![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 |
Staatssecretaris
|
![]() Het is niet omdat ze allemaal in België liggen dat je alles door elkar moet gooien, dit is te gek voor woorden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#583 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ben trouwens geen historius noch van opleiding noch van interesse. Wat je hier zegt is mogelijk juist, ik weet het niet. Het lijkt me wel logisch dat Frans-Vlaanderen dat op de scheidingslijn ligt veel Franse invloeden ondergaan heeft. Ik vind dat dus niet 'erg'. Toch één opmerking: ik denk niet dat er veel steden oorspronkelijk tweetalig zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
|
![]() Citaat:
Wij hebben geen te beste herinneringen aan de tijd toen de 'betere klasse' in Vlaanderen Franstalig was. Mijn moeder werd op school gestraft als ze Nederlands sprak. Mercier vond dat Nl niet geschikt was voor hoger onderwijs. Alle overheidsdiensten, industrie, leger, banken enz waren eentalig Frans. In Vlaanderen is men welkom als men mee de maatschappij opbouwt en aanvaardt dat Nederlands de officiële taal is. (Brussel tweetalig). Zoals in alle andere landen waar ook ter wereld. Toch is in Vl Fr nog altijd verplichte tweede taal. Maar we willen niet graag terug gaan naar die tijd. Vlaanderen wordt voortdurend gehinderd door het in feite unitaire belgië dat beheerst wordt door de corrupte PS. Daarom is er in Vlaanderen een evolutie naar zelfbestuur. Vandaag in de krant: 80% van de Vlaamse bedrijfsleiders willen een pak meer bevoegdheden voor Vlaanderen omdat het noodzakelijk is voor hun bedrijf. Dus NIET omdat er in Wallonië Frans gesproken wordt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
|
![]() Citaat:
Wie weet daar meer over? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 |
Minister-President
|
![]() Wel, dat is heel simpel. 'Vlaams' wordt hier niet onmiddellijk als geografische of historische aanduiding gebruikt, maar als culturele, als aanduiding voor een bepaalde stijl. Het is overigens vreemd dat de stijl die ze in Spanje als 'Vlaams' (vaak als pars pro toto voor de Nederlanden), in de Nederlanden vaak als 'Spaans' wordt aangeduid.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#588 |
Europees Commissaris
|
![]() De essentie ontgaat mij hier weer! Mijn ironische post was anders wel duidelijk genoeg, tenzij uw intellectueel vermogen natuurlijk ook is gaan haperen
![]()
![]() |
#589 |
Europees Commissaris
|
![]() Mijn voorouders hebben de tijden van de steenbakkerijen in de Rupelstreek meegemaakt. De Franstalige bazen en de Brusselse haute finance werden rijk, en de arbeiders konden creperen van de honger! In Wallonië kreeg je al wat meer geld, kwestie van die Vlamingen daar te houden en tevree te stellen. In Marcinelle hebben sommigen dat nog ternauwernood kunnen navertellen.
![]() |
#590 |
Europees Commissaris
|
![]() Mijn voorouders hebben de tijden van de steenbakkerijen in de Rupelstreek meegemaakt. De Franstalige bazen en de Brusselse haute finance werden rijk, en de arbeiders konden creperen van de honger! In Wallonië kreeg je al wat meer geld, kwestie van die Vlamingen daar te houden en tevree te stellen. In Marcinelle hebben sommigen dat nog ternauwernood kunnen navertellen.
![]() |
#591 |
Europees Commissaris
|
![]() |
#592 |
Europees Commissaris
|
![]() Eh sorry...de draadloze verbinding liet mij even in de steek
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#593 | |
|
![]() Citaat:
Blijven over de 'geïnteresseerden'. En daarin staan de Flaminganten vele malen sterker dan jouw gevenereerde Belgicisten. Di Rupo kwam nogal snel op zijn woorden terug toen hij een referendum over België voorstelde. Niet voor niets.
![]() |
![]() |
#594 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vergeet ook niet de grote groep mensen die niet eens beseffen dat ze op een of andere wijze voordeel halen uit het bestaan van België. Neem nu Herman De Bode. In zijn splitsingsijver vergat hij dat zijn inkomsten voor een substantiëel deel gegenereerd werden door Waalse klanten. Zijn firma heeft er hem op pijnlijke wijze moeten attent op maken.......... Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#595 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#596 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeker weten?
Citaat:
Citaat:
Waar het wél om gaat is dat Di Rupo zelfs geen plesbisciet aandurft. Er kwam wel 'A' uit het groot mommebakkes, maar er volgde zelfs geen klein 'bee-tje'. De vraag is, waarom!
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 augustus 2006 om 09:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In de gemeente van mijn vader was er zelfs geen lagere school in het Nederlands voorhanden, hoewel er nauwelijks franstaligen woonden. Hij en zijn broers en zusters hebben dus hun basisschool noodgedwongen in het Frans moeten doen (we spreken over de jaren '30 en '40 van vorige eeuw). Laatst gewijzigd door baarle : 22 augustus 2006 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 |
Banneling
|
![]() Ik ben blij dat ik de grote Franse Culture bij de hand heb.
Wat zou ik zijn zonder een serieuze radiozender als France Culture? Aangewezen op de cultureel inhoudsloze Vlaamse radio-zenders. Een TV heb ik niet, aan dat soort cultuur ontsnap ik. |
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk dan uiteraard aan de jaarlijkse transfers van meer dan 11 miljard euro, en wellicht nog veel belangrijker het feit dat noodzakelijke maatregelen steeds gesaboteerd worden door de maffiose PS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#600 |
|
![]() Zonder France Culture zou je wellicht niet veel zijn, zoals je zelf zegt!
|
![]() |
![]() |