![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#661 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb toch liever een werkloze dan een ambtenaar die op kosten van de staat bezigheidstherapie krijgt. De kans dat al die werklozen werkelijk iets nuttigs zullen doen is heel klein. Als ze hun tijd moeten verdoen met op een schup te leunen langs de weg, hebben ze geen tijd om werk te zoeken. Sterker nog, ze vinden dat ze werken. Ze zullen dus vinden dat ze recht hebben op hun werkloosheidsuitkering, dat ze het verdient hebben. De kans dat ze dan zullen overstappen naar een productieve baan is klein. Een stadswacht vindt toch ook niet van zichzelf dat hij werkloos is en beter productief werk zou moeten zoeken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#662 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zoals we hier kunnen lezen zal ook onze samenleving vernietigd worden, net zoals de romeinse, egyptische, griekse samenlevingen voor ons zal ook de onze ten onder gaan aan de kortzichtigheid van de 'machtigen' en hun vraatzucht.
![]() |
#663 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#664 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#665 |
Minister-President
|
![]() afspraak in 2012!!
![]() |
#666 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zoals voor elke andere waar het geval is, wordt de waarde van de arbeidskracht op de markt uitgedrukt in een prijs en in geld, namelijk het loon. De waar arbeidskracht verschilt in niets van de andere waren op de markt, tenzij dan dat ze onafscheidelijk verbonden is met haar verkoper, de arbeider, en dat ze niet te lang op een koper kan wachten, omdat ze anders met haar drager, de arbeider, te gronde zal gaan bij gebrek aan levensmiddelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#667 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je tegen een publiek praat dat nog niet overtuigd is van je vooronderstellingen, dan moet je een andere terminologie gebruiken dan dat je zou gebruiken als je spreekt tegen de eigen ideologische achterban.
'k zeg het maar. Misschien dat je er (deze keer) iets mee doet.
![]() |
![]() |
![]() |
#668 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Toevallig zijn de 'arme landen' doorgaans de landen die het slechtste scoren op de economische vrijheidsindex.
Dat terzijde.
![]() |
![]() |
![]() |
#669 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik baseer mij wel op m'n professionele levenservaring. Ervaringen die ik van zeer uiteenlopende posities heb meegemaakt. Ik baseer me ook op persberichten. Zo was er jaren geleden een topmanager van een brits bedrijf waarvan de vestigingen op het vasteland niet rendabel genoeg waren. Oplossing, de boel sluiten. Goed gedaan van die gast. Verlies of onvoldoende renderend probleem opgelost, flinke bonus. meer recent de bankencrisis. Daar hoeven we niet veel woorden aan vuil te maken. Het was de schuld van de gewone mens. Nog een geluk dat die gewone mens hier zoveel belastingen betaald, waar hadden ze anders het geld moeten halen. Meest recent is de BP historie. Die topman zit echt wel in de miserie nu. Ben al een petitie gestart voor hem maar niemand wil €100.000 storten om hem uit de nood te helpen, zelfs niet nu hij ontslagen is. Die man, betaald voor z'n verantwoordelijkheid wil nadat hij zijn "werkgever" wellicht miljarden dollars gekost heeft 7 miljoen pensioen. Men spreekt over pensioen en niet over ontslagpremie. Die 7 miljoen dollar of euro is dus per maand of jaar voor zolang hij nog leeft. Die man wil dan met rust gelaten worden over die "milieuvervuiling" en verder gaan met z'n leven. Als je maar 7 miljoen kan eisen als pensioen dan heb je ook niet veel verdiend in je loopbaan. Als je dus voor een peulschil nog eens tekstjes moet gaan voorlezen op persconferenties? Ik begrijp dat wel. 't is echter niet omdat ik dat begrijp dat ik het goedkeur. Een werknemer die zijn verantwoordelijkheid opneemt, die zich inzet voor het bedrijf wordt zonder meer ontslagen als de topman zijn pensioen niet kan krijgen door zijn kost. Een schroefje van 0.01 euro stelen is genoeg om iemand te ontslaan wegens dwingende redenen. In Belgie betekent dat geen werkeloosheidsuitkering maar wel een leefloon. In vele andere landen krijg je niets meer zodat je kan verhongeren of men executeert je al dan niet na een schijnproces. Natuurlijk is er geen schade aan het milieu. Het is iets van die groene. geitewollensokken, die naïeve milieuactivisten, de linkiewinkies. Door hun schuld verliezen die kleinere zelfstandigen de belangrijkste zaken uit het oog. De solidariteit. Ze beginnen te zeuren over failliet gaan, geen inkomsten meer te hebben, hun familie niet meer te kunnen voorzien van "voedsel" i.p.v. medelijden en solidariteit te tonen t.o.v. de BP topman die z'n luxe-jacht met nieuwe meisjes in een tropisch gebied effe moet achterlaten voor een persconferentie. Ik kan dus begrijpen dat je het opneemt voor de topmensen, dat je hun vergoedingen ten alle tijden te laag vind maar stel dat het toch waar is. Stel even dat lokale vissers hierdoor niets meer kunnen vangen of toch onvoldoende om een break-even te waarborgen. Wat hebben die vissers verkeerd gedaan in deze? Mijn inziens minder verkeerd dan het beleid dan BP in deze. Dat die visser zichzelf en/of z'n familie honger moet doen lijden is normaal voor je maar dat een topmanager met slechts 7 miljoen moet toekomen is een ramp. Vooral de reactie stoorde me, dezelfde reactie als bijna alle mensen die zoveel "waard" zijn. De reactie van laat me gerust, laat me genieten van m'n luxe. Die visser kan de pot op, het interesseert me niet. Maar goed, ieder zijn gedacht natuurlijk.
![]() |
![]() |
#670 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#671 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dealtje: geef mij de landen met relatief de meeste aantal kinderen in kinderarbeid en geef mij de landen met relatief het minst aantal kinderen in kinderarbeid. En dan zullen we vergelijken met de economische vrijheidsindex. Wat denk je?
![]() |
![]() |
![]() |
#672 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wie maakt gretig gebruik van deze kinderarbeid ? Moet ik er telkens een tekening bij maken ?? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#673 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ah, maar d�*t heb ik niet ontkend. Ik heb gezegd dat landen - 'institutionele omgevingen' is een beter woord - die economisch vrijer zijn, er minder kinderarbeid is dan in omgevingen waar het economisch minder vrij is. (Omdat economische vrijheid welvaart veroorzaakt, waardoor ouders hun kinderen naar school kunnen sturen.) De vraag: is kinderarbeid per se slecht, gegeven de relevante alternatieven dat die kinderen hebben in de institutionele omgeving waar ze zich begeven? Het antwoord is: waarschijnlijk niet, omdat het relevante alternatief nog veel erger is. Als de keuze tussen 'dood' en 'werken' is, is het heel eenvoudig voor kinderen. Dat is, helaas, de relevante keuze. Dus het illegaal maken van kinderarbeid helpt niets. Wat wel helpt; is zorgen dat daar genoeg welvaart is, om te zorgen dat die kinderen eerder naar school gaan dan dat ze gaan werken. Het aanbieden van relevante alternatieven: 'k ben helemaal voorstander. Maar zeg niet dat vrije markt kapitalisme kinderarbeid veroorzaakt: de relatief vrije markt kapitalistische landen in de wereld zijn de landen waar kinderarbeid quasi volledig verleden tijd is. De landen die heel laag staan op de economische vrijheidsindex zijn de landen waar er nog enorm veel kinderarbeid is. De weg vooruit is duidelijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#674 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
M.a.w de kinderen laten werken is eigenlijk uit kapitalistische barmhartigheid ? ![]() We leven in een tijd waar het kapitalisme zijn waar gelaat heeft moeten tonen en wat doen we? Naar beneden stampen en de zwakkeren in onze maatschapij pluimen , en zelfs kinderarbeid goedpraten ?? Besef wel we leven in een tijd waar het kapitalisme zijn waar gelaat heeft moeten tonen en wat doen we? Business and bonussen as usual .... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#675 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zou overigens liever aan de linkerkant wonen, dan aan de rechterkant. Wat jij? Citaat:
Overigens: het is niet 'naar beneden stampen'; kinderarbeid zorgt ervoor dat ze een betere situatie hebben dan anders het geval zou zijn. Ik heb liever een adidasfabriek daar, die kinderen te werk stelt, dan iemand zoals jij, die helemaal niets doet. Relevante alternatieven; snap je? Citaat:
De top 40 van economische vrije landen zijn veel betere plekken om te leven dan de laagste 40 (de meest onvrije landen in de wereld). Denk je niet dat er een causaal verband is, misschien?
![]() |
![]() |
![]() |
#676 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze leven daar nog in de tijd van Daens dus is het mss wel nodig dat er strijd komt tegen deze vorm van uitbuiting , uw oplossing zal niets veranderen . Meer vrijheid voor het rijke tuig betekend meer uitbuiting voor het onderdrukte volk . De dictatuur van het kapitaal moet verdwijnen . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#677 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Alweer: De top 40 van economische vrije landen zijn veel betere plekken om te leven dan de laagste 40 (de meest onvrije landen in de wereld). Denk je niet dat er een causaal verband is, misschien? Wat denk je? Meer economische vrijheid is goed voor iedereen. Dat is niet alleen 'vrijheid voor het rijke tuig'.
![]() |
![]() |
![]() |
#678 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#679 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Economische vrijheid - de vrijheid waar liberalen voorstander van zijn - betekent iets heel specifiek, en India ontbreekt dat in heel grote mate: er is weinig economische vrijheid zoals liberalen het zien. Als je weigert de positie die je bekritiseert te begrijpen, ga je gewoon een ideoloog blijven. En dan nog een hele slechte.
![]() |
![]() |
![]() |
#680 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Woekerwinsten, die wenselijk en nodig zijn om de ceo's te betalen kan je niet in 1 regio halen. Rijke consumenten hier en slaven, goedkope grondstoffen daar. Zelfs die superslimme mensen, mensen die 1 miljoen keer meer verdienden dan ik moeten toch ook inzien dat ze de superwinsten uit slavenarbeid niet kunnen handhaven. Ze kunnen het handhaven maar niet verder groeien. Om voldoende te kunnen consumeren hebben de slaven ook meer geld nodig. Het is slechts een kwestie van tijd vooraleer alles instort.
![]() |