Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 februari 2010, 23:03   #6961
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
In Brussel - tot nader order nog steeds hoofdstad van de Vlamingen èn de Franstaligen - is de situatie wel een beetje anders, vrees ik.
Ik heb er een jaar gewoond, dus ...

Citaat:
mensen die voor hun rechten durven opkomen, of mensen met wie men de vloer kan vegen.
Of mensen met een sociaal karakter die open staan voor andere culturen en hun best doen om die culturen te helpen ons te verstaan.

Citaat:
Nog een vraagje: als u alleen maar een individueel zelfbewustzijn hebt, waarom hangt u dan zo vast aan uw 'Belgische' identiteit?
Ik denk dat je teveel naar anderen geluisterd hebt op dit forum, ik hang helemaal niet vast aan mijn Belgische identiteit, ik ben alleen niet geïnteresseerd in een h(v)ereniging met Nederland.

Heeft misschien te maken met het feit dat ik veel van de wereld heb gezien en open sta voor (bijna) alle culturen.
Oud 7 februari 2010, 23:11   #6962
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik heb er een jaar gewoond, dus ...

Of mensen met een sociaal karakter die open staan voor andere culturen en hun best doen om die culturen te helpen ons te verstaan.

Ik denk dat je teveel naar anderen geluisterd hebt op dit forum, ik hang helemaal niet vast aan mijn Belgische identiteit, ik ben alleen niet geïnteresseerd in een h(v)ereniging met Nederland.

Heeft misschien te maken met het feit dat ik veel van de wereld heb gezien en open sta voor (bijna) alle culturen.
Het feit dat iemand voor z'n rechten durft opkomen, betekent nog lang niet dat die zelfde iemand geen sociaal karakter heeft, niet open staat voor andere culturen en niet zijn best doet om die culturen (mensen, zal je wel bedoeld hebben) te helpen hem te verstaan.

Iemand die met zich de vloer laat vegen, kan zelfs zichzelf niet helpen.

Dat u niet vast hangt aan uw Belgische identiteit is alvast een hele opluchting

Als België verdwijnt, loopt u minder risico op een depressie (die ik u hoe dan ook niet toewens, laat dat duidelijk zijn).

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 07:03   #6963
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het feit dat iemand voor z'n rechten durft opkomen, betekent nog lang niet dat die zelfde iemand geen sociaal karakter heeft, niet open staat voor andere culturen en niet zijn best doet om die culturen (mensen, zal je wel bedoeld hebben) te helpen hem te verstaan.
Dat heb ik ook niet gezegd, ik reageerde enkel op je bewering alsof mensen die hun best doen om de taal van anderen te spreken en hen te helpen automatisch zou betekenen dat we met ons de vloer laten vegen.

Ik ben er zelfs trots op dat we op dat vlak een streepje voor hebben op de Nederlander.

Citaat:
Dat u niet vast hangt aan uw Belgische identiteit is alvast een hele opluchting
Wat niet wil zeggen dat ik voorstander ben om onze landgenoten zomaar te laten vallen.
Oud 8 februari 2010, 07:42   #6964
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eten, drinken en goed leven staat bij ons inderdaad op een hoger schavotje dan bij jullie en dat is iets wat veel Nederlanders maar moeilijk kunnen begrijpen.
Waaruit zou dat moeten blijken?

Reeds vroeg ik eens aan system hoe dat "royaal en goed leven" zich concreet in zijn eigen doen en laten vertaalde. Daar er na meerdere dagen geen antwoord kwam, stelde ik nogmaals de vraag. Ook dan bleef mijn nieuwsgierigheid onbeantwoord.

Kunt u mij dan eens vertellen wat er in uw dagelijks leven verschilt met een doorsnee Nederlander waardoor u kan besluiten dat "eten, drinken en goed leven" bij u "op een hoger schavotje staat" (sic)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 07:45   #6965
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij is dat juist iets wat men aan Belgie waardeerd. Bovendien is men in Nederland de achterstand snel aan het inhalen. Het regent nog net niet michelinsterren.
Michelinsterren hebben weinig, bijzonder weinig van doen met de dagdagelijkse keuken van het doorsnee gezin. Wij gaan met ons gezin zelden naar een restaurant (hoogstens een enkele keer per jaar), om de eenvoudige reden dat de kinderen en ik moeders kost lekkerder vinden en wij ook andere financiële prioriteiten stellen die vooral ons gezinsleven ten goede komen.
Oud 8 februari 2010, 07:47   #6966
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
van mijn part kan het michelinsterren HAGELEN, onze (west)Nederlandse cultuur is gewoon niet zo culinair ingesteld. Wat niet wil zeggen dat we niet kunnen koken. En ook niet dat je hier niet lekker kan eten. Maar de gemiddelde burger hier heeft gewoon geen zin om een halve dag op de markt te struinen voor de beste lekkerste ingredienten en om vervolgens uren in de keuken te staan en daarna uitgebreid te tafelen met familie terwijl men over voedsel praat. Dat is onze interesse niet zo. In Frankrijk daarentegen is dat heel gewoon, en dat moeten ze lekker zelf weten. Wij zijn in andere dingen sterk.
Wees gerust, in Vlaanderen is dat ook niet het geval. Vaders en moeders hebben in de werkweek ook andere dingen te doen dan op zoek te gaan naar de ultieme truffel e.d. Ongetwijfeld mag het tijdens de feestdagen iets meer zijn, maar hetzelfde koopgedrag merk ik in die periode ook in Nederland.
Oud 8 februari 2010, 07:54   #6967
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dus die uit de randstad verdienen het wel om gehaat te worden?
Natuurlijk niet. Alleen ervaar ik wel een mentaliteitsverschil tussen de Randstad en de rest van Nederland (om even in algemeenheden te praten). Ik zou veel minder aarden in de Randstad, terwijl ik zonder problemen een leven zou kunnen uitbouwen in Zeeuws-Vlaanderen, Groningen e.d. Tussen haakjes: ook in de Antwerpse agglomeratie zou ik me niet zo goed thuis voelen...
Oud 8 februari 2010, 07:55   #6968
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
beluister maar eens de reportage; je droom is doorprikt
Droom? In tegenstelling tot sommigen weet ik heel goed hoe de verhoudingen Duitsers-Zwitsers liggen, en, wees gerust, die voelen niet te omschrijven in termen van "haat". Ja, het zijn geen grote vrienden, maar haten doen ze elkaar niet.
Oud 8 februari 2010, 07:56   #6969
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Meestal verwerpt U Knack en alles wat erin verkondigt wordt. Wat heeft U het licht laten zien ?
"Meestal verwerpt u Knack..."

O ja?

Kunt u mij dan daarvan eens een paar bewijsplaatsen geven?
Oud 8 februari 2010, 07:56   #6970
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Wie heeft het hier over een droom? Het is eerder andersom: de Belgische nachtmerrie is voorbij. De creatie van de belgicisten dooft als een nachtkaars.
Ten andere kan men zich de vraag stellen welke droom azert mij toeschrijft. Eigenlijk ben ik wel benieuwd...
Oud 8 februari 2010, 08:46   #6971
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waaruit zou dat moeten blijken?

Reeds vroeg ik eens aan system hoe dat "royaal en goed leven" zich concreet in zijn eigen doen en laten vertaalde. Daar er na meerdere dagen geen antwoord kwam, stelde ik nogmaals de vraag. Ook dan bleef mijn nieuwsgierigheid onbeantwoord.

Kunt u mij dan eens vertellen wat er in uw dagelijks leven verschilt met een doorsnee Nederlander waardoor u kan besluiten dat "eten, drinken en goed leven" bij u "op een hoger schavotje staat" (sic)?
Ik heb u dat al meermaals uitgelegd. En telkens kijkt u over mijn antwoorden heen. Ik ga niet blijven herhalen. Lees de antwoorden er maar op na.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 09:07   #6972
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat heb ik ook niet gezegd, ik reageerde enkel op je bewering alsof mensen die hun best doen om de taal van anderen te spreken en hen te helpen automatisch zou betekenen dat we met ons de vloer laten vegen.
...
Ik heb het eigenlijk vooral gemunt op die Vlamingen die hier in Brussel hun broodjes, frietjes, pintjes, ... steevast in het Frans bestellen, en dapper in het Frans verder gaan zelfs als zij dan in het Nederlands antwoord krijgen.

Je zou eens moeten weten hoe vaak jonge èn oudere, en ja, héél vaak ook allochtone, Franstaligen daarover klagen.

Moeten die mensen soms naar Nederland trekken om hùn Nederlands op peil te houden?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 09:11   #6973
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wees gerust, in Vlaanderen is dat ook niet het geval. Vaders en moeders hebben in de werkweek ook andere dingen te doen dan op zoek te gaan naar de ultieme truffel e.d. Ongetwijfeld mag het tijdens de feestdagen iets meer zijn, maar hetzelfde koopgedrag merk ik in die periode ook in Nederland.
In België wordt er nog goed gekookt. En u zou eens meer moeten buiten komen. En eens hier een daar gaan eten in eenvoudig eethuizen. In het kleinste dorp is er, bij manier van spreken, een café of kleine herberg waar men tegen relatief lage prijzen degelijk kan eten. En men zien dan ook de gezinnen met hun kinderen gezellig eten en de tal van eethuizen, zeker in Weekends en feestdagen. En zeker in Limburg. En de Nederlanders weten dit. Zo kennen de ook zogenaamde 'dorpsrestaurants' een groot succes. Zelfs de Nederlandse krant 'De Limburger' wijdde er op 22 januari 2010 een artikel aan:

'In Belgisch-Limburg zijn de dorpsrestaurants een groot succes. Dagelijke schuiven tientallen Belgische Limburgers aan voor 'een goedkoop menu met gezelligheid als extra succes'. We helpen mee aan de 'verzoeting' van de maatschappij zegt Karel Bollen...'

Maar elders in Vlaanderen kan men tevens voor een bescheiden som goed eten. Wij, in het zuiden houden daaraan vast omdat het bij ons ingeburgerd is. In Nederland is het culinaire armoede troef niettegenstaande men er ook soms zeer goed restaurants kan vinden. Men zal echter dan wel goed moeten zoeken. In België hoeft men niet lang te zoeken.

Laatst gewijzigd door system : 8 februari 2010 om 09:20.
Oud 8 februari 2010, 09:14   #6974
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U moet eens meer buiten komen. En eens hier een daar gaan eten in eenvoudig eethuizen. Want in Vlaanderen is dit wel degelijk het geval. In het kleinste dorp is er, bij manier van spreken, een café of kleine herberg waar men tegen relatief lage prijzen degelijk kan eten. En zeker in Limburg. En de Nederlanders weten dit. Zo kennen de zogenaamde 'dorpsrestaurants' een groot succes. Zelfs de Nederlandse krant 'De Limburger' wijdde er op 22 januari 2010 een artikel aan:

'In Belgisch-Limburg zijn de dorpsrestaurants een groot succes. Dagelijke schuiven tientallen Belgische Limburgers aan voor 'een goedkoop menu met gezelligheid als extra succes'. We helpen mee aan de 'verzoeting' van de maatschappij zegt Karel Bollen...'

Maar elders in Vlaanderen kan men tevens voor een bescheiden som goed eten. Wij, in het zuiden houden daaraan vast omdat het bij ons ingeburgerd is. In Nederland is het culinaire armoede troef niettegenstaande men er ook soms zeer goed restaurants kan vinden. Men zal echter dan wel goed moeten zoeken. In België hoeft men niet lang te zoeken.
wij gaan regelmatig naar Zeeland. daar heb je ook op elke hoek wel een dorpsrestaurant waar je lekker kunt eten voor weinig geld hoor.
Oud 8 februari 2010, 09:18   #6975
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wij gaan regelmatig naar Zeeland. daar heb je ook op elke hoek wel een dorpsrestaurant waar je lekker kunt eten voor weinig geld hoor.
Ik ben al vaak in Nederland gaan eten in alle soorten eethuizen. Meestal trekt het op niet veel. Ze willen wel, maar ze 'bakken' (sic) er niet veel van.

En daarom neem ik in het vervolg het zekere voor het onzekere. Als ik in Nederland ben, ga ik bij de Chinees eten of bij de Italiaan.

Laatst gewijzigd door system : 8 februari 2010 om 09:19.
Oud 8 februari 2010, 09:19   #6976
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit beweerd dat er geen verschillen zijn tussen Walen en Vlamingen. U daarentegen, bent degene die als het ware ontkent dat er verschillen zouden zijn tussen Vlamingen en Nederlanders. Dat is het verschil.

Wij en de Nederlanders maken zeker niet 'hetzelfde volk' uit (wat dat laatste dan ook moge betekenen). Dat is gewoon een sprookje dat dagdagelijks wordt doorprikt. En bijgevolg dus onzin.
"Als het ware"...Wat is het nu, ja of nee? Als jij vindt dat het ja is, dan moet je mij dat toch eens duidelijk aantonen en zeggen waar je dergelijke uitspraak van mijnentwege hebt gelezen. Natúúrlijk zijn er cultuurverschillen. En die cultuurverschillen zijn er in de eerste plaats reeds in Nederland zelf: tussen protestanten en katholieken, tussen gelovigen uit de Nederlands Hervormde Kerk en die uit de Gereformeerde Kerken, tussen Limburgers uit Kerkrade en Amsterdammers, tussen Zeeuwen uit Zeeuws Vlaanderen en Groningers.
Maar, system, ik zeg jou met veel overtuiging dat het cultuurverschil tussen iemand uit Brugge en iemand uit Paal of Peer in Limburg veel groter is dan dat tussen een Bruggeling en iemand uit Breskens.
Wat een onzin hier toch allemaal wordt uitgekraamd over dat door die Belgicisten zo gekoesterd "cultuurverschil" tussen Vlamingen en Nederlanders. Wees maar heel gerust dat de overgrote meerderheid van de Vlamingen Nederland veel minder aanvoelt als "buitenland" dan Frankrijk, Duitsland of Engeland. Bovendien blijken die door jou altijd en overal ontwaarde "cultuurverschillen" niet te beletten dat Vlaanderen en Nederland op economisch vlak steeds maar verder integreren.

Laatst gewijzigd door quercus : 8 februari 2010 om 09:21.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 09:22   #6977
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben al vaak in Nederland gaan eten in alle soorten eethuizen. Vaak trekt het nergens op. Ze willen wel, maar ze 'bakken' (sic) er niet veel van.

En daarom neem ik in het vervolg het zekere voor het onzekere. Als ik in Nederland ben, ga ik bij de Chinees eten of bij de Italiaan.
dan kies jij wel bijzonder slecht. wij gaan af en toe in Hulst of Middelburg of Phillipine eten en altijd is het zeer lekker. Vaak zit het daar trouwens vol met Vlamingen.
Oud 8 februari 2010, 09:27   #6978
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Als het ware"...Wat is het nu, ja of nee? Als jij vindt dat het ja is, dan moet je mij dat toch eens duidelijk aantonen en zeggen waar je dergelijke uitspraak van mijnentwege hebt gelezen. Natúúrlijk zijn er cultuurverschillen. En die cultuurverschillen zijn er in de eerste plaats reeds in Nederland zelf: tussen protestanten en katholieken, tussen gelovigen uit de Nederlands Hervormde Kerk en die uit de Gereformeerde Kerken, tussen Limburgers uit Kerkrade en Amsterdammers, tussen Zeeuwen uit Zeeuws Vlaanderen en Groningers.
Maar, system, ik zeg jou met veel overtuiging dat het cultuurverschil tussen iemand uit Brugge en iemand uit Paal of Peer in Limburg veel groter is dan dat tussen een Bruggeling en iemand uit Breskens.
Wat een onzin hier toch allemaal wordt uitgekraamd over dat door die Belgicisten zo gekoesterd "cultuurverschil" tussen Vlamingen en Nederlanders. Wees maar heel gerust dat de overgrote meerderheid van de Vlamingen Nederland veel minder aanvoelt als "buitenland" dan Frankrijk, Duitsland of Engeland. Bovendien blijken die door jou altijd en overal ontwaarde "cultuurverschillen" niet te beletten dat Vlaanderen en Nederland op economisch vlak steeds maar verder integreren.
U blijft tegen beter weten in de realiteit ontkennen.

Deze economische integratie, die u zo uit uw mouw schudt, staat anders maar op een laag pitje, als ik de discussies over de Westerschelde of de IJzeren Rijn zo beluister...

En mocht er al een economische integratie komen op termijn (waar niemand iets tegen heeft natuurlijk) dan zal het te wijten zijn aan de Europese integratiepolitiek, en zeker niet om het fantasieplaatje dat u ons wil ophangen door te stellen dat de Vlamingen en de Nederlanders 'hetzelfde volk' zijn of nog meer van die onzin.

Laatst gewijzigd door system : 8 februari 2010 om 09:27.
Oud 8 februari 2010, 09:37   #6979
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze economische integratie, die u zo uit uw mouw schudt, staat anders maar op een laag pitje, als ik de discussies over de Westerschelde of de IJzeren Rijn zo beluister...
Bij jullie in Vlaanderen gaan dat soort projecten ook altijd gepaard met (grote) vertragingen. Maar als Nederland erbij betrokken is, dan moet het allemaal snel snel snel, anders is er sprake van sabotage.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 8 februari 2010 om 09:37.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 09:40   #6980
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. Alleen ervaar ik wel een mentaliteitsverschil tussen de Randstad en de rest van Nederland (om even in algemeenheden te praten). Ik zou veel minder aarden in de Randstad, terwijl ik zonder problemen een leven zou kunnen uitbouwen in Zeeuws-Vlaanderen, Groningen e.d. Tussen haakjes: ook in de Antwerpse agglomeratie zou ik me niet zo goed thuis voelen...
Daar ben ik het mee eens. Ook ik ervaar die mentaliteitsverschillen. Waar ik mij wel aan erger is dat men het altijd wijt aan een soort karaktergebrek inherent aan den Hollander, en niet slechts de mentaliteit die hoort bij de grote stad.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be