![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De gegevenheid van de provincie is juist iets wat voortspruit uit de Franse tijd, toen men onze gewesten een nieuwe indeling gaf, wars van alle bestaande. Het hield geen rekening met taal- of volkskundige gegevenheden. De nieuwe departementen waren in niets anders dan de bestaande Franse.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#583 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#586 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#587 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat mensen uit Eupen zich verbonden voelen met inwoners van Aken, wil ik best geloven. Niet evenwel dat mensen van Aken enig verbondenheidsgevoel hebben met inwoners van Tesserderlo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#589 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Reageer dan niet..
Jan van den Berghe is in deze Limburg discussie zeer kalm en kordaat gebleven, waarin hij terecht de historische feiten benadrukten als ook de wispelturige houding van sommige forumgangers. Jeff |
![]() |
![]() |
![]() |
#590 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Om alles dus nog op eens een rijtje te zetten, niemand heeft een probleem met de Limburgse identiteit, die voor de meeste mensen dan ook helemaal niet incompatibel is met de Vlaamse (en/of Belgische, het moet gezegd worden) identiteit. Alleen, als een twee- of drietal forumgangers hier een mythisch Groot-Limburg promoten terwijl ze tegelijkertijd het reëel bestaande Vlaanderen beschimpen en trachten te deconstrueren op historische gronden, kan men ons niet kwalijk nemen dat we die hypocrisie met het grootste gemak blootleggen. Nog belachelijker wordt het wanneer wordt gerefereerd naar een Euregio Maas-Rijn waarvan de meeste Limburgers het bestaan niet eens vermoeden. Welke sociologische inhoud heeft dat arbitrair afgebakende gebied nu concreet? Geen enkele.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#591 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
1. in het kontakt met iemand in de Euregio? A) uit het NL-, B) het Fr.- en c) het Duitse taalgebied 2. in het kontakt met iemand uit West-Vl.? 3. in het kontakt met iemand uit Antwerpen?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2013 om 01:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 |
Europees Commissaris
|
![]() Waar Pajoske op gebrand is, is van de Vlamingen "een koekje van eigen deeg te geven". En af te geven tegen het Vlaamse Gewest dat Limburg "bezet" en het Limburgs onderdrukt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
IK bewonder hem voor het geduld dat hij heeft met die spartelaars.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2013 om 02:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#594 | |
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld: wie trekt de grenzen van de provincie Limburg in twijfel? Niet Antwerpen, hoewel pakweg Lommel vroeger tot Brabant behoorde en er traditioneel een Brabants dialect gesproken wordt. Iedereen zou dat natuurlijk te belachelijk voor woorden vinden en het maakt toch geen bal uit. Wél de Luikenaars (je weet wel, waar men zich zo 'verbonden' mee voelt) die al decennialang Voeren trachten te annexeren en daarbij niet nalaten bakken stront uit te kieperen over de Limburgse autoriteiten. Oei. Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 11 januari 2013 om 02:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#595 |
Europees Commissaris
|
![]() Het toppunt vind ik dat in het Limburgse taalgebied bij die verwante Luikenaars ( de Jekervallei en de Platdietse streek) het Limburgs is uitgestorven terwijl datzelfde Limburgs in Limburg nog levendig is als we Pajoske mogen geloven.
Maar in plaats van af te geven op de Franse Gemeenschap krijgt die een pluim omdat ze het Limburgs 'erkend' hebben. Een erkennig die neer komt op een folkloristische lege doos met een mooi strik. Of eerder een mooie grafsteen voor het Limburgs. Of men vergelijke de situatie van het Limburgs in Voeren met die van het Limburgs in de Jeker en de Platdietse Streek....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2013 om 02:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#596 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wacht nog steeds op een antwoord... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
|
![]() Citaat:
(Elke taal welke uitsterft is een verlies) o Nederland heeft het Limburgs als streektaal erkend, maar heeft verder geen activiteiten ontplooid (In tegenstelling tot het Fries is men dat in die mate ook niet verplicht) o België heeft het Limburgs niet erkend, maar zoals ik hieruit begrijp de Franse gemeenschap wel In zekere zijn heeft u dus gelijk dat het een lege doos met een strik is. Het Limburgs is een verzameling aan dialecten zonder een gemeenschappelijke standaard taal Voor een overheid zal het daarentegen buitengewoon moeilijk zijn, vanwege de vele dialecten, een beleid op af te stemmen Wat zijn de initiatieven van de Limburgers op dit gebied? Neem aan dat het vooral van de Limburgers zelf uit moet gaan? Al wordt er druk vanuit de Nederlandse overheid uitgeoefend op het gebruik van de Friese taal. Als wel de Friese overheid op het gebruik van de Friese taal is gericht, moet het vooral ook vanuit de Friezen zelf komen (literatuur, toneel etc.) Tevens werken de Friezen er zelf aan om hun taal verankeren Fries in de Grondwet 11-01-2013 Provinciale Staten van Friesland hebben tijdens de vergadering van 7 november steun verleend aan een statenbreed initiatief voor de oprichting van een statencomité ‘Fries in de Grondwet’. Dit comité krijgt als opdracht de lobby te voeren uit naam van Provinciale Staten van Friesland, die ertoe moet leiden dat het Fries wordt opgenomen in de grondwet. De Staten zijn van mening dat door de instelling van een statencomité Friesland beter één stem kan laten horen in Den Haag. Het kabinet heeft in zijn coalitieakkoord vastgelegd een Staatscommissie Grondwet in te stellen, die onderzoekt hoe het Nederlands kan worden vastgelegd in de grondwet. Het Fries wordt hierin voorlopig niet meegenomen. Omdat het Fries de tweede rijkstaal van Nederland is en gelijkwaardig is aan het Nederlands, zijn de Friese Staten van mening dat ook het Fries officieel in de grondwet moet worden vastgelegd. http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/...ndwet_via.html TV uitzendingen in het Fries (Omrop Fryslân) worden uitgezonden op de Nederlandse TV. Dit lijkt me o.a. een initiatief welke eveneens vanuit Limburg zelf zal moeten komen? Laatst gewijzigd door Adrian M : 11 januari 2013 om 10:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Adrian M : 11 januari 2013 om 10:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik stel vast dat 16 miljoen Nederlanders, 4 miljoen Walen en 1.5 miljoen Limburgers het Limburgs erkennen. Ik zou graag de Vlamingen hetzelfde willen zien doen. Is zelfs zo'n 'lege' geste te veel gevraagd dan? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 januari 2013 om 13:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#600 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarnaast is heel die zaak ingebed in een veel groter probleem, nl. het misbruik dat bepaalde Franstaligen willen maken van het verdrag op de minderheidstalen. Het probleem moet uitgeklaard worden door de Belgische regering en daar wordt dat onderwerp bijna systematisch onder mat geschoven. Te delicaat. Te moeilijk. |
|
![]() |
![]() |