Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2010, 18:53   #6921
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
ik heb het niet over raakvlakken die voor zich spreken zoals een taal, maar over mentaliteitsverschillen waar een wereld van verschil bestaat tussen de nederlanders en vlamingen wat nu eenmaal in het voordeel van de nederlanders speelt..
Waarom speelt dat verschil in het voordeel van de Nederlanders?

Laatst gewijzigd door Alboreto : 7 februari 2010 om 18:54.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 19:00   #6922
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Waarom speelt dat verschil in het voordeel van de Nederlanders?
omwille van hun economische en fincanciele doeleinden
Oud 7 februari 2010, 19:09   #6923
Alboreto

Standaard

Citaat:
Miischien, ik weet het niet. De grootste Nederlandse uitgeverij is in Belgische handen, dus ...
Oud 7 februari 2010, 19:28   #6924
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Juist en vanuit mijn persoonlijke ervaring wil ik dit ff toelichten.
......

......Vree tegen de goesting van System blijkbaar...
Heel goed verhaal.

Sterker nog, dit, en Alboreto's verhaal hierboven, zet mij aan het denken over een nieuwe draad.

Laatst gewijzigd door Hollander : 7 februari 2010 om 19:28.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 19:34   #6925
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Franse schilders die even goed of beter in België bekend zijn:
Monet, Manet, Renoir, Matisse, Degas en mijn persoonlijke favoriet: Vasarely.
Interessant lijstje, maar we hadden het over de raakpunten tussen Vlaanderen en Nederland. Tussen haakjes, Monet en Renoir behoren tot mijn topfavorieten. Het impressionisme is, in al zijn bedrieglijke eenvoud, wereldklasse. Maar ook dit is slechts een interpretatie, anderen denken er anders over.

Citaat:
Bekende Engelse zangers die meer gekend zijn in België: Beatles, David Bowie, Radiohead, P J Harvey, Blur, Mis-Teeq, Chemical Brothers, Basement Jaxx, .... en mijn persoonlijke favoriet: Coldplay
Zelfde opmerking als hoger, maar voor wat het waard is, mijn favoriete muziekstijlen zijn de traditionele New-Orleans jazz, country en oude rock, waarvan Chuck Berry, Jerry Lee Lewis en Little Richard tot mijn favorieten behoren.

Citaat:
Enkele bekende Engelse schrijvers die meer gekend zijn in België: Tolkien, J.K. Rowling, Arthur C. Clarke, en mijn persoonlijke favoriet: Terry Pratchett.
Mijn voorkeur gaat uit naar thriller-auteurs, John Grisham en vele anderen.

Citaat:
Nonsens.
Neem maar om er enkelen te noemen: Rubens, René Magritte, Hugo claus, Hendrik Conscience, Frederik De Wilde, Léopold Courouble, Pierre Mertens en vele, vele anderen.
Ik wist niet dat Rubens een typische Belgische schilder was, in mijn onwetendheid veronderstelde ik dat het een Vlaming was en zelfs in het buitenland spreekt men van "the flemish painter Rubens". Frederik De Wilde en Léopold Courouble zijn nobele onbekenden voor mij.

Citaat:
Jij hebt er misschien geen voeling mee, maar ik persoonlijk kan meer ontroerd raken bij schilderijen van Monet dan bij die van Rembrandt
Zie hoger. Akkoord dus.
Citaat:
Meer nog, ik heb zelfs niet moeten zoeken, ik haal ze zo uit mijn hoofd.
Als ik ga zoeken kan ik de lijstjes tien of twintig keer zo lang maken.
Indien je insinueert dat ik de vermelde namen opgezocht heb ben je verkeerd.

Citaat:
Nederland en Vlaanderen hebben raakvlakken, maar zijn niet verbonden.
We kijken heel graag over de grenzen heen, maar beperken ons niet tot het keurslijf van de Nederlandse taal. Dat werkt enkel verarmend.
Ik zou toch een beetje opletten met dergelijke opmerkingen. Het is niet omdat je een radicale Vlaams-nationalist bent dat je gevangen zit in het keurslijf van de Nederlandse taal of de Vlaams-Nederlandse cultuur. Dat is slechts één aspect van mijn cultuurbeleving, ik heb er ook vele andere.

Laatst gewijzigd door robert t : 7 februari 2010 om 19:37.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 19:41   #6926
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
altijd maar hun gelijk proberen te halen, desnoods met niet-relevante zaken afkomen, is typisch voor het reactionair Belgicisme.

Alboreto, je bent in je hele leven nog nooit in Nederland geweest!
dat is je reinste leugen want je zit vol vooroordelen!
Daar is de man weer weer die iedereen komt vertellen hoe het zit.

Natuurlijk heeft hij als Nederland kenner zonder auto het meeste recht van spreken.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 7 februari 2010 om 19:50.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 19:42   #6927
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Interessant lijstje, maar we hadden het over de raakpunten tussen Vlaanderen en Nederland.
Neen, we hadden het over waarom we daardoor verwant zouden zijn.
Ik toonde je enkel dat de raakvlakken tussen België en andere landen op cultureel vlak zeker even groot zijn, zo niet groter.

Citaat:
Tussen haakjes, Monet en Renoir behoren tot mijn topfavorieten. Het impressionisme is, in al zijn bedrieglijke eenvoud, wereldklasse.
Same here.

Citaat:
Ik wist niet dat Rubens een typische Belgische schilder was, in mijn onwetendheid veronderstelde ik dat het een Vlaming was en zelfs in het buitenland spreekt men van "the flemish painter Rubens". Frederik De Wilde en Léopold Courouble zijn nobele onbekenden voor mij.
Hij was geboren in Antwerpen, wat onder het huidige Belgie valt (toen de Spaanse Nederlanden).

Citaat:
Indien je insinueert dat ik de vermelde namen opgezocht heb ben je verkeerd.
Dat interpreteer je verkeerd

Citaat:
Het is niet omdat je een radicale Vlaams-nationalist bent dat je gevangen zit in het keurslijf van de Nederlandse taal of de Vlaams-Nederlandse cultuur. Dat is slechts één aspect van mijn cultuurbeleving, ik heb er ook vele andere.
Je hebt heel mijn bovenstaande post begrepen zie ik
Oud 7 februari 2010, 21:44   #6928
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat jij denkt gelijk te hebben dat de andere daarom fout is.
Ik ken Nederland en België heel goed, ik spendeer er 99% van mijn leven en kan dus heel goed inschatten dat Nederland en België te verschillend zijn om samen te gaan, daar komt gegarandeerd ruzie van.
We zijn gewoon te verschillend.

Ik ontken dat feit helemaal niet, en heb ook al eerder gezegd dat dit een historisch feit is, maar het maakt nu eenmaal deel uit van de geschiedenis en het romantisch hunkeren naar die 'goede oude tijd' is een blok aan het been van de samenwerking tussen onze landen.
We laten de geschiedenis in goede tijden (1400) en slechte tijden (1830) best achter ons en kijken beter naar de toekomst waar we samen goed overeen komen zonder druk van eender welke kant.
Natúúrlijk zijn Nederland en "België" sterk verschillend. maar wie spreekt er hier over "België"! Hoe is het in godsnaam mogelijk om dergelijke vergelijking aan, te kaarten. Het gaat hier toch niet om het samengaan tussen Nederland en "België", maar tussen Nederland en Vlaanderen. Want "België" kun je gewoon met niets vergelijken, het is een irrelevante optelsom van twee (drie met onze Oostkanton-Duitsers) totaal verschillende naties. En de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen zijn niet van aard dat a) om te beginnen een veel nauwere economische samenwerking en b) in een later stadium een Nederlands-Vlaamse confederatie niet zou kunnen tot standkomen. Het zou in elk geval véél gemakkelijker kunnen gerealiseerd worden dan een Vlaams-Brusselse-Waalse confederatie. Want de Franstaligen krijgen een hartinfarct alleen reeds bij het horen van die term.
Oud 7 februari 2010, 21:51   #6929
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb het niet over raakvlakken die voor zich spreken zoals een taal, maar over mentaliteitsverschillen waar een wereld van verschil bestaat tussen de nederlanders en vlamingen wat nu eenmaal in het voordeel van de nederlanders speelt..
En nu ontbreekt aan je drogredering nog dat je hier gaat schrijven dat daarentegen de Vlamingen en de Franstaligen "dezelfde mentaliteit" hebben. Dan nodig ik je vriendelijk uit mij eens te vertellen inzake welke beleidsdomeinen bij Vlamingen en Franstaligen op dit ogenblik de neuzen in dezelfde richting wijzen. De oogst zal héél mager zijn.
Oud 7 februari 2010, 21:51   #6930
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bertie Bekijk bericht
Spinoza, laat je niet bedrigen door 'Antwaarpse' leugenaars. Nog nooit heeft er zelfs maar één 'Ollander' tegen het kathedraal gepist! Laat staan dat er zoiets regelmatig zou gebeuren!

Rond de hele kathedraal staan er namelijk rijtjes van gebouwen (oude aanpalende gebouwtjes) die nooit zijn afgebroken in tegenstelling tot andere grote/centrale kerken in Belgie (zoals bvb in Mechelen en Leuven als ik me niet vergis). En in de buurt van de deuren van het katedraal pissen is in theorie mogelijk maar niet echt handig in het praktijk... zeker niet als de deuren open zijn en iedereen binnen en buiten loopt.

Er zijn heus wel genoeg andere gebouwen in Antwerpen waartegen veel meer gepist wordt maar uiteraard zijn die andere gebouwen dan niet aantrekkelijk genoeg voor de toeristen (grotendeels Nederlanders) en dus ook niet interessant genoeg voor Antwerpenaars die er van balen dat er veel 'Ollanders' in hartje Antwerpen zijn te vinden.

"Ollanders pissen tegen het kathedraal" is gewoon een uitdrukking. Een uit de hand gelopen anti-Ollander hoax (in dezelfde categorie dus als andere hoaxen zoals "Heineken smaakt als paardenpis")
.
Het is niet zo vreemd dat je dat ons Nederlanders makkelijk kunt wijsmaken. In Nederland hebben wij namelijk wel last van dat fenomeen. Bij de Sint-Jan in Den Bosch hebben ze zelfs maatregelen moeten nemen omdat de urine zichtbaar werd aan de binnenkant van de muur. Daar zijn al die dronkaards er na eeuwen in geslaagd om door de muur heen te pissen. Maar het zijn vooral de Brabanders zelf die dat doen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 21:53   #6931
Shadowke

Standaard

tja quercus, je kent de reactionairen hé.

die geloven echt dat belgen één ras zijn.
naar de goede oude leer van het Belgicisme van Henri Pirenne.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 februari 2010 om 21:54.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 21:54   #6932
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Natúúrlijk zijn Nederland en "België" sterk verschillend. maar wie spreekt er hier over "België"! Hoe is het in godsnaam mogelijk om dergelijke vergelijking aan, te kaarten. Het gaat hier toch niet om het samengaan tussen Nederland en "België", maar tussen Nederland en Vlaanderen. Want "België" kun je gewoon met niets vergelijken, het is een irrelevante optelsom van twee (drie met onze Oostkanton-Duitsers) totaal verschillende naties. En de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen zijn niet van aard dat a) om te beginnen een veel nauwere economische samenwerking en b) in een later stadium een Nederlands-Vlaamse confederatie niet zou kunnen tot standkomen. Het zou in elk geval véél gemakkelijker kunnen gerealiseerd worden dan een Vlaams-Brusselse-Waalse confederatie. Want de Franstaligen krijgen een hartinfarct alleen reeds bij het horen van die term.
Wanneer gaat u eens ophouden uw dromen voor werkelijkheid te nemen en de mensen dingen wijs te maken. Vlaanderen en Nederland zijn duidelijk verschillend met mekaar. Dat bewijzen de verklaringen van Nederlanders die geruime tijd in België wonen en de Belgen die geruime tijd in Nederland wonen. En om er nu nog maar eens een no nonssens getuigenis aan toe te voegen:

Nederland

2008
Van Mierlo, Steven

Professionele Bachelor in het Bedrijfsmanagement.

Samenvatting :
"In eerste instantie zal men stellen dat bepaalde volkeren erg op elkaar lijken, maar bij een dieper contact zullen zo toch veel meer van elkaar blijken te verschillen dan eerst werd gedacht. Van Vlamingen en Nederlanders wordt vaak gedacht dat ze als gelijktalige inwoners van de buurlanden België en Nederland cultureel ongeveer gelijk zijn, maar mensen met kennis van beide culturen zullen erkennen dat er grote verschillen zijn. "

Een objectieve getuigenis en dit van iemand die er niets bij te winnen of te verliezen heeft met zijn verklaring. En dit in tegengstelling met dat steeds terugkerend geleuter van u. Geleuter, dat die men in één oogwenk kan reduceren tot politiek aprioristisch 'gelapzwans'.

Laatst gewijzigd door system : 7 februari 2010 om 22:04.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 21:54   #6933
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah! En de Vlamingen zijn niet in staat om "economische en financiële doeleinden" na te streven?
Oud 7 februari 2010, 21:56   #6934
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wanneer gaat u eens ophouden uw dromen voor werkelijkheid te nemen en de mensen dingen wijs te maken. Vlaanderen en Nederland zijn duidelijk verschillend met mekaar. Dat bewijzen de verklaringen van Nederlanders die geruime tijd in België wonen en de Belgen die geruime tijd in Nederland wonen.

Nederland
2008
Van Mierlo, Steven

Professionele Bachelor in het Bedrijfsmanagement

Samenvatting :
In eerste instantie zal men stellen dat bepaalde volkeren erg op elkaar lijken, maar bij een dieper contact zullen zo toch veel meer van elkaar blijken te verschillen dan eerst werd gedacht. Van Vlamingen en Nederlanders wordt vaak gedacht dat ze als gelijktalige inwoners van de buurlanden België en Nederland cultureel ongeveer gelijk zijn, maar mensen met kennis van beide culturen zullen erkennen dat er grote verschillen zijn.
en welke verschillen zijn dat dan?
als hij dat niet opgeeft is het gewoon iemand die profijt haalt van België en wilt hij op die manier zijn mening doordrukken om België te behouden.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 21:59   #6935
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer gaat u eens ophouden uw dromen voor werkelijkheid te nemen en de mensen dingen wijs te maken. Vlaanderen en Nederland zijn duidelijk verschillend met mekaar. Dat bewijzen de verklaringen van Nederlanders die geruime tijd in België wonen en de Belgen die geruime tijd in Nederland wonen. En om er nu nog maar eens een no nonssens getuigenis aan toe te voegen:

Nederland

2008
Van Mierlo, Steven

Samenvatting :
In eerste instantie zal men stellen dat bepaalde volkeren erg op elkaar lijken, maar bij een dieper contact zullen zo toch veel meer van elkaar blijken te verschillen dan eerst werd gedacht. Van Vlamingen en Nederlanders wordt vaak gedacht dat ze als gelijktalige inwoners van de buurlanden België en Nederland cultureel ongeveer gelijk zijn, maar mensen met kennis van beide culturen zullen erkennen dat er grote verschillen zijn.

Een objectieve getuigenis en van iemand die er niets bij te winnen of te verliezen heeft met zijn verklaring. En dit in tegengstelling met die van u die men dan terugbrengen tot politiek aprioristisch gelapszwans.
Men moet wel beseffen dat de Vlaamse situatie onnatuurlijk is. Nederland heeft zich vrij kunnen ontwikkelen, maar de Vlamingen hebben zich een andere cultuur laten aanmeten. Zodra ook de Vlamingen zich vrij kunnen ontwikkelen zullen veel verschillen snel verdwijnen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 22:00   #6936
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer gaat u eens ophouden uw dromen voor werkelijkheid te nemen en de mensen dingen wijs te maken. Vlaanderen en Nederland zijn duidelijk verschillend met mekaar. Dat bewijzen de verklaringen van Nederlanders die geruime tijd in België wonen en de Belgen die geruime tijd in Nederland wonen.

Nederland
2008
Van Mierlo, Steven

Samenvatting :
En wanneer gaat u nou eens ophouden met te doen alsof er tussen de Vlamingen en de Franstaligen géén cultuurverschillen zijn? Elke dag komen die steeds scherper naar voor. Nu ook weer bij gelegenheid van de problemen in "Bruxelles"? Maar daarover zwijg je natuurlijk in alle talen. Maak je maar geen illusies daaromtrent system: in la Belgique zullen wij nooit met de Francofonie overeenkomen. De Vlamingen hebben niet dezelfde cultuur als de Franstaligen. Dit is niet alleen het geval voor taal en de daarmee verwante culturele aspecten, maar al evenzeer inzake preferenties op sociaal-economisch vlak. Wij hebben met de Franstaligen niets te maken, dat is een ander volk. Als ge 't maar weet!
Oud 7 februari 2010, 22:05   #6937
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Men moet wel beseffen dat de Vlaamse situatie onnatuurlijk is. Nederland heeft zich vrij kunnen ontwikkelen, maar de Vlamingen hebben zich een andere cultuur laten aanmeten. Zodra ook de Vlamingen zich vrij kunnen ontwikkelen zullen veel verschillen snel verdwijnen.
Lulkoek.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 22:08   #6938
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lulkoek.
Toch niet.......
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 22:10   #6939
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En ik ben een racist? Het is echt niet zo dat ik iedere Vlaming die maar een beetje kritisch is over Nederland(ers) meteen voor hollanderhater uitmaak. (...) Nog nooit heb ik een Vlaming onbeleefd behandeld die niet onbeleefd tegen mij was. Ik heb wel heel lang de schuld bij mezelf gelegd toen ik weer eens negatieve ervaringen had met Vlamingen. Jarenlang eigenlijk. Maar op een gegeven moment kwam toch het besef dat er iets mis is met de houding van veel Vlamingen jegens Nederlanders.
Aan alle scheldende Vlamingen hier: ik heb lang niet alle bijdragen van Spinoza gelezen, maar toch wel een grote aselecte steekproef, en ik heb al de hele tijd de indruk dat dit klopt, en niet alleen voor hem. De Nederlanders hier blijven beleefd, al zou ik het begrijpen als ze ook eens grof werden. Bovendien proberen ze hun reacties nog redelijk te onderbouwen wanneer ik daar eerlijk gezegd het geduld niet voor zou hebben. System heeft, geloof ik, zelfs al eens een weekendje Nederland aangeboden gekregen, en zelfs nog meer: de toestemming om naar hartelust het woord "droogkuis" te bezigen. En toch houdt het gescheld niet op.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 7 februari 2010 om 22:12.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2010, 22:17   #6940
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lulkoek.
Heeft de eeuwenlange overheersing door Spanjaarden, Oostenrijkers, Fransen, Duitsers en Belges - alsmede het oorlogsgeweld/de inquisitie/de repressie die daar maar al te vaak mee gepaard ging - volgens u dan géén sporen nagelaten in het collectief zelfbewustzijn (geen 'krassen in de ziel') van de Vlamingen?

Hoe verklaart u 'onze meer gesloten aard' dan?
Waar komt ons zogenaamd 'instinctief wantrouwen t.o.v. autoriteiten' volgens u dan vandaan?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be