Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2011, 06:39   #641
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Dat al diegene die nu op de werkloze mens schieten en pertinent weigeren de werkelijke realiteit in te zien een dikke stomp recht op hun sniffer krijgen.
Ik heb alle begrip voor de werkloze mens. Maar ik stel vast dat die mens vaak zit te wachten tot er iemand het lef heeft om een bedrijf te starten waar hij dan kan gaan werken. Om daarna die persoon te gaan verwijten dat hij het allemaal voor het geld gedaan heeft.

Nogmaals: er moet meer dialoog komen en die werkgevers-werknemers oorlog moet stoppen. Beiden zijn er nodig en beiden hebben elkaar nodig.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 07:23   #642
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ik heb alle begrip voor de werkloze mens. Maar ik stel vast dat die mens vaak zit te wachten tot er iemand het lef heeft om een bedrijf te starten waar hij dan kan gaan werken. Om daarna die persoon te gaan verwijten dat hij het allemaal voor het geld gedaan heeft.

Nogmaals: er moet meer dialoog komen en die werkgevers-werknemers oorlog moet stoppen. Beiden zijn er nodig en beiden hebben elkaar nodig.

Fred.
Met veel werkgevers valt er niet te praten Fred.
Zij bepalen hoe de zaken staan en de werknemer kan slikken of het afbollen.
(lees bijv. ook het boek over Steve Jobs > hij zegt dit letterlijk)

En al die gastjes die hier de werklozen verguizen kunnen beter aan 't werk
schieten i.p.v. de ganse dag gif te spuien op dit forum.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 07:53   #643
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Met veel werkgevers valt er niet te praten Fred.
Ik geloof je, maar die mannen foppen zichzelf. Een ontevreden werknemer presteert niet voor een lul van een baas, wat logisch is. Ik zou het ook niet doen. Jaren geleden had ik zelf werknemers. Ze mochten van mij zelfs weten wat ik voor een product rekende, en wat de kosten waren. Ik betaalde hen ook goed en correct. Nooit geen problemen mee gehad, ze deden hun best voor mij en ik voor hen. Ze hadden zelfs begrip voor mij toen ik hen -om financiële redenen- niet meer aan het werk kon houden. Dialoog is heel belangrijk in een werkgever-werknemer situatie.

Fred.
Oud 27 oktober 2011, 08:13   #644
fb718882
Gouverneur

fb718882's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof je, maar die mannen foppen zichzelf. Een ontevreden werknemer presteert niet voor een lul van een baas, wat logisch is. Ik zou het ook niet doen. Jaren geleden had ik zelf werknemers. Ze mochten van mij zelfs weten wat ik voor een product rekende, en wat de kosten waren. Ik betaalde hen ook goed en correct. Nooit geen problemen mee gehad, ze deden hun best voor mij en ik voor hen. Ze hadden zelfs begrip voor mij toen ik hen -om financiële redenen- niet meer aan het werk kon houden. Dialoog is heel belangrijk in een werkgever-werknemer situatie.

Fred.
Dan denk ik dat gij een grote uitzondering zijt !

Ik heb evaren dat praten met een oudere baas nog wel eens wil lukken , omdat die meestal in zijn jongere jaren ook in de produktie gestaan heeft en bijgevolg de moeilijkheden kan begrijpen die zijn werknemers ondervinden .

Anders wordt het wanneer die oudere werkgever op pensioen gaat , of komt te overlijden , en dat dan de volgende generatie het bedrijf overerft .
Dan komt die jongere snotneus aan een werknemer met 25 jaar ervaring uitleggen hoe hij moet werken . En dat geeft botsingen , allee , bij mij toch !
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 08:22   #645
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Dan denk ik dat gij een grote uitzondering zijt !

Ik heb evaren dat praten met een oudere baas nog wel eens wil lukken , omdat die meestal in zijn jongere jaren ook in de produktie gestaan heeft en bijgevolg de moeilijkheden kan begrijpen die zijn werknemers ondervinden .

Anders wordt het wanneer die oudere werkgever op pensioen gaat , of komt te overlijden , en dat dan de volgende generatie het bedrijf overerft .
Dan komt die jongere snotneus aan een werknemer met 25 jaar ervaring uitleggen hoe hij moet werken . En dat geeft botsingen , allee , bij mij toch !
het is een wisselwerking. Personeel heeft trouwens meestal geen realistisch beeld van de kosten in een bedrijf.

De notionele interest is daar een perfect voorbeeld van. Wat is de investering in een bedrijf en hoeveel brengt die investering op ? Dat is uiteindelijk het rendement van een investering die alles betaalt. Ik kan u garanderen dat demeeste zelfstandigen nauwelijks hun notionele interest kunnen ophalen... Maar kom meestal bekijkt het personeel uw brutowinst, vergeet al de kosten inclusief hun eigen kosten en denken dat zij onderbetaald zijn.

Tweede heb je risico's, mooiste voorbeeld zijn de banken en hun risico's... Mensen begrijpen dat niet maar een bedrijf doet gewoon zaken en neemt de risico's die het aankan. Een systemisch risico moet je vermijden, hoe aanlokkelijk het ook is. Dus meestal moet je geen klanten hebben waar je van één klant voor 30% van uw omzet afhankelijk bent van die ene klant... Dat geeft meestal hele vetroebelingen in uw relatie. Nu zelfs op microniveau heb je permanent risico's zoals fouten die gebeuren die je moet opvangen. Dus ook daar moet het bedrijf de risico's gewoon opvangen en knaagt dat gezellig aan dewinst; De kunst is inderdaad met minimale risico's en fouten te werken.

Derde, heb j emeestal serieuze kosten of investeringen te doen, waar ook personeel zich totaal niet kan inbeelden waarom het zoveel kost of waarom je ze doet. Laat staan hoe je dat uitrekent enof dat rendabel is. Meestal denken ze dat alles vanzelf gaat. Aankopen zijn meestal beredeneerde gokken, maar zoals gezegd nogal dikwijls gaan sommige er heelnonchalant mee om
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 08:34   #646
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
het is een wisselwerking. Personeel heeft trouwens meestal geen realistisch beeld van de kosten in een bedrijf.
Net daarom legde ik het hen uit.

Citaat:
Maar kom meestal bekijkt het personeel uw brutowinst, vergeet al de kosten inclusief hun eigen kosten en denken dat zij onderbetaald zijn.
Zeer juist. Ze worden daarin ook goed geholpen door de vakbonden.

Citaat:
Dus meestal moet je geen klanten hebben waar je van één klant voor 30% van uw omzet afhankelijk bent van die ene klant...
Ik heb dat voorgehad. Natuurlijk, zolang het werkt heb je daar een heel goede klant aan hé. Maar als die dan afhaakt zit je inderdaad met een groot probleem.

Citaat:
Derde, heb j emeestal serieuze kosten of investeringen te doen, waar ook personeel zich totaal niet kan inbeelden waarom het zoveel kost of waarom je ze doet. Laat staan hoe je dat uitrekent enof dat rendabel is. Meestal denken ze dat alles vanzelf gaat.
Weeral juist. Een bedrijf wordt vaak gezien als een onuitputtelijke bron van inkomsten waar je het geld maar te pakken hebt. Dat is dus niet zo. Dikwijls is zelfs degene die de moed heeft om te saneren, degene die het bedrijf redt. Voor de vakbonden is dat dan de grote boeman. Dit moet dringend veranderen.

Fred.
Oud 27 oktober 2011, 10:31   #647
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fred.
Ah kijk, zo gaat het ook he.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 11:16   #648
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tejokus Bekijk bericht
Ah kijk, zo gaat het ook he.
zo zijn de meeste bazen hoor
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 11:37   #649
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fred.
Hoe links ik ook ben, ik heb nooit de kleine zelfstandige en dan bedoel ik bedrijven tot 50 personeelsleden bekritiseerd. Om de eenvoudige reden dat deze mensen zich kapot moeten werken om te blijven draaien.
Ik heb zelfs gezegd ergens op een draad, dat de meeste werknemers een fierheid hebben over hun bedrijf. Neemt niet weg dat als je de steun aan grote bedrijven meetelt, ze toch vertrekken om méér winst. Dus niet om verlies.
Dan zitten die "fiere werknemers" daar met hun C4 en worden door die nog werk hebben uit gescheten voor dikke profiteurs. Om het even plat uit de drukken.
Ik ben zelfs voorstander van iedere innovatief project van bij de start te steunen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 11:51   #650
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Hoe links ik ook ben, ik heb nooit de kleine zelfstandige en dan bedoel ik bedrijven tot 50 personeelsleden bekritiseerd. Om de eenvoudige reden dat deze mensen zich kapot moeten werken om te blijven draaien.
OK, dank u voor het respect.
Ikzelf moet mij niet kapotwerken hoor.
Wel veel zorgen, dat wel.

Citaat:
Ik heb zelfs gezegd ergens op een draad, dat de meeste werknemers een fierheid hebben over hun bedrijf. Neemt niet weg dat als je de steun aan grote bedrijven meetelt, ze toch vertrekken om méér winst. Dus niet om verlies.
We praten hier nu over de multinationals hé. Wel, als we nog iets willen bereiken hier in België dan zal het van de KMO's moeten komen.

Citaat:
Dan zitten die "fiere werknemers" daar met hun C4 en worden door die nog werk hebben uit gescheten voor dikke profiteurs. Om het even plat uit de drukken.
Persoonlijk vind ik ze geen profiteurs, maar met al die ontslagregelingen moeten ze niet direkt klagen dat ze 'op straat' staan.

Citaat:
Ik ben zelfs voorstander van iedere innovatief project van bij de start te steunen.
Je bedoelt het heel goed, maar niet teveel steun geven. Een goed initiatief begint uit zichzelf te draaien. Wat ik wel zou doen is een betere regeling bij eventueel failissement en/of ziekte.

Fred.
Oud 27 oktober 2011, 13:06   #651
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poxers Bekijk bericht
En ga je de werkloosheid afschaffen of de werklozen ???
En jij, ga jij bedrijven afschaffen, of bedrijfsleiders ?

Of:
wie gaan we belonen?
De profiteurs van het systeem of de werkloze die toch werk vindt en zijn nikkel afdraait of te kunnen bijdragen aan de sociale zekerheid ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 27 oktober 2011 om 13:10.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 15:28   #652
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ga je de werkloosheid afschaffen of de werklozen ???
't is idd ongelooflijk bij het haar gegrepen tegenwoordig mensen de miserie induwen durft men al oplossingen aanbrengen noemen. En dan verwondert doen wanneer de politieke klasse enkel nog aanzien wordt als holle vaten.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 15:51   #653
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
op een bepaald niveau is dat puur wiskunde hoor:

je ziet uw marktaandeel verdwijnen
uw concurrenten pikken de kers van uw taart
uw omzet daalt beneden een kritische omzetsdrempel, waar uw schaalvoordeel begint een schaalnadeel te worden

uw produkten zijn goed, maar zijn gewoon een tikkeltje te duur gemaakt
je kunt het oplossen door ook u w productie te outsourcen naar een ander land, of je kunt wegkwijnen. Dus t'is kiezen of afgaan/
Oud 27 oktober 2011, 15:55   #654
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
't is idd ongelooflijk bij het haar gegrepen tegenwoordig mensen de miserie induwen durft men al oplossingen aanbrengen noemen. En dan verwondert doen wanneer de politieke klasse enkel nog aanzien wordt als holle vaten.
Kijk bedrijfsleiders kunnen maar hun werk doen volgens het kader die gemaakt wordt door de politiek. Als de politiek een kader maakt van een minimumloon en 60% belastingen kom je als bedrijf eens tot de conclusie dat de produkten die jemaakt beter zoals uw concurrenten in een oostblokland of in china/indie gemaakt worden;

De dag dat je dat kader verbetert, gaan de bedrijfsleiders zonder probleem de omgekeerde beslissing nemen.

Maar welk werk blijft er in Belgie ? alles met persoonlijke zorg, of vasthangt aan onze grond zoals de bouw. Alles met administratie, marketing, verkoop, distributie, en hoge toegevoegde waarde. Alles met heel sterk ultrageautomatiseerde productie;.. EN welk werk verdwijnt... Alles dat zwak geautomatiseerde productie, of met arbeidsintensieve toets, waar de opleiding in principe niet te moeilijk is...

en voila: wie is er werkloos in ons huidig systeem: ??? je kunt het zo raden, naaisteringen etc
Oud 27 oktober 2011, 20:01   #655
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
We praten hier nu over de multinationals hé. Wel, als we nog iets willen bereiken hier in België dan zal het van de KMO's moeten komen.
En dat is nu net waar Vlaanderen een voorbeeld kan nemen aan Wallonië. die zetten in op KMO's

Citaat:
Persoonlijk vind ik ze geen profiteurs, maar met al die ontslagregelingen moeten ze niet direct klagen dat ze 'op straat' staan.
Zij klagen niet direct. Het zijn de werkenden die klagen over hen.

Citaat:
Je bedoelt het heel goed, maar niet teveel steun geven. Een goed initiatief begint uit zichzelf te draaien. Wat ik wel zou doen is een betere regeling bij eventueel faillissement en/of ziekte.
Ook in een andere draad heb ik mij reeds uitgesproken voor het in een langere termijn terugbetalen van die steun van het ogenblik dat een bedrijf winstgevend is. Die langere termijn is er dan, om een bedrijf de kans te geven, met de overige winst zelf in zijn bedrijf te investeren en in zijn levensonderhoud te voorzien.

Eigenlijk is dat probleem bij faillissement of ziekte eenvoudig op te lossen, door een fonds op te richten onder gelijkgezinden.
Die weten dat een zelfstandige al bijna dood moet vallen voor hij een dokter bezoekt en dat hij alles zal doen om niet failliet te gaan.
Trouwens in een of ander bond staat in Duitsland bestaat zo een fonds reeds, bijdrage 10 € per maand was het in 2004 dan stelden zij een soort crisismanager ter beschikking die het werk bij ziekte of nakend faillissement overnam. Enigste voorwaarde was, dat je als je om een of andere reden dacht of wist dat de schulden je over het hoofd groeiden, je hen onmiddellijk moest verwittigen en niet moest wachten tot het te laat was. Ik zoek het als ik tijd heb wel eens voor je op hoe het precies in elkaar zat. Ik meen dat zij rond 1100 leden hadden. Al die service was gratis voor betalende leden.

Subocaj alias Jacobus
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 21:43   #656
poxers
Lokaal Raadslid

poxers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Officieel niet, nee. Maar achter zijn uren.....

Kom, laten we eerlijk zijn met elkaar.
Zwartwerk komt overal voor, niet alleen bij de zelfstandigen.

Fred.
Ik zou niet weten wat een ambtenaar achter zijn uren kan doen van arbeid die zwartgeld opleverd aangezien hij in zijn functie geen zwartwerk kan doen en in een sector zit waar er geen zwartwerk bestaat. Tenzij dat controleurs van de sociale inspectie en de btw worden omgekocht met zwartgeld uit bedrijven, daar heb ik geen zicht op.
poxers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 22:03   #657
poxers
Lokaal Raadslid

poxers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En jij, ga jij bedrijven afschaffen, of bedrijfsleiders ?

Of:
wie gaan we belonen?
De profiteurs van het systeem of de werkloze die toch werk vindt en zijn nikkel afdraait of te kunnen bijdragen aan de sociale zekerheid ?
Ik heb nooit gezegd dat ik bedrijven wil afschaffen, wel in tegendeel.
Als er dan al profiteurs van het systeem zijn (zoals jij omschijft) dan zullen het er niet zoveel zijn als sommige hier proberen wijs te maken. en die dan denken dat ze erbij gaan winnen als ze die hun minimumuitkering van 500euro/ maand afnemen.

Men kan evengoed de notionele intrestaftrek omschijven als profiteren van het systeem.
Men kan evengoed zeggen dat btw aangiftes van sommige producten profiteren is van het systeem. Een belastingsaangifte met pensioensparen en hypotheek profiteerd ook van het systeem, als je het vergelijkt tegenover huurders enz enz ..

Laten we nu zeggen dat er profiteurs zijn zoals je zegt, wat denk je erbij te winnen dat die er oppeens niet meer zouden zijn ? Denk wel realistisch he.. er staan genoeg andere dingen op wacht voor dat jij en ik erbij zullen winnen.
Zet je ze liever op straat met ne pot in hun hand?
poxers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 22:14   #658
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zou niet weten wat een ambtenaar achter zijn uren kan doen van arbeid die zwartgeld opleverd aangezien hij in zijn functie geen zwartwerk kan doen en in een sector zit waar er geen zwartwerk bestaat. Tenzij dat controleurs van de sociale inspectie en de btw worden omgekocht met zwartgeld uit bedrijven, daar heb ik geen zicht op.
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 22:18   #659
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Fred.
+ de werkloosheidsuitkeringen moeten sterk naar beneden. Dan pas hebben die werklozen een echte incentive om te gaan werken.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2011, 22:21   #660
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit gezegd dat ik bedrijven wil afschaffen, wel in tegendeel.
Als er dan al profiteurs van het systeem zijn (zoals jij omschijft) dan zullen het er niet zoveel zijn als sommige hier proberen wijs te maken. en die dan denken dat ze erbij gaan winnen als ze die hun minimumuitkering van 500euro/ maand afnemen.

Men kan evengoed de notionele intrestaftrek omschijven als profiteren van het systeem.
Men kan evengoed zeggen dat btw aangiftes van sommige producten profiteren is van het systeem. Een belastingsaangifte met pensioensparen en hypotheek profiteerd ook van het systeem, als je het vergelijkt tegenover huurders enz enz ..

Laten we nu zeggen dat er profiteurs zijn zoals je zegt, wat denk je erbij te winnen dat die er oppeens niet meer zouden zijn ? Denk wel realistisch he.. er staan genoeg andere dingen op wacht voor dat jij en ik erbij zullen winnen.
Zet je ze liever op straat met ne pot in hun hand?
Stel dat de profiteurs nog allemaal een job in het zwart doen. Dus ze trekken 1000euro en verdienen nog 300euro in het zwart bij

Nu je veranderdt de uitkering naar maaltijdcheuques, wooncheques, energiecheques, watercheques

De profiteur krijgt dus bvb geen wooncheques meer omdat hij al in een huis woont, krijgt wel zijn energie, water en maaltijdcheques Hij gaat dus niet stoppen met trekken, integendeel hij kan aan het langste touw trekken omdat hij nog altijd zijn zwart inkomen erbij kan verdienen.

GOed we veranderen de uitkering naar een 'lening'. Kijk de profiteur weet dus nu dat als hij 10 jaar dopt, dat hij zijn huis kwijt is.... Dus hij consumeert 20.000euro en na 10jaar is zij huis in de erfenis weg. WIl je dat doen als ouder of niet ? Nee...

Goed stel dat hij 300euro bijverdient, het heeft geen belang, hij gaat du sgeen zak minder kwijt zijn, hij blijft zijn huis verliezen...

Stel dat hij zegt, dankuwel, ik wil gewoon de maaltijdcheques, 300euro per maand is genoeg voor mij. Dan duurt het 70 jaar vooraleer hij zijn huis kwijt is. DUs de keuze van hoeveel steun je trekt, en beschouw het als een lening zet hem aan tot zuinigheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be