![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Geef aan hoe u de collaboratie van een deel van de Vlaamse beweging zou omschrijven | |||
een heldendaad |
![]() ![]() ![]() |
12 | 17,39% |
een (misbegrepen) idealisme |
![]() ![]() ![]() |
13 | 18,84% |
een louter strategische blunder |
![]() ![]() ![]() |
15 | 21,74% |
een morele fout |
![]() ![]() ![]() |
12 | 17,39% |
een criminele praktijk |
![]() ![]() ![]() |
30 | 43,48% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#602 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn hier 2 conspiracy nutters die het topic grondig kapot hebben gemaakt met dat gelul. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#603 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=434 Laat eens zien of je iets van economie kent, zoals je zelf beweert, en breng dit forum nu voor ‘n keer eens iets bij, of ga je nu weer een paar dagen onderduiken, in de puberale hoop dat je hazengedrag niet opvalt ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus België is of was een soort ISIS-staat. Man, man, man, wat gaan ze nog allemaal verzinnen. Niet verwonderlijk dat men sommige forummers niet meer ernstig neemt. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 mei 2015 om 15:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |||||||
|
![]() Gezien je sublieme bijdragen aan deze draad, kon ik het even niet laten hieruit een bloemlezing te distilleren:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Intellectuele én morele lafheid lafheid omzoomt dan de kotskleurige vlag die jouw lege lading dekt. Toch bedankt om dat zo expliciet te etaleren. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#606 | |||
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb die studies gevolgd, maar ik ben dat gelukkig allemaal al vergeten. Heb ik u al eens verteld dat ge eerst moet lezen wat iemand schrijft, voor dat ge erop reageert? Ik denk het wel hé? ![]() Citaat:
Citaat:
![]() En wat is uw punt eigenlijk? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#607 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou ik het moeten afbollen omdat ik zeg dat het beter is van overeen te komen eerder dan te dwingen ?
![]() |
#608 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De definitie van een staat is de geweldmonopolist he.
http://en.wikipedia.org/wiki/Monopoly_on_violence Er is natuurlijk een hypothese in die definitie die belachelijk is: Citaat:
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 mei 2015 om 16:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#609 | |
|
![]() Citaat:
![]() Ge moet ook goed begrijpen, ik volg geen bevelen op. Gij zijt namelijk niet mijn baas. Ik hoop dat ik u met deze dienstmededeling uw gevoelens niet kwets. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#610 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door geertvdb : 21 mei 2015 om 16:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#612 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Duidelijkheid verschaffen is essentieel in een discussie. Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#613 | ||
|
![]() Citaat:
Heb ik u al eens niet gezegd dat ge eerst moet lezen wat iemand schrijft voor ge erop reageert? Ik denk het wel, hé? Citaat:
Oh, kijk, weer een bevel... En ook dit bevel ga ik negeren. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#614 | |
|
![]() Citaat:
Maar waar zijn uw argumenten en inzichten in de stelling van deze thread? Ge komt erg verbitterd over. Dat beseft ge zelf wel, hé? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat dat feit nu juist moet bewijzen wanneer het gaat over de collaboratie is duister. De Duitse staat kenmerkte zich vanaf de machtsovername door de nazi's alvast door een voor de toenmalige beschaafde wereld steeds minder beheerste uitoefening van dat monopolie. De verklaringskaders die patrickve en tandem aanhalen houden geen steek, en kunnen nog veel minder verantwoorden waarom binnen de Duitse staat op zo grove wijze werd omgegaan met het leven van bepaalde delen van de bevolking. In dat opzicht was dit bewind wél anders dan andere staten die zogezegd ook allemaal "geweld uitoefenen" op hun bevolking. De zijsprong naar de wandaden onder het kolonialisme veranderen daar geen hol aan. Net zomin als de ontsporingen in de Sovjet-Unie onder Stalin. Als antwoord op een zware schending van de meest fundamentele rechten wijzen naar een andere mensenrechtenschending is simpelweg geen antwoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#617 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk, men kan altijd factoren vinden om zo anderen de schuld te geven voor het ontstaan van types zoals Hitler, de NSDAP-beweging, en/of het fascisme. Was er geen 'diktat' van Versailles geweest bijvoorbeeld, zou Hitler misschien ook nooit zulk succes gehad hebben. Kortom, met 'si' en 'if' kan men een aardsparadijs scheppen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 21 mei 2015 om 17:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 |
|
![]() ...
Laatst gewijzigd door Diego Raga : 21 mei 2015 om 16:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#620 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1) ofwel is er niemand die geweld wil uitoefenen 2) ofwel zijn er twee of meer die geweld kunnen uitoefenen. 1) is de utopische situatie die anarchisten denken kunnen te bereiken. Aangezien ik overtuigd ben van het feit dat verschillende mensen al hun mogelijkheden gebruiken om hun doelstellingen te bereiken, en aangezien geweld uitoefenen een bijzonder krachtige manier is om zijn doelen te bereiken, geloof ik punt 1 dus niet als anders dan utopisch. Bijgevolg zijn er twee of meer die geweld kunnen uitoefenen, en die zullen dat ook niet nalaten (zoniet zitten we in 1) ). Dus is 't oorlog/vechten/revolutie/stroperij/.... allemaal namen voor 't zelfde. Het is pas als een van de organisaties zo vreselijk gewelddadig kan worden, dat het voor de anderen onbegonnen werk is om daartegen in te gaan, dat die het monopolie van het geweld heeft. Op dat ogenblik is dat dus de geweldmonopolist. De staat. Die staat kan formeel zijn, met naampjes zoals koningen, ministers, wetten, rechters, generaals en dergelijke, of kan wat informeler zijn, zoals de bendeleider met zijn trawanten. Maar het idee is hetzelfde: over zodanig veel geweld beschikken, dat niemand anders het aandurft om de strijd aan te gaan op uw territorium (en de paar zotten die het proberen aan een kort lontje trekken), en ge dus over het monopolie van het geweld beschikt. Op dat ogenblik kan je dus totaal de inwoners van uw territorium aan uw grillen en willen onderwerpen. Wat de bedoeling van in 't begin was natuurlijk, om uw geweld te gebruiken om uw eigen doelstellingen te bereiken. Citaat:
Tijdens de oorlog is er dus geen staat. Dus zijn alle burgers vrij tijdens die periode, en het is aan hen van een eventuele keuze te maken voor de winnaar - de toekomstige staat. Keuze, waar je kan "stemmen" door mee geweld gaan te plegen. Citaat:
Citaat:
Het principe van een staat is immers om gewelddadig kunnen om te gaan met zijn burgers. In welke mate een staat dat enkel maar potentieel kan, en dat ook daadwerkelijk doet, hangt af van de grillen en goestingen van die staat he. De ene is al wat brutaler dan de andere. Citaat:
Dat er zijn die dat in de praktijk meer doen dan andere, is juist. Maar dat verandert niks aan de principes. Dat zijn wat verschillende grillen en wensen van de machtshebbers, meer niet. Vandaar dat ik zeg dat het allemaal een pot nat is, en dat het totaal idioot is om te zeggen dat die die voor een van die organisaties gaat vechten, een held is, en die die voor een andere gaat vechten, uitschot is. Behalve natuurlijk in de ogen van de winnaar. Natuurlijk is het zo dat een moderne staat een heel complex geheel is, en niet meer zo duidelijk gedefinieerd als in het ancien regime. De staat zelf blijven natuurlijk de beslissers. Maar vele mensen kunnen hier en daar voordelige handeltjes opzetten met die staat, en die staat kan daar ook soms voordeeltjes uit halen. Als dusdanig is de lijn veel moeilijker te trekken tussen de gewelddadige elite en zijn slachtoffers, omdat die slachtoffers hier en daar ook collaboreren met diezelfde elite, en zich wat voordeeltjes kunnen toe-eigenen. Moderne staten steunen dus veel en veel meer dan het ancien regime, op de collaboratie van een deel van hun slachtoffers, om de anderen beter onder de knoet te houden. En ja, tegen dat het gros van de bevolking collaboreert met zijn staat, is het een ondoorgrondelijk weefsel van wie nu wie uitperst. Dat is dan een moderne staat.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 mei 2015 om 16:58. |
|||||
![]() |
![]() |