![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zou nu eens een experiment zijn dat ik niét zou durven aangaan, wegens veel te riskant.
![]() |
![]() |
#622 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Indonesie bestaat uit duizenden eilanden met bijna evenzoveel talen(!). Java kent bijvoorbeeld hoog-javaans, laag javaans etc. Maar iedereen wordt geacht, naast zijn eigen taal, ook indonesisch te spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#623 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#624 | |
|
![]() Citaat:
Alleen in afgelegen streken zijn er plaatsen die graag sharia ingevoerd zouden zien maar daar wonen al honderden jaren fundamentalisten. Ze komen nu meer in het nieuws. Indonesie heeft hetzelfde probleem als wij. Het wahabisme is vanuit arabie geexporteerd naar zuid-oost-azie en probeert nu aanhangers te winnen. Soms lukt dit. Gelukkig heel vaak niet. Bali kun je vergelijken met Londen of Madrid. Dat dit soort aanslagen gebeuren wil niet zeggen dat het gehele land extreem is geworden. Integendeel. De daders van Bali zijn gepakt in samenwerking met de australische politie. Vergeet niet, er wonen meer mensen dan 10x Nederland en Belgie tesamen. Over een oppervlakte groter dan heel Europa. Meer dan 200 miljoen mensen leven vreedzaam met elkaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar dat ze weigeren om Nederlands te spreken , mij de verkeerde bus in laten gaan en bij het uitstappen toch in het( Nederlands )vertellen dat ik de bus terug moet nemen. Dat vindt ik een groot schandaal ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#626 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#627 | |
|
![]() Citaat:
Ik snapte dat zinnetje niet? ![]()
![]() |
![]() |
#628 | |
|
![]() Citaat:
Maar we moeten ons door ééntaligen niet laten opjutten zoals nu gebeurt. Ons onderwijs is reeds zeer belastend en perfect vreemde talen spreken is bijna onmogelijk zelfs voor de knapste leerlingen; En er zij nog andere vakken zoals wiskunde, computer, geschiedenis enz. die beter kunnen, ...en daar zou ook geen rem mogen staan. En nogmaals wat talen betreft: ik heb 20 jaar in Antwerpen bij een multinational gewerkt en vandaar uit de wereld rond. Onze viertalige secretaressen kenden beter Engels dan de ééntalige secretaressen uit het Amerikaanse moederbedrijf. De meeste werknemers waren Vlamingen en die konden zich meer dan behoorlijk in vier talen uit de slag trekken, dat was niet zo voor de vreemde werknemers. Vlamingen, wees trots op je kennis en laat je niet opjutten! Laatst gewijzigd door luc broes : 31 maart 2007 om 21:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#629 | |
|
![]() Citaat:
Weet je dat er ergens rond 1970 600.000 Chinezen vermoord werden, en dat nu nog altijd Chinese taal en schrift en scholen en namen verboden zijn? Ik hou van Indonesië en heb er zeer goede herinneringen aan. Maar er zijn zeker ook schaduwzijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | |
|
![]() Citaat:
Het land is nog geen 10 jaar verlost van een dictator en ook ik maak me zorgen over de oprukkende politieke islam. Corruptie en nepotisme hebben er nog steeds vrij spel. Toch gebeuren er gelukkig ook nog steeds goede dingen. Ik hoop dat ze het volhouden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#631 | |
|
![]() Citaat:
![]() In welke mate voelen zij zich een? (verschillende godsdienst, verschillende talen, zeer "lang" land, meer dan 200 miljoen inwoners) Wat maakt dat stukje van Borneo meer Indonesisch dan het lapje grond van Brunei of Maleisië? De moslimradicalisten zwaaien misschien nog niet de plak, toch was er al een hele controverse omwille van een toch vrij zedelijk Playboy boekje. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#632 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dankzij hem is Java welvarend geworden. Gouverneur-generaal van Nederlands-Indië (1830 – 1834) waar zijn belangrijkste succes het stichten van een Cultuurstelsel De Nederlanders leerden toen al een 2e taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#633 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom zouden we geen moeite mogen doen om ons Vlaams onderwijs te verbeteren? Dat is helemaal geen teken van een gebrek aan trots, integendeel. Het is een teken van blijvende zorg, van blijvende bekommernis om de kwaliteit van ons onderwijs. Iets dat je graag ziet, iets waar je trots op bent, daar zorg je voor. Over dat 'opjutten' heb ik toch een ander gevoel. Of het nu gaat om de implementatie van CLIL, computer based learning, virtual learning environments,..., het initiatief komt toch meestal uit de onderzoekswereld. Vooraleer de politiek het 'oppikt' zijn zij er reeds mee bezig, en ze doen dat echt niet om de Vlaming op te jutten. De Waalse en Vlaamse universiteiten die met CLIL bezig zijn, zijn daar echt niet mee begonnen in de hoop een politiek statement te maken. Natuurlijk hoopt men dat hun bevindingen ook weerslag zal hebben op de politiek, want die heb je nodig om je werk een weerslag te laten hebben op de praktijk, zeker als het gaat om iets sterk gereglementeerd als het onderwijs. Tuurlijk maakt Elio Di Rupo een politiek statement, maar CLIL an sich doet dat niet. Als ons onderwijs zeer belastend is, dan moeten we misschien iets doen zodat het minder belastend wordt, maar met dezelfde leerwinst op het gebied van kennis en vaardigheden. En dan hoeft dat niet op een 'eenvoudige manier' te gebeuren, maar mag daar best wel wat moeite mee gepaard gaan. Doen we die moeite niét, dan komen over pakweg 50 of 60 jaar in een situatie te zitten waarin Vlaanderen een 'prehistorisch' onderwijs heeft terwijl de andere westerse landen hun onderwijs blijvend vernieuwd hebben. In een situatie waarin het hoger onderwijs en de bedrijfswereld steeds verder geïnternationaliseerd raakt, lijkt me dat een BIJZONDER slechte zaak. Ik zou eigenlijk van Vlaanderen hopen dat ze ook hier een voortrekkersrol in spelen. We kunnen dat namelijk goed, en daar mogen we ook trots op zijn.
![]() |
![]() |
#634 | |
|
![]() Citaat:
De aandacht voor taalonderwijs in Vlaanderen is overdreven, maar dat zal wel met politiek te maken hebben? Onze economische performantie zal niet ondermijnd worden als we als enkele vreemde taal het Engels kiezen. Andere talen als keuzemogelijkheid.
![]() |
![]() |
#635 | |
|
![]() Citaat:
Weten jullie dat: Het 'lapje' grond Borneo (1.000 x 1.000 km) niet zo klein is Het Maleis niet veel verschilt van het Indonesisch Onze grootmoeders (toch geen fundamentelisten hé!) Playboy ook niet waardeerden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#636 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door luc broes : 1 april 2007 om 13:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#637 | |
|
![]() Citaat:
Vroeger was het nog erger. Een goede school was een school waar je goed Frans leert. Dat was de enige maatstaf. Gelukkig is dat nu veranderd, en beseft men dat er in het leven nòg belangrijker dingen zijn dan goed Fr praten. Zoals bv goed kunnen rekenen en goed Engels spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#638 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#639 | |
|
![]() Citaat:
Je hoeft geen talenknobbel te hebben, hoor.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 1 april 2007 om 14:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#640 | |
|
![]() Citaat:
En als student bots je ook af en toe op Franse en Duitse zaken. Mijn ervaring is dat mensen die sterk zijn in talen en dat studeren graag een beetje neerbuigend doen over mensen die de meer exacte weg op gaan, hoewel die net zo goed moeten hun talen onderhouden. ![]() Maar mijn punt is dat het onderwijs dat ik heb mogen genieten in het ASO er redelijk in slaagt om goed talen aan te leren zonder de rest te verwaarlozen.
![]() |