Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juli 2010, 21:55   #621
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht

en in de Ardennen moet je als Vlaming al een schotel plaatsen om naar VTM te kunnen kijken.

Franstaligen kunnen aan de kust zonder poespas naar ongeveer alle FR zenders kijken.
Och in Vlaanderen zijn we wel wat gewend. Er is hier zelfs een schotel nodig om naar de grootste NLtalige stations te kijken.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 21:58   #622
Vuvu Zela
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Hoeveel Franstaligen zijn er in de Benelux (pakwek 4 miljoen), en hoeveel Nederlandstaligen (pakweg 22 miljoen)? Als je een beetje kan tellen is Nederlands de belangrijkste taal in de Benelux.

Als het Nederlands en de Nederlandssprekenden dan toch niet belangrijk zijn voor de Walen, waarom dan toch blijven vast houden aan een unie met de Nederlandstaligen in een land? Dat Wallonie zich dan aan sluit bij de UK, als het Engels toch belangrijker is.

De keuze is simpel: wil je België behouden, dan moet je de taal van de meerderheid leren spreken. Als ze dan toch zonder het Nederlands en de Nederlandstaligen willen doen, dat ze dan consequent zijn en met Wallonië op eigen benen gaan staan.
Hoeveel mensen spreken Nederlands?

Hoeveel mensen spreken Frans?

Wat is de meest gesproken taal?

De wereld is een dorp! JA Frans is belangerijker dan Nederlands!
Vuvu Zela is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 22:09   #623
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuvu Zela Bekijk bericht

Tel het eens na hoeveel er Nederlands spreken, of een vorm van, in vergelijking met het Frans. Ik denk dat ge nog gaat verschieten. Nederland heeft heel wat gekoloniseerd in het verleden, weet je?
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 22:12   #624
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Verder gaat het om kwaliteit, niet kwantiteit. Nu ja, het Frans heeft betere kwaliteitsproducties in cultuur, maar economisch gezien blijf een kennis van het Nederlands een interessante vaardigheid voor Franstalig België. Al is het maar omdat de tewerkstelling nog steeds gunstiger is voor Vlaanderen.
Let wel, in Franstalig België wordt het leren van het Nederlands af en toe ook aangemoedigd, maar verplicht is het er niet. Ik vraag me af of de beter geschoolde Vlamingen zo dwaas zouden zijn om het Frans te laten vallen indien het geheel optioneel zou zijn.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 24 juli 2010 om 22:13.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 22:13   #625
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
zou me verwonderen;
ook als het slecht weer is; is er aan de kust amusement en vertier (in de cafés)
in de Ardennen is het maar triestig voor VTM-kijkers wanneer het regent.

en in de Ardennen moet je als Vlaming al een schotel plaatsen om naar VTM te kunnen kijken.

Franstaligen kunnen aan de kust zonder poespas naar ongeveer alle FR zenders kijken.
Dat is waar, maar dat is in de Ardennen voor de Franstalige niet anders hoor. Daar hebben ze ook overal een schotel nodig om TV te kunnen kijken, Frans of om het even wat.
Oud 24 juli 2010, 22:18   #626
Vuvu Zela
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Tel het eens na hoeveel er Nederlands spreken, of een vorm van, in vergelijking met het Frans. Ik denk dat ge nog gaat verschieten. Nederland heeft heel wat gekoloniseerd in het verleden, weet je?

Tel het eens uit:

Nederland 16 000 000
Vlaanderen 6 000 000
Zuid Afrika 3 000 000
Overige 1 000 000

Nu het frans:

Frankrijk: 61 000 000
Congo: 30 000 000
Canada: enfin, we moeten toch niet meer verdder tellen om te weten dat het Frans een belangerijkere taal is dan het Nederlands.......

Oud 24 juli 2010, 22:20   #627
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U had het over de Benelux. Dat was UW oorspronkelijk referentiekader.

NL: 22 miljoen
FR: 4 miljoen

meest gesproken taal in Benelux: Nederlands.

Meest gesproken taal in België is het Nederlands. Willen de Franstaligen in 1 land blijven wonen met de Nederlandstaligen, dan moeten ze er ook de consequenties bij nemen en Nederlands leren. Willen ze geen Nederlands leren? Geen probleem, het staat hun vrij te vertrekken.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 22:22   #628
Vuvu Zela
Banneling

Standaard

Zou zelfs durven ontkennen dat binnen Vlaanderen Nederlands nog de belangerijkste taal is!!!
(= niet hetzelfde als de meest gesproken)
Oud 24 juli 2010, 22:33   #629
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zou zelfs durven ontkennen dat binnen Vlaanderen Nederlands nog de belangerijkste taal is!!!
Tja, als het aantal sprekers geen argument is om een taal belangrijk te noemen, dan zijn uw cijfers over het aantal Franssprekenden in de wereld ook helemaal geen indicatie om aan te tonen dat Frans een belangrijke taal is.

Is het nu zo moeilijk om te begrijpen dat het Nederlands in Vlaanderen de enige officiële taal is, en dat als men in Vlaanderen wil komen wonen de kennis van het Nederlands essentieel is?

Of er nu 1, 1.000.000 of 100.000.000 franssprekenden in de wereld zijn, als ze verhuizen naar een ander taalgebied, dan moeten ze de lokale officiële taal leren.

En als men met meerdere taalgemeenschappen in 1 land woont, dan is het wel heel handig om de taal van je landgenoten te leren voor het geval dat je eens in een anderstalige gedeelte van het land komt.
Met de taalgevoeligheden die er bestaan, zou het een teken van hoffelijkheid zijn om de taal te spreken van de deelstaat waar men op bezoek is en zeker als men er gaat wonen.
Als Belg in Vlaanderen geen Nederlands willen spreken is een teken van onbeschoftheid. Ik spreek Frans in Wallonië, ik eis hetzelfde respect van Walen, dus dat ze Nederlands spreken in Vlaanderen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 24 juli 2010, 22:42   #630
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
In de kenniseconomie, waar wij het toch van moeten hebben (in tegenstelling tot landen die het moeten hebben van goedkope arbeidskrachten) is talenkennis (naast een goede specifieke opleiding natuurlijk) wel erg belangrijk.
De Waalse economie doet het beter dan de Vlaamse tegenwoordig, groeit veel sneller. Subsidies krijgen ze al decennia maar nu is er echt een groei, dus er moeten andere factoren spelen.
Talenkennis is erg belangrijk en een belangrijke troef voor de regio, kennis van het Frans en de Franse markt is een troef die de Britten, Duitsers en Nederanders niet hebben. Omgekeerd spreken veel Belgen ook Nederlands, Engels en Duits, wat dan weer een grote troef is ten opzichte van Frankrijk. DE grote meerwaarde van BelgiË is en blijft de ligging in het hart van Europa.
In kenniseconomie is enkel de kennis van het Engels belangrijk.
De groei van de Waalse economie is ook maar relatief. Ze komen van heel ver, en staan nog ver. Maar laat ons hopen dat ze het maken.
Maar in hoeverre Belgie, als hart van Europa, dit kan blijven waarmaken, en vooral hiervan kan leven is een andere vraag. En dat talenkennis hier wel belangrijk is, zal ik niet ontkennen. Maar neem Brussel, hart van Europa (vele talen Frans, Duits, Engels..), hart van de Nato (voornamelijk Engels) dat langs alle kanten financieel moet gesteund worden, en waar het aantal werklozen de spuigaten uitloopt. Trouwens de vrachtwagens die de Belgische autostrates bevolken hebben vele nummerplaten, meestal Pools, nog niet teveel Belgisch. En ook de Belgische havens blijven achter, idem voor de Belgische luchthavens. En zou een grotere talenkennis dit kunnen keren ? Het is alleszins in de goede richting, en dan welke talen ? Engels en/of Frans en/of Chinees... ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 22:44   #631
Vuvu Zela
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, als het aantal sprekers geen argument is om een taal belangrijk te noemen, dan zijn uw cijfers over het aantal Franssprekenden in de wereld ook helemaal geen indicatie om aan te tonen dat Frans een belangrijke taal is.

Is het nu zo moeilijk om te begrijpen dat het Nederlands in Vlaanderen de enige officiële taal is, en dat als men in Vlaanderen wil komen wonen de kennis van het Nederlands essentieel is?

Of er nu 1, 1.000.000 of 100.000.000 franssprekenden in de wereld zijn, als ze verhuizen naar een ander taalgebied, dan moeten ze de lokale officiële taal leren.

En als men met meerdere taalgemeenschappen in 1 land woont, dan is het wel heel handig om de taal van je landgenoten te leren voor het geval dat je eens in een anderstalige gedeelte van het land komt.
Met de taalgevoeligheden die er bestaan, zou het een teken van hoffelijkheid zijn om de taal te spreken van de deelstaat waar men op bezoek is en zeker als men er gaat wonen.
Als Belg in Vlaanderen geen Nederlands willen spreken is een teken van onbeschoftheid. Ik spreek Frans in Wallonië, ik eis hetzelfde respect van Walen, dus dat ze Nederlands spreken in Vlaanderen.

Zelfs in een provinciestad als Antwerpen is Nederland niet meer de belangerijkste taal....
De meesten spreken Frans of Engels of verstaan het toch....

Een achtergebleven minderheid houd vast aan het Nederlands!
Oud 24 juli 2010, 22:49   #632
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs in een provinciestad als Antwerpen is Nederland niet meer de belangerijkste taal....

Maar nee. En dat weet je zelf ook wel.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 22:56   #633
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is veel dat in het school geen zin heeft om uw tijd aan te verdoen, maar als ze dat allemaal schrappen zijn we in de vijfde lagere al afgestudeerd.

Een navigator op zee is in Engeland op de helft van de tijd van in België afgestudeerd. Zijn dat slechtere navigators denk je? Nee natuurlijk niet, die komen ook op hun bestemming, maar hier zouden ze nog durven een cursus behangen mee geven, als ze 't maar lang kunnen rekken en trekken.

In dat opzicht zijn talen nog mee van het minst overbodig, in zo vere dat ze al zouden overbodig zijn. Wat mij betreft, niet.
Afgestudeerd zijn in de vijfde lagere zal dan alleszins het voordeel hebben dat we geen Indische ingenieurs meer moeten invoeren (of ze laten werken vanuit India voor Belgische bedrijven).
Maar er is inderdaad wel meer dat in school geen, of weinig zin heeft om uw tijd aan te verdoen. Zoals er wel meer zijn, voor wie het allemaal teveel is, of die door de bomen het bos niet meer zien.
En of talen nu overbodig zijn of niet, zou ik anders stellen. Voorzie richtingen met vele talen, voor zij die een talenknobbel hebben (of voor zij die geen wiskundeknobbel hebben) en voorzie richtingen met een grondige kennis van het Engels voor zij met een wiskundeknobbel (of die geen talenknobbel hebben).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2010, 22:57   #634
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tel het eens uit:

Nederland 16 000 000
Vlaanderen 6 000 000
Zuid Afrika 3 000 000
Overige 1 000 000

Nu het frans:

Frankrijk: 61 000 000
Congo: 30 000 000
Canada: enfin, we moeten toch niet meer verdder tellen om te weten dat het Frans een belangerijkere taal is dan het Nederlands.......

Ik heb, dacht ik , wel duidelijk gezegd," Nederlands of een vorm van". Ik neem aan dat dit voor iemand die zich meer thuis voelt te Luik, niet onmiddellijk begrepen wordt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Duitsland
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands
Oud 24 juli 2010, 23:06   #635
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:

In welke franstalige ivoren toren woont u in feite? U voelde zich toch het best thuis in francofoon Liège dacht ik? Waarom spreekt u dan nog Nederlands, de taal die u blijkbaar toch niet zo belangrijk vind en beter helemaal wordt uitgeroeid en vervangen wordt door het Frans?

Bij mijn weten hebben de meeste inwoners van Antwerpen wel degelijk Nederlands als moedertaal.

Maar goed, ik daag u uit: doe een referendum in heel België en vraag welke taal de enige officiële taal van België moet worden: Nederlands, Duits, Engels of Frans. Dan zien we direct hoe groot die "achtergebleven minderheid" is.

Laatst gewijzigd door Fozzie : 24 juli 2010 om 23:08.
Oud 24 juli 2010, 23:06   #636
Vuvu Zela
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb, dacht ik , wel duidelijk gezegd," Nederlands of een vorm van". Ik neem aan dat dit voor iemand die zich meer thuis voelt te Luik, niet onmiddellijk begrepen wordt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Duitsland
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands
Nog altijd veel minder dan het Frans....
Oud 24 juli 2010, 23:07   #637
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vraag mij af of gij ooit in Antwerpen zijt geweest...
Oud 24 juli 2010, 23:09   #638
Vuvu Zela
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Ik vraag mij af of gij ooit in Antwerpen zijt geweest...

Ja, ben er nu....

Hoor meer Frans en Engels praten dan Nederlands.....

Zelfs in de betere zaken, daar spreken ze geen Nederlands meer... enkel Engels en Frans...

Laatst gewijzigd door Vuvu Zela : 24 juli 2010 om 23:10.
Oud 24 juli 2010, 23:10   #639
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nog altijd veel minder dan het Frans....
Ik heb me laten vertellen dat het aantal sprekers van een taal geen indicatie is van de belangrijkheid van die taal. Tiens, van wie zou ik dat nu weer gehoord hebben...

Citaat:
Oud 24 juli 2010, 23:11   #640
Vuvu Zela
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb me laten vertellen dat het aantal sprekers van een taal geen indicatie is van de belangrijkheid van die taal. Tiens, van wie zou ik dat nu weer gehoord hebben...
Binnen de beperkte Belgische context is het aantal minder belangerijk... echter globaal....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be