Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2006, 16:23   #581
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Hier kan ik uw extreem gedachtengoed toch een beetje in zien.
Want brussel is een vlaamse stad; akkoord! Maar Namen, Luik en Dinant ook! En Gent, Antwerpen en Brugge zijn evengoed Waalse steden. Snap u?
Het is niet omdat ze allemaal in België liggen dat je alles door elkar moet gooien, dit is te gek voor woorden.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 16:29   #582
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste respect komt van twee kanten!

Ten tweede we worden niet echt financieel gepluimd dan wel even gekietelt. Maar hier begint u over geld; als dat het probleem is; neem het hen af het was een dom idee om het hen in eerste instantie te geven!

Waarom is ze op francofonie gestoeld? Zever! Ze is op vlaams bloed gestoeld! Onze koningen waren geen walen!
gelijke rechten kunnen afdwingen? Voor een arm mens in walonië heeft het ook een tijdje geduurd hoor!
Wat kraam je weer allemaal uit man! Op Vlaams bloed gestoeld? Noem één nederlandstalige revolutionair die deelnam aan de opstand. Koningen walen? Neen dat was een Duitser die toevallig vrij was en die Engeland zo snel mogelijk kwijt wou, hij woog te zwaar door op de belastingbetaler. Ze zijn niet zoveel veranderd de Coburgs.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 16:52   #583
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Als je naar de etymologie van Rijsel / Lille kijkt, dan was de stad oorspronkelijk waarschijnlijk tweetalig, omdat beide naam dezelfde betekenis hebben ('[Op] Het Eiland') en niet van elkaar afgeleid zijn (zoals Bruxelles, dat een verfransing is van Brussel). Het gebied vormt de scheidslijn tussen de Romaanse en de Germaanse talen, dus een zekere vorm van uitwisseling en beïnvloeding was daar zeker niet vreemd aan.

Onder het Ancien Regime, zeker tot de aanhechting bij Frankrijk in 1668, stond het gebied, dat als de kasselrij Rijsel-Douai-Orchies een afzonderlijk gewest was, ook bekend als 'Waals-Vlaanderen' of 'La Flandre Gallicante', 'Franstalig Vlaanderen' dus (net zozeer als er ook een Waals-Brabant bestond overigens). De voertaal was er het Frans en ook de bevolking was Franstalig. Dat er veel Nederlandse namen zijn, is niet verbazend, omdat er - net als in de rest van Vlaanderen - een relatief grote mobiliteit was (cf. 'onze' Bourgeois' e.a.), maar vooral omdat in de negentiende eeuw een grote trek naar de stad was vanuit het platteland, dus ook van het oorspronkelijk Nederlandstalige 'Frans-Vlaanderen' waar de volkstaal inderdaad het 'Vlemsch' was.

Tot slot nog even de pedanterik uithangen tegenover zwartengeel - niet om je te pesten, maar omdat ik dat nu eenmaal graag doe -: Waals-Vlaanderen was geen graafschap, maar een zelfstandige kasselrij van Vlaanderen, die in de veertiende eeuw na de nederlagen tegen de Franse koning was losgemaakt van Vlaanderen, maar n.a.v. het huwelijk tussen de hertog van Bourgondië en de Vlaamse erfdochter teruggeschonken werd. Een kasselrij is een administratieve indeling in het graafschap Vlaanderen, zoals er bijvoorbeeld ook die van Aalst of het Land van Waas bestonden. Doornik maakte geen deel uit van Waals Vlaanderen, maar viel als een soort 'rijksstad' rechtstreeks onder de Franse koning tot ze in 1521 door Karel V veroverd en later ingelijfd werd (1526).
Wees gerust ik voel me niet gepest! En ik wil ook niets gaan bewijzen.
Ik ben trouwens geen historius noch van opleiding noch van interesse.
Wat je hier zegt is mogelijk juist, ik weet het niet.
Het lijkt me wel logisch dat Frans-Vlaanderen dat op de scheidingslijn ligt veel Franse invloeden ondergaan heeft. Ik vind dat dus niet 'erg'.
Toch één opmerking: ik denk niet dat er veel steden oorspronkelijk tweetalig zijn.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 17:20   #584
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik ben een franstalige vlaming en ik heb geen problemen maar u hoe ver bent u bereid te gaan in uw "franstalige vlamingen mogen blijven"?

U gelooft dat dit allemaal zo simpel is maar u kan er niet tegen dat vlaanderen met een franstalig gewest één land vormen; u bent van goeie wil voor een economisch-belangerijke stad als brussel maar u zou toch niet bereid zijn in één land te leven met de meeste mensen in brussel (omdat men daar wel ferm kan spreken van frans-imperialisme)?
Beste Franstalige Vlaming,
Wij hebben geen te beste herinneringen aan de tijd toen de 'betere klasse' in Vlaanderen Franstalig was. Mijn moeder werd op school gestraft als ze Nederlands sprak. Mercier vond dat Nl niet geschikt was voor hoger onderwijs. Alle overheidsdiensten, industrie, leger, banken enz waren eentalig Frans.
In Vlaanderen is men welkom als men mee de maatschappij opbouwt en aanvaardt dat Nederlands de officiële taal is. (Brussel tweetalig).
Zoals in alle andere landen waar ook ter wereld.
Toch is in Vl Fr nog altijd verplichte tweede taal. Maar we willen niet graag terug gaan naar die tijd.
Vlaanderen wordt voortdurend gehinderd door het in feite unitaire belgië dat beheerst wordt door de corrupte PS. Daarom is er in Vlaanderen een evolutie naar zelfbestuur. Vandaag in de krant: 80% van de Vlaamse bedrijfsleiders willen een pak meer bevoegdheden voor Vlaanderen omdat het noodzakelijk is voor hun bedrijf. Dus NIET omdat er in Wallonië Frans gesproken wordt.
Oud 21 augustus 2006, 22:22   #585
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Wees gerust ik voel me niet gepest! En ik wil ook niets gaan bewijzen.
Ik ben trouwens geen historius noch van opleiding noch van interesse.
Wat je hier zegt is mogelijk juist, ik weet het niet.
Het lijkt me wel logisch dat Frans-Vlaanderen dat op de scheidingslijn ligt veel Franse invloeden ondergaan heeft. Ik vind dat dus niet 'erg'.
Toch één opmerking: ik denk niet dat er veel steden oorspronkelijk tweetalig zijn.
Je moet je dan de vraag stellen hoe 'oorspronkelijk' het eigenlijk was. Voor Rijsel en de daarbij horende kasselrij gaat het echt om de vroege middeleeuwen, want al in de veertiende eeuw stond het gebied bekend als Waals-Vlaanderen. Het is zelfs mogelijk - maar ik ben geen mediëvist - dat de Nederlandse naam vooral te danken was aan de ruime contacten die de stad had met de 'Nederlandstalige' wereld. Het is overigens wel vrij zeker dat Rijsel, net als bijvoorbeeld Doornik, erg op Vlaanderen gericht was; Doornik was zelfs het enige Waalse gewest dat de Opstand tegen Filips II steunde.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2006, 22:37   #586
luc broes

Standaard

Citaat:
Je moet je dan de vraag stellen hoe 'oorspronkelijk' het eigenlijk was. Voor Rijsel en de daarbij horende kasselrij gaat het echt om de vroege middeleeuwen, want al in de veertiende eeuw stond het gebied bekend als Waals-Vlaanderen. Het is zelfs mogelijk - maar ik ben geen mediëvist - dat de Nederlandse naam vooral te danken was aan de ruime contacten die de stad had met de 'Nederlandstalige' wereld. Het is overigens wel vrij zeker dat Rijsel, net als bijvoorbeeld Doornik, erg op Vlaanderen gericht was; Doornik was zelfs het enige Waalse gewest dat de Opstand tegen Filips II steunde.
ik meen me te herinneren dat bv de grote markt in Rijsel;typisch vlaams is.!?
Wie weet daar meer over?
Oud 21 augustus 2006, 22:44   #587
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik meen me te herinneren dat bv de grote markt in Rijsel;typisch vlaams is.!?
Wie weet daar meer over?
Wel, dat is heel simpel. 'Vlaams' wordt hier niet onmiddellijk als geografische of historische aanduiding gebruikt, maar als culturele, als aanduiding voor een bepaalde stijl. Het is overigens vreemd dat de stijl die ze in Spanje als 'Vlaams' (vaak als pars pro toto voor de Nederlanden), in de Nederlanden vaak als 'Spaans' wordt aangeduid.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 02:17   #588
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1,2,3,4,5,6,...7woorden! WOW!
De essentie ontgaat mij hier weer! Mijn ironische post was anders wel duidelijk genoeg, tenzij uw intellectueel vermogen natuurlijk ook is gaan haperen

Oud 22 augustus 2006, 02:21   #589
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het lijkt wel of je was zelf een gastarbeider...
Mijn voorouders hebben de tijden van de steenbakkerijen in de Rupelstreek meegemaakt. De Franstalige bazen en de Brusselse haute finance werden rijk, en de arbeiders konden creperen van de honger! In Wallonië kreeg je al wat meer geld, kwestie van die Vlamingen daar te houden en tevree te stellen. In Marcinelle hebben sommigen dat nog ternauwernood kunnen navertellen.
Oud 22 augustus 2006, 02:24   #590
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mijn voorouders hebben de tijden van de steenbakkerijen in de Rupelstreek meegemaakt. De Franstalige bazen en de Brusselse haute finance werden rijk, en de arbeiders konden creperen van de honger! In Wallonië kreeg je al wat meer geld, kwestie van die Vlamingen daar te houden en tevree te stellen. In Marcinelle hebben sommigen dat nog ternauwernood kunnen navertellen.
Oud 22 augustus 2006, 02:25   #591
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oud 22 augustus 2006, 02:26   #592
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Eh sorry...de draadloze verbinding liet mij even in de steek
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 07:17   #593
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Misschien wil slechts een kleine minderheid van de Vlamingen de splitsing van België.
Dan zou het niet democratisch-legitiem zijn om die splitsing tegen de wil van de meerderheid door te voeren.
Maar dat zal autoritaire partijen zoals N-Va, CD&V en VB natuurlijk dikke worst zijn.
Ik geef toe , het is slechts een vermoeden, maar ik geloof dat steeds meer en meer Vlamingen onverschillig gaan staan to het Belgische feit.
Blijven over de 'geïnteresseerden'. En daarin staan de Flaminganten vele malen sterker dan jouw gevenereerde Belgicisten.
Di Rupo kwam nogal snel op zijn woorden terug toen hij een referendum over België voorstelde.
Niet voor niets.
Oud 22 augustus 2006, 08:15   #594
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik geef toe , het is slechts een vermoeden, maar ik geloof dat steeds meer en meer Vlamingen onverschillig gaan staan to het Belgische feit.
Blijven over de 'geïnteresseerden'. En daarin staan de Flaminganten vele malen sterker dan jouw gevenereerde Belgicisten.
Ook dat laatste is slechts een vermoeden.
Vergeet ook niet de grote groep mensen die niet eens beseffen dat ze op een of andere wijze voordeel halen uit het bestaan van België. Neem nu Herman De Bode. In zijn splitsingsijver vergat hij dat zijn inkomsten voor een substantiëel deel gegenereerd werden door Waalse klanten. Zijn firma heeft er hem op pijnlijke wijze moeten attent op maken..........
Citaat:
Di Rupo kwam nogal snel op zijn woorden terug toen hij een referendum over België voorstelde.
Niet voor niets.
Een vrijblijvend plebisciet georganiseerd door een politicus is me niet echt veel waard. Bindende referenda op ons eigen initiatief, dat heeft pas democratische allure.
Oud 22 augustus 2006, 09:11   #595
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, dat is heel simpel. 'Vlaams' wordt hier niet onmiddellijk als geografische of historische aanduiding gebruikt, maar als culturele, als aanduiding voor een bepaalde stijl. Het is overigens vreemd dat de stijl die ze in Spanje als 'Vlaams' (vaak als pars pro toto voor de Nederlanden), in de Nederlanden vaak als 'Spaans' wordt aangeduid.
En welke is die vlaams/spaanse stijl dan?
Oud 22 augustus 2006, 09:12   #596
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook dat laatste is slechts een vermoeden.
Zeker weten?

Citaat:
Vergeet ook niet de grote groep mensen die niet eens beseffen dat ze op een of andere wijze voordeel halen uit het bestaan van België. Neem nu Herman De Bode. In zijn splitsingsijver vergat hij dat zijn inkomsten voor een substantiëel deel gegenereerd werden door Waalse klanten. Zijn firma heeft er hem op pijnlijke wijze moeten attent op maken..........
Ik heb eerder de indruk dat het voor jou bijzonder pijnlijk is te zien dat er ook belgicisten bestaan voor wie het geldzakargument niet langer de drijfveer is om de Belgische leugen in stand te houden.

Citaat:
Een vrijblijvend plebisciet georganiseerd door een politicus is me niet echt veel waard. Bindende referenda op ons eigen initiatief, dat heeft pas democratische allure.
Mij ook niet, maar daar ging het ook niet om.
Waar het wél om gaat is dat Di Rupo zelfs geen plesbisciet aandurft. Er kwam wel 'A' uit het groot mommebakkes, maar er volgde zelfs geen klein 'bee-tje'.

De vraag is, waarom!

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 augustus 2006 om 09:12.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 09:53   #597
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn moeder werd op school gestraft als ze Nederlands sprak.
Mijn grootvader ook.

In de gemeente van mijn vader was er zelfs geen lagere school in het Nederlands voorhanden, hoewel er nauwelijks franstaligen woonden. Hij en zijn broers en zusters hebben dus hun basisschool noodgedwongen in het Frans moeten doen (we spreken over de jaren '30 en '40 van vorige eeuw).

Laatst gewijzigd door baarle : 22 augustus 2006 om 10:10.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 09:57   #598
eno2
Banneling

Standaard

Ik ben blij dat ik de grote Franse Culture bij de hand heb.
Wat zou ik zijn zonder een serieuze radiozender als France Culture?

Aangewezen op de cultureel inhoudsloze Vlaamse radio-zenders.

Een TV heb ik niet, aan dat soort cultuur ontsnap ik.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2006, 10:07   #599
luc broes

Standaard

Citaat:
.
Vergeet ook niet de grote groep mensen die niet eens beseffen dat ze op een of andere wijze voordeel halen uit het bestaan van België. .
Beste Staaf, dat is best mogelijk. Maar het staat als een paal boven water dat de groep Vlamingen, die niet eens beseffen welk nadeel ze voortdurend ondergaan door het bestaan van België, nog vééééééél groter is.

Ik denk dan uiteraard aan de jaarlijkse transfers van meer dan 11 miljard euro, en wellicht nog veel belangrijker het feit dat noodzakelijke maatregelen steeds gesaboteerd worden door de maffiose PS.
Oud 22 augustus 2006, 10:10   #600
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik ben blij dat ik de grote Franse Culture bij de hand heb.
Wat zou ik zijn zonder een serieuze radiozender als France Culture?

Aangewezen op de cultureel inhoudsloze Vlaamse radio-zenders.

Een TV heb ik niet, aan dat soort cultuur ontsnap ik.
Zonder France Culture zou je wellicht niet veel zijn, zoals je zelf zegt!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be