![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#601 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Die hebben flashy lichtjes, dat zal het doen voor Everytime hier.
![]() |
#602 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ok. Zonder lichtjes dan.
![]()
![]() |
#603 | |
|
![]() Citaat:
De discussie wordt vertroebeld (afgezien van de belgicistische en andere nonsens waarmee de draad de laatste pagina's is vervuild) door het feit dat het hier niet over 1 maar over 2 discussies gaat, die door elkaar lopen. 1. Uw oproep om deel te nemen aan de Ijzerwake, gekoppeld aan een oproep tot wederzijds respect van 'witte''en 'zwarte'' militairen/strijders, tevens gekoppeld aan een protest tegen de repressie en de gevolgen ervan; 2. Uw eigen standpunten in de hedendaagse politiek, gekoppeld aan uw standpunten over de politiek van pakweg 65 jaar geleden. 1.: Heb ik geen enkele moeite mee. Zie ook de Oostfrontersdraad, vooral de eerste pagina's; 2.: Heb ik zeer veel moeite mee. Een discussie met u hierover voeren is moeilijk omdat u 1. en 2. continu door elkaar laat lopen. Ik stop er dan ook mee. Niet alleen daarom maar ook omdat anderen er reden in zien sommige zaken in het absurde te trekken. Daar is het onderwerp net iets te ernstig voor. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 22 augustus 2007 om 02:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#604 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#605 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#606 | |
|
![]() Citaat:
Ik wou dat het bij ons ook kon, in plaats van ons eeuwig getouwtrek tussen Vl & Fr met nieuwkomers die er hun weg niet in vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#607 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#608 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Inderdaad, aan de oranjekleuren te zien zou het wel kunnen lijken op een partijdag van de nederlandse NSB van Mussert in de jaren '30. Maar, helaas, ik heb zo een gevoelen dat ik me vergis. Geen foto uit 1930 maar uit 2007... Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 09:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#609 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu heb ik ook nog enkele onbeantwoorde vragen voor system:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#610 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#611 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De IJzerbedevaarten vlak na de Tweede Wereldoorlog waren veelal het verzamelpunt van ex-collaborateurs. Vaak ook erg rancuneus. Het was een militant nationalisme van twijfelachtig allooi met een zeer sterke katholieke inslag. Het leek ook sterk op de massabijeenkomsten zoals een Joris Van Severen , het VNV, Mussert deze organiseerden vlak vóór de oorlog (deze vorm van meetings was toen eigentijds, zie ook massabijeenkomsten organiseerd door de jonge Cardijn bijvoorbeeld). Te begrijpen want die affiniteit is blijven bestaan (Mussert laat ik buiten beschouwing natuurlijk) met deze politieke ‘leiders’ en hun gedachtengoed. Zo vertonen het decor en de regie van de huidige bedevaarten nog kenmerken van de vroegere bijeenkomsten. Soms openbaar, soms indirect is de verbondenheid met deze op zijn minst betwiste 'leiders' duidelijk te bespeuren. Toch kan men zeggen dat de eisen die toen geformuleerd werden zeker niet onterecht waren. Heel veel van die eisen zijn nu ingewilligd. Blijft over: bepaalde transfers, BHV, toepassing van zeker taalwetten. Het IJzerbedevaartcomité zag het aantal deelnemers vanaf begin jaren ‘60 ook elk jaar slinken. De IJzerbedevaart en zeker de IJzerwake blijven nog altijd tappen uit het zelfde vaatje en poneren een ‘nationalisme’ dat volstrekt uit de tijd is. Het aantal deelnemers bewijst dit. Het zijn steeds dezelfde die-hards die nog niet begrepen hebben dat de tijd van zulke pathetische massabijeenkomsten eerder thuishoren in de vorige eeuw. Deze bijeenkomsten hebben ook altijd zo’n verdacht, al dan niet onderhuids, militair kantje, met trommelkorpsen, schallende trompetten, jeugdigen in uniform, wapperende banieren strijdleuzen, enz. Precies of de deelnemers op het punt staan om elk ogenblik naar de oorlog te vertrekken. Bovendien is het publiek vaak van zeer rechtse signatuur (u blijkbaar ook). Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij. Dat doet allemaal bovendien erg oudbollig aan. Het Vlaams Nationaal Zangfeest haalt 7000 gegadigden. ‘Vlaanderen zingt’ in Antwerpen haalt 40.000 mensen. En dit omdat het eigentijds is. Uw vorm van nationalisme is nostalgie. Voltooid verleden tijd. Niet voor u natuurlijk anders zou u daar wegblijven. Hoe u uw nationalisme beleeft, weet ik niet. Dat uw persoonlijke zaak natuurlijk. Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 10:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#612 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#613 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U blijft maar herhalen dat "dat" nationalisme uit de tijd is, maar alleen omschrijft u nergens wat "dat" nationalisme juist is. U beperkt zich tot een opsomming van uiterlijke zaken, alsof dit het huidig Vlaams-nationalisme zou moeten kenmerken. D�*�*r gaat het gewoon niet om. Blijkbaar bent u niet in staat verder te kijken, dan bepaalde uiterlijkheden. Is Beiers vaderlandslievendheid uit de tijd omdat de meisjes daar op hun gelegenheid nog in dirndl en de meisjes met lederhösen? Is Grieks nationalisme uit de tijd omdat de evgones daar nog met traditionele rok, sleepschoenen en muts rondlopen en iedere school op de nationale feestdag hele klassen in traditionele klederdracht steekt? Is het nu echt zo moeilijk de zaken wat dieper te bekijken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#614 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie hoegenaamd niet in wat er "verdacht" is aan een trommelkorps, een wapperende vlag, een uniform. U blijkbaar wel, maar dat kan niet anders door daar met een grote vooringenomenheid tegenaan te kijken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#615 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oubollig? Nostalgie? Misschien zijn bepaalde formules getekend door de tijd, maar dat betekent nog niet dat ze weggegooid moeten worden. U blijft maar inhoud en bepaalde verpakkingen door elkaar gooien. Niet echt verstandig van u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#616 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is een verschil tussen een taptoe en deze mensen. ![]() Ik kan me indenken dat u het moeilijk hebt dit toe te geven. Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 10:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#617 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Aan welk verschil had u dan wel gedacht? Op taptoes zie ik fanfares, showbands, trommelkorpsen met uniform. Hier ook. Wat is uw probleem daarmee eigenlijk? Een soort uniformfobie of zo?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#618 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Beiden droegen uniformen en beiden hadden trompetterkorpsen. Laatst gewijzigd door system : 22 augustus 2007 om 10:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#619 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom dat ik u ook met de vinger wees toen ik zei dat u schijnbaar geen onderscheid weet te maken tussen uiterlijkheden en inhoud. Blijkbaar is het kwartje nu gevallen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#620 | |
|
![]() Citaat:
De padvinderij is een paramilitaire jeugdorganisatie die is opgericht door de grootste slachter in de boerenoorlog, met nagenoeg hetzelfde doel als waarvoor de Hitlerjugend is opgericht. |
|
![]() |
![]() |