Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2012, 18:32   #641
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RSK Bekijk bericht
Je moet water bij de wijn doen. Het is overdreven een kandidaat te verwerpen op basis van één taalfout. Derhalve vind ik dat je je selectiecriteria moet matigen. Iedereen kan een taalfout maken. Soms doe je dat zelfs onbewust.
Je moet niet vergeten dat Nederlands best een lastige taal is. Daartegenover is het begrijpelijk dat je personen die systematisch taalfouten maken, afwijst.

Aangezien jij dagelijks sollicitatiebrieven leest en beoordeelt, weet je wellicht wat voor soort taalfouten je het meest tegenkomt?
Voor een typfoutje sluiten we uiteraard onze ogen. Een foutje zoasl het foutje dat u hier net las.

Maar wanneer spellings- en grammaticafouten echt te gortig zijn, toont de kandidaat dat hij een verdere kennismaking niet verdient.

Want het vermijden van fouten is, zoals nu toch al meermaals gezegd, zeer makkelijk. Gewoon altijd uw CV en brief laten nalezen.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 18:50   #642
RSK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Want het vermijden van fouten is, zoals nu toch al meermaals gezegd, zeer makkelijk. Gewoon altijd uw CV en brief laten nalezen.
Dat is een goeie. Dat is gewoon fraude. Als een andere persoon in jouw brief een scala aan fouten moet verbeteren, dan is er iets goed mis met je vaardigheden. Op een gegeven moment val je door de mand.

Laatst gewijzigd door RSK : 20 augustus 2012 om 18:50.
RSK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 19:19   #643
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is een goeie. Dat is gewoon fraude. Als een andere persoon in jouw brief een scala aan fouten moet verbeteren, dan is er iets goed mis met je vaardigheden. Op een gegeven moment val je door de mand.
Een scala aan fouten valt direct IN de mand
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 19:44   #644
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
De beste stuurlui staan aan wal. Laat deze discussie aan de mensen die überhaupt werk hebben en aan de recruiters. Zij hebben een beter beeld van de geplogenheden. Werklozen moeten niet klagen over anderen maar zich afvragen wat ze zelf persoonlijk mis doen.

Laatst gewijzigd door Effect : 20 augustus 2012 om 19:44.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 19:50   #645
Effect
Minister-President

Standaard

Het groene boekje beweert niet eens van zichzelf dat het correct nederlands is, dat doen de vele derde partijen die in het groene boekje vertrouwen. Het enige dat het groene boekje claimt, is een eigen interpretatie van de grammaticaregels voor zoveel mogelijk woorden, niet eens nederlandse woorden. In het groene boekje staat bewust het dialecte blaffetuur en het franse camion om aan te duiden dat het vooral geen officiële standaard is.

Feit is wel dat het groene boekje het vertrouwen geniet van de meerderheid van de bevolking, en daardoor de facto een standaard wordt, maar de jure is het groene boekje even waardeloos als Klarekijk's nederlands. Klarekijk heeft qua grammatica echter niet het vertrouwen van bevolking noch politics.

De naam is zelfs niet eens groene boekje.

Laatst gewijzigd door Effect : 20 augustus 2012 om 19:51.
Oud 20 augustus 2012, 19:55   #646
RSK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
De beste stuurlui staan aan wal. Laat deze discussie aan de mensen die überhaupt werk hebben en aan de recruiters. Zij hebben een beter beeld van de geplogenheden. Werklozen moeten niet klagen over anderen maar zich afvragen wat ze zelf persoonlijk mis doen.
Volgens mij was mijn laatste bericht gericht aan C2C en hij draagt zorg voor het rekruteren van personeel.
Oud 20 augustus 2012, 19:58   #647
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens mij was mijn laatste bericht gericht aan C2C en hij draagt zorg voor het rekruteren van personeel.
Meneer Effect wil eens de werklozen afkammen, laat hem toch begaan.
Ik vraag me af of hij iets over drugseffecten zet in zijn CV

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 augustus 2012 om 20:00.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 20:02   #648
RSK
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hehe. Dat wordt een mooi CV als je wilt werken bij een coffeeshop.

Laatst gewijzigd door RSK : 20 augustus 2012 om 20:02.
Oud 20 augustus 2012, 20:22   #649
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en desinteresse laten blijken terwijl je naar een job zoekt is vooral geen teken van arrogantie.
Nuance: Desinteresse laten blijken voor juiste spelling, niet noodzalelijk voor de job. Als men daarover psychologiseert zou men kunnen stellen dat die persoon op meerdere vlakken wel eens desinteresse ZOU kunnen betonen en dus misschien wel eens depressief ZOU kunnen zijn. Arrogant zijn lijkt mij het het tegendeel daarvan.

Citaat:
Denk je dat er ook maar één werkgever mensen aanneemt als ze gedesinteresseerd zijn in de job?
Desinteresse voor juiste spelling is toch heel wat anders dan desinteresse voor de (toekomstige) jobinhoud...!?
Ik denk dat het gewoon fout is van die twee aan mekaar te koppelen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 20 augustus 2012 om 20:25.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2012, 21:06   #650
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer we het onmetelijke aantal taalfouten op dit forum bekijken, dan moeten we toch het ergste vrezen voor het algemene opleidingsniveau van onze jeugd in Vlaanderen. In minder dan één kwartier kwam ik hier maar liefst 8 dt-fouten tegen...

Wat nu?
het gaat verder dan taalfouten, het is echt schrijnend hoeveel mensen die solliciteren voor een administratieve functie geen deftige zin Nederlands kunnen neerpennen. Wij laten mensen altijd een tekstje (een brief o.i.d.) over een onderwerp gerelateerd aan de sollicitatie schrijven. De kandidaten denken dat het om de inhoud gaat, wij gebruiken het vooral als middel om de schriftelijke vaardigheid te testen.
Oud 20 augustus 2012, 21:32   #651
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

In het groot nederlands dictee schrijft er zelfs niemand zonder fouten,en voor iemand die de gazon komt afrijden,of uw living komt kuisen of de elektriciteit komt aanleggen zal het er wel niet op aan komen zeker of ze alles zonder fouten kunnen schrijven.
Oud 21 augustus 2012, 03:38   #652
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad zo dat één enkele fout een slordige indruk geeft, maar besef wel "nobody is perfect". Naast het inhoudelijk aspect geeft een CV op vlak van intelligentie en creativiteit louter een indruk. Een (geholpen) idioot die grammaticaal een perfecte CV kan voorleggen is en blijft een idioot.

Ik denk dat het verstandig is om de inhoud van een CV prioriteit te geven. Uiteraard ben ik het ermee eens wanneer het te gortig wordt de prullenmand het eindstation bij uitstek is.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2012, 03:49   #653
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
het gaat verder dan taalfouten, het is echt schrijnend hoeveel mensen die solliciteren voor een administratieve functie geen deftige zin Nederlands kunnen neerpennen.
Zoals geen hoofdlettergebruik aan het begin van een zin?

Hoofdlettergebruik bij namen (persoonsnamen, plaatsnamen... ) wordt naar mijn ervaringen ook steeds minder gerespecteerd. Ik vind dat 'not done'.
Figy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2012, 05:34   #654
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Figy Bekijk bericht
Hoofdlettergebruik bij namen (persoonsnamen, plaatsnamen... ) wordt naar mijn ervaringen ook steeds minder gerespecteerd. Ik vind dat 'not done'.
Met dank aan het SMS-taaltje.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2012, 07:30   #655
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Meneer Effect wil eens de werklozen afkammen, laat hem toch begaan.
Natuurlijk niet, maar vroeger of later komt dat toch ter sprake. Ik ben immers ieder weekend in Nederland. Ik zeg dan eerlijk dat ik in Nederland doe wat in Nederland legaal is, net zoals ik in Duitsland 180 rij op de autobahn. Dat wordt gerespecteerd en heeft geen verdere invloed op mijn job.
Oud 21 augustus 2012, 07:34   #656
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Desinteresse voor juiste spelling is toch heel wat anders dan desinteresse voor de (toekomstige) jobinhoud...!?
Ik denk dat het gewoon fout is van die twee aan mekaar te koppelen.
Het gaat wel degelijk om desinteresse in de job, als je niet eens de moeite neemt om je CV en brief te laten nalezen door iemand anders. Een motivatiebrief type je niet op 5 minuten, daar kan een halve dag inkruipen. Bovendien getuigt het van motivatie dat je moeite doet deze correct af te leveren, zelfs als daar hulp voor nodig is. Een correcte brief getuigt deshalve van interesse, motivatie en een krachtig netwerk voorál voor mensen die niet correct kunnen spellen. Je neemt net die extra stap voor je potentiële werkgever.
Oud 21 augustus 2012, 07:50   #657
Vladja
Burger

Standaard

Citaat:
Als ge een stuk wc-papier in uw handen hebt dan moet ge niet gaan solliciteren voor jobs die niet bestaan he. Ik zou u aanraden om een vak te leren, dan kunt ge zelfs op kosten van uw werkgever studeren.

Maarja als ge per sé een onmogelijk beroep wilt, dan is het niet mijn schuld dat ge het niet vindt. Ik wil ook graag astronaut worden, ik ben tevreden met mijn droomjob.

Onjuist. Open sollicitaties worden diagonaal gelezen. Ofwel worden die vertikaal geklasseerd wegens geen open positie, ofwel zijn ze zó interessant dat een positie gecreëerd wordt. Dat weet je als sollicitant en daarop kan je inspelen. Zoek informatie over het bedrijf, probeer in te schatten wat ze nodig hebben, schrijf een custom CV voor het bedrijf in kwestie met op de eerste 3 regels een eye catcher. Schrijf een email die kort op de bal speelt en direct interesse wekt. En als ge geen reactie krijgt, op naar de volgende. En desnoods bellen om te vragen naar feedback om uw volgende sollicitatie voor te bereiden.

Een open sollicitatie voorbereiden kan makkelijk een week duren, maar die week verhoogt wel de kansen aanzienlijk. Er zijn grosso modo 2 strategiën: weinig tijd steken in veel sollicitaties, namelijk uw CV opsturen naar 300 bedrijven in BCC. Kans op werk, 0.01 per mail maar in totaal bijna 100%.

De andere is veel tijd steken in weinig sollicitaties en daardoor gericht op zoek gaan naar een droomjob. De kans is 10-30% per mail, met kans op veel hoger loon, interessantere job etc. Dit kost echter tijd en dat kan met zware teleurstellingen gepaard gaan. De keuze is volledig vrij, ik prefereer persoonlijk het tweede. Zo heb ik ooit 2 weken besteed aan het schrijven van de perfecte brief+CV+voorbereiding gesprek voor mijn favoriete merk, waarop ik antwoord kreeg dat ze helaas pindakaas in crisis zaten en er gewoon geen geld was voor mij. Dat is echt jammer maar niets aan te doen. Nu heb ik een andere droomjob die ik zeker even graag doe.
Ieder zijn mening. Maar een vak leren op kosten van uw werkgever? Dat moet je bij veel werkgevers niet proberen, of ze vinden wel een manier om je buiten te smijten. Ja, je hebt recht op educatief verlof enz, maar bij veel bedrijven weet je de consequenties: erna vlieg je buiten. Een reden is snel gevonden (ter info: ik heb het niet over mijn eigen bedrijf).

Bij ons op het bedrijf (en ook bij bepaalde andere bedrijven hoor) worden open sollicitaties gewoon NIET gelezen, zo simpel is het. Enkele familieleden werken binnen de HR en daar is het net hetzelfde. Er wordt enkel gereageerd op sollicitatiebrieven die inspelen op een vacature. Uw tips zijn goed en terecht, maar als je gelooft dat elk bedrijf de moeite neemt al die open sollicitaties door te nemen, zit je er toch wel naast.

Ik ben tevreden met mijn job, en heb altijd gesolliciteerd op functies en bij bedrijven waar mijn profiel en diploma op aansluiten. Bij open sollicitaties spendeerde ik meestal een week per sollicitatie, op de manier die jij beschrijft, liet dan alles nog eens nalezen door een neutrale persoon, maar op 90% nooit een reactie gehad. Ik heb uiteindelijk mijn huidige job gewoon via een ouderwetse vacature gevonden.
Vladja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2012, 08:08   #658
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vladja Bekijk bericht
Ieder zijn mening. Maar een vak leren op kosten van uw werkgever? Dat moet je bij veel werkgevers niet proberen, of ze vinden wel een manier om je buiten te smijten. Ja, je hebt recht op educatief verlof enz, maar bij veel bedrijven weet je de consequenties: erna vlieg je buiten. Een reden is snel gevonden (ter info: ik heb het niet over mijn eigen bedrijf).
Ik heb het dan ook niet over educatief verlof. Ik heb het over
- hey Jan (ik noem mijn baas bij voornaam) volgens mij zou het handig zijn als ik een half jaar X studeer, dan kan ik Y en Z voor het bedrijf
- OK, laat maar weten hoeveel budget ge nodig hebt

Of zelfs:
- Effect we willen dat ge dit gaat studeren, ge gaat er twee weken tussenuit zijn dus zorgt dat uw cases afgerond zijn. Zorg dat ge slaagt want dat is een investering van 4000 euro.
- OK

Citaat:
Bij ons op het bedrijf (en ook bij bepaalde andere bedrijven hoor) worden open sollicitaties gewoon NIET gelezen, zo simpel is het. Enkele familieleden werken binnen de HR en daar is het net hetzelfde. Er wordt enkel gereageerd op sollicitatiebrieven die inspelen op een vacature. Uw tips zijn goed en terecht, maar als je gelooft dat elk bedrijf de moeite neemt al die open sollicitaties door te nemen, zit je er toch wel naast.
Ik spreek nooit over absoluten. Ik heb het niet over alle bedrijven of geen bedrijven. Er zijn er genoeg waar een open sollicitatie zeker bekeken wordt, en daarmee kan ik verder. Maar mijn stelling blijft, open sollicitaties leiden tot leukere jobs.

Citaat:
Ik ben tevreden met mijn job, en heb altijd gesolliciteerd op functies en bij bedrijven waar mijn profiel en diploma op aansluiten. Bij open sollicitaties spendeerde ik meestal een week per sollicitatie, op de manier die jij beschrijft, liet dan alles nog eens nalezen door een neutrale persoon, maar op 90% nooit een reactie gehad. Ik heb uiteindelijk mijn huidige job gewoon via een ouderwetse vacature gevonden.
Op zich in orde, maar vergeet niet dat een vacature nog heel wat anders is dan interim. Bij interim weet ge nooit welke job ge morgen gaat doen, werk is immers beter dan geen werk. Een dergelijke hopeloze persoon wil niemand voor langere tijd, en daarom zijn interimmers zo makkelijk uit te persen.
Oud 21 augustus 2012, 10:23   #659
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat wel degelijk om desinteresse in de job, als je niet eens de moeite neemt om je CV en brief te laten nalezen door iemand anders. Een motivatiebrief type je niet op 5 minuten, daar kan een halve dag inkruipen. Bovendien getuigt het van motivatie dat je moeite doet deze correct af te leveren, zelfs als daar hulp voor nodig is. Een correcte brief getuigt deshalve van interesse, motivatie en een krachtig netwerk voorál voor mensen die niet correct kunnen spellen. Je neemt net die extra stap voor je potentiële werkgever.
Het lijkt wel of men een rituele paringsdans moet opvoeren om een werkgever te 'versieren' als men een job wil, net zoals men een vrouw versiert als men seks wil.

Misschien is men wel hot op de toekomstige jobinhoud maar baalt men van die paringsdans die men daartoe moet opvoeren.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2012, 10:31   #660
giserke
Banneling

Standaard

Ik blijf erbij dat de allergrootste parameter de job zelf is die bepaalt of sommige CV's worden weerhouden of niet op basis van schrijffouten.
Ik zou persoonlijk nooit geen wetenschappelijk genie uitsluiten als kandidaat voor een functie, omdat hij niet correct kan schrijven.

Laatst gewijzigd door giserke : 21 augustus 2012 om 10:32.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be