![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Och in Vlaanderen zijn we wel wat gewend. Er is hier zelfs een schotel nodig om naar de grootste NLtalige stations te kijken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#622 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoeveel mensen spreken Frans? Wat is de meest gesproken taal? De wereld is een dorp! JA Frans is belangerijker dan Nederlands! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#623 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tel het eens na hoeveel er Nederlands spreken, of een vorm van, in vergelijking met het Frans. Ik denk dat ge nog gaat verschieten. Nederland heeft heel wat gekoloniseerd in het verleden, weet je?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#624 |
Europees Commissaris
|
![]() Verder gaat het om kwaliteit, niet kwantiteit. Nu ja, het Frans heeft betere kwaliteitsproducties in cultuur, maar economisch gezien blijf een kennis van het Nederlands een interessante vaardigheid voor Franstalig België. Al is het maar omdat de tewerkstelling nog steeds gunstiger is voor Vlaanderen.
Let wel, in Franstalig België wordt het leren van het Nederlands af en toe ook aangemoedigd, maar verplicht is het er niet. Ik vraag me af of de beter geschoolde Vlamingen zo dwaas zouden zijn om het Frans te laten vallen indien het geheel optioneel zou zijn.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 juli 2010 om 22:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#625 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#626 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tel het eens uit: Nederland 16 000 000 Vlaanderen 6 000 000 Zuid Afrika 3 000 000 Overige 1 000 000 Nu het frans: Frankrijk: 61 000 000 Congo: 30 000 000 Canada: enfin, we moeten toch niet meer verdder tellen om te weten dat het Frans een belangerijkere taal is dan het Nederlands....... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#627 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
NL: 22 miljoen FR: 4 miljoen meest gesproken taal in Benelux: Nederlands. Meest gesproken taal in België is het Nederlands. Willen de Franstaligen in 1 land blijven wonen met de Nederlandstaligen, dan moeten ze er ook de consequenties bij nemen en Nederlands leren. Willen ze geen Nederlands leren? Geen probleem, het staat hun vrij te vertrekken.
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#628 |
Banneling
|
![]() Zou zelfs durven ontkennen dat binnen Vlaanderen Nederlands nog de belangerijkste taal is!!!
(= niet hetzelfde als de meest gesproken) |
![]() |
![]() |
![]() |
#629 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Is het nu zo moeilijk om te begrijpen dat het Nederlands in Vlaanderen de enige officiële taal is, en dat als men in Vlaanderen wil komen wonen de kennis van het Nederlands essentieel is? Of er nu 1, 1.000.000 of 100.000.000 franssprekenden in de wereld zijn, als ze verhuizen naar een ander taalgebied, dan moeten ze de lokale officiële taal leren. En als men met meerdere taalgemeenschappen in 1 land woont, dan is het wel heel handig om de taal van je landgenoten te leren voor het geval dat je eens in een anderstalige gedeelte van het land komt. Met de taalgevoeligheden die er bestaan, zou het een teken van hoffelijkheid zijn om de taal te spreken van de deelstaat waar men op bezoek is en zeker als men er gaat wonen. Als Belg in Vlaanderen geen Nederlands willen spreken is een teken van onbeschoftheid. Ik spreek Frans in Wallonië, ik eis hetzelfde respect van Walen, dus dat ze Nederlands spreken in Vlaanderen.
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De groei van de Waalse economie is ook maar relatief. Ze komen van heel ver, en staan nog ver. Maar laat ons hopen dat ze het maken. Maar in hoeverre Belgie, als hart van Europa, dit kan blijven waarmaken, en vooral hiervan kan leven is een andere vraag. En dat talenkennis hier wel belangrijk is, zal ik niet ontkennen. Maar neem Brussel, hart van Europa (vele talen Frans, Duits, Engels..), hart van de Nato (voornamelijk Engels) dat langs alle kanten financieel moet gesteund worden, en waar het aantal werklozen de spuigaten uitloopt. Trouwens de vrachtwagens die de Belgische autostrates bevolken hebben vele nummerplaten, meestal Pools, nog niet teveel Belgisch. En ook de Belgische havens blijven achter, idem voor de Belgische luchthavens. En zou een grotere talenkennis dit kunnen keren ? Het is alleszins in de goede richting, en dan welke talen ? Engels en/of Frans en/of Chinees... ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#631 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfs in een provinciestad als Antwerpen is Nederland niet meer de belangerijkste taal.... De meesten spreken Frans of Engels of verstaan het toch.... Een achtergebleven minderheid houd vast aan het Nederlands! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#632 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#633 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar er is inderdaad wel meer dat in school geen, of weinig zin heeft om uw tijd aan te verdoen. Zoals er wel meer zijn, voor wie het allemaal teveel is, of die door de bomen het bos niet meer zien. En of talen nu overbodig zijn of niet, zou ik anders stellen. Voorzie richtingen met vele talen, voor zij die een talenknobbel hebben (of voor zij die geen wiskundeknobbel hebben) en voorzie richtingen met een grondige kennis van het Engels voor zij met een wiskundeknobbel (of die geen talenknobbel hebben). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#634 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Duitsland http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#635 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten hebben de meeste inwoners van Antwerpen wel degelijk Nederlands als moedertaal. Maar goed, ik daag u uit: doe een referendum in heel België en vraag welke taal de enige officiële taal van België moet worden: Nederlands, Duits, Engels of Frans. Dan zien we direct hoe groot die "achtergebleven minderheid" is.
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " Laatst gewijzigd door Fozzie : 24 juli 2010 om 23:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#636 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#637 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik vraag mij af of gij ooit in Antwerpen zijt geweest...
![]() |
#638 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja, ben er nu.... Hoor meer Frans en Engels praten dan Nederlands..... Zelfs in de betere zaken, daar spreken ze geen Nederlands meer... enkel Engels en Frans... ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Vuvu Zela : 24 juli 2010 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#639 |
Minister-President
|
![]() Ik heb me laten vertellen dat het aantal sprekers van een taal geen indicatie is van de belangrijkheid van die taal. Tiens, van wie zou ik dat nu weer gehoord hebben...
![]() |
![]() |
![]() |
#640 |
Banneling
|
![]() Binnen de beperkte Belgische context is het aantal minder belangerijk... echter globaal....
|
![]() |
![]() |