![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#681 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als de deeltjes van een object een magnetisch veld vormen waarmee ze streven naar evenwicht (of iets anders), hebben ze dan geen wil? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 15 maart 2011 om 21:46. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#682 | |
|
![]() Citaat:
'k Heb je steeds een heel intelligent en verbaal sterke debater gevonden, Dank zij mensen als jij, kunnen anderen hun denkgrenzen aftasten en bijstellen waar nodig. Respect daarvoor, gemeend. Vind het zelf ook spijtig dat 'k na 5 fijne jaren, het hier zo abrupt afbol. Was 'n paar weken geleden nog van plan, om in K&K iets als een 'afscheidspost' te schrijven, maar de drukte van de reeds vooraf geplande onderneming nam sneller toe dan ik verwachtte, waardoor sommige activiteiten van prioriteit wisselden, zodat zelfs een goede forumdiscussie er voorlopig niet meer in zit. Echter, als de startersdrukte zich zal stabiliseren en beheersbaar blijft, zodat er terug wat meer kwaliteitstijd overblijft, dan spring ik wis en zeker nog eens binnen op het publieke sprekersgestoelte van Pol.be, om de grammaticale degens nog eens vonksgewijs te kruisen. Het ga je goed. ![]() Diego |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#683 | |
|
![]() Citaat:
Met alle mij toegemeten plezier, zou ik je maar wat graag een reply op je post willen sturen, maar zoals je hierboven al kunt lezen, zal dat wsl nog wel even op zich laten wachten. De eerstvolgende keer dat ik opnieuw inlog op dit forum, diep ik deze draad op en knoop 'm weer aan waar ik 'm heb gelost, da's beloofd. Tot dan. ![]() Grtz, Diego |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#684 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 22 maart 2011 om 12:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#685 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
M.a.w. een wetenschappelijke verklaring is geen bestaansvoorwaarde voor een verschijnsel zoals de omlaagvallende appel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#686 |
Vreemdeling
|
![]() Tuurlijk kan het woord bewijs hier gebruikt worden, wat jij bedoelt zou je moeten duiden als wetenschappelijk bewijs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#687 |
|
![]() Je vraag is niet ter zake en je conclusie slaat als een tang op een varken. Reïncarnatie is een fictie en geen wetenschappelijke verklaring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#688 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Blijft op hetzelfde neerkomen, je gelooft niet zomaar iets, je hebt minstens een argument ofzo. Voor reïncarnatie heeft men dat niet. (tis te zeggen, ze hebben het wel: ja maar soms voelt ge iets of nen deja vu ofzo en das dan uit een vorig leven | Wat ik persoonlijk ruim onvoldoende vind om het te geloven ![]() Na je dood ontbindt je lichaam, dus ook je hersenen, die de bron zijn van al je denken, gevoelens, enzomeer. Gewoon finito dus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#689 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Jij vraagt je af hoe iemand kan zeggen dat reincarnatie kan bestaan, terwijl er volgens jou geen wetenschappelijke verklaring (bewijs) voor dat bestaan is. Daarmee zeg jij feitelijk dat iets niet bestaat als er geen wetenschappelijke verklaring voor is. Hoe raar is dat! Een verklaring als bestaansvoorwaarde zien voor een verschijnsel. Over reincarnatie: jij wenst te geloven dat het niet bestaat. Prima. Maar als er iets van een wetenschapper in je schuilt, begrijp je dat je niet met recht kunt beweren dat het niet bestaat. Je kunt alleen stellen dat er tot heden geen verklaring beschikbaar is die voldoet aan de door jou gewenste wetenschappelijke bewijsmethodiek. Noem reincarnatie gerust fictie, maar besef wel dat je daarmee slechts jouw persoonlijke mening ventileert. Niets meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#690 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
over reincarnatie: er zijn in ieder geval heel veel gedocumenteerde verhalen waarbij mensen zaken herinneren die ze niet zouden kunnen weten. Dat is niet meteen direct bewijs voor reincarnatie, wel een sterke indicatie dat de mens complexer is dan wij gemakshalve vaak aannemen. De idee van reincarnatie houdt ten minste ook het concept van continuiteit van leven levend. En dat is achterliggend imo de interessantere gedachte die belangwekkende concepten opent. Is de dood een definitief einde of is de dood (en geboorte) een transitiemoment? Ik begrijp dat jij je menszijn volledig identificeert met je lichaam. Maw er was het grote niets waaruit u tijdelijk bent ontstaan en na de dood is er weer het grote niets. Dan zult u de theorie van continuiteit allicht snel verwerpen. Maar laat ons niet vergeten, de wetenschap weet het niet en kan dus, zou zij een open blik hebben, het niet zomaar verwerpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#691 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#692 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dus men kan het vaststellen (verklaren is een eventueel volgende stap) en dat maakt het voor ons ook realiteit.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Er wordt enkel gesteld dat tot op heden er geen enkele indicatie, laat staan een vaststelling, is voor reïncarnatie of al dat soort dingen. Ik vind het persoonlijk behoorlijk kort door de bocht te stellen dat de wetenschap a priori hypotheses zou verwerpen. Als er net één ding duidelijk is, is dat ze zich bezighoudt met zowat al de zaken die ze maar kan observeren ... en de eerste is om te aanvaarden als daar al te gekke conclusies uitkomen, nog totaal onmogelijk om in de heersende tijdsgeest te bevatten, deze net te integreren. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#693 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mens daarentegen beschikt over een intellect dat van een totaal andere aard is dan datgene wat je bij een dier als "intellect" zou kunnen bestempelen. O.k., dieren kunnen ons bij gelegenheid verrassen door hun vindingrijkheid, de snelheid van hun reactievermogen enz. Maar is dat een intellect dat de vergelijking met de menselijke geest kan doorstaan? Volstrekt niet. Er is aan de mens iets bijzonders, iets uniek, waardoor wij op deze planeet op een totaal andere wijze evolueren dan de overige levensvormen. Iets is daarvoor verantwoordelijk. Ik schrijf deze tekst omdat ik op deze site weer eens getroffen wordt door een antagonisme tussen de zogezegde creationisten en evolutie-aanhangers. Voor mij persoonlijk is het niet noodzakelijk zo dat je gedwongen bent een verscheurende keuze tussen die twee standpunten te maken. Is de mens lichamelijk geëvolueerd ? Hoogstwaarschijnlijk wel. Sluit dat elke interventie van een "factor" buiten deze planeet uit? Neen. Naar mijn mening kun je de notie schepping ook opvatten als een interventie tijdens de evolutie van de mens. "Iets" dat de mens later "God", "Jahweh" is gaan heten, komt tussen bij het zoogdier "mens" en zorgt ervoor dat het een richting uitgaat die de andere levensvormen op een bijzondere wijze overstijgt. Aan de mens werd een geestelijke dimensie toegevoegd die het hem heeft mogelijk gemaakt veel verder te gaan dan hetgeen het dierlijk (of plantaardig) intellect aan andere wezens toelaat.
![]() |
![]() |
#694 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Net zoals andere dieren hebben wij een evolutionaire niche ingepikt: intelligentie.
![]() |
![]() |
#695 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#696 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#697 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#698 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Er zijn een hele hoop dieren die één echt uniek kenmerk hebben (of soms meerdere) moeten wij daarom ook aannemen dat er bij deze dieren is ingegrepen zodat zij beter hun niche konden vullen?
![]() |
![]() |
#699 | |
|
![]() Citaat:
Toch vind ik cultuur niet het belangrijkste onderscheidende kenmerk van de mens. Veel belangrijker zijn volgens mij zijn emoties. De zes basisemoties: vreugde, verdriet, angst, woede, verbazing en afschuw, zien we ook bij andere dieren evenals de bijbehorende gelaatsuitdrukking. Wat de mens onderscheidt van andere dieren zijn de extra emoties die cultureel worden geoefend en gevormd, zoals bewondering, jaloezie, afgunst, hoop, wanhoop, verwijt, liefde, trots, spijt, berouw, haat, schaamte, schuldgevoel en minachting. Ik vind daarom dat de mens zich niet zozeer onderscheidt van dieren door zijn intelligentie, maar veelmeer door zijn extra emoties die cultureel worden bepaald en aangeleerd. En het lijkt mij evident dat wij onze cultuur niet van een schepper of 'iets' hebben ontvangen maar dat wij die aan onze ouders te danken hebben. Eer dus uw ouders en vergeet god. Laatst gewijzigd door Piero : 27 maart 2011 om 11:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#700 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het grootste verschil tussen Creationisten (die toegeven dat ze metafysisch denken) en creationisten (die ook metafysisch denken, maar ze geven het niet toe, durven het niet uiten of doen beroep op fysicalisme/extensialisme) is in principe de betekenis/zin van een "verschil"; bijvoorbeeld het verschil tussen creationist en niet-creationist; het verschil tussen 'er is bewustzijn" en "er is geen bewustzijn" .. enz. Als we terugkomen op de essentie van hetgeen we als basis voor verklaring willen gebruiken, dan vormt de taal een obstakel want de taal is slechts een afspraak/protocool, die zomaar is ontstaan, doelloos en zinloos net als de gebruiker ervan zij het een zgn. "mens" of een "machine". Ik noem beide partijen "creationisten" omdat we eens iets (als actie) gebruiken dat een reactie opwekt; dat iets in dit geval is "creatie, creëren, gecreëerd ..". Geen van beide partijen zegt dat de zgn. "mens" altijd bestaan heeft, de mens is dus gecreëerd, maar wat zou je van een zgn. "mens" verwachten indien je actie onderneemt in deze vorm: "de mens is [...]" (tussen [] vul je een woord in dat niet bestaat) ?? Meestal krijg je een gesloten reactie, een verdere interactie stopt. Een voorbeeld: Actie: de mens is [..]. Reactie: uh? / wat?/ o?/ a?/ ... (soms zelfs geen uh?, afhankelijk van het verleden van interactie tussen de twee). Zo zou het niet gebeuren met "de mens is gecreëerd". Een voorbeeld: Actie: de mens is gecreëerd. Reactie: jawel, want .. / tja, maar als je bedoelt .. (een verdere interactie is mogelijk). Het woord "creatie" werkt, en dat is alles wat je kan zeggen, maar of het een zin heeft, is de vraag. Deze vraag is de kern van het verschil tussen Creationisten en creationisten. In de praktijk vormt deze vraag het onderwerp van het leven, wat het is, waarom en hoe. |
|
![]() |
![]() |