Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 oktober 2009, 09:41   #661
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Ik besef dat de grondwet twijfelachtig is maar wat je stelt druist zelfs in tegen dit armtierig geval Ernst.

Als men wilt dat Vlaanderen betaalt moet men ofwel de geldstroom naar Vlaanderen verminderen (wat men dus niet zomaar kan) ofwel moet men in Vlaanderen de toestemming hiervoor geven wat, als ik me niet vergis, een meerderheid in Vlaanderen vereist. Ik kan me vergissen natuurlijk maar...
Nog maar eens uw posting erbij gehaald ...

De Vlamingen zijn op talloze gebieden in de meerderheid. Desondanks hebben zij het, wederom op talloze gebieden, laten afweten. Alarmbelconstructies, belangenconflicten en ander bestuurlijk oponthoud door of vanwege de Franstaligen beletten hun de democratische uitoefening van hun meerderheid. Immoreel of niet?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 09:52   #662
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Over welke geldstroom naar Vlaanderen hebt u het? De enige, kolkende geldstroom is die naar Wallonië. Of vergis ik mij nu?
Neen, ik heb het over de belastingen die verzameld worden en dan terug verdeeld worden (en Vlaanderen wordt hierdoor inderdaad al benadeeld), ik had het over dat ze de verdeelsleutel dan nog meer in ons nadeel zouden moeten veranderen.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 09:55   #663
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nog maar eens uw posting erbij gehaald ...

De Vlamingen zijn op talloze gebieden in de meerderheid. Desondanks hebben zij het, wederom op talloze gebieden, laten afweten. Alarmbelconstructies, belangenconflicten en ander bestuurlijk oponthoud door of vanwege de Franstaligen beletten hun de democratische uitoefening van hun meerderheid. Immoreel of niet?
Ik kan je geen ongelijk geven en ik was in mijn post mogelijk optimistisch maar zomaar federaal een "heffing" op Vlaanderen instellen (zonder dat hiervan op Vlaams niveau een overeenkomst is) lijkt me de Vlaamse meegaandheid toch wel erg ver rekken.
Oud 16 oktober 2009, 10:31   #664
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, ik heb het over de belastingen die verzameld worden en dan terug verdeeld worden (en Vlaanderen wordt hierdoor inderdaad al benadeeld), ik had het over dat ze de verdeelsleutel dan nog meer in ons nadeel zouden moeten veranderen.
Ah, duidelijk! Het enige sleutelwoord dat Vlaanderen kent: benadeeld worden.
Oud 16 oktober 2009, 10:36   #665
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik kan je geen ongelijk geven en ik was in mijn post mogelijk optimistisch maar zomaar federaal een "heffing" op Vlaanderen instellen (zonder dat hiervan op Vlaams niveau een overeenkomst is) lijkt me de Vlaamse meegaandheid toch wel erg ver rekken.
Juist. En mijn vraag zal derhalve onverminderd overeind blijven: wat is de houdbaarheidsdatum van deze lankmoedige 'meegaandheid'?

Ik heb wel eens op het forum van HLN.be een berichtje geplaatst met als tekst: "Ik ken geen geen ander volk dan het Vlaamse dat zo geduldig zo lijdzaam zijn lot blijft ondergaan."
Oud 16 oktober 2009, 10:47   #666
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Juist. En mijn vraag zal derhalve onverminderd overeind blijven: wat is de houdbaarheidsdatum van deze lankmoedige 'meegaandheid'?

Ik heb wel eens op het forum van HLN.be een berichtje geplaatst met als tekst: "Ik ken geen geen ander volk dan het Vlaamse dat zo geduldig zo lijdzaam zijn lot blijft ondergaan."
Ik hoop dat ze de grens van meegaandheid ontmoeten wanneer de Franstaligen een "onderhandelende" "eisen" voor een oplossing van een ongrondwettelijke situatie.
Oud 16 oktober 2009, 10:50   #667
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat ze de grens van meegaandheid ontmoeten wanneer de Franstaligen een "onderhandelende" "eisen" voor een oplossing van een ongrondwettelijke situatie.
alle signalen van CD&V en VLD wijzen er op dat ze bijzonder meegaand zullen zijn.
Oud 16 oktober 2009, 11:00   #668
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die grens een limiet die niet overschreden kan en mag worden. Een ongrondwettelijke situatie eist namelijk geen 'onderhandelingen'. Zij dient compromisloos geëlimineerd te worden.
Oud 16 oktober 2009, 11:02   #669
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
alle signalen van CD&V en VLD wijzen er op dat ze bijzonder meegaand zullen zijn.
Ik geef deze partijen nu al op een briefje dat deze laffe 'meegaandheid' zwaar electoraal afgestraft zal worden.

Het zou nog beter zijn als de Vlamingen deze ontoelaatbare inschikkelijkheid van deze partijen in gedachten zouden houden bij de eerstkomende verkiezingen.
Oud 16 oktober 2009, 11:15   #670
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die grens een limiet die niet overschreden kan en mag worden. Een ongrondwettelijke situatie eist namelijk geen 'onderhandelingen'. Zij dient compromisloos geëlimineerd te worden.
Niet 100% mee eens, er moet geen prijs betaald worden maar de oplossing moet, bij voorkeur voor beide aanvaardbaar zijn en dus moeten alle mogelijke en realistische oplossingen bekeken worden. Ik bedoel, voor alle duidelijk, dat er geen compromis moet komen maar een echte oplossing.Als men enkel tijd rekt in de hoop het op de lange baan te schuiven of er persoonlijke winst uit te halen dan moet men de splitsing zo doorvoeren natuurlijk.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 16 oktober 2009 om 11:18.
Oud 16 oktober 2009, 11:19   #671
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
jammer; je kunt de politieke situatie in BE enkel begrijpen wanneer je je informatie zoals in het NL als FR leest/beluistert.
2de handse info = gekleurde info.
Toch, acute bekrompenheid bestaat in heel het land.

Citaat:
lafuine
Anglais oui ;beaucoup plus important neerlandais pour quoi faire et où,??????
Maar mensen die reageren op krantenartikels zijn wel vaker van het oppervlakkigere type.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 11:31   #672
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet 100% mee eens, er moet geen prijs betaald worden maar de oplossing moet, bij voorkeur voor beide aanvaardbaar zijn en dus moeten alle mogelijke en realistische oplossingen bekeken worden. Ik bedoel, voor alle duidelijk, dat er geen compromis moet komen maar een echte oplossing.Als men enkel tijd rekt in de hoop het op de lange baan te schuiven of er persoonlijke winst uit te halen dan moet men de splitsing zo doorvoeren natuurlijk.
Ik begrijp die logica niet. Een 'oplossing' is dus een eufemisme voor 'onderhandelen'. Een 'oplossing' betekent ook dat één van de partijen zal moeten toegeven. De Franstaligen hebben tot nu toe alle troeven in handen:
- benoeming Franstalige burgemeesters;
- aanhechting Franstalige gemeenten bij BHG;
- niet-splitsen van BHV;
- instellen van een corridor;
- instellen van een Brussels Metropolitan District;
- inlijving van Zuid-Brabant bij Wallonië ...

Kortom: pijnpunten genoeg. Welk pijnpunt is het minst pijnlijk? Welke partij zal toegeven?

Laat mij raden: dat zullen de Vlamingen zijn ...
Oud 16 oktober 2009, 11:35   #673
Gwyndion
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik begrijp die logica niet. Een 'oplossing' is dus een eufemisme voor 'onderhandelen'. Een 'oplossing' betekent ook dat één van de partijen zal moeten toegeven. De Franstaligen hebben tot nu toe alle troeven in handen:
- benoeming Franstalige burgemeesters;
- aanhechting Franstalige gemeenten bij BHG;
- niet-splitsen van BHV;
- instellen van een corridor;
- instellen van een Brussels Metropolitan District;
- inlijving van Zuid-Brabant bij Wallonië ...

Kortom: pijnpunten genoeg. Welk pijnpunt is het minst pijnlijk? Welke partij zal toegeven?

Laat mij raden: dat zullen de Vlamingen zijn ...
Ik zou het appreciëren moesten mensen zoals u stoppen met mij A) te beledigen en/of B) Woorden in de mond te leggen, dit begint me ferm te ergeren. Met een oplossing bedoel ik simpelweg dat de ongrondwettelijke situatie moet opgelost worden, als er andere mogelijkheden zijn dan de splitsing dan mag deze ook bekeken worden. Nooit zal je me zien vertellen dat we een prijs moeten betalen om een ongrondwettige situatie te corrigeren. Wat jij vertelt is een compromis waar we voor een oplossing een prijs te betalen en daar ben ik tegen.
Oud 16 oktober 2009, 11:44   #674
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen heeft nog wel wat wisselgeld voor de splitsing van BHV denk ik.

De assymetrische situatie doet zich al 180 jaar voor dat in Vlaanderen Frans een verplicht vak op school is , en in Wallonie het Nederlands niet.

Dit is een gewestelijke bevoegdheid, dus deze verplichting kan hier in vijf minuten worden afgeschaft. Iets dat veel Franstalige politieke partijen verschrikkelijk zouden vinden, omdat dan het door hun zo gevreesde nederlandiseringsproces van de vele immigranten in Vlaams Brabant versneld zou kunnen plaatsvinden.

Als onverwijld BHV wordt gesplitst, dan zou de Vlaamse regering kunnen besluiten om de verplichting op Frans toch niet af te schaffen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 11:51   #675
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik zou het appreciëren moesten mensen zoals u stoppen met mij A) te beledigen en/of B) Woorden in de mond te leggen, dit begint me ferm te ergeren. Met een oplossing bedoel ik simpelweg dat de ongrondwettelijke situatie moet opgelost worden, als er andere mogelijkheden zijn dan de splitsing dan mag deze ook bekeken worden. Nooit zal je me zien vertellen dat we een prijs moeten betalen om een ongrondwettige situatie te corrigeren. Wat jij vertelt is een compromis waar we voor een oplossing een prijs te betalen en daar ben ik tegen.
Het is mij niet erom te doen u te ergeren. Integendeel. Ik vermoed zelfs dat wij op dezelfde lijn zitten. U moet u ergeren aan de ongrondwettelijke situatie rondom BHV. Dat zouden alle Vlamingen moeten doen.

Ik hoop dat de verzamelde woede groot genoeg wordt en zich effectief tegen de Belgische staat keert om een einde te maken aan deze en andere frustraties. In dat geval betalen de Franstaligen definitief en voorgoed de prijs die zij altijd al hadden moeten betalen, maar waarvoor zij de Nederlandstaligen altoos lieten opdraven.

Zo beter?
Oud 16 oktober 2009, 11:58   #676
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is mij niet erom te doen u te ergeren. Integendeel. Ik vermoed zelfs dat wij op dezelfde lijn zitten. U moet u ergeren aan de ongrondwettelijke situatie rondom BHV. Dat zouden alle Vlamingen moeten doen.

Ik hoop dat de verzamelde woede groot genoeg wordt en zich effectief tegen de Belgische staat keert om een einde te maken aan deze en andere frustraties. In dat geval betalen de Franstaligen definitief en voorgoed de prijs die zij altijd al hadden moeten betalen, maar waarvoor zij de Nederlandstaligen altoos lieten opdraven.

Zo beter?
Verzamelde woede? Van wie? De Vlaming? Ik vrees dat die de schouders gaat ophalen en zeggen 'we kunnen er toch niets aan doen'. En vervolgens gaat afstemmen op 'Boer Zoekt Vrouw'.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 12:13   #677
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zo beter?
En dan beweert U bij hoog en bij laag dat U geen Belgische bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet ?
Dan moet U uw post toch eens opnieuws lezen.
U bent ronduit hypocriet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 12:14   #678
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Verzamelde woede? Van wie? De Vlaming? Ik vrees dat die de schouders gaat ophalen en zeggen 'we kunnen er toch niets aan doen'. En vervolgens gaat afstemmen op 'Boer Zoekt Vrouw'.
Oud 16 oktober 2009, 12:15   #679
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Kijk, dat bedoel nou. De Vlamingen zijn zo lethargisch dat "Boer zoekt Vrouw" prioriteit heeft boven hun staatkundige en politieke belang.
Oud 16 oktober 2009, 12:17   #680
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, dat bedoel nou. De Vlamingen zijn zo lethargisch dat "Boer zoekt Vrouw" prioriteit heeft boven hun staatkundige en politieke belang.
WIj zijn gelukkige inwoners van de staat België.
Snapt U dat niet ?

De 10 �* 15% malcontenten zie jij hier op dit forum.
De andere 85% zie jij niet.
Daardoor is uw idee wellicht vertroebeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be