![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#602 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of anders geschreven: De wensen van de Limburgers is ondergeschikt aan de wensen van een klein restantje Nederlandstaligen in een paar dorpen rond Brussel. En de schrik dat Franstaligen "misschien misbruik zouden willen maken". Citaat:
Een lege doos? Ja nu wel. Omdat ieder land (in België de taalgemeenschappen) zelf mogen moeten invullen wat erkenning inhoudt. Om duidelijk te maken zal ik "erkenning" weer maar eens vergelijken met klassering van waardevolle gebouwen. Een klassering van gebouw is een erkenning van de culturele/architectonische... waarde. Dat meteen inhoudt dat er (financiële) inspanningen gedaan worden om die waarde te beschermen en in stand t e houden voor het nageslacht. In het geval van taal kan dat door inspanningen te ondersteunen aan initiatieven tot het behoud, studie, verspreiding enz van die taal. Zo is er in Nederland aan de universiteit Maastricht een leerstoel taalcultuur in Limburg. Als u toch zo geïnteresseerd bent in taalcultuur raad ik u aan om volgende link te openen en daar eens te lezen. Dan zal u merken dat zaken waarover hier al jarenlang gediscuteerd word, daar wetenschappelijk bestudeerd werden. Ik raad het trouwens iedereen aan. http://www.fdcw.unimaas.nl/staff/fil...nips%20def.pdf Ik citeer enkele zaken: Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door pajoske : 11 januari 2013 om 15:54. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#603 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#604 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ben je dan met die "morele erkenning"? Hetzelfde met de erkenning van het Brussels door dezelfde Franse Gemeenschap. Ook hier een zaak van een tiental jaar en het authentieke dialect van weleer is met de laatste oudere mensen van de aardbodem verdwijnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#607 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#608 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#609 | |
|
![]() Citaat:
De overige talen in Nederland zijn officieel erkende streektalen: Limburgs, Nedersaksisch, Engels en Papiamentu (Binnen het Koninkrijk kent men daarnaast het Papiamento: Aruba, welke een aparte staat is in het koninkrijk) Voor Limburg verandert er, ondanks erkenning als streektaal weinig of niets. Het Nederlands blijft de officiele taal, zowel ambtelijk, juridisch als wel het in het onderwijs. Het Limburgs erkennen als een minderheidstaal is een vrijwel ondoenlijke zaak daar er geen standaard Limburgs bestaat. In Nederland komt het Brabants daarentegen niet in aanmerking om erkend te worden als een streektaal of minderheidstaal, daar het Brabants mee de basis van het Nederlands vormt (als ook het Vlaams en Hollands) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#610 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat natuurlijk ook weer een politieke keuze is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze zaak complex en moeilijk noemen is toegeven dat het niet om een lege doos gaat. Het is het een of het ander. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#612 | |
|
![]() Citaat:
Anderzijds kent ook het Brabants geen standaard Brabants.. Het is overigens wel geprobeerd, een standaard Limburgs: Algemeen Geschreven Limburgs Een aantal Limburgers heeft eind 20e eeuw het initiatief genomen om de Limburgse dialecten te standaardiseren. Zo heeft de werkgroep Algemeen Geschreven Limburgs een gelijknamige schrijftaal ontwikkeld (vaak afgekort tot AGL), die bedoeld is om het prestige te verhogen en daarmee de terugloop van het aantal sprekers tegen te gaan. Deze schrijftaal is bewust zo ontwikkeld dat ze met geen enkel Limburgs dialect volledig overeenkomt. Het initiatief heeft tot nu toe weinig weerklank gevonden. Een voorstel om het op provinciaal niveau te gebruiken werd niet aangenomen. Werkgroeplid Paul Prikken schreef een aantal jaar lang in een Limburgse krant columns in deze taal. Ook stelde hij een AGL-woordenboek met de titel De Taal van de Maas samen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburgs_(kenmerken) Hier is een link naar een interessante studie mocht het u interesseren: Regionale uitspraakverschillen in het Standaardnederlands Studie: 2007 Een evaluatief onderzoek naar de waardering van regionale variëteiten en de samenhang met de regionale herkomst van de beoordelaars http://igitur-archive.library.uu.nl/...nRotteveel.doc Laatst gewijzigd door Adrian M : 11 januari 2013 om 17:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#613 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de situatie van het West-Vlaams er nu dan minder slecht zou zijn geweest dan in de rest van West--Vlaanderen. Stukken beter dus. De morele erkennig door de Franse gemeenschap dus een lachertje in vergelijiking met een maatregel die daadwerkelijk iets zou bijgedragen hebben tot het remmen van de achteruitgang van het Limburgs in de provincie Luik: namelijk het toewijzen van die gebieden aan de provincie Limburg toen de taalgrens werd vastgelegd in 1962. Maar neen, zoals we hem kennen zal Pajoske niet zo komen piepen.... ![]() Draai nu even de redenering om met betrekking tot Voeren! Dan is het is vrij duidelijk dat als het Limburgse Voeren bij Luik gebleven was, het Limburgs er nu hetzelfde lot zou zijn beschoren als het Limburgs in de Jekervallei en de Platdietse Streek. (*) Ja, waarschijnlijk zelfs ondanks de massale inwijking van Nederlanders. Het Limburgs zou er alleszins slechter aan toe zijn dan nu. Maar laat nu nét dat zijn waartegen Pajoske zich weert: de toenmalige overheveling van Voeren, van de provincie Luik naar de provincie Limburg. Ik stel dan ook in alle ernst de vraag: Is Pajoske hier een oprechte vedediger van het Limburgs of wil hij alleen de 'flaminganten' zure oprispingen bezorgen en in de gordijnen jagen? Tja, helaas, de vraag stellen is ze beantwoorden. En hoor, daar komt hij zeggen dat dat alles niet meer is dan een menig van mij, en dat ik dat moet kunnen aantonen. Alsof één en één optellen zou moeilijk is... ![]() PS: Jan, is het wel korrekt die gebieden (*) Overmaas te noemen? De Jekervallei ligt toch ten westen van de Maas en dus niet er over vanuit Brussel bekeken.... Dit bedoel ik niet: http://nl.wikipedia.org/wiki/Landen_van_Overmaas
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2013 om 21:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#614 |
Europees Commissaris
|
![]() dubbel
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 11 januari 2013 om 21:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
|
![]() Citaat:
Het feit op zich dat men als Limburger, specifiek wat zijn taal betreft, zich niet erkend voelt kan het gevoel geven van onderdrukking. Zoals het op mij overkomt bedoelt Pajoske eerder dit, dan bashen of zure oprispingen bezorgen. Begrijp zeer goed dat in België erkenning complexer ligt dan in Nederland Het hoeft echter niet tot problemen te leiden wanneer erkend als streektaal. Het Vlaams c.q. Nederlands kan de officiele bestuurlijke en juridische taal blijven. In Nederland ziet men geen bewegingen in de provincies ontstaan welke, vanwege erkenning als streektaal of minderheidstaal, tot afscheiding zouden kunnen leiden of hebben geleid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 |
|
![]() Hypothese, zou het kunnen zijn dat men vanuit Vlaamse zijde vooral de vrees heeft dat het Vlaams als taalgebied kleiner zou kunnen worden indien het Limburgs erkend wordt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U bedoelt ongetwijfeld de aan de macht zijnde regering en het overeenkomstig parlement alsook de verschillende partijen die daarover hun zeg hebben. Reeds eerder gaf ik aan waarom er geen erkenning komt. Ik vermeldde het advies van de Taalunie alsook de gegevenheid dat de Belgische overheid nog steeds geen clausule heeft opgesteld voor het minderhedenverdrag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De impact van een zekere erkenning van een minderheidstaal is een ander onderwerp. Zoals in Nederland is gebleken, heeft het er alle schijn van dat een erkenning van het Limburgs een volkomen lege doos is. Net zoals het decreet van de Franse Gemeenschap zo leeg is als een aangespoelde kinkhoorn. Of hebt u elementen uit de praktijk die het tegendeel aantonen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De geschiedenis is gelopen zoals ze gelopen is. Ongetwijfeld kunnen we dat vanuit bepaalde standpunten betreuren, maar daar helpt nu even geen bemoederen meer aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#620 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat het politiek moeilijk ligt die status te erkennen is best mogelijk. Ik vermoed echter dat Vlaanderen vooral gewoon niet WIL. Het is de Limburgers niet gegund. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 11 januari 2013 om 23:13. |
|
![]() |
![]() |