voelen met inwoners van Aken, wil ik best geloven. Niet evenwel dat mensen van Aken enig verbondenheidsgevoel hebben met inwoners van Tesserderlo.
Oud 10 januari 2013, 23:26   #588
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kortom, u gaat niet in wat op ik schrijf.
Tja, ik ben geen goede muggenzifter.
Oud 10 januari 2013, 23:33   #589
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, ik ben geen goede muggenzifter.
Reageer dan niet..

Jan van den Berghe is in deze Limburg discussie zeer kalm en kordaat gebleven, waarin hij terecht de historische feiten benadrukten als ook de wispelturige houding van sommige forumgangers.

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 00:13   #590
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Om alles dus nog op eens een rijtje te zetten, niemand heeft een probleem met de Limburgse identiteit, die voor de meeste mensen dan ook helemaal niet incompatibel is met de Vlaamse (en/of Belgische, het moet gezegd worden) identiteit. Alleen, als een twee- of drietal forumgangers hier een mythisch Groot-Limburg promoten terwijl ze tegelijkertijd het reëel bestaande Vlaanderen beschimpen en trachten te deconstrueren op historische gronden, kan men ons niet kwalijk nemen dat we die hypocrisie met het grootste gemak blootleggen. Nog belachelijker wordt het wanneer wordt gerefereerd naar een Euregio Maas-Rijn waarvan de meeste Limburgers het bestaan niet eens vermoeden. Welke sociologische inhoud heeft dat arbitrair afgebakende gebied nu concreet? Geen enkele.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 01:42   #591
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat telt is de verbondenheid in de Euregio. Een verbondenheid die veel sterker aanvoelt dan enige band met een Antwerpenaar of een West-Vlaming(dewelke ik eigenlijk wel toffe peren vind).
Dit is trouwens iets wat pajoske en andere Limburgers al een eeuwigheid duidelijk proberen te maken.
En wat voelt ge dan ?

1. in het kontakt met iemand in de Euregio?
A) uit het NL-, B) het Fr.- en c) het Duitse taalgebied

2. in het kontakt met iemand uit West-Vl.?

3. in het kontakt met iemand uit Antwerpen?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2013 om 01:57.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 02:03   #592
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dit is trouwens iets wat pajoske en andere Limburgers al een eeuwigheid duidelijk proberen te maken.
Waar Pajoske op gebrand is, is van de Vlamingen "een koekje van eigen deeg te geven". En af te geven tegen het Vlaamse Gewest dat Limburg "bezet" en het Limburgs onderdrukt.
Oud 11 januari 2013, 02:22   #593
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Jan van den Berghe is in deze Limburg discussie zeer kalm en kordaat gebleven, waarin hij terecht de historische feiten benadrukten als ook de wispelturige houding van sommige forumgangers.
Zoals steeds trouwens, een waar voorbeeld voor velen.

IK bewonder hem voor het geduld dat hij heeft met die spartelaars.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2013 om 02:22.
Oud 11 januari 2013, 02:23   #594
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waar Pajoske op gebrand is, is van de Vlamingen "een koekje van eigen deeg te geven". En af te geven tegen het Vlaamse Gewest dat Limburg "bezet" en het Limburgs onderdrukt.
Inderdaad, het is een lachwekkende poging om een equivalentie tussen Vlaanderen-België en Limburg-Vlaanderen te creëren. Die natuurlijk meteen spaak loopt en nergens op gestoeld is.

Bijvoorbeeld: wie trekt de grenzen van de provincie Limburg in twijfel? Niet Antwerpen, hoewel pakweg Lommel vroeger tot Brabant behoorde en er traditioneel een Brabants dialect gesproken wordt. Iedereen zou dat natuurlijk te belachelijk voor woorden vinden en het maakt toch geen bal uit. Wél de Luikenaars (je weet wel, waar men zich zo 'verbonden' mee voelt) die al decennialang Voeren trachten te annexeren en daarbij niet nalaten bakken stront uit te kieperen over de Limburgse autoriteiten. Oei.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 11 januari 2013 om 02:23.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 02:42   #595
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Het toppunt vind ik dat in het Limburgse taalgebied bij die verwante Luikenaars ( de Jekervallei en de Platdietse streek) het Limburgs is uitgestorven terwijl datzelfde Limburgs in Limburg nog levendig is als we Pajoske mogen geloven.

Maar in plaats van af te geven op de Franse Gemeenschap krijgt die een pluim omdat ze het Limburgs 'erkend' hebben. Een erkennig die neer komt op een folkloristische lege doos met een mooi strik. Of eerder een mooie grafsteen voor het Limburgs.

Of men vergelijke de situatie van het Limburgs in Voeren met die van het Limburgs in de Jeker en de Platdietse Streek....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2013 om 02:50.
Oud 11 januari 2013, 09:54   #596
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het toppunt vind ik dat in het Limburgse taalgebied bij die verwante Luikenaars ( de Jekervallei en de Platdietse streek) het Limburgs is uitgestorven terwijl datzelfde Limburgs in Limburg nog levendig is als we Pajoske mogen geloven.

Maar in plaats van af te geven op de Franse Gemeenschap krijgt die een pluim omdat ze het Limburgs 'erkend' hebben. Een erkennig die neer komt op een folkloristische lege doos met een mooi strik. Of eerder een mooie grafsteen voor het Limburgs.

Of men vergelijke de situatie van het Limburgs in Voeren met die van het Limburgs in de Jeker en de Platdietse Streek....
Al veel eerder heb ik - toen er nogal lyrisch werd gedaan over dat initiatief van de Franse Gemeenschap - de vraag voorgelegd wat die erkenning dan concreet inhield. Wat zijn de resultaten van die erkenning? Is er tweetalig onderwijs? Is er ruimte voor het dialect op de gemeenteraden? Wordt initiatieven in het dialect financieel, logistiek of materieel ondersteund?

Ik wacht nog steeds op een antwoord...
Oud 11 januari 2013, 10:19   #597
Adrian M

Standaard

Citaat:

Laat ik voorop stellen dat ik de Limburgers hun eigen taal van harte gun
(Elke taal welke uitsterft is een verlies)

o Nederland heeft het Limburgs als streektaal erkend, maar heeft verder geen activiteiten ontplooid
(In tegenstelling tot het Fries is men dat in die mate ook niet verplicht)
o België heeft het Limburgs niet erkend, maar zoals ik hieruit begrijp de Franse gemeenschap wel

In zekere zijn heeft u dus gelijk dat het een lege doos met een strik is.

Het Limburgs is een verzameling aan dialecten zonder een gemeenschappelijke standaard taal
Voor een overheid zal het daarentegen buitengewoon moeilijk zijn, vanwege de vele dialecten, een beleid op af te stemmen

Wat zijn de initiatieven van de Limburgers op dit gebied?
Neem aan dat het vooral van de Limburgers zelf uit moet gaan?

Al wordt er druk vanuit de Nederlandse overheid uitgeoefend op het gebruik van de Friese taal.
Als wel de Friese overheid op het gebruik van de Friese taal is gericht, moet het vooral ook vanuit de Friezen zelf komen (literatuur, toneel etc.)
Tevens werken de Friezen er zelf aan om hun taal verankeren

Fries in de Grondwet
11-01-2013
Provinciale Staten van Friesland hebben tijdens de vergadering van 7 november steun verleend aan een statenbreed initiatief voor de oprichting van een statencomité ‘Fries in de Grondwet’.
Dit comité krijgt als opdracht de lobby te voeren uit naam van Provinciale Staten van Friesland, die ertoe moet leiden dat het Fries wordt opgenomen in de grondwet.
De Staten zijn van mening dat door de instelling van een statencomité Friesland beter één stem kan laten horen in Den Haag.
Het kabinet heeft in zijn coalitieakkoord vastgelegd een Staatscommissie Grondwet in te stellen, die onderzoekt hoe het Nederlands kan worden vastgelegd in de grondwet. Het Fries wordt hierin voorlopig niet meegenomen.
Omdat het Fries de tweede rijkstaal van Nederland is en gelijkwaardig is aan het Nederlands, zijn de Friese Staten van mening dat ook het Fries officieel in de grondwet moet worden vastgelegd.
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/...ndwet_via.html

TV uitzendingen in het Fries (Omrop Fryslân) worden uitgezonden op de Nederlandse TV.
Dit lijkt me o.a. een initiatief welke eveneens vanuit Limburg zelf zal moeten komen?

Laatst gewijzigd door Adrian M : 11 januari 2013 om 10:30.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 10:25   #598
Adrian M

Standaard

Citaat:
Al veel eerder heb ik - toen er nogal lyrisch werd gedaan over dat initiatief van de Franse Gemeenschap - de vraag voorgelegd wat die erkenning dan concreet inhield. Wat zijn de resultaten van die erkenning? Is er tweetalig onderwijs? Is er ruimte voor het dialect op de gemeenteraden? Wordt initiatieven in het dialect financieel, logistiek of materieel ondersteund?

Ik wacht nog steeds op een antwoord...
Interessant, u komt met dezelfde vraagstelling welke mij bezig hield. Vergat echter de Franse gemeenschap te benoemen wat verdere initiatieven betreft

Laatst gewijzigd door Adrian M : 11 januari 2013 om 10:28.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 13:07   #599
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
o Nederland heeft het Limburgs als streektaal erkend, maar heeft verder geen activiteiten ontplooid...

In zekere zijn heeft u dus gelijk dat het een lege doos met een strik is.
Citaat:
Het Limburgs is een verzameling aan dialecten zonder een gemeenschappelijke standaard taal
Voor een overheid zal het daarentegen buitengewoon moeilijk zijn, vanwege de vele dialecten, een beleid op af te stemmen
Het gaat niet om strikt afgebakende gebieden, maar min of meer vloeiende overgangen, en soms duidelijke onderscheiden. Dat is in Nederlands Limburg ook zo, maar dat heeft de Nederlandse overheid er niet van weerhouden het Limburgs (wat trouwens een eigen woordenboek heeft) te erkennen als streektaal. De vraag is dus waarom Vlaanderen zich daar tegen verzet. Het feit dat zo'n erkennig toch maar een lege doos is zoals gesteld wordt, is juist een argument te meer om geen probleem te maken van een erkenning van het Limburgs als streektaal.

Ik stel vast dat 16 miljoen Nederlanders, 4 miljoen Walen en 1.5 miljoen Limburgers het Limburgs erkennen. Ik zou graag de Vlamingen hetzelfde willen zien doen. Is zelfs zo'n 'lege' geste te veel gevraagd dan?

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 januari 2013 om 13:11.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2013, 13:25   #600
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Het gaat niet om strikt afgebakende gebieden, maar min of meer vloeiende overgangen, en soms duidelijke onderscheiden. Dat is in Nederlands Limburg ook zo, maar dat heeft de Nederlandse overheid er niet van weerhouden het Limburgs (wat trouwens een eigen woordenboek heeft) te erkennen als streektaal. De vraag is dus waarom Vlaanderen zich daar tegen verzet. Het feit dat zo'n erkennig toch maar een lege doos is zoals gesteld wordt, is juist een argument te meer om geen probleem te maken van een erkenning van het Limburgs als streektaal.
In tegenstelling tot Nederland heeft de Vlaamse overheid in het jaar 2000 besloten eerst advies in te winnen van onze Nederlandse Taalunie. Dat advies is er ook gekomen en was over heel de lijn negatief.

Daarnaast is heel die zaak ingebed in een veel groter probleem, nl. het misbruik dat bepaalde Franstaligen willen maken van het verdrag op de minderheidstalen. Het probleem moet uitgeklaard worden door de Belgische regering en daar wordt dat onderwerp bijna systematisch onder mat geschoven. Te delicaat. Te moeilijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be