![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]() .. het is gewoon zo mijn beste .. Zij voeren een oorlog tegen wat zij willen geloven .. zij willen geloven dat een "ontwerp" zonder "ontwerper" kan maar van binnen zijn er veel emoties en cellen die dat niet willen ![]() ![]()
Laatst gewijzigd door Averroes : 20 april 2008 om 12:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Een oorlog tussen zijn "wil" en zijn "verstand". ![]() Maar een atheist voert ook een oorlog tussen zijn "wil" en zijn "verstand" ![]()
Laatst gewijzigd door Averroes : 20 april 2008 om 12:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#603 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus je vindt het ok als een priester het bestaan van God staat verkondigen, maar vindt het belachelijk als een leek niet daar niet in gelooft. Bon, gelukkig zijn er nog alwetenden als u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Ik discussieer met atheisten omdat ik eigenlijk deze mensen wil begrijpen, hoe ze denken en hoe zij de strijd tussen hun "wil" en hun "verstand" uitvoeren .. Maar er zijn atheistische priesters die het helemaal very sad vinden indien een atheist voor zijn "verstand" boven zijn "wil" kiest. Zie een voorbeeld Richard Dawkins over ex-wereldkampioen in het atheisme Antony Flew: http://www.youtube.com/watch?v=bEPUn__hYso wuahahahah ![]() ![]() Richard = kiest voor "wil" boven "verstand" Behe = kiest voor "verstand" en dan voor "wil" om te geloven. ![]()
Laatst gewijzigd door Averroes : 20 april 2008 om 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
Europees Commissaris
|
![]() ... heeft ook niemand beweerd.
Citaat:
Ik weet trouwens niet over welke strijd tussen wil en verstand je het hebt. Ik krijg zo langzamerhand de indruk dat je je een verkeerd beeld van een atheïst vormt. Voor alle duidelijkheid: de doorsnee atheïst is, volgens mij, niet iemand die voortdurend denkt: God bestaat niet, God bestaat niet... Net als een gelovige waarschijnlijk niet de tegenovergestelde stelling aanhaalt. Of ben jij net die ene gelovige die de gedachten een atheist kan lezen? Ik denk trouwens eerder dat jij aan agnosticisme denkt... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 |
Europees Commissaris
|
![]() Een vraagje aan Averroes:
Geloof je in een leven na de dood? Indien ja: op wat baseer je je om dat te geloven? |
![]() |
![]() |
![]() |
#607 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Maar dat is niet het onderwerp van deze topic ![]() Geen probleem! Luister .. ik weet er is een schepper, dus ik geloof in deze schepper, .. en mijn geloof in het leven na de dood is op mijn geloof in de schepper gebaseerd. Jij?!! Geloof je dat er geen leven is na de dood? Indien ja: op wat baseer je je om dat te geloven ? Maar wij zijn hier bezig over de "dood" .. wat is "dood" .. ik bedoel als een 3-jarige kind dood gaat .. wat wil dat zeggen? zijn hartje stopt en werkt niet meer ??!! .. ah wel die gaan naar ziekenhuis en die kunnen hem terug levend maken of niet?!! Mens is gewoon materie!! een computer kan eeuwig bestaan!! als er iets misgaat dat kunnen we die repareren ![]() ![]()
Laatst gewijzigd door Averroes : 20 april 2008 om 13:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#608 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik geloof niet in een leven na de dood. Ik baseer op de afwezigheid van feitelijkheden die dat eventueel minimaal zouden kunnen staven, uit rede, uit ervaringen,... Waarschijnlijk dat het om 'geloven' draait hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#609 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
In ieder geval met "leven na de dood" bedoelen wij niet terug leven in dit leven en nog eens dood gaan. Maar wij zijn hier bezig over de "dood" .. wat is "dood" .. ik bedoel als een 3-jarige kind dood gaat .. wat wil dat zeggen? zijn hartje stopt en werkt niet meer ??!! .. ah wel die gaan naar ziekenhuis en die kunnen hem terug levend maken of niet?!! Mens is gewoon materie!! een computer kan eeuwig bestaan!! als er iets misgaat dat kunnen we die repareren ![]()
![]() |
![]() |
#610 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
... wat moeten we ons dan wel voorstellen onder 'het leven na de dood', want jij weet dat toch hé? Of geloof je het? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#612 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Geloof is per definitie deels irrationeel, en wel in de eerste plaats omdat de mens zélf ook niet altijd rationeel handelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#613 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Kijk, als je een poging wil doen om het mysterie van de H. Drievuldigheid uit te leggen, weet dan dat dit zelfs voor "doorgewinterde" christenen geen eenvoudige zaak is. Wie zich, zoals jij, onbeslagen op het ijs begeeft, maakt zichzelf volslagen belachelijk. Citaat:
Je hebt iets gelezen van System - die blijkbaar moeite heeft met begrijpend lezen - en je baseert je op zijn weergave van mijn gedachtegangen om mijn gedachtegangen te ridiculiseren. Waarom niet op mijn eigen schrijfsels reageren? Gebrek aan argumenten? Citaat:
![]() Citaat:
Verbaast het je dat ik het met atheïsten beter kan vinden dan met lui van jouw slag? En dat ik bij hen misschien stukken geloofwaardiger - of op zijn minst stukken minder ongeloofwaardig - overkom dan jij? Ik wens je veel bekeringsijver toe. Met ijveraars van jouw kaliber loopt deze wereld absoluut niet het minste gevaar om de islamitische oemma tot nieuwe wereldorde te verheffen waarin alle niet-moslims tot dhimmitude veroordeeld zijn. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#614 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 20 april 2008 om 14:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Vóór de ingreep van de kerk ervaarden omzeggens al grote culturen de tijd als cyclisch. Ervaarden ..., d.w.z. de mensen beschouwden tijd cyclisch in hun dagelijks leven en alles in de natuur rondom hen bevestigde dat, de toenmalige wetenschap bouwde zijn kennis op een cyclische tijd. Het cyclische van de tijdservaring was even vanzelfsprekend (of meer) als onze lineaire beschouwing nu is voor ons. Een cyclische tijd paste echter niet in de theorema's van de kerk. Ze behoefden een lineaire tijd met de zegevierende christus aan het einde (wat moeilijk is zonder einde), en daarvoor moest tegelijkertijd ook het alom verbreide idee van reïncarnatie (cyclisch) verdwijnen. Niet-kerkelijken hebben de lineaire tijd nodig om het paradigma in stand te houden dat de aardse ontwikkeling één lange rechte stijgende lijn is, met wijzelf, de mens, als bekroning aan het einde, de top. Daarbij is de vraag niet of wij, mensen, over voldoende intellectuele/spirituele capaciteiten beschikken om ..., maar of we, na eeuwen christelijke indoctrinatie, nog over voldoende intellectuele/spirituele capaciteiten beschikken om ... Hindoes, Mayas ... konden het in het verleden blijkbaar wel. In hun astronomische visie is het begin- en eindpunt perfect geïntegreerd: het valt samen. Laatst gewijzigd door cor : 20 april 2008 om 14:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 |
Minister
|
![]() Wat bedoel je met cyclische tijd? Dat elke mogelijke configuratie van het universum telkens weer opnieuw bereikt moet worden? In principe is dat nog steeds slechts een loop binnen lineaire tijd, dus ik neem aan dat ik dat verkeerd zie?
![]() |
#617 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als EFL de openbaring aanhaalt, dan beweert hij helemaal niet de waarheid in pacht te hebben. Hij benadrukt duidelijk dat het om een geloof gaat. En hij is bereid om zijn geloof te toetsen aan onze realiteit door middel van het causaliteitsdenken. Zijn openbaring is dus voor diepgaande interpretatie vatbaar. Dat kan je niet zeggen van Averroes, die enkel letterlijk de koran kan lezen en die beweert dat hij weet dat de islam de enige echte en ware religie is. Laatst gewijzigd door Dycore : 20 april 2008 om 14:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#618 |
Minister
|
![]() Kan geloof bestaan binnen een logisch consistent atheisme, of bestaat hierin enkel het weten?
![]() |
#619 |
Minister
|
![]() Iedereen weet dat na de winter de lente komt, steeds opnieuw. Maar niemand zegt dat dat dezelfde lente is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#620 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Geloven is inderdaad per definitie vrijwillig, in tegenstelling tot weten.
Geloven is inderdaad vrijwillig, maar het bestaan van ontwerper wanneer jij een ontwerp krijgt is ook geloven maar eerst weten en dan geloven. Niemand ontkent het behalve een ontkenner. ![]() ![]() ![]() ![]() Inderdaad, maar jij niet dus. Jij wéét met je verstand dat God bestaat, en je wil bovendien dat God bestaat. Verbaast het je dat ik het met atheïsten beter kan vinden dan met lui van jouw slag? En dat ik bij hen misschien stukken geloofwaardiger - of op zijn minst stukken minder ongeloofwaardig - overkom dan jij? Ik wens je veel bekeringsijver toe. Met ijveraars van jouw kaliber loopt deze wereld absoluut niet het minste gevaar om de islamitische oemma tot nieuwe wereldorde te verheffen waarin alle niet-moslims tot dhimmitude veroordeeld zijn. wuahahahahahahhahahahah ![]() ![]() Gebrek aan argumenten of wat?
Laatst gewijzigd door Averroes : 20 april 2008 om 15:19. |
![]() |
![]() |