Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2007, 15:00   #641
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
transfers, halve vrijheden, kleine straffen, voorhechtenissen, allerlei gestraften.
Niet echt superzwaar hé?

Moest je in hun oud gebouw eens binnengeweest zijn, dan had je pas wat gezien; pandreitje.

Voor de rest zelfde mensen; enkel nieuw adres.

ps; is de medische afdeling nu al open? Na al die jaren?

Pandreitje
Ik heb serieus moeten wennen aan deze huizen die in de plaats van het Pandreitje kwamen. In tegenstelling tot misschien velen heb ik er me ondertussen mee verzoend, meer zelfs, ik vind ze goed. Het moderne Brugge mag dit hebben. Ik zeg niet dat ik er zelf ooit zou willen wonen (denkt u zich eens in op een winteravond of vroege ochtend in het pikkedonker hier nog de vuilniszak moeten buiten zetten, brrr), maar het heeft iets met de schoonheid van tristesse, van grauwheid, ja, van modern koketteren met Bruges-la-Morte en ondanks dat alles kan men hier toch vrij ruim, klaar en comfortabel wonen.
dereien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 15:03   #642
dereien
Banneling

Standaard

Mambo/Karma, het is niet verboden om er in te geraken.

Kwak, krak in de kop,
mambo/karma het is ook niet verboden om in Beernem te geraken

Laatst gewijzigd door dereien : 18 januari 2007 om 15:19.
Oud 18 januari 2007, 15:17   #643
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
transfers, halve vrijheden, kleine straffen, voorhechtenissen, allerlei gestraften.
Niet echt superzwaar hé?

Moest je in hun oud gebouw eens binnengeweest zijn, dan had je pas wat gezien; pandreitje.

Het gevangenisgebouw Pandreitje werd in juli 1991 gesloopt.

2007 - 1991 = 16 jaar

zelfde mensen,
wat moeten dit nu oude bewakers zijn in de Penitentiaire Instelling in Brugge

is de medische afdeling nu al open?
Eens vragen aan de pedofiel / kindermisbruiker Marcel Vervloesem, die zou dit toch moeten weten

Laatst gewijzigd door dereien : 18 januari 2007 om 15:21.
Oud 18 januari 2007, 16:40   #644
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet echt superzwaar hé?

Nieuwe biotoop voor kunstenares Christine Comyn
Een jaar geleden verhuisde kunstenares Christine Comyn haar schildersatelier naar de gerenoveerde en beschermde directeurswoning van de voormalige Brugse gevangenis Pandreitje, midden in het centrum van de stad. Het gebouw was het voormalige vleeshuis dat na de brand van het Steen in 1689 tot tuchthuis werd omgebouwd. In 1861 werd het pand van een extra verdieping voorzien. De achterliggende gebouwen werden uitgebreid; die dienden tot 1991 als gevangenis. In oktober 1991 werd het gebouw definitief beschermd. De gevangenis zelf werd afgebroken en omgevormd tot woonerf. Christine Comyn kocht de voormalige directiewoning in 2004 en richtte die in tot een kunstenaarsatelier met multifunctionele mogelijkheden waar ze nu haar creativiteit kan blijven ontplooien.

"Oude gevangenis";

Panorama vanaf de Magdalenakerk.
Beschrijving: De foto werd genomen vanaf de Magdalenakerk en toont een panorama in noord-westelijke richting. In de verte zien we het Belfort en rechts daarvan wat meer op de achtergrond de toren van de Sint-Jakobskerk. Centraal op de voorgrond is de gevangenis te zien. Het groen is dat van het Koningin Astridpark, gelegen naast de gevangenis.

De voormalige gevangenis gezien vanaf het Koningin Astridpark.
Beschrijving: De opname werd gemaakt na de ontsnapping van een gevangene. Vandaar de ladder tegen de muur langs de Gevangenisstraat.
Oud 18 januari 2007, 16:49   #645
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet echt superzwaar hé?

Pandreitje

Het Pandreitje staat voor de al niet meer jonge Bruggeling synoniem voor gevangenis. 't Gevang, zoals wij zeggen maar 't gevang is er allang niet meer. Zelfs dokter Lecompte werd er nog opgesloten omdat hij in aanvaring kwam met de Orde van de Geneesheren, denkt u zich eens in en is die niet onlangs duizend jaar oud geworden? De gevangenis die er niet meer is dus.
Vanop de Halletoren ziet u onmiddellijk de vlek waar ooit het 'Pandreitje' was. Terwijl de rest van de binnenstad van bovenaf gezien egaal roodgedakt is, is de moderne bebouwing op de plaats waar ooit het 'Pandreitje' was juist blauwgedakt en ook de kleur van de stenen waarin de gebouwen werden neergepoot verschillen ferm van de blekere kleuren van de omgeving.
Oud 18 januari 2007, 17:27   #646
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dereien Bekijk bericht
Het gevangenisgebouw Pandreitje werd in juli 1991 gesloopt.

2007 - 1991 = 16 jaar

zelfde mensen,
wat moeten dit nu oude bewakers zijn in de Penitentiaire Instelling in Brugge

is de medische afdeling nu al open?
Eens vragen aan de pedofiel / kindermisbruiker Marcel Vervloesem, die zou dit toch moeten weten
't is maar eens zeggen dat de gevangenis van brugge nog altijd de gevangenis van brugge is, maar op een ander adres.
Capiche?
Oud 18 januari 2007, 17:30   #647
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit artikel is gerelateerd aan:
Zondagsregime in gevangenis Merksplas

17/01/2007 13:48 Gedetineerde over toestand gevangenis Merksplas
Luc Vandermeulen uit Bocholt zit al twaalf jaar in de gevangenis van Merksplas. Volgens de gedetineerde is de gevangenisopstand geen gevolg van het middeleeuwse sanitair of slechte cipiers.

De spanningen lopen op omdat Merksplas met een onderbezetting op de sociale diensten kampt.

De Limburger zit in Merksplas als gevolg van een diefstal met geweld en een aanranding. Eigenlijk had hij maar twee jaar cel gekregen, maar intussen werd hij geïnterneerd.

“De huidige spanningen hebben naar mijn aanvoelen niks te maken met die klacht tegen een bewaker of met de verouderde infrastructuur. Die reportage van ‘Telefacts’ heeft alles opgeklopt, waardoor lang sluimerend ongenoegen nu plots naar boven komt. De onderbezetting op de sociale dienst zorgt voor grote frustraties bij de gevangenen. De interne diensten werken hun dossiers niet af."

Rookverbod

"Sinds het rookverbod is het nog erger geworden. Wij zien de maatschappelijke assistenen en psychologen meer buiten staan smoren dan dat ze achter hun bureau zitten. Die maatschappelijke assistenten en psychologen zijn meestal tussen de 20 en 30 jaar oud en overwegend vrouwen, wat betekent dat er geregeld iemand een tijd onbeschikbaar is door zwangerschap. Die zwangerschapsverloven bij statutairen worden niet altijd ingevuld, merken wij, met nog meer achterstand in de persoonlijke dossiers als gevolg.”

Vandermeulen zegt dat veel gedetineerden zijn mening delen. Over de huidige sfeer in de gevangenis van Merksplas vertelt hij: “We kunnen niet meer douchen en wandelen. Ons eten komt soms met een vertraging van anderhalf uur.”

---------------

Laatst gewijzigd door Mambo : 18 januari 2007 om 17:42.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 19:48   #648
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nieuws uit

Provincie Antwerpen
06/01 "Geweld en willekeur in Merksplas"

De commissie van toezicht, de onafhankelijke waakhond van de gevangenissen, vraagt een grondig gerechtelijk onderzoek naar klachten over de gevangenis van Merksplas.

De gevangenisdirectie bevestigt dat ze woensdag een lijst met klachten kreeg overhandigd. Verscheidene gedetineerden en ex-gedetineerden getuigen over een bar gevangenisregime waarbij een kleine kern van cipiers agressief optreedt en willekeur uitoefent. Het gaat volgens de gevangenen om meer dan incidenten.

De naam van een cipier die ze nu noemen voor slagen en verwondingen, is ook gemeld door een man die in 2002 in Merksplas zat. Het gaat volgens gevangenen niet alleen over onnodige slagen bij overmeesteringen, maar ook om intimidatie en regelrecht aftuigen.

De gevangenis van Merksplas kampt met een slechte reputatie. Toch is er volgens waarnemers al veel ten goede veranderd, onder meer door kordater personeelsbeheer.

Ook vakbondslui erkennen dat dat een kleine groep in het personeel er "middeleeuwse opvattingen" op nahoudt. De vernieuwing verloopt moeizaam omdat oudgedienden vaak leidinggevende functies innemen.
Oud 18 januari 2007, 20:01   #649
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

15-01-2007
Onkelinkx steunt cipiers Merksplas!

onkelinxMinister van Justitie Laurette Onkelinx heeft maandag na een onderhoud op haar kabinet haar absolute steun betuigd aan het voltallige personeel van de gevangenis van Merksplas. Ze vindt het onaanvaardbaar dat alle personeelsleden worden zwartgemaakt op basis van één klacht.

Maandagvoormiddag pleegden vakbondsafgevaardigden en vertegenwoordigers van de gevangenisdirectie overleg op het kabinet van minister Onkelinx. Na afloop van het gesprek liet de PS-minister weten dat ze achter het personeel staat.

gevangenisTegelijkertijd benadrukt Onkelinx evenwel ook dat zal worden opgetreden tegen feiten die niet door de beugel kunnen. Nog voor de vakbondsvertegenwoordigers hun leden konden briefen over het resultaat van het overleg, kondigden een aantal personeelsleden van de gevangenis aan dat ze hun actie zouden uitbreiden.

Ik vind dat die cipiers nogal veel noten op hun zang hebben! Ze vragen dat gevangenen gestraft worden als ze zogenaamde 'valse verklaringen afleggen, ze willen dat de minister hun onverwaardelijk steunt en dat hun privacy wordt gewaarborgd.

Dat voorstel over hun privacy kan ik nog aanvaarden, maar van de minister eisen , zonder dat er een deftig onderzoek heeft plaats gevonden, dat ze alle cipiers onvoorwaardelijk steunt is erover! Alle verklaringen van gevangenen moeten grondig onderzocht door het parket. Is een klacht terecht dan moet men het probleem oplossen.

De gevangenis van Merksplas is een voorhistorisch gedrocht waar men zelfs nog werkt met pispotten. Dit kon toch al veel langer worden opgelost? Wat kosten een paar wc-potten en een paar loodgieters? De staat zal door die kosten zeker niet failliet g
aan!
Oud 18 januari 2007, 20:11   #650
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Wat Spijtig Dat niemand Kan Volgen !!!!

Laatst gewijzigd door duveltje382 : 18 januari 2007 om 20:12.
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 21:04   #651

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Wat Spijtig Dat niemand Kan Volgen !!!!
wel duveltje, 'k wil het wel eens uitleggen hoor. Als ge in de hemel wil terecht komen moet je steeds langs Sint-Pieter passeren. Sint-Pieter heeft namelijk de sleutels in handen. Nu is het zo dat Sint-Pieter geniet van een onvoorwaardelijke reputatie. Aan hem mag niet worden getwijfeld. Sint-Pieter is namelijk degene die altijd het gelijk aan zijn kant heeft. Maar wat niemand zich ooit heeft afgevraagd .... is die Sint-Pieter wel te vertrouwen? Zou Sint-Pieter niet eerder een sadistje zijn ? ? Neen toch, dat kan toch niet .... Sint-Pieter in Godsnaam, neen dat kan niet. En God, ja die moet wel Sint-Pieter vertrouwen want hij heeft er maar ene. En zo blijft Sint-Pieter aan de poort wachten en beoordelen wie in de hemel kan en wie niet. Wie anders zou het zich afvragen? En dan komt er iemand aan de poort aankloppen .... mag ik binnen? Neen, zegt Sint-Pieter, ik beslis, wacht gij maar een beetje buiten. Waarom ... niemand weet het. Waarschijnlijk stond zijn gezicht hem niet aan. En diegene die staat te wachten protesteert waarop Sint-Pieter zich op zijn ongemak begint te voelen. Wacht maar zegt Sint-Pieter of ik breng verslag uit bij God. En Sint-Pieter komt bij God waarop hij de bezoeker begint zwart te maken en vermits Sint-Pieter over een onvoorwaardelijke reputatie bezit, wordt hij door God geloofd. Laat die bezoeker maar buiten staan zegt God. De bezoeker is daar niet mee akkoord maar God heeft geen tijd, hij moet nog vele goede werken doen. En zo bleef alles zoals het was. Sint-Pieter blijft aan de poort, de bezoekers hun versie worden niet gehoord en omdat er al te veel volk op aarde is moet de bezoeker maar in de hel blijven wachten.

Laatst gewijzigd door Karma : 18 januari 2007 om 21:06.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2007, 23:16   #652
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Bestaat er dan geen 'bail' (borg) in Belgie zodat voorhechtenis enkel geldt voor individuen die een gevaar kunnen betekenen?
dat bestaat hier niet.Trouwens, dat is weer klassen-justitie: een steenrijke mafiabaas of een politieker die al jaren uit de kas pikt kan dan zijn borg van bvb 1 miljoen euros betalen, vrijkomen en spoorloos verdwijnen, maar een arme sloeber die zelfs geen 1000 euros als borg kan neertellen blijft netjes in het gevang...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2007, 08:03   #653
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De echte reden van de staking.

Natuurlijk zaten sommige uitlatingen van gedetineerden de cipiers dwars, maar dat is niet de echte reden. In een gevangenis mag men zich namelijk ten allen tijde verwachten aan dergelijke uitlatingen. Niks bijzonder dus.
De echte reden is de wet dupont die moet toegepast worden. Daar kan men niet mee omgaan omdat dit enkele basis principe's in de wet terug geeft dat men niet zomaar van alles kan doen met gedetineerden zoals het god belieft die dag.
De allerechte reden is dan zelfs van dien aard dat men nu en zeker in de toekomst de werkhuizen waar in enterprise voor de privé sector gewerkt wordt door gedetineerden tegen slechts een schijntje van het allerlaagste minimumloon men daarvan moet afstappen en een loon moet beginnen betalen voor de werknemers (gedetineerden)
Niks minder dan normaal dus, maar daar hebben ze in de gevangenis wel een ander gedacht over.

Voor de publieke opinie laten ze uitschijnen dat het gaat om het zogenaamde fouilleren van gedetineerden. Larie en apekool. Laat u niks meer wijsmaken van die mensen, het zijn allemaal leugens om de enorme winsten verder te handhaven, niks anders!

Trouwens wie heeft ooit al eens cijfers gezien van die opbrengsten?
Oud 20 januari 2007, 08:14   #654
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Staking na staking.

Cipiers Bergen vergaderen, geen bezoek in Merksplas
In de strafinstelling van Merksplas wordt morgen geen bezoek toegelaten. Normaal gezien trekt die dag honderden familieleden en vrienden die de gedetineerden komen bezoeken. Vistes zijn dan normaal toegestaan tussen 9 en 16 uur met een piek tussen 11 en 14 uur.

Door de staking in de gevangenis, die ondertussen sinds de start maandag al vijf dagen duurt, is de bewaking en organisatie in handen van de lokale politie van de zone Noorderkempen, met bijstand van de federale politie. De politie krijgt een bezoekregeling niet georganiseerd. Wel mogen de gevangenen een wandeling maken, weliswaar in beperkte groepen.

Bergen
In de gevangenis van Bergen wordt maandag om 14 uur een algemene personeelsvergadering gehouden. Ook zullen in de loop van volgende week de vakbondsvertegenwoordigers hun achterban raadplegen om te bekijken welk soort acties kunnen worden gehouden op nationaal niveau. Dat zegt Silvio Sodu van het VSOA-SLFP.

De cipiers, die vrijdag het werk twee uur neerlegden, klagen het beeld aan dat recent werd opgehangen van hun beroep in de media. Sodu verklaarde dat de Franstalige pers "zeer ernstige uitlatingen" deed over cipiers in Bergen, Lantin, Itter, Brugge en Andenne. De gevangenisbewakers werden "neonazi's, fascisten, nazimannetjes en beulen" genoemd, aldus Sodu. Ook zouden de namen van bepaalde cipiers van Bergen genoemd zijn.

Klacht
Vrijdagochtend stuurden de cipiers een brief naar de FOD Justitie waarin ze vragen een klacht tegen een ex-gedetineerde in te dienen voor eerroof. In een interview met de RTBF legde de ex-gevangene namelijk uit dat de cipiers van Bergen "een recht op leven of dood" hebben over de gedetineerden. (belga)
Mail een vriendMail een vriend Printversie i.s.m.Printversie i.s.m.
19/01/07 21u02

------------
Na Merksplas, nu Bergen.

Verwonderd zal men zijn als na een week geen bezoek of andere normale afhandeling van lopende zaken ook hier een opstand zal uitbreken.
Het zullen dan wel weer de "gedetineerden" zijn die begonnen waren.
Wedden?

Laatst gewijzigd door Mambo : 20 januari 2007 om 08:17.
Oud 20 januari 2007, 08:20   #655
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Cipiers van gevangenis Itter staken tot maandag

En die doen ook eens mee;

24 uren-staking bij cipiers van Namen
De cipiers van de gevangenis in Namen hebben een 24-urenstaking aangekondigd uit solidariteit met hun twee collega's uit Itter. In de gevangenis van Andenne staakt het personeel van 14 uur tot 18 uur.
Oud 20 januari 2007, 09:14   #656
dereien
Banneling

Standaard

Citaat:
Cipiers van gevangenis Itter staken tot maandag

En die doen ook eens mee;

24 uren-staking bij cipiers van Namen
De cipiers van de gevangenis in Namen hebben een 24-urenstaking aangekondigd uit solidariteit met hun twee collega's uit Itter. In de gevangenis van Andenne staakt het personeel van 14 uur tot 18 uur.

SSSSukkelaar toch

U vergeet nog Vorst,
Oud 20 januari 2007, 09:37   #657
dereien
Banneling

Standaard

De vakbonden sporen het personeel overigens aan om een individuele klacht neer te leggen bij het Parket van de Procureur des Konings van het arrondissement waar je woont wegens laster en eerroof.

o.a. tegen:

Mambo/Karma
Coördinatie *Gevangenen op straat!
ALLE GEVANGENEN VRIJ

ANARCHIST BLACK CROSS ANTWERPEN
(zonder naamsvermelding)
Postbus 67
2018 Antwerpen 14
ANARCHIST BLACK CROSS GENT
(zonder naamsvermelding)
Postbus 40
9000 Gent 2
PASSE MURAILLE
Radio-uitzending over de gevangenis en gevangenisstrijd
elke zondag om 18u op 87.7 FM (omgeving Brussel)

GEVANGENEN OP STRAAT / PRISONNIERS DANS LA RUE

<imc-antwerpen op lists.indymedia.org>
-------------- next part --------------
Er is een HTML-bijlage verwijderd...
URL: http://lists.indymedia.org/pipermail...attachment.htm

Laatst gewijzigd door dereien : 20 januari 2007 om 09:40.
Oud 20 januari 2007, 09:54   #658
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Waarom al die stakingen in de gevangenissen?
Ze hebben al zo een gemakkelijke job
Weer de schuld van Karma of Mambo
Oud 20 januari 2007, 10:47   #659
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dereien Bekijk bericht
De vakbonden sporen het personeel overigens aan om een individuele klacht neer te leggen bij het Parket van de Procureur des Konings van het arrondissement waar je woont wegens laster en eerroof.

o.a. tegen:

Mambo/Karma
Coördinatie *Gevangenen op straat!
ALLE GEVANGENEN VRIJ

ANARCHIST BLACK CROSS ANTWERPEN
(zonder naamsvermelding)
Postbus 67
2018 Antwerpen 14
ANARCHIST BLACK CROSS GENT
(zonder naamsvermelding)
Postbus 40
9000 Gent 2
PASSE MURAILLE
Radio-uitzending over de gevangenis en gevangenisstrijd
elke zondag om 18u op 87.7 FM (omgeving Brussel)

GEVANGENEN OP STRAAT / PRISONNIERS DANS LA RUE

<imc-antwerpen op lists.indymedia.org>
-------------- next part --------------
Er is een HTML-bijlage verwijderd...
URL: http://lists.indymedia.org/pipermail...attachment.htm

Die zogenaamde individuele klachten gaat nog lachen worden.
Tuurlijk sporen ze u er zelf voor aan, t' is dan uw rekening!

Of dacht ge dat ge er goedkoop ging uitkomen toch?

Reken maar eens uit, 1é aanleg, beroep, cassatie desnoods.
Wie gaat dat betalen? Ik alvast niet. De aanklager zeker!
Hoeveel artikels zijn inmiddels al niet verschenen hierover in zowel binnen als buitenland?
Haha duizenden.

Beter uw geld sparen en een paar ruiten kopen misschien?

psst een klacht neerleggen kost om te beginnen al 372€, als het nog niet opgeslagen is tenminste.
En dan de rest natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Mambo : 20 januari 2007 om 11:03.
Oud 20 januari 2007, 10:51   #660
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Waarom al die stakingen in de gevangenissen?
Ze hebben al zo een gemakkelijke job
Weer de schuld van Karma of Mambo
Staken...altijd redens tot staken daar.
Is het niet voor de gedetineerden dan wel voor de minister of ....een slagboom of zo.
Het waarom is niet zo belangrijk daar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be