Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2008, 14:43   #641
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Er zijn inderdaad organismen die kunnen leven onder de meest barre omstandigheden. Omstandigheden die voor de mens een vrijwel onmiddellijke dood betekenen.

Ik heb echter geen weet dat dergelijke organismen 1° over intelligentie beschikken, 2° dat ze ruimteschepen kunnen bouwen en 3° - het meest belangrijke! - dat ze in staat zijn om de onmetelijke afstanden in het heelal te overbruggen.
Als we met zekerheid uw 3 punten wisten dan was deze discussie overbodig nu.
maar het is niet omdat we nog geen intelligent leven hebben gezien op onze planeet onder onmenselijke omstandigheden dat dit daarom niet mogelijk is.nogmaals het is middeleeuws en arrogant om te blijven denken dat intelligent leven enkel kan ontstaan in mensvriendelijke omstandigheden.En ander intelligent leven moet dus niet persé aan dezelfde limieten als de mens zijn gebonden om het heelal te doorkruisen.

Citaat:
Natuurwetten zijn overal van toepassing, mijn beste. Zwaartekracht blijft zwaartekracht, in dit stelsel of het volgende. Enkel de kracht ervan verschilt.
we weten heel wat natuurwetten maar zijn we nu alwetend? neen, wie zegt dat er niet nog nieuwe en andere wetten in het heelal bestaan die tegenstrijdig zijn met onze natuurwetten?
We leren nu nog steeds meer bij over de kleinste zaken in ons leven/heelal en sommige zaken gedragen zich niet altijd volgens onze natuurwetten wat er op kan duiden dat er nog meer wetten bestaan die andere kunnen opheffen.

Citaat:
Een intelligente materieloze energievorm? "The forbidden Planet" is ook mijn van mijn favoriete sci-fi films...
u doet alsof u alles weet maar feitelijk weet u niks want anders zou u niet steeds terug grijpen op domme opmerkingen en verwijzingen naar sf films.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 14:47   #642
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het gaat helemaal niet over hoogmoed, maar over testen die zijn uitgevoerd geweest, juist om na te gaan of de fysica wetten ook gelden buiten onze dampkring en ver buiten het bereik van de aantrekkingskracht van de aarde.

Gebleken is, dat het hoogmoed is om te denken dat de aarde uniek is en dat hier andere natuurwetten zouden gelden dan op andere planeten of zelfs in de vrije ruimte.
hebben we dan gegevens over zaken buiten ons zonnestelsel? gegevens die niet berekend zijn door onze gekende wiskunde en astronomie maar die opgenomen zijn door machines die deze zaken gemeten hebben?
Zo niet blijft het niet meer dan een speculatie van wat er allemaal buiten ons zonnestelsel mogelijk is. vele wetten zullen zeker een feit en waarheid zijn maar om te zeggen dat we nu alles weten over het heelal door naar ons eigen zonnestelsel te kijken is niet alleen dom maar ook heel arrogant

als je me nu zegt dat de wetenschap op dit moment enkel hierop kan steunen door gebrek aan andere feiten daar kan ik inkomen maar om te zeggen dat alles nu maar zo is zoals nu beweert word is toch verregaand
Oud 14 januari 2008, 15:39   #643
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
hebben we dan gegevens over zaken buiten ons zonnestelsel? gegevens die niet berekend zijn door onze gekende wiskunde en astronomie maar die opgenomen zijn door machines die deze zaken gemeten hebben?
Er komt nog steeds data binnen van Voyager 1 die 30 jaar geleden gelanceerd werd en die zich ondertussen buiten het zonnestelsel bevind, in de interstellaire ruimte.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2008, 18:38   #644
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u doet alsof u alles weet maar feitelijk weet u niks want anders zou u niet steeds terug grijpen op domme opmerkingen en verwijzingen naar sf films.
En ik heb er nog zo op gelet zo'n geel ventje te gebruiken...

Wat er op dit ogenblik gekend is kan worden gestaafd. De rest is pure speculatie van jouwentwege.

Komaan zeg, het zou er op neer komen dat een mogelijkse materieloze intelligente energievorm in het passeren even wat aardse holbewoners leert hoogstaande beschavingen te stichten ...

Laat me niet lachen.
Oud 15 januari 2008, 10:04   #645
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurwetten zijn overal van toepassing, mijn beste. Zwaartekracht blijft zwaartekracht, in dit stelsel of het volgende. Enkel de kracht ervan verschilt.
Citaat:
Maar hoe meer geleerden gravitatie bestuderen en de gevolgen ervan op hemellichamen, hoe meer mysterieuze zaken ze tegenkomen. Een voorbeeld is de zogenaamde Pioneer-anomalie, genoemd naar de NASA-sondes Pioneer 10 en Pioneer 11, waarop het effect voor het eerst is waargenomen. De anomalie kwam aan het licht toen een aantal ruimtetuigen een onbekende kracht leken te ondergaan waardoor ze werden vertraagd. Hetzelfde verschijnsel is nu ook waargenomen bij de NASA-sonde Galileo en de ESA/NASA-ruimtesonde Ulysses
ESA
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 10:07   #646
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Er komt nog steeds data binnen van Voyager 1 die 30 jaar geleden gelanceerd werd en die zich ondertussen buiten het zonnestelsel bevind, in de interstellaire ruimte.
Technisch gezien is Voyager 1 nog steeds in ons zonnestelsel. Rond 2015 zou ie ergens de heliopauze overschrijden als ik me niet vergis.
Oud 15 januari 2008, 10:49   #647
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
Technisch gezien is Voyager 1 nog steeds in ons zonnestelsel. Rond 2015 zou ie ergens de heliopauze overschrijden als ik me niet vergis.
Klopt inderdaad, Voyager 1 zit inderdaad nog in de Helopauze.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2008, 20:43   #648
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En ik heb er nog zo op gelet zo'n geel ventje te gebruiken...

Wat er op dit ogenblik gekend is kan worden gestaafd. De rest is pure speculatie van jouwentwege.

Komaan zeg, het zou er op neer komen dat een mogelijkse materieloze intelligente energievorm in het passeren even wat aardse holbewoners leert hoogstaande beschavingen te stichten ...

Laat me niet lachen.
u haalt beide zaken door mekaar.

ik heb nooit gezegd dat materieloze levensvormen de mensen hebben geleerd beschavingen te stichten.

1) de mogelijkheid dat buitenaards leven ooit op aarde is geweest is niet uit te sluiten

2) Er is leven mogelijk op onmenselijke plaatsen op aarde, de kans is dus bestaande dat ergens in het heelal ook intelligent leven kan zijn op onmenselijk leefbare plaatsen

3) Niet ieder intelligent leven in het heelal is gebonden aan onze menselijke limieten en levensnoodzakelijke behoeften om door het heelal te reizen

Als ik over punt 2 of 3 bezig ben wil dit nog niet zeggen dat diezelfde levensvorm punt 1 is geweest!
Oud 15 januari 2008, 20:47   #649
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Klopt inderdaad, Voyager 1 zit inderdaad nog in de Helopauze.

in het heelal zitten miljoenen zonnestelsel en evenveel melkwegstelsel waarschijnlijk.

in al die bijna oneindigheid kunnen nog veel zaken zitten die wij nog niet hebben opgemerkt of hebben kunnen berekenen omdat we het gewoon weg niet weten.

Als het heelal zo logisch in mekaar zit en we toch alles weten waarom weten we dan niet wat er voor de big bang was? en gaat het heelal na de uiteenzetten ook terug ineen krimpen?
Hoe groot is de ruimte?
Oud 15 januari 2008, 21:13   #650
KrisKras
Banneling

Standaard

Citaat:
in het heelal zitten miljoenen zonnestelsel en evenveel melkwegstelsel waarschijnlijk.

in al die bijna oneindigheid kunnen nog veel zaken zitten die wij nog niet hebben opgemerkt of hebben kunnen berekenen omdat we het gewoon weg niet weten.

Als het heelal zo logisch in mekaar zit en we toch alles weten waarom weten we dan niet wat er voor de big bang was? en gaat het heelal na de uiteenzetten ook terug ineen krimpen?
Hoe groot is de ruimte?
Als er al dan niet een big bang was. Hoewel het de theorie met de meeste aanhangers is zijn er nog steeds mensen die uitgaan van een steady state universum. Ik wil me niet uitspreken wie/wat juist is, enige wat ik weet is dat het nog steeds over theorie gaat. Plasma cosmologie draadje hier al eens bekeken? Vond ik alleszinds nog eens iets plezants om te ontdekken.
Oud 15 januari 2008, 21:57   #651
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u haalt beide zaken door mekaar.

ik heb nooit gezegd dat materieloze levensvormen de mensen hebben geleerd beschavingen te stichten.

1) de mogelijkheid dat buitenaards leven ooit op aarde is geweest is niet uit te sluiten

2) Er is leven mogelijk op onmenselijke plaatsen op aarde, de kans is dus bestaande dat ergens in het heelal ook intelligent leven kan zijn op onmenselijk leefbare plaatsen

3) Niet ieder intelligent leven in het heelal is gebonden aan onze menselijke limieten en levensnoodzakelijke behoeften om door het heelal te reizen

Als ik over punt 2 of 3 bezig ben wil dit nog niet zeggen dat diezelfde levensvorm punt 1 is geweest!
Haal ik beide zaken door elkaar? Doorheen deze topic beweer je met zekerheid te weten dat er vóór de Sumerische beschaving een oudere beschaving is geweest. Je hebt gesproken over o.a. de Sphinx, Atlantis en Stonehenge. Tevens speculeer je dat buitenaardse wezens niet noodzakelijk over een fysische verschijningsvorm dienen te beschikken.

Maar ik laat je zelf nog even aan het woord :

Citaat:

....

is het niet zo dat de zogezegde eerste beschavingen hun kennis hebben gehaald bij een oudere nog onbekende beschaving? is het mythische altantis dan toch misschien waarheid?

....

inieder geval denk ik dat onze eigen geschiedenis niet juist is en dat er inderdaad een oudere beschaving heeft bestaan waaruit de vele legende en mythes zijn ontstaan ofwel het ontstaan van de goden want u kunt zich voorstellen dat in de tijd vanwaar de mens nog holbewoners waren dat wezens die een dergelijke kennis bezaten zouden worden aanzien als goden net zoals de azteken de spanjaarden als goden zagen en de vervulling van een profetie en de terugkeer van de god quetalcoatl

....

en stel je eens een wereld voor waar er bewijs zou zijn dat er een oudere nog onbekende en intelligent beschaving voor ons is geweest?zou dit ons eigenbeeld niet veranderen wetende dat we niet de 1ste beschaving waren en wat als deze oude beschaving op zijn beurt roots heeft vanop andere planeten zoals mars of de vernietigde 10de planeet?

we zijn niet uniek, dat is mijn mening
Rest ons nog de vraag waarom die ruimtewezens, al dan niet met een fysische vorm, zich de moeite getroost hebben om, na een ongelofelijke reis van mogelijks tientallen miljoenen lichtjaren, hier wat krakkemikkige (in verhouding tot hun onmetelijke kennis) pyramides te bouwen...

You tell me...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 15 januari 2008 om 21:59.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be