![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#641 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Mogelijk biedt dit uitgebreide artikel bruikbare inzichten op de materie
Europees Taalbeleid Een onderzoek naar de totstandkoming, de inhoud en de implementatie van het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden Elise Roders Doctoraalscriptie Taalwetenschap Afstudeerrichting Interculturele Communicatie: NT2 Faculteit der Letteren, Katholieke Universiteit Brabant Begeleider: Dr. S. Kroon Tilburg, november 2000 Hoofdstuk 6 Erkenning van het Limburgs onder het Handvest Quote: De Werkgroep definieert het 'Limburgs' pragmatisch als de streektaal die, in diverse varianten, wordt gesproken in de Nederlandse provincie Limburg (Werkgroep Erkenning Limburgs als Streektaal, 1996, p.2). Hieronder wordt niet verstaan het Limburgse accent bij het uitspreken van het Algemeen Nederlands (AN). Het Limburgs heeft ongeveer 750.000 sprekers. De Werkgroep stelt verder dat de taalwetenschap geen "categorisch taxonomisch" verschil erkent tussen talen en dialecten en dat erkenning als streektaal dus niet moet worden gezien als opwaardering van het Limburgs van dialect naar taal. Erkenning moet worden gezien als een publiekrechtelijke aanvaarding van bestaande cultuurvariatie en niet als een ingrijpen in wetenschappelijke terminologie of in de talige praktijk (a.w., p.3). Het is ook niet de bedoeling van de werkgroep om de ontwikkeling van een 'Standaard-Limburgs' of 'Algemeen Beschaafd Limburgs' te stimuleren. Het gaat juist om de erkenning van verscheidenheid en de voornaamste overeenkomst tussen de Limburgse dialecten als hun positie ten opzichte van het Algemeen Nederlands (a.w., p.4). De Werkgroep heeft op basis van de termen uit het Handvest en bestuurlijke toepassing ervan op het Fries en Nedersaksisch criteria vastgesteld waaraan het Limburgs moet voldoen om voor erkenning in aanmerking te komen (a.w., p.5). Dit zijn: Specificiteit De streektaal mag geen dialect van het Nederlands zijn. De taal moet duidelijk van het Nederlands verschillen en bij de historische ontwikkeling van het AN een "afzijdige" positie hebben ingenomen. Presentie: De streektaal moet in de regio een breed draagvlak hebben, prominent aanwezig zijn in meerdere aspecten van het openbaar leven en het medium zijn van regionale cultuuruitingen. Bovendien dient de taal niet alleen een voldoende aantal sprekers te hebben, maar ook een zekere mate van codificatie in de vorm van woordenboeken of grammatica's. http://www.limburghuis.nl/Archief/SCRIP_TIL.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#642 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In academische kringen overheerst de stelling dat de Limburgse dialecten bij ons Nederlands taaleigen horen. Echte strijd is er niet. Slechts enkele piepstemmetjes beweren het omgekeerde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#643 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedoelt u het Frans als streektaal in Vlaanderen? Als dat zo erkend wordt wat is dan het probleem? Daarbij dient men dan ook tegelijk de Nederlandstalige minderheid in die gebieden te erkennen natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#644 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarbij, als ik aan de Maaskant kom tegenwoordig voel ik me een buitenstaander als ik geen Limburgs spreek in winkels en dergelijke. Spreek ik Nederlands krijg ik toch een paar keer terug antwoord in het plat. Men insisteert in de eigen taal hé (laat dat nu eens een voorbeeld zijn). Zo uitgeroeid lijkt me het Limburgs toch niet te zijn. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 januari 2013 om 00:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#645 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://conventions.coe.int/treaty/fr...s/Html/148.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#646 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die erkenning zal hier niets toe bijdragen. Met een leerstoel Limburgse taal aan een universiteit ga je heus de levendigheid van een dialect niet vooruit helpen. Dat is in de eerste plaats een zaak van de sprekers zelf. Als die op een ander idioom omschakelen en hun eigen dialect niet meer doorgeen naar een andere generatie, is alle moeite tevergeefs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#647 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik dit wikipedia-artikel over het Limburgs lees lijkt de realiteit toch een stuk complexer en meer in het voordeel van het Limburgs als u doet uitschijnen. Ik vermoed dat ook u politieke redenen heeft om het Limburgs liever niet erkend te zien. Daar heb ik op zich minder problemen mee dan wanneer die politieke motivatie wordt verborgen achter zogezegde wetenschappelijke standpunten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#648 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#649 | |
|
![]() Citaat:
Als dit niet zo is, komen ook andere talen in aanmerking om erkend te worden: Turks, Marokkaans etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#650 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de academische wereld is er grote unanimiteit over de taalkundige situering van het Limburgs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#651 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die worden uitdrukkelijk verworpen en kunnen niet in aanmerking komen voor erkenning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#652 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#653 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is dan ook niet het beletsel in relatie tot het Limburgs. Wel tot het ratificeren van het verdrag, omdat de clausule die de Belgische overheid moet opstellen er nog steeds niet is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#654 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen waarschijnlijk. Dat verwonderd me niet als ik het allesbehalve genuanceerd advies van die KUL professor lees. Een persoonlijke ervaring. toen ik mijn vrouw leerde kennen, uit het Oosten van Vlaanderen was er een totaal niet-begrijpen van de taal die aan de Maaskant gesproken werd...zo van geen enkel woord, zowel van haar als haar familie. Het heeft jaren geduurd vooraleer het begrijpbaar werd. Daarentegen heb ik vrienden van tegen de Bodensee (en dat is ver) in Duitsland die me bijna zonder problemen verstaan als ik dialect spreek. Hoe gaat u dan in Godsnaam beweren dat het Limburgs een dialect van het Nederlands is en dat daar geen twijfel over zou bestaan. Men meer recht zou men het dan een dialect van het Duits dienen te noemen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 januari 2013 om 00:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#655 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#656 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Noors (Bokmal tenminste) en Deens zijn voor elkaars sprekers zo goed als volledig begrijpbaar. Toch worden ze als twee onderscheiden talen beschouwd. Standaardduits en het dialect van Wallis verschillen enorm veel. De meeste Duitsers en zelfs heel wat Alemannische Zwitsers verstaan zo goed als een jota van het traditionele dialect uit Wallis, zeker als het gaat om dat uit de Saasvallei. Toch ziet men die dialecten als Duitse dialecten. Kortom, er is geen sprake van objectieve, onbetwistbare criteria. Alles hangt samen met een veelheid aan factoren, als bijvoorbeeld ook geschiedenis. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#657 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ook de man in de straat denkt in termen van staatsgrenzen over het Limburgs. Limburg hoort bij België/Nederland en dus is het Limburgs een Nederland dialect. Dat is de politiek gemotiveerde redenering die zelfs te sterk is voor sommige experten blijkbaar.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#658 | |
|
![]() Citaat:
Wanneer tevens als zodanig erkend, zoals in Nederland, zal een Limburger zich daardoor meer erkend voelen op taalvlak. Door het Limburgs te blijven bestempelen als een dialect bereikt men datgene wat men niet wil. Een Limburger zal zich ondergewaardeerd voelen, dan wel mogelijk onderdukt op taalvlak Als de talen tevens vastgelegd zijn in de grondwet wat is dan het wezenlijk probleem om het Limburgs niet te erkennen als een streektaal? Er verandert niets, de officiele talen blijven de bestuurstalen en juridische talen (alhans in Nederland) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#659 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#660 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waaruit moge dat dan wel blijken? Is er in Limburg een omroep die uitsluitend in het Limburgs uitzendt? Zijn er kranten en tijdschriften in het Limburgs? Allemaal zaken waar er toch geen enkel wettelijk beletsel voor is.
|
![]() |
![]() |