Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2007, 22:38   #621
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht

Toch ga je altijd experimenten zoals destijds dat experiment met de moderne wiskunde dat een totale mislukking werd moeten 'moeten' en waarom dan wel? uitvoeren wil je de kwaliteit van het onderwijs verbeteren. Doe je dat niet, dan blijft alles bij het oude en dat oude is het beste ter wereld!, terwijl de kwaliteit van het onderwijs van de buurlanden wel zal verbeteren dat is een veronderstelling die op niets is gebaseerd. Dat heeft toch wel kwalijke effecten op lange termijn. .

Nogmaals: we zullen met veel belangstelling nagaan wat er in Wallonië gebeurt met het onderwijs.
Ik wens ze in ieder geval veel sukses toe.
Mag ik daaruit afleiden dat je dat �*ndere experiment wil aangaan, namelijk blijven stilstaan en kijken wat dat geeft?
Dat zou nu eens een experiment zijn dat ik niét zou durven aangaan, wegens veel te riskant.
Oud 31 maart 2007, 00:43   #622
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Is Bahasa Indonesia een taal met vele dialecten? En indien ja, werkt de overheid aan een soort standaardtaal?
Het bahasa Indonesia IS de standaardtaal, gebaseerd op de lingua franca van de gehele regio: Het maleis.
Indonesie bestaat uit duizenden eilanden met bijna evenzoveel talen(!). Java kent bijvoorbeeld hoog-javaans, laag javaans etc. Maar iedereen wordt geacht, naast zijn eigen taal, ook indonesisch te spreken.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 00:45   #623
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Dat is dan wel in schril contrast met Vlaanderen, waar je als franstalige probeert Vlaams te spreken om dan gewoon uitgelachen te worden.
Ik wilde juist Brussel noemen als contrast, maar dan de houding van franstalige zijde.
Oud 31 maart 2007, 00:52   #624
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Dat schijnt nu wel drastisch veranderd!
Was de aanslag in Bali een alleenstaand feit? Laat ons hopen.
Ik las ergens dat de welgestelde 'vespa-girls' van vroeger die grote sier maakten nabij de universiteiten en elders in gewaagde westerse kledij nu plaats moesten maken voor strenge moslimkledij. De meerderheid van de moslims zou nu ook de invoering van de sharia wensen.
Of het allemaal waar is weet ik niet. Ik weet wel dat het vroeger zeker niet zo was.
De bevolking, waaronder 180 miljoen moslims, is eigenlijk nog steeds niet veranderd. Ga maar na: Bali is hindoeistisch, de aanslag is gepleegd door moslimextremisten.

Alleen in afgelegen streken zijn er plaatsen die graag sharia ingevoerd zouden zien maar daar wonen al honderden jaren fundamentalisten. Ze komen nu meer in het nieuws.

Indonesie heeft hetzelfde probleem als wij. Het wahabisme is vanuit arabie geexporteerd naar zuid-oost-azie en probeert nu aanhangers te winnen. Soms lukt dit. Gelukkig heel vaak niet. Bali kun je vergelijken met Londen of Madrid. Dat dit soort aanslagen gebeuren wil niet zeggen dat het gehele land extreem is geworden. Integendeel. De daders van Bali zijn gepakt in samenwerking met de australische politie.

Vergeet niet, er wonen meer mensen dan 10x Nederland en Belgie tesamen. Over een oppervlakte groter dan heel Europa. Meer dan 200 miljoen mensen leven vreedzaam met elkaar.
Oud 31 maart 2007, 08:29   #625
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik wilde juist Brussel noemen als contrast, maar dan de houding van franstalige zijde.
Dat ze me daar uitlachen om mijn school-Frans vind ik niet zo erg .
Maar dat ze weigeren om Nederlands te spreken , mij de verkeerde bus in laten gaan en bij het uitstappen toch in het( Nederlands )vertellen dat ik de bus terug moet nemen.
Dat vindt ik een groot schandaal
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 09:06   #626
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Dat ze me daar uitlachen om mijn school-Frans vind ik niet zo erg .
Maar dat ze weigeren om Nederlands te spreken , mij de verkeerde bus in laten gaan en bij het uitstappen toch in het( Nederlands )vertellen dat ik de bus terug moet nemen.
Dat vindt ik een groot schandaal
Het lijkt er soms op of ze gewoon gefrustreerd zijn, sommigen toch, dat ze niet meer de dienst uitmaken in dit land, dat het 'superieuriteit' toch kan samengaan met de economisch 'mindere klasse'.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 11:38   #627
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Het lijkt er soms op of ze gewoon gefrustreerd zijn, sommigen toch, dat ze niet meer de dienst uitmaken in dit land, dat het 'superieuriteit' toch kan samengaan met de economisch 'mindere klasse'.
Euh, in die reportage op de RTBF over die Franstalige in De Haan (die deed alsof je er van het straat geplukt kon worden door de Gestapo moest je een woord Frans spreken) zei zijn dochter "On n'a plus de pouvoir"
Ik snapte dat zinnetje niet?
Oud 31 maart 2007, 21:04   #628
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat verschil is inderdaad zeer opvallend.
Het zou echter geen rem mogen zijn op een verdere ontwikkeling van ons eigen (taal)onderwijs.
Als men op een eenvoudige manier zaken die reeds zeer goed zijn nog verbeteren dan kan dat overwogen worden.
Maar we moeten ons door ééntaligen niet laten opjutten zoals nu gebeurt.
Ons onderwijs is reeds zeer belastend en perfect vreemde talen spreken is bijna onmogelijk zelfs voor de knapste leerlingen;
En er zij nog andere vakken zoals wiskunde, computer, geschiedenis enz. die beter kunnen, ...en daar zou ook geen rem mogen staan.

En nogmaals wat talen betreft: ik heb 20 jaar in Antwerpen bij een multinational gewerkt en vandaar uit de wereld rond. Onze viertalige secretaressen kenden beter Engels dan de ééntalige secretaressen uit het Amerikaanse moederbedrijf. De meeste werknemers waren Vlamingen en die konden zich meer dan behoorlijk in vier talen uit de slag trekken, dat was niet zo voor de vreemde werknemers.
Vlamingen, wees trots op je kennis en laat je niet opjutten!

Laatst gewijzigd door luc broes : 31 maart 2007 om 21:15.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2007, 21:13   #629
luc broes

Standaard

Citaat:
De bevolking, waaronder 180 miljoen moslims, is eigenlijk nog steeds niet veranderd. Ga maar na: Bali is hindoeistisch, de aanslag is gepleegd door moslimextremisten.

Alleen in afgelegen streken zijn er plaatsen die graag sharia ingevoerd zouden zien maar daar wonen al honderden jaren fundamentalisten. Ze komen nu meer in het nieuws.

Indonesie heeft hetzelfde probleem als wij. Het wahabisme is vanuit arabie geexporteerd naar zuid-oost-azie en probeert nu aanhangers te winnen. Soms lukt dit. Gelukkig heel vaak niet. Bali kun je vergelijken met Londen of Madrid. Dat dit soort aanslagen gebeuren wil niet zeggen dat het gehele land extreem is geworden. Integendeel. De daders van Bali zijn gepakt in samenwerking met de australische politie.

Vergeet niet, er wonen meer mensen dan 10x Nederland en Belgie tesamen. Over een oppervlakte groter dan heel Europa. Meer dan 200 miljoen mensen leven vreedzaam met elkaar.
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het allemaal zo vreedzaam is.
Weet je dat er ergens rond 1970 600.000 Chinezen vermoord werden, en dat nu nog altijd Chinese taal en schrift en scholen en namen verboden zijn?
Ik hou van Indonesië en heb er zeer goede herinneringen aan. Maar er zijn zeker ook schaduwzijden.
Oud 31 maart 2007, 22:47   #630
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat het allemaal zo vreedzaam is.
Weet je dat er ergens rond 1970 600.000 Chinezen vermoord werden, en dat nu nog altijd Chinese taal en schrift en scholen en namen verboden zijn?
Ik hou van Indonesië en heb er zeer goede herinneringen aan. Maar er zijn zeker ook schaduwzijden.
Zeer zeker.
Het land is nog geen 10 jaar verlost van een dictator en ook ik maak me zorgen over de oprukkende politieke islam. Corruptie en nepotisme hebben er nog steeds vrij spel. Toch gebeuren er gelukkig ook nog steeds goede dingen. Ik hoop dat ze het volhouden.
Oud 31 maart 2007, 22:53   #631
evilbu

Standaard

Citaat:
Zeer zeker.
Het land is nog geen 10 jaar verlost van een dictator en ook ik maak me zorgen over de oprukkende politieke islam. Corruptie en nepotisme hebben er nog steeds vrij spel. Toch gebeuren er gelukkig ook nog steeds goede dingen. Ik hoop dat ze het volhouden.
Ik vind het een moeilijk land om te begrijpen.
In welke mate voelen zij zich een? (verschillende godsdienst, verschillende talen, zeer "lang" land, meer dan 200 miljoen inwoners)
Wat maakt dat stukje van Borneo meer Indonesisch dan het lapje grond van Brunei of Maleisië?

De moslimradicalisten zwaaien misschien nog niet de plak, toch was er al een hele controverse omwille van een toch vrij zedelijk Playboy boekje.
Oud 1 april 2007, 07:57   #632
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In welke mate voelen zij zich een? (verschillende godsdienst, verschillende talen, zeer "lang" land, meer dan 200 miljoen inwoners)
Wat maakt dat stukje van Borneo meer Indonesisch dan het lapje grond van Brunei of Maleisië?

De moslimradicalisten zwaaien misschien nog niet de plak, toch was er al een hele controverse omwille van een toch vrij zedelijk Playboy boekje.
Johannes van den Bosch heeft het heel wat beter gedaan.
Dankzij hem is Java welvarend geworden.

Gouverneur-generaal van Nederlands-Indië (18301834) waar zijn belangrijkste succes het stichten van een Cultuurstelsel

De Nederlanders leerden toen al een 2e taal.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 09:15   #633
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als men op een eenvoudige manier zaken die reeds zeer goed zijn nog verbeteren dan kan dat overwogen worden.
Ons onderwijs is reeds zeer belastend en perfect vreemde talen spreken is bijna onmogelijk zelfs voor de knapste leerlingen;
En er zij nog andere vakken zoals wiskunde, computer, geschiedenis enz. die beter kunnen, ...en daar zou ook geen rem mogen staan.

En nogmaals wat talen betreft: ik heb 20 jaar in Antwerpen bij een multinational gewerkt en vandaar uit de wereld rond. Onze viertalige secretaressen kenden beter Engels dan de ééntalige secretaressen uit het Amerikaanse moederbedrijf. De meeste werknemers waren Vlamingen en die konden zich meer dan behoorlijk in vier talen uit de slag trekken, dat was niet zo voor de vreemde werknemers.
Vlamingen, wees trots op je kennis en laat je niet opjutten!
Wat is voor jou een 'eenvoudige manier'?
Waarom zouden we geen moeite mogen doen om ons Vlaams onderwijs te verbeteren? Dat is helemaal geen teken van een gebrek aan trots, integendeel. Het is een teken van blijvende zorg, van blijvende bekommernis om de kwaliteit van ons onderwijs. Iets dat je graag ziet, iets waar je trots op bent, daar zorg je voor.

Over dat 'opjutten' heb ik toch een ander gevoel. Of het nu gaat om de implementatie van CLIL, computer based learning, virtual learning environments,..., het initiatief komt toch meestal uit de onderzoekswereld. Vooraleer de politiek het 'oppikt' zijn zij er reeds mee bezig, en ze doen dat echt niet om de Vlaming op te jutten. De Waalse en Vlaamse universiteiten die met CLIL bezig zijn, zijn daar echt niet mee begonnen in de hoop een politiek statement te maken. Natuurlijk hoopt men dat hun bevindingen ook weerslag zal hebben op de politiek, want die heb je nodig om je werk een weerslag te laten hebben op de praktijk, zeker als het gaat om iets sterk gereglementeerd als het onderwijs. Tuurlijk maakt Elio Di Rupo een politiek statement, maar CLIL an sich doet dat niet.

Als ons onderwijs zeer belastend is, dan moeten we misschien iets doen zodat het minder belastend wordt, maar met dezelfde leerwinst op het gebied van kennis en vaardigheden. En dan hoeft dat niet op een 'eenvoudige manier' te gebeuren, maar mag daar best wel wat moeite mee gepaard gaan.

Doen we die moeite niét, dan komen over pakweg 50 of 60 jaar in een situatie te zitten waarin Vlaanderen een 'prehistorisch' onderwijs heeft terwijl de andere westerse landen hun onderwijs blijvend vernieuwd hebben. In een situatie waarin het hoger onderwijs en de bedrijfswereld steeds verder geïnternationaliseerd raakt, lijkt me dat een BIJZONDER slechte zaak.

Ik zou eigenlijk van Vlaanderen hopen dat ze ook hier een voortrekkersrol in spelen. We kunnen dat namelijk goed, en daar mogen we ook trots op zijn.
Oud 1 april 2007, 09:31   #634
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Straks zijn we allemaal vier of vijftalig en kennen we niets van automechaniek, loodgieterij en zitten we met een serieus tekort aan verpleegsters, ingenieurs, dokters etcetera.
De aandacht voor taalonderwijs in Vlaanderen is overdreven, maar dat zal wel met politiek te maken hebben?
Onze economische performantie zal niet ondermijnd worden als we als enkele vreemde taal het Engels kiezen.
Andere talen als keuzemogelijkheid.
Oud 1 april 2007, 13:26   #635
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat zeer velen zich helemaal niet één voelen.
Weten jullie dat:
Het 'lapje' grond Borneo (1.000 x 1.000 km) niet zo klein is
Het Maleis niet veel verschilt van het Indonesisch
Onze grootmoeders (toch geen fundamentelisten hé!) Playboy ook niet waardeerden.
Oud 1 april 2007, 13:41   #636
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Wat is voor jou een 'eenvoudige manier'?
Waarom zouden we geen moeite mogen doen om ons Vlaams onderwijs te verbeteren? We doen al zeer veel moeite en er is al veel spanning, daardoor vinden we nu al zeer moeilijk leraars vooral in de grote steden. Dat is helemaal geen teken van een gebrek aan trots, integendeel. Het is een teken van blijvende zorg, van blijvende bekommernis om de kwaliteit van ons onderwijs. Iets dat je graag ziet, iets waar je trots op bent, daar zorg je voor, en je zorgt ervoor dat de druk en de spanningen niet verder verhogen.

Over dat 'opjutten' heb ik toch een ander gevoel. Of het nu gaat om de implementatie van CLIL, computer based learning, virtual learning environments,..., het initiatief komt toch meestal uit de onderzoekswereld. Jammer genoeg is het dikwijls zo dat de onderzoekers bevestigen wat de opdrachtgevers wensen, anders komt er geen volgende opdracht. Vooraleer de politiek het 'oppikt' zijn zij er reeds mee bezig, en ze doen dat echt niet om de Vlaming op te jutten. De Waalse en Vlaamse universiteiten die met CLIL bezig zijn, zijn daar echt niet mee begonnen in de hoop een politiek statement te maken. Natuurlijk hoopt men dat hun bevindingen ook weerslag zal hebben op de politiek, want die heb je nodig om je werk een weerslag te laten hebben op de praktijk, zeker als het gaat om iets sterk gereglementeerd als het onderwijs. Tuurlijk maakt Elio Di Rupo een politiek statement, maar CLIL an sich doet dat niet. Zonder enige twijfel is het Fr onderwijs in België veruit de zwakste schakel. De logika gebiedt dus dat in eerste plaats daar iets aan gedaan wordt. Wij kijken met belangstelling toe.

Als ons onderwijs zeer belastend is, dan moeten we misschien iets doen zodat het minder belastend wordt, maar met dezelfde leerwinst op het gebied van kennis en vaardigheden. Wat een waarheid als een koe. Tracht meer te verwezenlijken met minder inspanning. Wie zou daar iets kunnen tegen inbrengen. En dan hoeft dat niet op een 'eenvoudige manier' te gebeuren, maar mag daar best wel wat moeite meer moeite, maar minder belastend!? de kwadratuur van de cirkel! mee gepaard gaan.

Doen we die moeite niét, dan komen over pakweg 50 of 60 jaar in een situatie te zitten waarin Vlaanderen een 'prehistorisch' onderwijs heeft terwijl de andere westerse landen hun onderwijs blijvend vernieuwd hebben. In jou glazen bol zie je dus het Vlaamse onderwijs nu aanzien als het beste ter wereld afzakken naar de prehistorie. Sta me toe te twijfelen aan je diagnose; In een situatie waarin het hoger onderwijs en de bedrijfswereld steeds verder geïnternationaliseerd raakt, lijkt me dat een BIJZONDER slechte zaak.

Ik zou eigenlijk van Vlaanderen hopen dat ze ook hier een voortrekkersrol in spelen. Ik dacht dat het Vlaamse onderwijs als het beste ter wereld inderdaad een voortrekkersrol speelt;We kunnen dat namelijk goed, en daar mogen we ook trots op zijn.

Laatst gewijzigd door luc broes : 1 april 2007 om 13:43.
Oud 1 april 2007, 13:46   #637
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Straks zijn we allemaal vier of vijftalig en kennen we niets van automechaniek, loodgieterij en zitten we met een serieus tekort aan verpleegsters, ingenieurs, dokters etcetera.
De aandacht voor taalonderwijs in Vlaanderen is overdreven, maar dat zal wel met politiek te maken hebben?
Onze economische performantie zal niet ondermijnd worden als we als enkele vreemde taal het Engels kiezen.
Juist!
Vroeger was het nog erger. Een goede school was een school waar je goed Frans leert. Dat was de enige maatstaf.
Gelukkig is dat nu veranderd, en beseft men dat er in het leven nòg belangrijker dingen zijn dan goed Fr praten. Zoals bv goed kunnen rekenen en goed Engels spreken.
Oud 1 april 2007, 13:49   #638
evilbu

Standaard

Citaat:
Zoals ik hier al vaak heb geschreven, wie wiskundige of ingenieur wil studeren moet ook goed zijn in talen, en in tegenstelling tot in de VSA krijg je geen lessen, je moet dat maar al in het middelbaar geleerd hebben. Van veel wetenschappelijke termen ken ik niet eens de Nederlandse vertaling.
Oud 1 april 2007, 14:00   #639
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik hier al vaak heb geschreven, wie wiskundige of ingenieur wil studeren moet ook goed zijn in talen,
Een adekwate kennis vh Engels volstaat om een goed wiskundige of ingenieur te worden en geavanceerde vakliteratuur bij te houden.
Je hoeft geen talenknobbel te hebben, hoor.

Laatst gewijzigd door stab : 1 april 2007 om 14:01.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2007, 14:04   #640
evilbu

Standaard

Citaat:
Een adekwate kennis vh Engels volstaat om een goed wiskundige of ingenieur te worden en geavanceerde vakliteratuur bij te houden.
Je hoeft geen talenknobbel te hebben, hoor.
Wil je het maken, dan moet je toch vloeiend zijn hoor. Wil je dat men interesse heeft in je werk dan moet je alles schrijven in het Engels.
En als student bots je ook af en toe op Franse en Duitse zaken.
Mijn ervaring is dat mensen die sterk zijn in talen en dat studeren graag een beetje neerbuigend doen over mensen die de meer exacte weg op gaan, hoewel die net zo goed moeten hun talen onderhouden.

Maar mijn punt is dat het onderwijs dat ik heb mogen genieten in het ASO er redelijk in slaagt om goed talen aan te leren zonder de rest te verwaarlozen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be