Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2004, 19:59   #601
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:
Ik zou voor geen geld ter wereld een woonplaats in Brussel ruilen om in de rand te gaan leven.
Waar in Bruseel woont u? Hebt u kinderen?
Ik heb al veel Nederandstalige yuppies zien komen... en gaan.
Ik ben geboren in het St. Jans ziekenhuis en woonde 18 jaar in Schaarbeek aan het station, daarna in Etterbeek (VUB). Allesbehalve een yuppie ook.

Nu woon ik in Florida.
Oud 3 februari 2004, 19:59   #602
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Maar de rest is in het Nederlands. Wie immers inwoner van De Panne wil zijn (al dan niet blijvend), doet er goed aan zich te conformeren met de bestaande situatie.
En hier botsen onze opvattingen natuurlijk; u bent van mening dat mensen zich dienen te schikken naar de bestaande situatie en zich dienen in te passen in een eeuwig en onveranderlijk kader, terwijl ik van mening ben dat de staat/overheid er is voor zijn inwoners en zich dientengevolge aanpast aan zijn inwoners. Als er morgen in De Panne nog uitsluitend mensen wonen die Franstalig zijn dan zou het al te belachelijk zijn dat de plaatselijke overheid met haar inwoners in het Nederlands communiceert.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 20:01   #603
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
En hier botsen onze opvattingen natuurlijk; u bent van mening dat mensen zich dienen te schikken naar de bestaande situatie en zich dienen in te passen in een eeuwig en onveranderlijk kader, terwijl ik van mening ben dat de staat/overheid er is voor zijn inwoners en zich dientengevolge aanpast aan zijn inwoners.
En dat is nergens het geval. Of kunt u me een concreet voorbeeld geven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 20:04   #604
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato

Euh, Xenon, kijk eens naar 'Woonplaats' onder Toms avatar.

Hij is opgegroeid in Schaarbeek, heeft hij hier al een paar keer verteld.
Woont hij daar dan nog? Heeft hij kinderen die er school lopen? Waar ongeveer in Schaarbeek?
Ik weet wel dat ik curieus ben, maar het stoort me enorm dat iemand die zijn stad is uitgevlucht* de achterblijvers de les komt lezen.

(*) ik meen te weten dat hij in Florida verblijft
Ik ben helemaal niet de stad 'uitgevlucht' en heb nog steeds een appartement in Etterbeek dat ik gebruik wanneer ik naar Belgie kom. Zie hierboven over waar in Schaarbeek ik woonde.
Oud 3 februari 2004, 20:07   #605
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
En hier botsen onze opvattingen natuurlijk; u bent van mening dat mensen zich dienen te schikken naar de bestaande situatie en zich dienen in te passen in een eeuwig en onveranderlijk kader, terwijl ik van mening ben dat de staat/overheid er is voor zijn inwoners en zich dientengevolge aanpast aan zijn inwoners.
Miami, Florida, waar de overheid publicaties met naast het Engels ook het Spaans heeft.

Er zijn trouwens buurten in Miami waar ge met uw Engels niet al te ver zou komen.
Oud 3 februari 2004, 20:17   #606
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Miami, Florida, waar de overheid publicaties met naast het Engels ook het Spaans heeft.

Er zijn trouwens buurten in Miami waar ge met uw Engels niet al te ver zou komen.
In de grondwet van Florida staat duidelijk dat de staat Florida alleen het Engels als taal van de staat erkent. In Florida hebben we juist het omgekeerde vastgesteld: eerst had men oogluikend Spaans in de overheidsinstellingen toegelaten, maar later heeft men daar paal en perk aan gesteld.

En dus nogmaals: het gaat hier over het taalgebruik van de overheid. Niet over wat men allemaal hoort op straat en in de winkel.

http://www.us-english.org/
Oud 3 februari 2004, 20:24   #607
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En? Omdat het nergens zo is zou het ook nergens zo mogen zijn, wat is me dat voor een argument!

Dit sluit daar wel een heel klein beetje bij aan: http://www.meervrijheid.nl/sk-anarcho-kapitalisme.htm
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 3 februari 2004, 20:26   #608
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En? Omdat het nergens zo is zou het ook nergens zo mogen zijn, wat is me dat voor een argument!
Dat is het argument van de ervaring. Indien het door u naar voorgeschoven principe inderdaad valabel zou zijn, was het reeds toegepast. In de praktijk wordt het echter duidelijk dat het niet opgaat: de overheid gebruikt in een bepaalde taal en de nieuwkomers passen zich in de bestaande toestand in. Zo gaat het in ieder land. Er kunnen in bepaalde omstandigheden wel overgangsmaatregelen worden genomen, maar die zijn dan duidelijk maar tijdelijk.
Oud 3 februari 2004, 20:31   #609
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het is ten andere mijn persoonlijke keuze of ik me op gebied van taal wil integreren of niet. Het zijn ook mijn kansen in de maatschappij die door die keuze zullen beinvloed worden.
Natuurlijk is dat uw vrije keuze. Maar kom achteraf niet klagen dat u niet aanvaard wordt, in de streek geen werk vindt, niet echt met de mensen kunt communiceren...
Jan,
Dat is natuurlijk vrije keuze. Het probleem is dat men in dit land (Walen hebben dat ook een beetje) niet wil inzien dat mensen zonder problemen meertalig kunnen leven en werken: ik wil morgen in een
franstalige
engelstalige
duitstalige
vlaamstalige omgeving leven en werken
(en eventueel ook in een italiaanstalige)
Spaans zou me al wat problemen geven, maar slechts voor enkele maandjes. Of ik aanvaard wordt of niet, d�*t zal van de locale xenofobie afhangen...
Ik ken maar enkele woordjes Arabisch en geen woord Chinees, maar als het moet, waarom niet? Ik wil het wel leren...
Ik ben zeker dat ik nu al in China naar de bakker zou kunnen gaan en terugkomen met een brood ....
Zowel mijn vrouw, mijn zoon en schoondochter als ik waren ruim tweetalig voor het einde vh LO
Schandalig hé? Een wantoestand waarschijnlijk, in jouw ogen?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 20:36   #610
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het argument van de ervaring. Indien het door u naar voorgeschoven principe inderdaad valabel zou zijn, was het reeds toegepast.
Kom, kom, van u had ik toch wel beter verwacht. Uw argument kan je tegen zowat alle veranderingen en vernieuwingen (vrouwenstemrecht, vreemdelingenstemrecht, homohuwelijk, echtscheidingen, ....) aanhalen.
Zelfs tegen de Vlaamse onafhankelijkheid kan ik dat argument gebruiken, namelijk: mocht het principe van volkssoevereiniteit valabel zijn, was het reeds toegepast.
Oud 3 februari 2004, 20:39   #611
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs tegen de Vlaamse onafhankelijkheid kan ik dat argument gebruiken, namelijk: mocht het principe van volkssoevereiniteit valabel zijn, was het reeds toegepast.
En dat wordt reeds toegepast... zij het dan wel bij andere volkeren, in andere staten. We hoeven maar te kijken naar Tsjechië en Slovakije.

Uw stelling wordt echter in geen enkel land toegepast. Overal geldt de regel dat nieuwkomers zich aan de bestaande situatie aanpassen en zelfs moeten aanpassen. In bepaalde landen bestaan er zelfs heel strenge proeven om uiteindelijk de nationaliteit te verwerven, waaronder niet zelden ook een taalproef.
Oud 3 februari 2004, 20:41   #612
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat is het argument van de ervaring. Indien het door u naar voorgeschoven principe inderdaad valabel zou zijn, was het reeds toegepast. In de praktijk wordt het echter duidelijk dat het niet opgaat: de overheid gebruikt in een bepaalde taal en de nieuwkomers passen zich in de bestaande toestand in. Zo gaat het in ieder land. Er kunnen in bepaalde omstandigheden wel overgangsmaatregelen worden genomen, maar die zijn dan duidelijk maar tijdelijk.
Dat is een beginfase: in een tweede fase spelen de machtsverhoudingen tussen de diverse groepen een rol en geven de doorslag.
Oud 3 februari 2004, 20:41   #613
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

In de grondwet van Florida staat duidelijk dat de staat Florida alleen het Engels als taal van de staat erkent. In Florida hebben we juist het omgekeerde vastgesteld: eerst had men oogluikend Spaans in de overheidsinstellingen toegelaten, maar later heeft men daar paal en perk aan gesteld.

En dus nogmaals: het gaat hier over het taalgebruik van de overheid. Niet over wat men allemaal hoort op straat en in de winkel.

Dan wordt die wet zodanig met de voeten getreden dat ze nauwelijks bestaansredenen heeft. Zowat alle pancardes in Miami zijn in twee talen. Het politiekantoor heeft posters uithangen in het Spaans en overheidsgesponsorde anti-drug campagnes bleren in het Spaans op de radio. De immigratiedienst heeft meer Spaanstalig personeel als Engelstalig personeel....enfin...ik denk dat de realiteit heel wat anders is dan uw website.
Oud 3 februari 2004, 20:41   #614
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Het probleem is dat men in dit land (Walen hebben dat ook een beetje) niet wil inzien dat mensen zonder problemen meertalig kunnen leven en werken: ik wil morgen in een
franstalige
engelstalige
duitstalige
Spaans zou me al wat problemen geven, maar slechts voor enkele maandjes. Of ik aanvaard wordt of niet, d�*t zal van de locale xenofobie afhangen...
Ik ken maar enkele woordjes Arabisch en geen woord Chinees, maar als het moet, waarom niet? Ik wil het wel leren...
Ik ben zeker dat ik nu al in China naar de bakker zou kunnen gaan en terugkomen met een brood ....
Zowel mijn vrouw, mijn zoon en schoondochter als ik waren ruim tweetalig voor het einde vh LO
Dat alles heeft niets met de discussie te maken. Niemand betwist de zaak dat mensen inderdaad meertalig kunnen zijn (dat ben ik zelf) en dat dit waardevol is. U weet duidelijk niet goed waar het hier eigenlijk over gaat.

Een andere zaak is echter het taalgebruik bij de overheid. En daar gaat het hier over.
Oud 3 februari 2004, 20:43   #615
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dan wordt die wet zodanig met de voeten getreden dat ze nauwelijks bestaansredenen heeft. Zowat alle pancardes in Miami zijn in twee talen. Het politiekantoor heeft posters uithangen in het Spaans en overheidsgesponsorde anti-drug campagnes bleren in het Spaans op de radio. De immigratiedienst heeft meer Spaanstalig personeel als Engelstalig personeel....enfin...ik denk dat de realiteit heel wat anders is dan uw website.
Ook in NYC ziet men veel officiële spaanse opschriften...dat is gewoon realisme. Die website is op het eerste zicht gewoon een start van een taalstrijd...

Citaat:
You can help by writing a letter to your elected officials expressing your strong support for making English the official language of the United States. Members of Congress pay more attention to letters from their constituents than to telephone calls. Take the time to write, even if it is just a brief note.

Send a letter to your elected officials now!
Een wet die niet toepasbaar is kan men doorgaans als onbestaande beschouwen...
Oud 3 februari 2004, 20:45   #616
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jan,
Dat is natuurlijk vrije keuze. Het probleem is dat men in dit land (Walen hebben dat ook een beetje) niet wil inzien dat mensen zonder problemen meertalig kunnen leven en werken: ik wil morgen in een
franstalige
engelstalige
duitstalige
Het is niet omdat u dat zou willen, dat "men" dat zou willen. Bovendien is werken met slechts 1 taal nu eenmaal praktischer in de meeste situaties.

Citaat:
Of van uzelf.

Citaat:
Proficiat.

Citaat:
We kijken nu allemaal naar u op.

Citaat:
Jan heeft vandaag nog gezegd dat het hem niet kan schelen welke taal men thuis spreekt. Het lijkt mij al veel schandaliger dat u hem zo afschildert.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 20:47   #617
Peace
Europees Commissaris

Peace's schermafbeelding

Standaard

Dies,

Citaat:
En hier botsen onze opvattingen natuurlijk; u bent van mening dat mensen zich dienen te schikken naar de bestaande situatie en zich dienen in te passen in een eeuwig en onveranderlijk kader, terwijl ik van mening ben dat de staat/overheid er is voor zijn inwoners en zich dientengevolge aanpast aan zijn inwoners. Als er morgen in De Panne nog uitsluitend mensen wonen die Franstalig zijn dan zou het al te belachelijk zijn dat de plaatselijke overheid met haar inwoners in het Nederlands communiceert.
In bijvoorbeeld schaarbeek wonen misschien wel overwegend mensen die een of andere Arabische brabbel spreken, volgens jouw redenering zou de plaatselijke overheid dan ook maar in die taal moeten converseren.

Op deze wijze genereer je taal enclaves die er uiteindelijk voor zorgen dat een gebied bij een ander taalgebied gaat horen. Dit lijkt mij alles behalve wenselijk en zeker heel erg schadelijk voor vlaanderen.
Oud 3 februari 2004, 20:48   #618
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, de immigratiedienst... Natuurlijk.

Maar dat verandert niets aan het feit dat we in Florida juist de omgekeerde beweging zien van wat u beweert. In Florida heeft men de positie van het Engels juist wettelijk verankerd, daar waar dat vroeger niet het geval was.

Citaat:
SECTION 9. (a) English is the official language of the State of Florida.
Oud 3 februari 2004, 20:51   #619
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een beginfase: in een tweede fase spelen de machtsverhoudingen tussen de diverse groepen een rol en geven de doorslag.
Een dergelijke fase komt er maar indien de overheid laks is geweest en onvoldoende duidelijke regels heeft vooropgezet. Nederland ondervindt dit nu aan de lijve: de migrantenscholen hebben de inburgering juist niet aangemoedigd, maar hebben ervoor gezorgd dat er een taalisolement ontstond. Hierdoor bleef inburgering uit. Nu wil men in Nederland af van de migrantenscholen... Inburgering gebeurt dus niet door de taal van de migrant als werkinstrument voor de overheid te aanvaarden, maar juist door duidelijk te maken dat de vreemdeling zich in het bestaand geheel hoort in te passen.
Oud 3 februari 2004, 20:51   #620
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Citaat:
Maar de rest is in het Nederlands. Wie immers inwoner van De Panne wil zijn (al dan niet blijvend), doet er goed aan zich te conformeren met de bestaande situatie.
Welk een plat sofisme! Hebt u nu echt niet begrepen dat wat u eigenlijk vrgaat erop neerkomt dat een groep burgers, de mensen van De Panne, ... zich éénzijdig moet aanpassen aan een andere groep, zijnde dat deel van de Fransatligen (niet allemaal!) dat meent dat ze 'Uebermenschen' zijn die zich NOOIT zouden moeten aanpassen aan de vlaamse bevolking van eender welk dorp waar ook in vlaanderen deze 'Herren' vestigen.

Wat u in wezen vraagt zijn éénzijdige privileges voor fransdtaligen dia natuurlijk héél grootmoedig beweren dat zij voor soortgelijke zaken in Wallonie zijn, maar in praktijk daar NIETS van te merken is, maar wel héél naddrukkelijk hun PRIVILEGES nastreven.

Overigens, als er morgen nog uitsluitend Franstaligen in De Panne zpoude wonen, wat zou er dan ondertussen met alle OORSPRONKELIJKE De Pannenaars gebeurd zijn?

Ik weet niet of u de konsekwenties van uw redenering beseft, maar denk er eens over na, en houdt het wat konkreet. All die zogenaamde respektvolle Franstaligen in Vlaanderen, .... hun hypokrisie stinkt uren inde wind.
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be