Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2006, 22:29   #661
b@w
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samrah Bekijk bericht
Speak for yourself please..
altijd al voor mezelf gesproken

ach, ik neem je niets kwalijk

je onwetendheid is tekenend voor je geloofsgenoten,
jullie moeten wel iets dergelijk als de islam hebben want voor de rest is er NIETS...

zelfs jullie jaartelling zit 500 jaar achterop, heel veel frustratie omdat jullie ooit een "rijk" waren (de moren e.d.), en ja, jullie hebben de moderne wiskunde uitgedokterd en wss nog wel wat dingen..

Maar !

daar stopt het ook... er is de laatste 500 jaar NUL DE BOTTEN, NIXKE, NADA gerealiseerd ten behoeve van wat dan ook...

en dat vreet aan jullie en zodoende is "geloof" jullie enige uitweg/vluchtweg om niet te moeten beseffen dat jullie, ooit grote, rol uitgespeeld is, op politiek vlak niets in de pap te brokken (toch niet zonder bloedvergieten), economisch-mondiaal gezien verwaarloosbaar want wat heb je aan 5 miljard klanten zonder een duit in hun zakken..

het is hard, maar jullie zijn de paria's van de wereld gevonden..

alle vooruitgang (wetenschappelijk,sociaal,technologisch,medisch,en z..) komt van NIET-islam/moslim landen/maatschappijen/euro's....

dat is net als een klein kind die het niets kan schelen want hij heeft toch een onzichtbaar vriendje

moslims, laat me niet lachen ik heb ze omgekocht en gepaaid met harde zondige cash in mijn "marrokkotijd"...

en uffrake, voor ge een of andere oneliner bedenkt;

ik heb 13 maanden in uw land van oorsprong geleefd en niet op hotel en ik heb gezien hoe uw eigen regering de berbers verdrukt, hoe het noorden geen asfalt noch riolen/straatverlichting heeft en waar je als je in het zuiden komt mooie asfaltwegen hebt en "westerse" wijken waar een berber of polisario geminacht en mishandeld word...

waar je voor 20fr/5DH een ladderzatte gendarm omkocht die je wagen omkeerde op zoek naar zuip om in beslag te nemen

waar er een nog grotere kloof heerst tussen rijk en arm dan in borgerhout/bxl/...

waar schijnheiligheid je noopt in een geblindeerde winkel een fles bier te kopen in een bruine papieren zak en voor a lousy dirham de gendarm wegkijkt als er een "vrome" moslim 2 flessen whisky koopt

dichter bij huis ?

marrokaans/moslim doopfeest in een van onze zaken jaren geleden..
alle "vrome" vaders vroegen de gin/vodka/whisky in koffietassen uit te schenken zodat niemand het zag dat ze stonden te hijsen..

jaja, age brings wisdom.... or shows up alone

– Friedrich Nietzsche
b@w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 00:28   #662
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
tuurlijk... Wie wilt er nu tussen ongelovigen begraven worden? Niets verkeerd mee bedoeld hoor, maar wil niet naast een KOFFAAR liggen, maar naast Moslims.
gelijk heb je, meid! maar je moet verder gaan: ook tussen ongelovigen LEVEN zou onverdraaglijk voor je moeten zijn!Ga snel naar Saudi-Arabië, Afganistan of Soedan, dat zijn pas écht gelovige landen.
Agèza saâieda!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 00:30   #663
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Speak for yourself please..
héla, samrah! Ik dacht dat jij enkel Nederlands wou spreken in het Nederlandstalig gebied?Weeral zever verteld, meisje?tssTss, ge moet dat afleren hé...
Oud 30 november 2006, 00:32   #664
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar dat is het grappigste... Ik heb hier evenveel rechten als jou, en ben belg maar eigenlijk ben ik van marokkaanse afkomst en dus niet echt puur belgisch.. Vind je dat niet erg dat ik evenveel rechten heb als jou en dan nog in "jouw" land! hihi
laatst lacht best lacht, profiteer maar, nu je de kans nog hebt...
Oud 30 november 2006, 00:35   #665
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Kleine correctie: volgens de mohammedaanse mythologie leefde Mohammed in de 7de eeuw, en toen hij kamelendrijver was was hij nog zeer onschuldig, omdat hij moest gehoorzamen aan een rijke weduwe, die hij in een later stadium zou trouwen.

Mohammed moet wel zeer gefrustreerd geweest zijn door die ondergeschikte rol, want toen zijn vrouw stierf en hij met haar kapitaal zijn machtsbasis had opgebouwd, heeft hij allerlei decreten laten inschrijven in de koran die de vrouw in zijn leefwereld definitief aan de man ondergeschikt maakt.
het is mischien nuttig om op te merken dat deze weduwe véél ouder was als hij...
Oud 30 november 2006, 09:04   #666
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
het is mischien nuttig om op te merken dat deze weduwe véél ouder was als hij...
Er wordt doorgaans aangenomen dat hij 25 was en zij 40.

Nadat zij gestorven was pakte hij er elk jaar een andere vrouw bij.

http://users.skynet.be/sky50779/mohammed%201.htm

Een andere Mohammed

Herman H. Somers
Dr. Psychologie
...
Ook het vroege wegvallen van de moeder en de complexe moederbinding (met de echte, de min en de pleegmoeder) kunnen bij Mohammed een onzekerheid veroorzaakt hebben, tot in de partnerkeuze toe. Zijn vrouw is geen jonge maagd. Khadidja was een weduwe, die wat ouder was, - hoeveel is onduidelijk. Ze zou volgens sommigen op het ogenblik van het huwelijk zowat veertig jaar geweest zijn. Zij was dus ongeveer vijftien jaar ouder dan Mohammed. Reeds tweemaal gehuwd en met twee zonen uit het eerste en een dochter uit het tweede huwelijk, was zij dus eerder een moeder- of zelfs een tantefiguur. Zij was ook financieel dominant en kon haar voorwaarden opleggen. Zij steunde Mohammed en geloofde in hem. Mohammed was haar dan ook zeer trouw. De traditie bewaart een pikante geschiedenis omtrent het huwelijk van Mohammed. Om haar vader zo ver te krijgen haar aan Mohammed ten huwelijk te geven, maakte zij hem dronken en maakte hem daarna wijs, dat hij haar hand had gegeven aan Mohammed. Na de dood van zijn vrouw (619) komt Mohammed niet meer tot een exclusieve verhouding. Onmiddellijk na de dood van Khadidja (619) is er een keerpunt in Mohammeds seksuele leven. Hij wordt polygaam en neemt praktisch elk jaar een vrouw bij.
...
Oud 30 november 2006, 12:41   #667
Ratzo
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dat 95 % van de Belgen, ongelovige honden zijn, heb jij gezegd.. Ik niet..
Vergelijk jezelf niet met een hond aub ...

Dieren zijn onschuldig.. En staan in een hoge rang in de Islaam.. Dieren zijn heel belangrijk voor ons..
Ongelovigen daarin tegen.. Zijn niet onschuldig.. ze kiezen erzelf voor om ongelovig te zijn...
Dat is beslist onjuist. Een geloof kan men meestal niet vrij kiezen. Men krijgt het vanaf de meest prille jeugd "met de paplepel" mee. Religie maakt deel uit van de cultuur waarin men is geboren en opgegroeid. Daarvan komt men niet zomaar los. Men is ertoe veroordeeld.

Het opgedrongen geloof afzweren vraagt in sommige culturen haast onmenselijke veel moed en wilskracht. Vaak betekent het verlaten van een religie dat men wordt verplicht om alle banden met zijn familie en roots te verbreken en dat men dan alleen komt te staan. Dat is bijzonder hard.

Vrijdenkers werden doorheen de geschiedenis in de meeste culturen ofwel als gestoorden beschouwd, of ze werden vervloekt, verstoten, gemeden als de pest en zelfs vervolgd en ter dood gebracht. In bepaalde delen van de wereld is dat vandaag nog precies hetzelfde. Religies zijn vaak extreem intolerant. Vaak zijn ze dat nog meer tegenover ongelovigen dan tegenover anders-gelovigen.

Mijn geloof heb ik definitief verloren toen ik doorhad dat sinterklaas ook maar een sprookje was. Ik geloof niet meer, ik denk liever zelf. Die vrijheid is een groot goed. Ze is me, sorry voor het woord, "heilig".

Ben ik nu een verachtelijk wezen? Volgens sommigen wel. Het zal me een zorg zijn. Ik leef gelukkig in de 21e eeuw in een vrij land waar de moraal is gebaseerd op democratisch gestemde wetten, die voorrang hebben op gelijk welke religie. Daarvoor zou ik bijna zeggen "godzijdank". In andere delen van de wereld riskeerde ik te worden verstoten of onthoofd of opgeknoopt.

Tenslotte nog dit: ook vrijdenkers hebben vragen omtrent levensbeschouwing. Maar zij beseffen dat het onmogelijk is om op die vragen een falsifiëerbaar antwoord te geven. Levensbeschouwelijke vragen liggen immers buiten het domein van de rede. En voor een vrijdenker is niets zinlozer dan een dogmatisch, op religie gestoeld antwoord. Een vrijdenker haalt de zin van het leven uit het leven zelf. Een hiernamaals speelt daarin geen enkele rol.

Verder wens ik eenieder die een religie aanhangt die nog stamt uit de middeleeuwen (en daarmee bedoel ik niet uitsluitend de islam) de moed om dat geloof met het inzicht van een weldenkend mens te ontleden en te doorbreken. Allicht is dat een weg naar meer menswaardigheid en verdraagzaamheid. Al besef ik dat zulks nog best een paar duizend jaar kan duren.
Ratzo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 21:58   #668
TypO
Gouverneur

TypO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Typo: pech zeker??

Pech?
An sich, zou dat niet erg zijn. Maar 't is wel erg, want die 'drukte' hier, waar we het over hebben, zorgt ervoor dat oa ons sociaal bestel naar de verdoemenis is. Ttz, tegen ons komen ze zeggen dat de centen op zijn en dat we langer zullen moeten werken want ze kunnen ons pensioen niet betalen. Goed he!?
Maar tegelijkertijd gèven ze het geld gewoon weg aan de eerste de beste luis die naar hier komt, nog nooit één dag gewerkt heeft, dat ook niet van plan is en wiens kinderen vervolgens -uit dank- overvallen gaan plegen.
Vind jij dat normaal? En vind jij dat ik dat normaal zou moeten vinden?

Trouwens, iets verder heb ik gelezen wat je schreef over je standpunten tov je moslim-broeders en belgen...
Hoe noemen ze dat ook weer? Eigen volk eerst?
Daar voor vliegt een echte belg bijna in den bak vandaag de dag.
En jij vindt het normaal dat je hier zulke zaken mage en kan posten.
En jij durft mij dan verwijten maken met -Pech- omdat ik niet akkoord ga met de gang van zaken.

Straf vind ik dat.
Een onderdanig, godvruchtig en spuuglelijk kaboutervrouwtje aan de haak slaan, dat kan elke fundamentalist. Een uiterst aantrekkelijke, zelfstandige en razend intelligente vrouw overtuigen van islamitisch geïnspireerde zever is een heel ander verhaal.
TypO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 00:04   #669
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat 95 % van de Belgen, ongelovige honden zijn, heb jij gezegd.. Ik niet..
Vergelijk jezelf niet met een hond aub ...

Dieren zijn onschuldig.. En staan in een hoge rang in de Islaam.. Dieren zijn heel belangrijk voor ons..
Ongelovigen daarin tegen.. Zijn niet onschuldig.. ze kiezen erzelf voor om ongelovig te zijn...
ja, iedereen weet dat jullie dol zijn op varkens en honden, vooral zwarte honden...
Oud 14 december 2006, 11:16   #670
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar dat is het grappigste... Ik heb hier evenveel rechten als jou, en ben belg maar eigenlijk ben ik van marokkaanse afkomst en dus niet echt puur belgisch.. Vind je dat niet erg dat ik evenveel rechten heb als jou en dan nog in "jouw" land! hihi
Ja, ik vind dat heel erg. Te beginnen met het feit dat iemand die bekent in zijn eigen kring te willen vertoeven en niet te willen integreren, hier aan komt draven met de Belgische nationaliteit. Voor mij blijft ge met die houding Marokkaanse en ik zal je altijd zo bekijken, ongeacht wat er op uw paske staat.
Oud 14 december 2006, 11:40   #671
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Ja, ik vind dat heel erg. Te beginnen met het feit dat iemand die bekent in zijn eigen kring te willen vertoeven en niet te willen integreren, hier aan komt draven met de Belgische nationaliteit. Voor mij blijft ge met die houding Marokkaanse en ik zal je altijd zo bekijken, ongeacht wat er op uw paske staat.
Wat ik altijd vreemd vind is dat er hier altijd moet gereageerd worden op provocaties. Ik begrijp dat wel, maar ik zie er geen enkele reden toe. Geloof me vrij, iemand die het prima heeft komt hier niet vanuit een minderheidspositie wat bleiren en provoceren.
Ik had ooit een financieringsvoorstel voor het ministerie van binnenlandse zaken in Marokko, in verband met een transactie met een Belgisch bedrijf voor de civiele bescherming. Bedoeling was om de lokale bevolking te beschermen tegen de voortdurende overstromingen. Ons voorstel wasvan die aard dat op het totale kostenpakket de Marokkaanse staat zowat 30% korting kreeg (op ca 15 miljoen euro). In gelijk welk land ter wereld wordt dat direkt geaccepteerd. Niet zo in Marokko. de ambtenaar van het ministerie van binnenlandse zaken wou namelijk dat verschil zelf in zijn zak steken. Da's natuurloijk onmogelijk, en wij hebben geweigerd daaraan mee te werken. Resultaat was dat het contract naar een frans bedrijf ging dat al jaar en dag kleverancier was, en inderdaad véél duurder dan ons voorstel. Zo zie je maar hoe de zaken er daar aan toe gaan: de lokale bevolking wordt er bedrogen, nog liever laten ze hen verdrinken als ze zelf een bedrog niet kiunnen doen. En by the way, die dag werden we tegengehouden door de politie, gewoon op de weg, en moesten we geld betalen. Blijkbaar is er jaarlijks een dag waarop de politie tot afpersing mag overgaan van iedereen.
Als je uit dergelijk land komt en dergelijk roots hebt rest er je niks anders dan godsdienst. Ik kan daar respect voor hebben, maar zie terzelfdertijd het bedrog, de corruptie en de misdaad. dus geen reden om je te verdedigen tegen provocaties uit die hoek.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 11:55   #672
Boadicea

Standaard

Citaat:
Bittersweat, voor mij is iedereen gelijk. maar ik geef ook eerlijk toe dat moest puntje bij paaltje komen, ik voor mijn eigen broeder zal kiezen. Mijn broeders zijn dan ook enkel Moslims. Belgen zijn wel mijn vrienden, maar niet mijn broeders. Ik ga vreemdzaam om met mensen, maar wie mij aanvalt, die val ik ook aan, weliswaar met woorden, en niet met geweld.
En zo denk ik dus over Vlamingen. Dat zijn mijn broeder/zusters. Je bent in ieder geval eerlijk. Ik ook en beken eerlijk dat ik jou liever tussen je broeders zie zitten, in Marokko. Dat is mijn eerlijke mening. Dit is jouw land niet. Het zijn wel MIJN voorouders die hier voor de rechten die jij je toeëigent gevochten hebben en gestorven zijn. Jij komt maar de vruchten plukken, nu de boom er staat. Als de boom ongehakt wordt, waar ga jij dan staan?
Oud 14 december 2006, 11:57   #673
Ciccio
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door b@w Bekijk bericht
ik heb 13 maanden in uw land van oorsprong geleefd en niet op hotel en ik heb gezien hoe uw eigen regering de berbers verdrukt, hoe het noorden geen asfalt noch riolen/straatverlichting heeft en waar je als je in het zuiden komt mooie asfaltwegen hebt en "westerse" wijken waar een berber of polisario geminacht en mishandeld word...

waar je voor 20fr/5DH een ladderzatte gendarm omkocht die je wagen omkeerde op zoek naar zuip om in beslag te nemen

waar er een nog grotere kloof heerst tussen rijk en arm dan in borgerhout/bxl/...

waar schijnheiligheid je noopt in een geblindeerde winkel een fles bier te kopen in een bruine papieren zak en voor a lousy dirham de gendarm wegkijkt als er een "vrome" moslim 2 flessen whisky koopt

dichter bij huis ?

marrokaans/moslim doopfeest in een van onze zaken jaren geleden..
alle "vrome" vaders vroegen de gin/vodka/whisky in koffietassen uit te schenken zodat niemand het zag dat ze stonden te hijsen..
Is inderdaad te betreuren!

Alleen, de Islam is juist tegen dergelijke praktijken ...

De Marokkaanse regering/bevolking is dan ook hun geloof vergeten ...
Ciccio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 12:12   #674
Ciccio
Partijlid

Standaard

Citaat:
Jij komt maar de vruchten plukken, nu de boom er staat.
Vergeef me mijn dwaasheid, ..., maar welke verdienste heb jij in de "boom"?

Citaat:
Ik ook en beken eerlijk dat ik jou liever tussen je broeders zie zitten, in Marokko. Dat is mijn eerlijke mening.
En ik beken - ook geheel eerlijk - dat ik je liever zou zien tussen je spirituele deelsgenoten in Zuid-Afrika. Daar, in je eigen biotoop, waar je het apartheidsregime verder zou kunnen kleur geven.

Of lieg ik, omdat ik zeg dat je liever in een maatschappij zou wonen waar alle etnische groepen goed van elkaar gescheiden zijn?
Ciccio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 12:21   #675
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ciccio Bekijk bericht
Is inderdaad te betreuren!

Alleen, de Islam is juist tegen dergelijke praktijken ...

De Marokkaanse regering/bevolking is dan ook hun geloof vergeten ...
Dat is een argument waar blijkbaar geen kruid tegen gewassen is.

Hoe komt het dan toch dat gebieden waar de mohammedaanse ideologie overheerst tot de meest onderontwikkelde van de wereld behoren, dat de corruptie er hoogtij viert, dat geweld er aan de orde van de dag is?

Dat is geen nieuw fenomeen maar wel iets wat door de eeuwen heen bevestigd wordt.

Ik heb al heel lang over deze problematiek nagedacht. Dat een maatschappij die onderworpen is aan de mohammedaanse leer gewelddadig is vindt zijn grond in de koran, de sira en de hadith; deze schrifturen, die de basis vormen van de mohammedaanse ideologie, verheerlijken geweld en schrijven het uitdrukkelijk voor.

"Corruptie" of een omschrijving daarvan heb ik tot nu toe nog niet in die schrifturen ontdekt. Noch dat het voorgeschreven is, noch dat het verboden is, of een van de juridische kwalificaties daartussen.

Tenzij men zou accepteren dat corruptie een vorm van afpersing is (actieve corruptie, en afpersing is een van de peilers van het mohammedaanse economische denken. Weliswaar is deze afpersing gericht tegen zij die zich niet aan de mohammedaanse leer hebben onderworpen, maar elke onderworpene mag voor zichzelf beoordelen of hij de andere wel als “goed moslim” ziet.
Oud 14 december 2006, 12:28   #676
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Erfrechten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 13:28   #677
Boadicea

Standaard

Citaat:

En ik beken - ook geheel eerlijk - dat ik je liever zou zien tussen je spirituele deelsgenoten in Zuid-Afrika. Daar, in je eigen biotoop, waar je het apartheidsregime verder zou kunnen kleur geven.

Of lieg ik, omdat ik zeg dat je liever in een maatschappij zou wonen waar alle etnische groepen goed van elkaar gescheiden zijn?
Mijn verdienste aan de boom: hem verdedigen tegen roofbouw en dankbaar zijn aan de mensen die er voor gevochten hebben.

Etnische groepen hoeven niet van elkaar gescheiden te worden op een manier zoals ik Zuid-Afrika. Het probleem is dat etnische groepen die gedwongen worden om met elkaar te leven, juist met elkaar in confict gaan.

We zitten hier in de realiteit en niet op Starship Enterprice. Dat is Science fiction. Daar leven we in de ruimte met een zwarte, vrouwelijke verbindingsofficier, een Aziatische stuurman en een alien als eerste officier, maar ... ze staan op één of andere manier nog altijd onder het bewind van een blanke, Amerikaanse kapitein. Er is met andere woorden nog steeds een leidraad nodig om te voorkomen dat alles uit koers gaat. Als elk volk zijn koers zou varen en die van een ander zou respecteren, zouden we een veel vreedzamere wereld hebben.

En jij mag mij willen zien waar jij wil, maar dat is dan jouw probleem. Ik heb geen probleem met jou. Als ik met mijn mening op jouw maag lig, zegt dat meer over jou dan over mij. Als jij de erfenis van je voorouders niet waardevol genoeg vind om te eren en te verdedigen, so be it.
Oud 14 december 2006, 13:31   #678
Boadicea

Standaard

Eigenlijk kunnen we het allemaal samenvatten in dit gedicht van Rudyard Kipling. Voor wie een gat in zijn cultuur heeft: deze man schreef ook "Jungle Book", maar maakte er niet de Disney film van en hij heeft ook geen "sjakoshen"-fabriek.

THE STRANGER within my gate,
He may be true or kind,
But he does not talk my talk—
I cannot feel his mind.
I see the face and the eyes and the mouth,
But not the soul behind.
The men of my own stock
They may do ill or well,
But they tell the lies I am wonted to,
They are used to the lies I tell.
And we do not need interpreters
When we go to buy and sell.

The Stranger within my gates,
He may be evil or good,
But I cannot tell what powers control—
What reasons sway his mood;
Nor when the Gods of his far-off land
Shall repossess his blood.

The men of my own stock,
Bitter bad they may be,
But, at least, they hear the things I hear,
And see the things I see;
And whatever I think of them and their likes
They think of the likes of me.

This was my father's belief
And this is also mine:
Let the corn be all one sheaf—
And the grapes be all one vine,
Ere our children's teeth are set on edge
By bitter bread and wine.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2006, 19:58   #679
jedi govna
Banneling

Standaard

Ik lees de mening van één moslim en zien als titel een meervoudsvrom prijken.

Aardig staaltje van "ik kwak er een grote portie eigen mening bovenop" topic!
jedi govna is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 07:18   #680
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratzo Bekijk bericht
Dat is beslist onjuist. Een geloof kan men meestal niet vrij kiezen. Men krijgt het vanaf de meest prille jeugd "met de paplepel" mee. Religie maakt deel uit van de cultuur waarin men is geboren en opgegroeid. Daarvan komt men niet zomaar los. Men is ertoe veroordeeld.

Het opgedrongen geloof afzweren vraagt in sommige culturen haast onmenselijke veel moed en wilskracht. Vaak betekent het verlaten van een religie dat men wordt verplicht om alle banden met zijn familie en roots te verbreken en dat men dan alleen komt te staan. Dat is bijzonder hard.

Vrijdenkers werden doorheen de geschiedenis in de meeste culturen ofwel als gestoorden beschouwd, of ze werden vervloekt, verstoten, gemeden als de pest en zelfs vervolgd en ter dood gebracht. In bepaalde delen van de wereld is dat vandaag nog precies hetzelfde. Religies zijn vaak extreem intolerant. Vaak zijn ze dat nog meer tegenover ongelovigen dan tegenover anders-gelovigen.

Mijn geloof heb ik definitief verloren toen ik doorhad dat sinterklaas ook maar een sprookje was. Ik geloof niet meer, ik denk liever zelf. Die vrijheid is een groot goed. Ze is me, sorry voor het woord, "heilig".

Ben ik nu een verachtelijk wezen? Volgens sommigen wel. Het zal me een zorg zijn. Ik leef gelukkig in de 21e eeuw in een vrij land waar de moraal is gebaseerd op democratisch gestemde wetten, die voorrang hebben op gelijk welke religie. Daarvoor zou ik bijna zeggen "godzijdank". In andere delen van de wereld riskeerde ik te worden verstoten of onthoofd of opgeknoopt.

Tenslotte nog dit: ook vrijdenkers hebben vragen omtrent levensbeschouwing. Maar zij beseffen dat het onmogelijk is om op die vragen een falsifiëerbaar antwoord te geven. Levensbeschouwelijke vragen liggen immers buiten het domein van de rede. En voor een vrijdenker is niets zinlozer dan een dogmatisch, op religie gestoeld antwoord. Een vrijdenker haalt de zin van het leven uit het leven zelf. Een hiernamaals speelt daarin geen enkele rol.

Verder wens ik eenieder die een religie aanhangt die nog stamt uit de middeleeuwen (en daarmee bedoel ik niet uitsluitend de islam) de moed om dat geloof met het inzicht van een weldenkend mens te ontleden en te doorbreken. Allicht is dat een weg naar meer menswaardigheid en verdraagzaamheid. Al besef ik dat zulks nog best een paar duizend jaar kan duren.
Een post waardig genoeg om in te kaderen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be