![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#602 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#603 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ge bedoelt zoals christenen wereldwijd hun normen en waarden uit hun religie halen? Zoals Pasen en Kerst evengoed in Amerika als Europa wordt gevierd?
![]() |
#604 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is Allah mannelijk? Hoe kan een god mannelijk of vrouwelijk zijn?
![]() |
#605 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#607 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dit principe heeft belangrijke consequenties voor alle islamitische staten in de wereld, zodat we van een gemeenschappelijke "mater-cultuur" zouden kunnen spreken. Spontaan denken we dan aan bijvoorbeeld de inferieure positie van de vrouw, gemeen aan alle islamitische staten: Immers, in de Koran - die op ethisch-juridisch vlak door al deze landen wordt gevolgd - staat onder meer in de soera's 4,34; 23, 1-6; 65,1; 4, 176; 2, 282 en 4,34: - god heeft de man boven de vrouw bevoorrecht - de vrouw mag alleen met haar man seksuele betrekkingen onderhouden (de man omgekeerd mag meerdere vrouwen hebben) - de man kan zijn vrouw verstoten (omgekeerd niet) - de vrouw krijgt een fractie van de erfenis van de man - een getuigenis van een vrouw is minder waard dan die van een man - de vrouw moet gehoorzamen aan haar man - bij ongehoorzaamheid mag de man zijn vrouw slaan Een ander, subtiel, kenmerk voor die islamitische cultuur vinden we binnen de islamitische kunst (jawel, ook kunst is cultuur), namelijk het zogenoemde aniconisme (afwezigheid van afbeeldingen in de kunst/architectuur). Reden waarom we in de islamitische cultuur bijvoorbeeld moeite zullen hebben om oude bekende namen te vinden in de schilderkunst. Laatst gewijzigd door Ephialtes : 13 september 2010 om 10:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#608 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Omdat u hier het boek van Algazel in Arabisch vermeldt, ga ik ervan uit dat u dat in het Arabisch hebt gelezen en daarom zal ik de discussie over dit bijgerecht verder in het Arabisch zetten. قرأت كتاب تهافت الفلاسفة و رد إبن رشد عليه في عمله 'تهافت التهافت' أكثر من مرة و بناءا على ذلك كتبت بعض البحوث الصغيرة حول العملين و نشرتهم للمهتمين على بعض مواقع الإنترنت و لكن الحقيقة أني أستغرب إدعاءك بأن الغزالي يتبنى فكرة إهمال التفكير حول الله, و أتساءل أيضا أين قرأت هذا الإدعاء في كتابه؟؟؟ ممكن تحديد المصدر و تحت أين عنوان وجدت ذلك؟؟ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#609 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hebben de dieren een cultuur? Laatst gewijzigd door porpo : 13 september 2010 om 11:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#610 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4166756.stm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Ephialtes : 13 september 2010 om 12:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#612 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het verbaast me altijd hoe Arabieren en degenen die hun taal machtig zijn, die piepkleine tekens op de computer kunnen lezen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#613 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#614 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trouwens, ook de transcriptie "al-Tahaafoetal-falaasifa" klopt niet, maar goed; ik ga zeggen wat ik daar heb geschreven. Ik heb het boek van Algazel waarin hij sommige islamitische filosofen, die hellenistische filosofie bewonderden zonder kritiek, en de reactie van Averroes daarop meermaals gelezen, maar nergens lees ik hetgeen u daarboven beweert. Zou je dan exact zeggen waar u dat gelezen hebt en eventueel onder welke titel/hoofdstuk? Laten we verder gaan met onze discussie over "rede", en ik ga het dit keer beperken tot "de filosofische notie" van "rede" om de vraagstuk islam vs. rede ten minste te kunnen lezen. Laatst gewijzigd door porpo : 13 september 2010 om 15:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#616 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 |
Burger
|
![]() [quote=porpo;4979808]
Verwijzen naar de oorspronkelijke, authentieke titel van een boek is iets anders dan volledige arabische commentaren schrijven op een publiek, nederlandstalig forum. Het is niet omdat we arabische termen als Tahwid en jihad gebruiken, of Arabische namen als Ibn Rushd laten vallen, dat we arabische teksten beginnen neer te schrijven. Een minimum aan intellectuele eerlijkheid zou u niet misstaan denk ik zo. Over het rede-begrip... laten we misschien beginnen met een vrij eenvoudige vraag, waar u hopelijk ook een eerlijk en ongecompliceerd antwoord kan op geven. Indien de "wetenschap" u tot inzichten zou brengen die conflicteren met de goddelijke bevelstheorie, met de waarheid zoals deze in de Kerygmatische Koran te lezen valt, zal u de desbetreffende passage in de Koran terzijde schuiven en datgene wat logisch positivistisch wordt vastgesteld laten primeren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#618 |
Europees Commissaris
|
![]() Ephialtes, ik heb het ook in het Nederlands gezegd, dus dat moet je laten vallen en wat een beetje ingaan op de vraag naar de bron van uw bewering !!!
Uw vraag is een tweede vraagstuk, misschien logisch positivisme vs. religie of wetenschap vs. religie?? In ieder geval, we zijn nu even bezig met "rede" of bent u dit ondertussen al vergeten of is "rede" voor u soms "het logisch positivisme"? In dit geval moet of mag het kritisch rationalisme van o.a Popper (een van de scherpste critici van logical positivism) geen rede (niet-rede) zijn?? Andere mogelijkheid is een poging om rede vs. religie toe te passen (hier is het vormen van een vraag) zonder het vaststellen van "rede"! Dat mag op voorwaarde dat je het vraagstuk "rede vs. islam" laat vallen en in plaats daarvan "rede vs. religie" in het algemeen neemt; om dit verder te scpeficieren en omdat u hier eerder een soort "algemene aanvaarde betekenis van rede in westerse beschaving" haalde, zouden we het beter omvormen in een discussie over "rede vs. religie in het westen" met de standpunten van Locke, Leibniz en Hume over de verhouding tussen rede en religie met verschillen en contradicties daartussen om achter te komen wie hier gerechtvaardigd "rede" mag vertegenwoordigen met een toelichting van deze rechtvaardiging. Zoals u al ziet, maak ik het nog steeds gemakkelijker voor u, dus ik heb geduld tot nu toe. Laatst gewijzigd door porpo : 13 september 2010 om 20:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#619 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#620 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mijn punt is godsdienstvrijheid.
Ge hebt er blijkbaar geen problemen mee dat christenen een bepaald gedrag hebben, terwijl ge datzelfde gedrag bij een andere groep gelovigen wel een probleem vindt. Dat maakt uw argument null and void.