Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Zonder Brussel?
Ja 37 45,12%
Nee 45 54,88%
Aantal stemmers: 82. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 26 september 2010, 15:05   #641
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Eigenaardig genoeg kent Hoeilaart een relatief beperkte FRtalige aanwezigheid, die ik rond de 15% schat.
Eigenaardig want gelegen tn Rode (60+ %) en Overijse (30+ %).
Overijse zou binnen 12 jaar een FR meerderheid kunnen halen, weer eens een schatting mijnentwege.
Rode + Hoeilaart + Overijse zou een mooie corridor vormen voor WalloBrux.
Mijn gedacht.
Cijfers Kind&Gezin:

" In Hoeilaart spreekt slechts 38,4 procent van de jonge ouders Nederlands als moedertaal. Liefst 42 procent spreekt Frans en 6,3 procent Engels. "
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 26 september 2010, 16:43   #642
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Gezien slecht 1/3 van de Brusselse bevolking zo'n federatie ziet zitten, lijkt me dit een verder dan ooit zijnde optie. Laat ze het maar proberen als onafhankelijke stadsstaat of Europees district (wens van het volk). Ze zullen snel aansluiting vinden bij hun natuurlijke economische hinterland.
Tja, wij zijn nu eenmaal grotendeels uit onze duim aan het zuigen, gezien niemand exact weet wat er zou gebeuren indien België zou splitsen...

Het enige dat wij niet mogen doen, en dat velen nochtans doen, zijn "Grote Waarheden" verkondigen.
Oud 26 september 2010, 16:57   #643
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In Brussel zijn er wel degelijk nl-talige en fr-talige ID-kaarten .

De kaarten op zich misschien niet, maar er is wel een taalregister (verbonden aan de aanvraag van de ID-kaart in Brussel), die gemeente en gewest in staat stellen de burger in het nl, dan wel het fr, aan te schrijven.
Inderdaad maar dit was een reactie op iemand die beweerde dat in Brusselse gemeenten er stelsematig geen Nl -talige ID kaarten voorhandig zouden zijn wat natuurlijk onzin is.
speurneus is offline  
Oud 26 september 2010, 17:15   #644
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeoBelgicus Bekijk bericht
Beste forumgebruikers,

Ik ben nieuw hier. Ik ben een Nederlander uit Noord-Brabant die de Belgische politiek en situatie nauwlettend in de gaten houd. Ik wil hier dan ook mijn stem laten horen over de toekomst van België.

Eergisteren was ik in Sint-Genesius-Rode in de Vlaamse Rand. Dat deze gemeente de hoeksteen is die Brussel van Wallonië scheid maakt de gemeente Rode van groot belang in mijn ogen. En wat ik daar zag ... daar schrok ik van, moet ik bekennen. Ik schat dat minstens 50% van de inwoners van Rode Franstalig is. Sommige Franstaligen die mij en twee vrienden Nederlands hoorden praten keken ons hooghartig aan, alsof we een stuk vuil waren.

Als er niet snel actie word ondernomen, is Sint-Genesius-Rode straks een tweede Wezembeek-Oppem of Kraainem, waar Franstaligen de dienst uitmaken en de gemeente in rap tempo 100% Franstalig word. Ik stel voor: geef die Belgische politici een schop en splits dat land, of neem snel maatregelen om de Rand (en ook Brussel!) te vernederlandsen zoals ook in Voeren gebeurd.
Het zijn wel Vlamingen die massaal hun huizen en gronden voor veel geld aan Franstaligen verkopen.
speurneus is offline  
Oud 26 september 2010, 17:16   #645
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Het zijn wel Vlamingen die massaal hun huizen en gronden voor veel geld aan Franstaligen verkopen.
bron?
Shadowke is offline  
Oud 26 september 2010, 17:23   #646
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Onafhankelijke stadstaat? HOE gaan ze in hemelsnaam de schulden aan Vlaanderen en Wallonië betalen van de investeringen die die twee hebben gedaan in Brussel, omdat het de hoofdstad was?... Musea etc zullen worden leeggeroofd door beide zijden... eigendom van HEEL BELGIË he...
Je volgt het duidelijk niet. Alle economische gegevens wijzen uit dat Brussel een netto betaler is. Dus moet Brussel vergoed worden en niet andersom.
speurneus is offline  
Oud 26 september 2010, 17:32   #647
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je volgt het duidelijk niet. Alle economische gegevens wijzen uit dat Brussel een netto betaler is. Dus moet Brussel vergoed worden en niet andersom.
Netto betaler? Brussel betaalt niets, maar zuigt de rest van het land leeg.
fonne is offline  
Oud 26 september 2010, 17:33   #648
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als ze weigeren te verkopen aan een anderstalige dan zijn ze racisten natuurlijk. De dubbele moraal van het Belgicisme.
fonne is offline  
Oud 26 september 2010, 18:08   #649
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die houden geen rekening met de investering waarover ik spreek.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 26 september 2010, 18:15   #650
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En als ze weigeren te verkopen aan een anderstalige dan zijn ze racisten natuurlijk. De dubbele moraal van het Belgicisme.
Ik ben nog nooit een Vlaming tegengekomen die zijn huis niet aan de hoogste bieder verkocht.

Geld praat, en de Vlaming vindt de Rand & Brussel te duur. Zo simpel is het.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 26 september 2010 om 18:15.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 26 september 2010, 19:48   #651
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad maar dit was een reactie op iemand die beweerde dat in Brusselse gemeenten er stelsematig geen Nl -talige ID kaarten voorhandig zouden zijn wat natuurlijk onzin is.
Toch wel vreemd dan dat die Nederlandse journalist die in Brussel gestationeerd werd toch zijn verbazing merkte dat hij een franstalige ID kaart had ontvangen.

uiteraard zit hier kwaadwil of luiheid achter. Als men echt had gewild had men het zo geregeld dat de burger gewoon de vraag kreeg voorgelegd. En wat de consequenties van die keuze zijn. En gewoon de burger laten kiezen.

maar nee, de 'taalvrijheid' zit nog diep ingebakken in de Brusselse burelen.
Hollander is offline  
Oud 26 september 2010, 20:04   #652
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Van die "19%" zal er onmiddelijk héél wat wegvallen. Vlaamse bedrijven zullen hun belastingen in Vlaanderen aangeven, waar hun productie is. Het kantoortje dat ze in Brussel zullen houden, zal herleid worden tot een minimum. Velen zullen definitief wegtrekken, wegens niet meer "hun" land. Nu maakt het niet veel uit en staat het "mooi" om kantoren in Brussel te hebben, maar de prijzen van vastgoed in Brussel zullen snel zakken wegens leegloop. Instorting is nabij dan.
Ja ja, het kan verkeren.
Garry is offline  
Oud 26 september 2010, 20:14   #653
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens K9 zullen bilaterale akkoorden volstaan om zowel inkomsten als uitgaven te regelen van de niet in Brussel wonende werkende bevolking.

Zelfs zonder rekening te houden met een eventuele exodus, zal Brussel het moeilijk hebben te overleven en zich aan haar verplichtingen te houden.

Zeker binnen een generatie of 2, indien er geen vlucht uit Brussel heeft plaatsgevonden van de bedrijven, want de pensioenlast dragen van enkele generaties pendelaars, zal haar sowieso aan de afgrond brengen als ze niet zelf voor haar inkomsten kan zorgen (nl. de Brusselse bevolking aan het werk krijgen).
Bovendien zullen alle Vlaamse ministeries dan ook niet langer in Brussel gezeteld zijn.

Men kan er dan gebruik van maken van de mogelijkheid deze te verdelen over Vlaanderen, daar waar er nood is aan betrekkingen en op een manier dat ze niet veel overlast zorgen aan pendel verkeer. Gedaan met om de haverklap te laat te komen op het werk.

En gezien we in een computertijdperk leven, kan het niet op een en de zelfde locatie ondergebracht zijn, ook geen probleem betekenen.
Garry is offline  
Oud 26 september 2010, 20:23   #654
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Cijfers Kind&Gezin:

" In Hoeilaart spreekt slechts 38,4 procent van de jonge ouders Nederlands als moedertaal. Liefst 42 procent spreekt Frans en 6,3 procent Engels. "
Kan wel een indicatie geven over het (eventuele) toekomstige taalbeeld van een gemeente, maar enkel meten op basis van gezinnen met (jonge) kinderen (want aangesloten bij K&G) is ook niet helemaal eerlijk.

Toegegeven, op basis van deze gegevens kan een kaart opgesteld worden die, bij eventuele voortzetting van de trends, een beeld kan schetsen van het taalgebruik binnen 10 �* 20 jaar.

Maar dat had je al gedaan, zeker?
Kawadude is offline  
Oud 26 september 2010, 20:26   #655
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het enige dat wij niet mogen doen, en dat velen nochtans doen, zijn "Grote Waarheden" verkondigen.
Waarom zouden we onze mening op een politiek forum (of krantensites) niet mogen uiten?

Je kan toch moeilijk beweren dat er niet geargumenteerd wordt, althans door de meesten...
Kawadude is offline  
Oud 26 september 2010, 20:28   #656
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat kan misschien wel onzin zijn, maar het is algemeen geweten dat in gemeenten waar de MR-FDF de plak zwaait (Schaarbeek, Anderlecht, ...) wel degelijk nederlandstalige inwoners als franstalig door de gemeente worden opgenomen. Hoeveel er daarvan dit laten rechtzetten, is dan weer minder geweten.
Kawadude is offline  
Oud 26 september 2010, 20:29   #657
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het grondgebied kan dan wel als netto betaler omschreven worden, haar inwoners iets minder, me dunkt.
Kawadude is offline  
Oud 26 september 2010, 20:31   #658
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Cijfers Kind&Gezin:

Dude, overdrijven is een kunst

Het verschil is ocharme een luttele 4 percentjes....
Svennies is offline  
Oud 26 september 2010, 20:32   #659
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het grondgebied kan dan wel als netto betaler omschreven worden, haar inwoners iets minder, me dunkt.
Ja ,die zitten bijna allemaal in de top tien wat de armste gemeentes van den belziek betreft...

Laatst gewijzigd door Svennies : 26 september 2010 om 20:35.
Svennies is offline  
Oud 26 september 2010, 20:34   #660
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Bovendien zullen alle Vlaamse ministeries dan ook niet langer in Brussel gezeteld zijn.

Men kan er dan gebruik van maken van de mogelijkheid deze te verdelen over Vlaanderen, daar waar er nood is aan betrekkingen en op een manier dat ze niet veel overlast zorgen aan pendel verkeer. Gedaan met om de haverklap te laat te komen op het werk.

En gezien we in een computertijdperk leven, kan het niet op een en de zelfde locatie ondergebracht zijn, ook geen probleem betekenen.
Jouw voorstel lijkt me te getuigen van een doordachte visie.

In de praktijk zal dit ongetwijfeld tot moeilijkheden leiden (zeker in het begin), maar het is wel een kans om van moderne technologie gebruik te maken om niet alles centraal te willen beheren.

Ik ken in de privé al een aantal bedrijven die geopteerd hebben om mensen onder te brengen in lokale centra waar ze zich kunnen inloggen op het grotere netwerk. Ook sales-people maken hier gebruik van om op verschillende plaatsen een werkplek te hebben.

Hopelijk zal men dit bij de overheid ook inzien. Eerlijk gezegd geloof ik er niet in, want overheden lopen traditioneel achter voor wat betreft innovatie.
Kawadude is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be