Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Zonder Brussel?
Ja 37 45,12%
Nee 45 54,88%
Aantal stemmers: 82. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 25 september 2010, 18:31   #601
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
kan je wachten tot de cijfers van 2010 bekend zijn?

Wat maakt dat nu uit? 2009 2008 2007 2006 maakt mij allemaal niks uit, we spreken immers van 70 miljard tegen een 38miljard, die paar miljoenen verschil maken niet uit hoor.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 25 september 2010, 18:32   #602
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Je geeft dus toe dat je eerdere cijfer verzonnen was en dat je hoopt dat het cijfer voor 2010 dichter aansluit bij je gissingen.
sure, beschuldig me maar van vanalles.
beschuldig mij dan ook maar van het starten van alle oorlogen sinds het begin der tijden op deze aardkloot.
maar vergeet het volgende niet 'Nobody likes me, but I don't care'.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 18:32   #603
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
we zullen het anders zo interpreteren met jouw cijfer van 19 % meegeteld.
BNP Brussel op Belgisch niveau (miv de Brusselaars die in Vlaanderen/Wallonië werken) is 19 %.
BNP Brussel op regionaal niveau (BBP effectief geproduceerd binnen Brussel door Brusselaars) is 8 % van België.
.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Steve_M is offline  
Oud 25 september 2010, 18:33   #604
Shadowke

Standaard

Citaat:
.
ik kan juist hetzelfde doen met jouw gezever rond mijn oren als ik geen argumenten heb.
Shadowke is offline  
Oud 25 september 2010, 18:34   #605
Steve_M

Standaard

Citaat:
sure, beschuldig me maar van vanalles.
beschuldig mij dan ook maar van het starten van alle oorlogen sinds het begin der tijden op deze aardkloot.
maar vergeet het volgende niet 'Nobody likes me, but I don't care'.
Wat heeft dat er nu weer mee te maken? I.p.v. gewoon toe te geven dat je een fout cijfer had, zit je hier maar te draaien en te keren, daarbij vanalles door elkaar te halen en de tak waarop je zit vlotjes verder door te zagen. Dan mag ik daar toch wel op wijzen. Ik heb die ene bron die je hebt gegeven ook gelezen. Daar staat dat eerder door jou gegeven cijfer ook niet in.
Steve_M is offline  
Oud 25 september 2010, 18:35   #606
k9

Standaard

Citaat:
we zullen het anders zo interpreteren met jouw cijfer van 19 % meegeteld.
BNP Brussel op Belgisch niveau (miv de Brusselaars die in Vlaanderen/Wallonië werken) is 19 %.
BNP Brussel op regionaal niveau (BBP effectief geproduceerd binnen Brussel door Brusselaars) is 8 % van België.
Nee BBP van brussel is 19% (=alles wat in brussel verdient word)

BNP is 9a10% (=alles wat de brusselaars verdienen)

Als men dus de algemeen geldende regels toepast zou brussel 19% krijgen (niet helemaal, een aantal installigen zoals vlaamse overheid, delen van belgische, nmbs, delijn,... vallen weg) maar zeker is dat brussel een pak beter uitkomt dan nu.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

k9 is offline  
Oud 25 september 2010, 18:35   #607
Steve_M

Standaard

Citaat:
ik kan juist hetzelfde doen met jouw gezever rond mijn oren als ik geen argumenten heb.
Met dat verschil dat ik mijn argumenten onderbouw met bronnen, feiten en cijfers. Die heb ik van jou nog niet gezien. Behalve dan wat halfslappe beschuldigingen aan het adres van een minister die met de hele materie geen sikkepit te maken heeft.
Steve_M is offline  
Oud 25 september 2010, 18:49   #608
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vendetta Bekijk bericht
Uit curiositeit, morgen onmiddelijke Vlaamse onafhankelijkheid volgens de gewestgrenzen, dus zonder Brussel, ja of nee?
Nee.

Fase 1: Uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Fase 2: Referendum in het nieuwe BHG over aansluiting bij Vlaanderen dan wel Wallonië.
Fase 3: Referendum in het "winnende" gewest uit fase 2 over aansluiting bij Brussel.

Gesteld dat Brussel voor Vlaanderen kiest in fase 2, zal ik "ja" stemmen in fase 3.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 25 september 2010 om 18:49.
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 25 september 2010, 18:53   #609
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht

Als men dus de algemeen geldende regels toepast zou brussel 19% krijgen (niet helemaal, een aantal installigen zoals vlaamse overheid, delen van belgische, nmbs, delijn,... vallen weg) maar zeker is dat brussel een pak beter uitkomt dan nu.
Van welk spelletje zijn dit de algemeen geldende regels?

Plunder de werkende, want hij werkt op onze grond (een beetje droit du sol als het uitkomt is u niet vreemd?)?

Dat er een zekere herziening van de inkomsten uit door pendelaars verdiend geld voorzien dient te worden in de nieuwe financieringswet en dat deze vooral bedoeld moet zijn om Brussel enigszins tegemoet te komen, lijkt me logisch.

Vergeet echter niet dat bij een verschuiving van de werkenden van Brussel naar bvb. de Rand, deze extra inkomsten voor Brussel wegvallen, hé...

Je rijkdom afmeten aan hetgeen op een grondgebied als Brussel verdiend wordt, is nogal gevaarlijk. 't Blijft een kleine stad, vergeleken met echte economische stadsgebieden (Berlijn, Parijs, Londen, ...).

Maar eerlijk is eerlijk, de pendelaars zouden geacht moeten worden een gedeelte van hun belasting op arbeid te betalen aan het Gewest waar ze werken. Maar deze moet dan ook -deels- instaan voor pensioenen, sociale zekerheid en werkloosheidsvergoedingen voor in Brussel werkende (en dus belast geweest zijnde) niet-Brusselaars.

Of willen we die lasten niet dragen?
Kawadude is offline  
Oud 25 september 2010, 19:00   #610
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vermoed dat je BNP beter kunt vervangen door "Primair Inkomen".

Citaat:
En gaat Brussel dan ook instaan voor de kosten van de opleiding van de hoogopgeleiden waarop haar BBP gebaseerd is? En instaan voor pensioenen en SZ van de pendelaars? Gaat Brussel dan meebetalen aan het aanleggen van de spoorwegen en autosnelwegen die de pendelaars naar Brussel moeten brengen? Tuurlijk niet, Brussel wil wel graag de lusten, maar niet de lasten.
In werkelijkheid krijgt Brussel nu al veel te veel geld.
Brussel, geldgebrek een mythe?

Laatst gewijzigd door fonne : 25 september 2010 om 19:02.
fonne is offline  
Oud 25 september 2010, 19:30   #611
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, van het BBP:

Voor de berekening baseert het blad zich op cijfers van Eurostat. De statistische dienst van de Europese Unie berekent de geproduceerde rijkdom in Brussel op 57,2 miljard euro in 2007. Voor heel België komt dat bedrag uit op 306,1 miljard euro (het bruto binnenlands product).

Het hoofdstedelijk gewest staat dus in voor 18,7 procent van het bbp in ons land. Vlaanderen van zijn kant produceerde voor 177,7 miljard euro, of 58 procent van het bbp.

De cijfers van 2007 zijn de laatste beschikbare cijfers, maar volgens Eurostat is de situatie ondertussen nauwelijks veranderd.
En hoe "berekenen" ze de geproduceerde rijkdom? Op basis van fiscale aangiften, of anders op basis van uitgekeerde lonen. Maar heeft dat iets met de realiteit te maken, 't is te zeggen de reële toegevoegde waarde die effectief in Brussel wordt gegenereerd en vasthangt aan die locatie? Nee.

Voorbeeldje: als een Vlaams bedrijf op de VRT een advertentiecampagne loopt, is dat dan toegevoegde waarde van Brussel? Het einddoel van de campagne is de Vlaming. Een Vlaams bedrijf betaalt geld waarmee Vlaamse pendelaars reclame uitzenden voor een Vlaams publiek.
Vlaamse verkopers die buitenlandse producten verkopen aan Vlaamse bedrijven maar officiëel wel in Brussel werken.
Vlaamse ICT consultants die voor een Brussels bedrijf werken maar worden uitgeleend aan Vlaamse bedrijven.
fonne is offline  
Oud 25 september 2010, 21:06   #612
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Van welk spelletje zijn dit de algemeen geldende regels?
Spelletje? Gewoon de algemene regels in de EU.

Citaat:
Plunder de werkende, want hij werkt op onze grond (een beetje droit du sol als het uitkomt is u niet vreemd?)?
AUB je hebt geen idee hoe ik denk over bepaalde zaken, neem dus niet zaken aan.

k9 is offline  
Oud 25 september 2010, 21:07   #613
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht

En gaat Brussel dan ook instaan voor de kosten van de opleiding van de hoogopgeleiden waarop haar BBP gebaseerd is? En instaan voor pensioenen en SZ van de pendelaars? Gaat Brussel dan meebetalen aan het aanleggen van de spoorwegen en autosnelwegen die de pendelaars naar Brussel moeten brengen? Tuurlijk niet,
We spreken van onafhankelijk brussel dus natuurlijk wel brussel zal dit betalen voor de brusselaars, qua pensioenen en SZ hangt dat af van akkoorden tussen de nieuwe staten.

Citaat:

Brussel wil wel graag de lusten, maar niet de lasten.
In werkelijkheid krijgt Brussel nu al veel te veel geld.
Brussel, geldgebrek een mythe?

Irrelevant

k9 is offline  
Oud 25 september 2010, 21:31   #614
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
AUB je hebt geen idee hoe ik denk over bepaalde zaken, neem dus niet zaken aan.
Zeg me dan eens hoe je hierover denkt:

Citaat:
Maar eerlijk is eerlijk, de pendelaars zouden geacht moeten worden een gedeelte van hun belasting op arbeid te betalen aan het Gewest waar ze werken. Maar deze moet dan ook -deels- instaan voor pensioenen, sociale zekerheid en werkloosheidsvergoedingen voor in Brussel werkende (en dus belast geweest zijnde) niet-Brusselaars.
Of ga je er van uit dat Brussel enkel de rijkdom zal krijgen die het verdient op basis van wat op haar grondgebied verdiend wordt?
Kawadude is offline  
Oud 25 september 2010, 21:43   #615
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard Speurneuzige on- en waarheden

Citaat:
Dit is één van de meest belachelijke quotes die ik al gelezen heb.j
Jij weet blijkbaar niet dat:
1. ID kaarten meertalig zij;
2. ID kaarten niet door de gemeenten worden aangemaakt.
De ID kaarten worden niet meer lokaal vervaardigd. Ze worden gecentraliseerd geproceerd op aangave van de bevoegde lokale ambtenaar. En zo kan het gebeuren, dat de meerderheid in Brussel een Franstalig/Engels identificatie krijgt en men node een Nederlandstalig/Engelse variant bekomt.

De titulatuur blijft uiteraard politiek correct viertalig.
fcal is offline  
Oud 25 september 2010, 22:05   #616
LeoBelgicus
Vreemdeling

Standaard Sint-Genesius-Rode

Beste forumgebruikers,

Ik ben nieuw hier. Ik ben een Nederlander uit Noord-Brabant die de Belgische politiek en situatie nauwlettend in de gaten houd. Ik wil hier dan ook mijn stem laten horen over de toekomst van België.

Eergisteren was ik in Sint-Genesius-Rode in de Vlaamse Rand. Dat deze gemeente de hoeksteen is die Brussel van Wallonië scheid maakt de gemeente Rode van groot belang in mijn ogen. En wat ik daar zag ... daar schrok ik van, moet ik bekennen. Ik schat dat minstens 50% van de inwoners van Rode Franstalig is. Sommige Franstaligen die mij en twee vrienden Nederlands hoorden praten keken ons hooghartig aan, alsof we een stuk vuil waren.

Als er niet snel actie word ondernomen, is Sint-Genesius-Rode straks een tweede Wezembeek-Oppem of Kraainem, waar Franstaligen de dienst uitmaken en de gemeente in rap tempo 100% Franstalig word. Ik stel voor: geef die Belgische politici een schop en splits dat land, of neem snel maatregelen om de Rand (en ook Brussel!) te vernederlandsen zoals ook in Voeren gebeurd.
LeoBelgicus is offline  
Oud 25 september 2010, 22:12   #617
LeoBelgicus
Vreemdeling

Standaard

En om antwoord te geven op de pollvraag: kan Brussel zonder Vlaanderen? Als Brussel bij Wallonië aansluit zullen ze geen geld krijgen uit Luik of Charleroi. Integendeel, Wallonië kan haar eigen begroting niet eens sluitend maken. Elio di Rupo weet dit heel goed. Ik denk dat Brussel, ook al hebben de Franstaligen een hekel aan Vlaanderen, heel goed zal weten dat het nergens komt zonder Vlaams geld en nog atijd omgeven word door Vlaamse gemeenten, hoe de taalverhoudingen binnen die gemeenten ook liggen.
LeoBelgicus is offline  
Oud 25 september 2010, 22:15   #618
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Nee.

Fase 1: Uitbreiding van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Waarom?

Fase 2: Referendum in het nieuwe BHG over aansluiting bij Vlaanderen dan wel Wallonië.

Enkel ingeval fase 1 een grap was.

Fase 3: Referendum in het "winnende" gewest uit fase 2 over aansluiting bij Brussel.

U bedoelt?

Gesteld dat Brussel voor Vlaanderen kiest in fase 2, zal ik "ja" stemmen in fase 3.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 25 september 2010, 22:21   #619
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Raar toch hé, als men hier steeds te horen krijgt dat er slechts een 10 % van de Vlamingen zijn die zouden een onafhankelijkheid willen, en dat men in Nederland zegt dat de Vlamingen massaal afzonderlijk willen.
http://www.youtube.com/watch?v=AdyrGGEFFwA Hoe massaal is eigenlijk 10%?
Wie heeft er nu eigenlijk gelijk. Of trachten de Belgische media ons weer wat blaasjes wijs te maken, zoals gewoonlijk, nota bene.
Garry is offline  
Oud 25 september 2010, 22:23   #620
LeoBelgicus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Raar toch hé, als men hier steeds te horen krijgt dat er slechts een 10 % van de Vlamingen zijn die zouden een onafhankelijkheid willen, en dat men in Nederland zegt dat de Vlamingen massaal afzonderlijk willen.
http://www.youtube.com/watch?v=AdyrGGEFFwA Hoe massaal is eigenlijk 10%?
Wie heeft er nu eigenlijk gelijk. Of trachten de Belgische media ons weer wat blaasjes wijs te maken, zoals gewoonlijk, nota bene.
Ik heb geen idee. Ik kom regelmatig in Vlaanderen, en ik heb het idee dat die lijn tussen "ja" en "nee" helemaal niet zo duidelijk is. Ik denk dat er maar weinig Vlamingen zijn die actief willen werken aan de splitsing van België (hoewel de grote winst van de N-VA het tegenovergestelde voorspiegeld), maar dat de grote meerderheid van de Vlamingen niet de straat op zou gaan als die splitsing er zal komen.
LeoBelgicus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be