Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2010, 23:03   #601
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tawhid Bekijk bericht
Heb je voor dit "feit" enige aanwijzingen, of is het "feit" ontsproten aan je fantasie?
In hoeveel Islamitische landen is homoseksualiteit toegestaan, en in hoeveel niet-Islamitische landen?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 00:49   #602
Tawhid
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In hoeveel Islamitische landen is homoseksualiteit toegestaan, en in hoeveel niet-Islamitische landen?
Kan u ook op de vraag antwoorden?
Tawhid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 05:59   #603
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Hoezo, gaat u beweren dat moslims niet wereldwijd hun normen en waarden uit hun religie halen?Wordt ramadan, suiker en offerfeest niet evengoed in Indonesie dan in Marokko gevierd? En past Islam zich niet "aan iedere cultuur aan"?
Ge bedoelt zoals christenen wereldwijd hun normen en waarden uit hun religie halen? Zoals Pasen en Kerst evengoed in Amerika als Europa wordt gevierd?
Oud 13 september 2010, 10:09   #604
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw vrouw is dus mannelijk?
Is Allah mannelijk? Hoe kan een god mannelijk of vrouwelijk zijn?
Oud 13 september 2010, 10:19   #605
Ephialtes
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Een collectief van normen en waarden is een onderdeel van een cultuur. Er is toch meer dat een cultuur bepaald dan alleen normen en waarden.

Een Moslim uit Senegal, Marokko, Indonesië, Turkije, Iran, Servië, Afghanistan, Somalië,... die hebben toch verschillende culturen.
Je hebt culturen en subculturen
Ephialtes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 10:21   #606
Ephialtes
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Merci voor de reactie; met "eisen" in mijn laatste reactie bedoelde ik niets onbeleefd of in de zin van "moeten". Of vergis ik me?

Vergeet dit a.u.b niet!

Veronderstel dat er zoiets als "algemene aanvaarde betekenis van rede in westerse beschaving" bestaat, wat ik uiteraard compleet betwijfel, maar laten we veronderstellen dat dat het geval is. Wat is eigenlijk uw perceptie, conceptie en filosofische notie van die "algemene aanvaarde betekenis van rede in westerse beschaving"?

Off-topic want zover zijn we waarschijnlijk nog niet bereikt, ik probeer nog steeds de "rede" die u hier tracht, te kennen.

Ook off-topic, maar omdat ik een beetje nieuwsgierig ben, en neemt u mij aub niet kwalijk, zou ik graag naar een citaatje uit een van de werken van Algazel vragen om deze bewering te bekrachtigen.
Ik heb reeds verwezen naar een belangrijk werk van ghazali, en een link gepost naar het volledige boek (al-Tahaafoetal-falaasifa).
Oud 13 september 2010, 10:44   #607
Ephialtes
Burger

Standaard

Citaat:
Heb je voor dit "feit" enige aanwijzingen, of is het "feit" ontsproten aan je fantasie?
Beste God is één, oftwel Tawhid, kenmerkend voor de Islamitische cultuur is bijvoorbeeld uw naam, de tawhid. Het "wereldlijke" en het "religieuze" zijn innig met elkaar verbonden. Er is niet echt sprake van scheiding religie en staat, in die zin dat ook de politieke keuzes in overeenstemming met de islam moeten zijn en de koran onaantastbaar is.

Dit principe heeft belangrijke consequenties voor alle islamitische staten in de wereld, zodat we van een gemeenschappelijke "mater-cultuur" zouden kunnen spreken.

Spontaan denken we dan aan bijvoorbeeld de inferieure positie van de vrouw, gemeen aan alle islamitische staten:

Immers, in de Koran - die op ethisch-juridisch vlak door al deze landen wordt gevolgd - staat onder meer in de soera's 4,34; 23, 1-6; 65,1; 4, 176; 2, 282 en 4,34:

- god heeft de man boven de vrouw bevoorrecht
- de vrouw mag alleen met haar man seksuele betrekkingen onderhouden (de man omgekeerd mag meerdere vrouwen hebben)
- de man kan zijn vrouw verstoten (omgekeerd niet)
- de vrouw krijgt een fractie van de erfenis van de man
- een getuigenis van een vrouw is minder waard dan die van een man
- de vrouw moet gehoorzamen aan haar man
- bij ongehoorzaamheid mag de man zijn vrouw slaan

Een ander, subtiel, kenmerk voor die islamitische cultuur vinden we binnen de islamitische kunst (jawel, ook kunst is cultuur), namelijk het zogenoemde aniconisme (afwezigheid van afbeeldingen in de kunst/architectuur). Reden waarom we in de islamitische cultuur bijvoorbeeld moeite zullen hebben om oude bekende namen te vinden in de schilderkunst.

Laatst gewijzigd door Ephialtes : 13 september 2010 om 10:46.
Oud 13 september 2010, 11:19   #608
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ephialtes Bekijk bericht
Ik heb reeds verwezen naar een belangrijk werk van ghazali, en een link gepost naar het volledige boek (al-Tahaafoetal-falaasifa).
Uw claim omtrent Algazel is gewoon een bijgerechtje, ons hoofdgerecht is "rede".
Omdat u hier het boek van Algazel in Arabisch vermeldt, ga ik ervan uit dat u dat in het Arabisch hebt gelezen en daarom zal ik de discussie over dit bijgerecht verder in het Arabisch zetten.

قرأت كتاب تهافت الفلاسفة و رد إبن رشد عليه في عمله 'تهافت التهافت' أكثر من مرة و بناءا على ذلك كتبت بعض البحوث الصغيرة حول العملين و نشرتهم للمهتمين على بعض مواقع الإنترنت و لكن الحقيقة أني أستغرب إدعاءك بأن الغزالي يتبنى فكرة إهمال التفكير حول الله, و أتساءل أيضا أين قرأت هذا الإدعاء في كتابه؟؟؟ ممكن تحديد المصدر و تحت أين عنوان وجدت ذلك؟؟
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 11:31   #609
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Dus dat is uw definitie van cultuur : een collectief van normen en waarden.
Dat moet ik dringend eens gaan vertellen aan Artisjok en consoorten
Help mij eraan denken.
Het is aangeraden om het boek in mijn onderschrift te lezen voor een goed inzicht in concepten en verschillen van religie, geloof, cultuur, kunst en beschaving.

Hebben de dieren een cultuur?

Laatst gewijzigd door porpo : 13 september 2010 om 11:31.
Oud 13 september 2010, 11:47   #610
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is aangeraden om het boek in mijn onderschrift te lezen voor een goed inzicht in concepten en verschillen van religie, geloof, cultuur, kunst en beschaving.

Hebben de dieren een cultuur?
Yep ...
Citaat:
Primate experts say they have proven that chimpanzees, like humans, show social conformity.

By training captive chimps to use tools in different ways, they have shown experimentally that primates develop cultural traditions through imitation.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4166756.stm
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 12:46   #611
Ephialtes
Burger

Standaard

Citaat:
Uw claim omtrent Algazel is gewoon een bijgerechtje, ons hoofdgerecht is "rede".
Omdat u hier het boek van Algazel in Arabisch vermeldt, ga ik ervan uit dat u dat in het Arabisch hebt gelezen en daarom zal ik de discussie over dit bijgerecht verder in het Arabisch zetten.

قرأت كتاب تهافت الفلاسفة و رد إبن رشد عليه في عمله 'تهافت التهافت' أكثر من مرة و بناءا على ذلك كتبت بعض البحوث الصغيرة حول العملين و نشرتهم للمهتمين على بعض مواقع الإنترنت و لكن الحقيقة أني أستغرب إدعاءك بأن الغزالي يتبنى فكرة إهمال التفكير حول الله, و أتساءل أيضا أين قرأت هذا الإدعاء في كتابه؟؟؟ ممكن تحديد المصدر و تحت أين عنوان وجدت ذلك؟؟
Dit is nu een voorbeeld van sociaal onaangepast gedrag... U bent commentaren aan het schrijven op een nederlandstalig, publiek forum. Hier is dan ook geen ruimte voor arabische commentaren.

Laatst gewijzigd door Ephialtes : 13 september 2010 om 12:47.
Oud 13 september 2010, 14:12   #612
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is nu een voorbeeld van sociaal onaangepast gedrag... U bent commentaren aan het schrijven op een nederlandstalig, publiek forum. Hier is dan ook geen ruimte voor arabische commentaren.
Het verbaast me altijd hoe Arabieren en degenen die hun taal machtig zijn, die piepkleine tekens op de computer kunnen lezen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 14:48   #613
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ge bedoelt zoals christenen wereldwijd hun normen en waarden uit hun religie halen? Zoals Pasen en Kerst evengoed in Amerika als Europa wordt gevierd?
Uiteraard is dat zo, wat is je punt? Mag dat niet in hun eigen cultuur?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 15:54   #614
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom had je daar niet aan gedacht toen je besliste om "al-Tahaafoetal-falaasifa" te schrijven?

Trouwens, ook de transcriptie "al-Tahaafoetal-falaasifa" klopt niet, maar goed; ik ga zeggen wat ik daar heb geschreven.

Ik heb het boek van Algazel waarin hij sommige islamitische filosofen, die hellenistische filosofie bewonderden zonder kritiek, en de reactie van Averroes daarop meermaals gelezen, maar nergens lees ik hetgeen u daarboven beweert. Zou je dan exact zeggen waar u dat gelezen hebt en eventueel onder welke titel/hoofdstuk?

Laten we verder gaan met onze discussie over "rede", en ik ga het dit keer beperken tot "de filosofische notie" van "rede" om de vraagstuk islam vs. rede ten minste te kunnen lezen.

Laatst gewijzigd door porpo : 13 september 2010 om 15:55.
Oud 13 september 2010, 16:51   #615
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Oud 13 september 2010, 17:48   #616
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
In deze context (de integratie-context) hebben we het daar natuurlijk niet over. In deze context gaat het weldegelijk enkel om normen en waarden, en niet om kunst, feesten en meer van die culturele expressies. En feit blijft dat alle volkeren die de Islam als religie hebben, een aanzienlijk (ik durf zelfs te zeggen, het overgrote) deel van hun normen en waarden uit de godsdienst halen.
Ook als je enkel de context waarden en normen in beschouwing neemt; zijn er grote verschillen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2010, 18:59   #617
Ephialtes
Burger

Standaard

[quote=porpo;4979808]

Verwijzen naar de oorspronkelijke, authentieke titel van een boek is iets anders dan volledige arabische commentaren schrijven op een publiek, nederlandstalig forum. Het is niet omdat we arabische termen als Tahwid en jihad gebruiken, of Arabische namen als Ibn Rushd laten vallen, dat we arabische teksten beginnen neer te schrijven. Een minimum aan intellectuele eerlijkheid zou u niet misstaan denk ik zo.

Over het rede-begrip... laten we misschien beginnen met een vrij eenvoudige vraag, waar u hopelijk ook een eerlijk en ongecompliceerd antwoord kan op geven.

Indien de "wetenschap" u tot inzichten zou brengen die conflicteren met de goddelijke bevelstheorie, met de waarheid zoals deze in de Kerygmatische Koran te lezen valt, zal u de desbetreffende passage in de Koran terzijde schuiven en datgene wat logisch positivistisch wordt vastgesteld laten primeren?
Oud 13 september 2010, 20:10   #618
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Ephialtes, ik heb het ook in het Nederlands gezegd, dus dat moet je laten vallen en wat een beetje ingaan op de vraag naar de bron van uw bewering !!!

Uw vraag is een tweede vraagstuk, misschien logisch positivisme vs. religie of wetenschap vs. religie?? In ieder geval, we zijn nu even bezig met "rede" of bent u dit ondertussen al vergeten of is "rede" voor u soms "het logisch positivisme"? In dit geval moet of mag het kritisch rationalisme van o.a Popper (een van de scherpste critici van logical positivism) geen rede (niet-rede) zijn?? Andere mogelijkheid is een poging om rede vs. religie toe te passen (hier is het vormen van een vraag) zonder het vaststellen van "rede"! Dat mag op voorwaarde dat je het vraagstuk "rede vs. islam" laat vallen en in plaats daarvan "rede vs. religie" in het algemeen neemt; om dit verder te scpeficieren en omdat u hier eerder een soort "algemene aanvaarde betekenis van rede in westerse beschaving" haalde, zouden we het beter omvormen in een discussie over "rede vs. religie in het westen" met de standpunten van Locke, Leibniz en Hume over de verhouding tussen rede en religie met verschillen en contradicties daartussen om achter te komen wie hier gerechtvaardigd "rede" mag vertegenwoordigen met een toelichting van deze rechtvaardiging.

Zoals u al ziet, maak ik het nog steeds gemakkelijker voor u, dus ik heb geduld tot nu toe.

Laatst gewijzigd door porpo : 13 september 2010 om 20:11.
Oud 14 september 2010, 23:14   #619
Tawhid
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Is Allah mannelijk? Hoe kan een god mannelijk of vrouwelijk zijn?
Zucht... hij gebruikte voor zijn vrouw een formule in het Arabisch in de derde persoon mannelijk enkelvoud.
Tawhid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2010, 06:29   #620
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Uiteraard is dat zo, wat is je punt?
Mijn punt is godsdienstvrijheid.
Ge hebt er blijkbaar geen problemen mee dat christenen een bepaald gedrag hebben, terwijl ge datzelfde gedrag bij een andere groep gelovigen wel een probleem vindt.

Dat maakt uw argument null and void.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be