Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 augustus 2015, 19:17   #661
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Wat je denkt te zijn, dat ben je niet. Net zoals er geen denkers zijn, die perceptie ontstaat enkel door de vereenzelviging van het denkende met dat wat erin verschijnt. Vandaar ook je verwijzing naar zoiets 'absoluut moralisme', het zit erin gebakken, zeg maar.
Ik hou niet van wollig taalgebruik. Ik begrijp langs geen kanten wat u bedoelt.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Nebur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2015, 19:18   #662
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Omschrijf absoluut.
Absoluut = altijd geldig.

Merk op: geldig. Niet altijd geldend.

Ter info: mijn negeerlijst bestaat uit Bobke, Carmagnole, geertvdb, harriechristus, Jan van den Berghe, Knuppel, SDX en werkman.
Oud 11 augustus 2015, 19:18   #663
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nebur Bekijk bericht
Niemand Nebur...
Als dat een troost mag zijn.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2015, 19:18   #664
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Omschrijf absoluut.
Jack is fake, onwaar. Het wil niet zeggen dat jij niet waar bent, de zoeker is namelijk de gezochte en dat kan een pijnlijke zaak worden om dat te herontdekken. Vandaar wellicht je gewriemel?
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2015, 19:20   #665
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
En je wil het hebben over absoluut moralisme? Nog een lange weg te gaan dan, hopen dat het een zachte mag zijn.
Oud 11 augustus 2015, 19:21   #666
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Wel een fijn topic dit. Lekker quasi intellectueel masturberen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2015, 19:21   #667
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand Nebur...
Als dat een troost mag zijn.
Ik hoef niet getroost te worden. Als ik iets of iemand niet begrijp, dan zeg ik dat. Daar is niets triest aan.

De eigen beperkingen kennen (en die van anderen), is het begin van het verwerven van kennis. Als nederig en bescheiden individu besef ik dat ten volle

Oud 11 augustus 2015, 19:22   #668
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Wel een fijn topic dit. Lekker quasi intellectueel masturberen.
Waarbij we hopen dat het intellect zichzelf weer niet in de luren legt.
Oud 11 augustus 2015, 19:24   #669
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarbij we hopen dat het intellect zichzelf weer niet in de luren legt.
Je weet wat "quasi" betekend?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2015, 19:25   #670
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hoef niet getroost te worden. Als ik iets of iemand niet begrijp, dan zeg ik dat. Daar is niets triest aan. De eigen beperkingen kennen (en die van anderen), is het begin van het verwerven van kennis. Als nederig en bescheiden individu besef ik dat ten volle
Vergeet vooral niet, kennis vermeerdert smart.
Oud 11 augustus 2015, 19:26   #671
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Je weet wat "quasi" betekend?
Het geeft te denken dat mensen denken dat ze denken, quasi intellectueel
Oud 11 augustus 2015, 19:28   #672
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Absoluut = altijd geldig.

Merk op: geldig. Niet altijd geldend.
Er is dus een moraal die altijd geldig is.
Of zijn er meerdere?
Oud 11 augustus 2015, 19:28   #673
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is dus een moraal die altijd geldig is. Of zijn er meerdere?
Werd al meermaals op geantwoord.
Oud 11 augustus 2015, 19:34   #674
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Past het onderstaande in je verhaal als 'praktischer'? Je moraliteit is geëvolueerd als je …
  • Een manier van leven hebt die ook alle andere mensen de ruimte geeft om te leven, zodat je in je behoeften voorziet zonder afbreuk te doen aan andermans kansen om in de hunne te voorzien
  • Een manier van leven cultiveert die het recht om te leven en de culturele en economische ontwikkeling van alle mensen respecteert, ongeacht waar zij wonen of wat hun etnische oorsprong, geslacht, nationaliteit, maatschappelijke status en geloofsovertuiging is.
  • Een manier van leven nastreeft die het intrinsieke recht op leven beschermt, naast een het leven in stand houdende omgeving voor alle dingen die op aarde leven en groeien
  • In harmonie met de integriteit van de natuur, en rekening houdend met overeenkomstige wensen van andere leden van de samenleving, geluk, vrijheid en persoonlijke vervulling nastreeft
  • Erop staat dat je regering in een vreedzame verstandhouding en een geest van samenwerking omgaat met andere naties en volken, in de erkenning van de legitieme verlangens naar een beter leven en een gezond milieu voor alle volken van de grote menselijke familie
  • Van ondernemingen verlangt dat zij niet alleen verantwoordelijkheid voor al hun belanghebbenden aan de dag leggen, maar ook voor de instandhouding van hun milieu, mede door te eisen dat zij goederen produceren en diensten leveren die in een legitieme vraag voorzien zonder de natuur te schaden en de kansen van plaatselijke bedrijven en de zich nog ontwikkelende economieën te verminderen.
  • Van de openbare media verlangt dat zij een constante stroom van betrouwbare informatie over fundamentele tendensen en belangrijke processen leveren teneinde jou en je andere medeburgers en consumenten in staat te stellen op basis van feitenkennis beslissingen te nemen die op hun en jouw leven en welzijn van invloed kunnen zijn.
  • Ruimte schept in je leven om mensen die minder bevoorrecht zijn dan jij te helpen een waardig leven te leiden, vrij van de ontberingen en vernederingen van abjecte armoede
  • Samenwerkt met gelijkgestemde geesten voor het beschermen en ook herstellen van de essentiële vormen van evenwicht in je leefomgeving, niet alleen in je directe omgeving, je land of werelddeel, maar ook in alle andere delen van de wereld
  • Jongeren en andere ontvankelijke mensen van alle leeftijden aanmoedigt tot het ontwikkelen van de geesteshouding die hen in staat zal stellen zelf ethisch verantwoorde beslissingen te nemen die bepalend zijn voor hun eigen toekomst en die van hun kinderen.
Oud 11 augustus 2015, 19:35   #675
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is dus een moraal die altijd geldig is.
Of zijn er meerdere?
Ik vind dit een vreemde vraag, en ik weet niet hoe erop te antwoorden. Mijn morele overtuiging is altijd geldig. Wat anderen daarover vinden, is van geen tel bij het bepalen van het absolute karakter van mijn overtuiging. Iemand kan daar een andere kijk op hebben en ook vinden dat zijn morele overtuiging altijd geldig is, zonder dat dit iets af doet van het absolutisme van mijn morele overtuiging.

Laatst gewijzigd door Nebur : 11 augustus 2015 om 19:37.
Oud 11 augustus 2015, 19:37   #676
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind dit een vreemde vraag, en ik weet niet hoe erop te antwoorden. Mijn morele overtuiging is altijd geldig. Wat anderen daarover vinden, is van geen tel bij het bepalen van het absolute karakter van mijn overtuiging.
Maar ze kan wijzigen? Dat zou betekenen dat het 'absolute' op zich aan groei onderhevig is, niet? Of in ieder geval wordt die perceptie gewekt.

Laatst gewijzigd door tandem : 11 augustus 2015 om 19:37.
Oud 11 augustus 2015, 19:38   #677
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Het adjectief 'absoluut' slaat niet op de inhoud, maar op de universaliteit die erachter schuilgaat. Het betekent dat die moraal altijd geldig is. Bijvoorbeeld: ik vind moord altijd verwerpelijk. Altijd en overal, wie ook het slachtoffer en wie ook de dader is.
Uw morele beleving, niet de moraal, is absoluut.
Dat is niet bij elk individu zo, mensen durven wel eens te wisselen van moraal.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 11 augustus 2015 om 19:40.
Oud 11 augustus 2015, 19:40   #678
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Past het onderstaande in je verhaal als 'praktischer'? Je moraliteit is geëvolueerd als je …
  • Een manier van leven hebt die ook alle andere mensen de ruimte geeft om te leven, zodat je in je behoeften voorziet zonder afbreuk te doen aan andermans kansen om in de hunne te voorzien
  • Een manier van leven cultiveert die het recht om te leven en de culturele en economische ontwikkeling van alle mensen respecteert, ongeacht waar zij wonen of wat hun etnische oorsprong, geslacht, nationaliteit, maatschappelijke status en geloofsovertuiging is.
  • Een manier van leven nastreeft die het intrinsieke recht op leven beschermt, naast een het leven in stand houdende omgeving voor alle dingen die op aarde leven en groeien
  • In harmonie met de integriteit van de natuur, en rekening houdend met overeenkomstige wensen van andere leden van de samenleving, geluk, vrijheid en persoonlijke vervulling nastreeft
  • Erop staat dat je regering in een vreedzame verstandhouding en een geest van samenwerking omgaat met andere naties en volken, in de erkenning van de legitieme verlangens naar een beter leven en een gezond milieu voor alle volken van de grote menselijke familie
  • Van ondernemingen verlangt dat zij niet alleen verantwoordelijkheid voor al hun belanghebbenden aan de dag leggen, maar ook voor de instandhouding van hun milieu, mede door te eisen dat zij goederen produceren en diensten leveren die in een legitieme vraag voorzien zonder de natuur te schaden en de kansen van plaatselijke bedrijven en de zich nog ontwikkelende economieën te verminderen.
  • Van de openbare media verlangt dat zij een constante stroom van betrouwbare informatie over fundamentele tendensen en belangrijke processen leveren teneinde jou en je andere medeburgers en consumenten in staat te stellen op basis van feitenkennis beslissingen te nemen die op hun en jouw leven en welzijn van invloed kunnen zijn.
  • Ruimte schept in je leven om mensen die minder bevoorrecht zijn dan jij te helpen een waardig leven te leiden, vrij van de ontberingen en vernederingen van abjecte armoede
  • Samenwerkt met gelijkgestemde geesten voor het beschermen en ook herstellen van de essentiële vormen van evenwicht in je leefomgeving, niet alleen in je directe omgeving, je land of werelddeel, maar ook in alle andere delen van de wereld
  • Jongeren en andere ontvankelijke mensen van alle leeftijden aanmoedigt tot het ontwikkelen van de geesteshouding die hen in staat zal stellen zelf ethisch verantwoorde beslissingen te nemen die bepalend zijn voor hun eigen toekomst en die van hun kinderen.
Mooi gekopieerd lijstje. Volledig naast de kwestie.

Oud 11 augustus 2015, 19:40   #679
Nebur
Minister-President

Nebur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar ze kan wijzigen? Dat zou betekenen dat het 'absolute' op zich aan groei onderhevig is, niet? Of in ieder geval wordt die perceptie gewekt.
Natuurlijk kan ze wijzigen, maar een veranderende overtuiging heeft alweer niets met absolutisme te maken.

Oud 11 augustus 2015, 19:41   #680
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw morele beleving, niet de moraal, is absoluut. Dat is niet bij elk individu zo, mensen durven wel eens te wisselen van moraal.
Wiens beleving? Je lijkt te veronderstellen dat al bewezen is wie of wat een mens uiteindelijk is, kan je dat werkelijk?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be