Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2014, 12:22   #621
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Suzanne 23 Bekijk bericht
Frans is van oudsher de taal van de liefde.
Uiteraard fluister je liefdeswoordjes in je moedertaal, het zou onzinnig zijn haar opeens je liefde te verklaren in het Frans!

In Oostende zeggen we: die een stok zoekt om een hond te slaan vindt er ene.
Zelden grotere onzin gelezen.
Als er al een taal mooi klinkt om met een titel als Taal der Liefde te pronken, is het beslist niet het Frans.
Met haar harde aa en oo en oe klanken, haar gerochel met bepaalde mede(klinkers), staat ze zelfs niet vooraan in het lijstje van Liefdestaal. Tenzij je graag spraakwatervallen over je heen krijgt tijdens het luide taalrochelen.

Geef mij dan toch maar liever het Italiaans.

Amore...
Oud 24 december 2014, 12:28   #622
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
...ik beloof u dat ik elke commentaar desbetreffend achterwege zal laten.
Ik ga uw voorbeeld volgen. Het is kerst. Blijkbaar komen dan belangrijkere dingen op de voorgrond. Laat ik de traditie respecteren. Niet die van de liedjes echter. Daar laat ik aan u de eer om in te zetten.

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2014, 12:30   #623
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
OK, jullie hebben me ontmaskerd, ik ben bolivianafoob.
Ik geef toe.
Ja jack. We hebben u echt niet door hoor. Vrolijke kerst.

Website
Oud 24 december 2014, 12:32   #624
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtsezak Bekijk bericht
het hollands is inderdaad niet de taal van de liefde,het is de taal van de boeren
Er bestaat geen taal van de liefde. Elke taal heeft zijn toon van de liefde.

Website
Oud 24 december 2014, 12:38   #625
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Er bestaat geen taal van de liefde. Elke taal heeft zijn toon van de liefde.
Het gaat er niet over of Frans al dan niet de taal van de liefde is, ze is één van de talen zoals alle andere talen, maar wel waarom de Franse taal vaak geassocieerd wordt met de liefde en daar zijn wel duidelijk aanwijzingen voor. Te beginnen met la chanson de geste et de l'amour. De troubadours, de hoofse liefde bij de Franse adel, de talrijke liefdesverhalen in de Franse literatuur, enz
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2014, 12:39   #626
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechtsezak Bekijk bericht
ja jongen alles is subjectief,nochtans ken ik weinig mensen die geen pizza lusten
Nu is het wachten tot iemand komt zeggen dat de Franse keuken de beste ter wereld is en we zijn weer vertrokken voor een rondje polonaise...de beste dans ter wereld...en daarbij erg Frans klinkend.

Website
Oud 24 december 2014, 12:43   #627
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Nu is het wachten tot iemand komt zeggen dat de Franse keuken de beste ter wereld is en we zijn weer vertrokken voor een rondje polonaise...de beste dans ter wereld...en daarbij erg Frans klinkend.

Er is geen enkele keuken de beste. De Franse is wel nog steeds heel nadrukkelijk aanwezig in de Westerse gastronomie en heeft haar stempel op de culinaire geschiedenis gedrukt.

Laatst gewijzigd door DucDEnghien : 24 december 2014 om 12:44.
Oud 24 december 2014, 12:53   #628
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Het gaat er niet over of Frans al dan niet de taal van de liefde is, ze is één van de talen zoals alle andere talen, maar wel waarom de Franse taal vaak geassocieerd wordt met de liefde en daar zijn wel duidelijk aanwijzingen voor. Te beginnen met la chanson de geste et de l'amour. De troubadours, de hoofse liefde bij de Franse adel, de talrijke liefdesverhalen in de Franse literatuur, enz
Ik zie geen reden om te denken dat de Franse cultuur een groter belang hecht aan de liefde dan andere culturen.

Misschien dient men eerst 'liefde' te definiëren. Als we een objectieve maatstaf voor liefde proberen er op na te houden dan lijkt me de voortplantingscapaciteit niet minder in aanmerking te komen dan verbale uitdrukkingen van liefde. Sommige culturen hebben minder woorden nodig om hetzelfde te zeggen dan andere. Maakt dat de traagste taal die der liefde? Of is eerder de bondigste taal die der liefde? Maakt dat degene die palavert over de liefde in plaats van haar bedrijft bewonderenswaardig?

Het gaat hier gewoon om een vooroordeel dat de Fransen over zichzelf koesteren. Meer niet. Er is daar geen objectief bewijs voor. Fransen bezingen graag zichzelf* (is mijn indruk...ik merk dat regelmatig op RFI). Ze denken dat omdat een Fransman het wereldberoemde iconische liefdesverhaal "Romeo en Juliet" geschreven heeft, dat de taal waarin dat geschreven werd die der liefde moet zijn.

Of wacht even...

*VS amerikanen doen dat ook graag, maar die gaan meestal uit van harde feiten...the biggest, strongest, highest...

Website
Oud 24 december 2014, 12:57   #629
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Ik zie geen reden om te denken dat de Franse cultuur een groter belang hecht aan de liefde dan andere culturen.

Misschien dient men eerst 'liefde' te definiëren. Als we een objectieve maatstaf voor liefde proberen er op na te houden dan lijkt me de voortplantingscapaciteit niet minder in aanmerking te komen dan verbale uitdrukkingen van liefde. Sommige culturen hebben minder woorden nodig om hetzelfde te zeggen dan andere. Maakt dat de traagste taal die der liefde? Of is eerder de bondigste taal die der liefde? Maakt dat degene die palavert over de liefde in plaats van haar bedrijft bewonderenswaardig?

Het gaat hier gewoon om een vooroordeel dat de Fransen over zichzelf koesteren. Meer niet. Er is daar geen objectief bewijs voor. Fransen bezingen graag zichzelf* (is mijn indruk...ik merk dat regelmatig op RFI). Ze denken dat omdat een Fransman het wereldberoemde iconische liefdesverhaal "Romeo en Juliet" geschreven heeft, dat de taal waarin dat geschreven werd die der liefde moet zijn.

Of wacht even...

*VS amerikanen doen dat ook graag, maar die gaan meestal uit van harde feiten...the biggest, strongest, highest...
Dan kent u bitterweinig de Fransen, ook niet de Franse cultuur maar des te meer de clichés erover.
Oud 24 december 2014, 13:03   #630
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen enkele keuken de beste. De Franse is wel nog steeds heel nadrukkelijk aanwezig in de Westerse gastronomie en heeft haar stempel op de culinaire geschiedenis gedrukt.
Als het om populariteit gaat zou ik toch eerder op de Italiaanse en de Chinese keuken stemmen. Daar vindt je overal ter wereld op bijna elke hoek van de straat voorbeelden van. Franse keuken komt daarachter in een groep met Mexico.

Boliviaanse keuken...vergeet het. Peruaanse daarentegen is onderschat. Een echte wereldmix (waaronder de Franse keuken als een van de elementen).

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 december 2014 om 13:05.
Oud 24 december 2014, 13:05   #631
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Als het om populariteit gaat zou ik toch eerder op de Italiaanse en de Chinese keuken stemmen. Daar vindt je overal ter wereld op bijna elke hoek van de straat voorbeelden van.
Beiden zijn hier goedkoop, de Italiaanse enkel omwille van de pizzerias die maar een heel klein onderdeel zijn van de Italiaane keuken.
Oud 24 december 2014, 13:06   #632
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan kent u bitterweinig de Fransen, ook niet de Franse cultuur maar des te meer de clichés erover.
Leg eens uit aub.

Website
Oud 24 december 2014, 13:08   #633
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Beiden zijn hier goedkoop, de Italiaanse enkel omwille van de pizzerias die maar een heel klein onderdeel zijn van de Italiaane keuken.
En de pastas niet te vergeten. Ook wereldpopulair.

Naast de Italiaanse en Chinese hoort ook wel de Amerikaanse fastfood keuken. Kwaliteit is minder, maar wel populair (zoals een sigaret populair kan genoemd worden)

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 24 december 2014 om 13:10.
Oud 24 december 2014, 13:09   #634
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
Leg eens uit aub.
"Het gaat hier gewoon om een vooroordeel dat de Fransen over zichzelf koesteren. Meer niet. Er is daar geen objectief bewijs voor. Fransen bezingen graag zichzelf* (is mijn indruk...ik merk dat regelmatig op RFI). Ze denken dat omdat een Fransman het wereldberoemde iconische liefdesverhaal "Romeo en Juliet" geschreven heeft, dat de taal waarin dat geschreven werd die der liefde moet zijn." is een cliché vaan jewelste.
Oud 24 december 2014, 13:10   #635
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
"Het gaat hier gewoon om een vooroordeel dat de Fransen over zichzelf koesteren. Meer niet. Er is daar geen objectief bewijs voor. Fransen bezingen graag zichzelf* (is mijn indruk...ik merk dat regelmatig op RFI). Ze denken dat omdat een Fransman het wereldberoemde iconische liefdesverhaal "Romeo en Juliet" geschreven heeft, dat de taal waarin dat geschreven werd die der liefde moet zijn." is een cliché vaan jewelste.
U meent dat Fransen eerder bescheiden zijn of zo?

Website
Oud 24 december 2014, 13:11   #636
DucDEnghien

Standaard

Citaat:
U meent dat Fransen eerder bescheiden zijn of zo?
Nee, verscheiden.
Oud 24 december 2014, 13:13   #637
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, verscheiden.
Dat het hier over veralgemeningen gaat lijkt me evident.

Website
Oud 24 december 2014, 13:32   #638
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Hoe ironisch, dat de notoire Fransman William Shakespeare met de taal van de liefde aan de haal gaat, enkel en alleen omwille van een toneelstuk.

Voor alle zekerheid toch maar eens naar Wiki geweest en wat blijkt: de tekst, waarop "The Most Excellent and Lamentable Tragedy of Romeo and Juliet" gebaseerd is, komt van een Italiaan, namelijk Masuccio Salernitano, een man met een voornaam, die eveneens de uitvinding van felatio doet vermoeden.

In elk geval: eat your heart out, Frenchies.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2014, 13:49   #639
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Er is wel een bron voor het tegendeel.
Jane Birkin & Serge Gainsbourg, 1968: "Je t'aime... Moi non plus".

Al zullen puristen misschien wijzen op de Engelse nationaliteit van de eerste, om deze bron onderuit te halen, terwijl regionalisten mogelijk zullen poneren dat men in Parijs niet echt Frans spreekt...
('k heb jouw post gekozen om op te reageren, 'k kan moeilijk op iedere post van iedere poster reageren, dus 't is niet 'persoonlijk' bedoeld, hé )
Oei, dan hebben de Chinezen en Japanners enz. geen geluk want de meesten kennen die 'taal van de liefde' niet en blijven dus verstoken van dat facet van de liefde.....
Oud 24 december 2014, 16:54   #640
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De Vlaamse meerstemmigheid is wereldberoemd.
Historische onkunde weerom!

Vlaamse polyfonisten? Neem het eerste het beste verzamel-cd'tje uit je kast en lees: achttien werken van 9 beroemde Vlaamse polyfonisten.
Ga het rijtje af:
Ciconia, een Luikenaar werkzaam in Avignon en Parijs; een fiammingho di Liégi, alleszins geen Vlaming.
Guillaume Dufay, waarschijnlijk geboren in Cambrai.
Arrigo Tedesco, een Duitser,Heinrich Isaac, omgedoopt met een Italiaanse naam.
Josquin des Prez, afkomstig uit Vermandois, een francofoon
Lassus, geboren in Mons. Alweer een Waal.
De Monte, een Dendermondenaar, Obrecht uit Bergen-op-Zoom en de Bruggeling Willaert.
Ziedaar de kopstukken van de Vlaamse polyfone muziek : drie Vlamingen, één Duitser, één Nederlander en vier Franstaligen.
Iemand staat hier weeral in zijn blootje. De zoveelste Vlaamse mythe doorprikt.
(Bron ? maar gemakkelijk te verifiëren.)
Kenners, waartoe je manifest niet hoort, hebben het over De Vlaams-Franse polyfonisten. Belgen dus.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be