![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#681 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Deze laatst genoemde historica begon nochtans haar standaardwerk over WO I in de overtuiging dat de Vlaamse soldaten in WO I slecht behandeld werden door de Waalse officieren. De Schaepdrijver wilde voor deze bewering de proef op de som door eveneens deze problematiek te gaan bestuderen. Uiteindelijk vond zij van deze (Vlaams-nationalistische) stelling historisch maar weinig terug in de documenten die zij raadpleegde. Ook de mythe, verspreid door de Vlaams-nationalisten, dat van de gesneuvelden in WO I er 80% Vlamingen waren, is volledig vals. Het aantal gesneuvelden in WO I is procentueel netjes verdeeld over Walen en Vlamingen. Een mooie symbolische illustratie hiervan is het feit dat in het verhaal van de gesneuvelde gebroeders Van Raemdonck, deze niet op mekaar lagen toen men hen dood terugvond, zoals de Vlaams-nationalisten leugenachtig verspreidden, maar dat het een Waale korporaal (Aimé Fiévez) was , die één van de gebroeders, sergeant Van Raemdonck, wilde gaan redden, door een schrapnel werd getroffen en op één van de gebroeder dood neerviel. En zo heeft men hen ook gevonden: Waal en Vlaming , beiden gesneuveld en liggend in mekaars armen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2013 om 10:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#682 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=442 Bovendien hanteer uitgerekend ik hier konsekwent de gij-vorm en breek uitgerekend ik hier regelmatig een lans voor de streektalen. De ironie wil zelfs dat ik dat bijvb. deed twee bladzijden terug als antwoord aan Pajoske, nèt voor uw post.....!! ![]() Tenslotte ken ik niet zovelen van mijn ingesteldheid met geopende draden als dezen: http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954 en http://forum.politics.be/showthread.php?t=169286 "Vlaamsnationalisten" zijn voor U één pot nat, hoe klischeedenkend... Citaat:
http://forum.politics.be/showthread....um#post6495833
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2013 om 10:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#683 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat ik vooral wil zeggen is hoe moeilijk het blijkbaar is van objektief te blijven. Als men een geschiedkundig werk ter hand neemt waarin de polariteit volksnationalisme/staatsnationalisme aan bod komt is het best van eens te peilen naar de auteur zijn persoonlijke positie binnen die tweespalt. Kwestie van te weten welk vlees men in de kuip heeft en vooral met hoeveel zoutkorrels men dat nuttigt....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2013 om 10:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#684 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#685 |
Europees Commissaris
|
![]() Als het zo is hetgeen U stelt over Sophie de Schaepdrijver, dan pleit dat voor haar, een gelukkige uitzondering.
(Maar ik ben eens benieuwd wat er uitkomt als ik begin te googelen naar haar persoonlijke staatkundige voorkeur ...)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2013 om 10:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#686 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mocht u het niet weten: er zijn nog andere historische bronnen en vaak meer degelijke dan Wikipedia of een of andere site. Want deze laatsten genieten blijkbaar uw voorkeur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#687 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarbij U sarkastisch dan weer "voorkeur" verwart met onmiddellijke bereikbaarhied....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2013 om 10:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#688 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U bent een beetje zoals de mensen die Pirenne aanvallen op dit forum. Ook een Belgicist menen ze en bovendien zeer subjectief volgens hen. Behalve dan wanneer Pirenne dingen zegt die in hun politieke kraam past. Dan is hij plots 'de degelijke' en verwijzen ze met veel overtuiging naar hem als naar een autoriteit. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2013 om 10:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#689 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar we wijken af van de draad.... Citaat:
Het probleem met Pirenne lijkt mij vooral dat hij ongelukkigerwijs in zijn voorwoord tot De Geschiedenis van België stelde, net zoals Wils en Bruno Yamine, dat België reeds van in de Middeleeuwen voorbestemd was om België te worden. Tja, op die manier verspeelt men helaas natuurlijk veel krediet....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2013 om 11:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#690 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2013 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#691 | |
Europees Commissaris
|
![]() Hahaha. Dat had ik verwacht! Hoe voorspelbaar dat ge die stelling - uiteraard- bijtreedt.
Een diskussie die reeds begint met hoe men België definieert. En dan zijn we weeer weg voor een eindje.... Voor mij is België nu net een anti-17 provinciën-symbool, het belichaamt het uitéénvallen ervan. Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2013 om 11:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#692 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2013 om 11:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#693 |
Europees Commissaris
|
![]() Evenzeer de toenmalige republiek. De hereniging van de Nederlanden lijkt me wenselijk, maar dan mag er niet vastgehouden worden aan het republikeinse verleden van het noorden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#694 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België houdt het al meer dan 170 jaar uit. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2013 om 11:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#695 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hij doet dat dan nog selectief ook, want dhr De Wever is ook historicus.
![]() |
#696 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2013 om 11:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#697 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 april 2013 om 12:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#698 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() We kunnen best beginnen (en eindigen) met het slot van de diskussie. Gij zijt voor het separatisme der Nederlanden want het zuiden past niet bij het noorden. Uw feestdagen van 1648 en 1830 zijn mijn rouwdagen. Ik ben pro 17 proviciën, symbool van de eenheid en gij pro het huidige België, symbool van de scheiding. En het noorden is dat niet evenzeer, Koentje, want het franstalige zuiden heeft zichzelf steeds gediskwalificeerd in de Nederlanden, niet de Republiek. Integedeel, de Republiek heeft ons verdedigd tegen de Franse imperialist toen de Spanjaarden daarvoor geen goesting meer hadden. Het noorden heeft het zuiden mede gevrijwaard van algeheel opslokken door Frankrijk en heeft dus Nederlandse solidariteit betuigd in tegenstelling tot het Franstalige zuiden dat kollaboreerde, eerst met de Spanjaarden (Atrecht) en later met de Franse bezetter. Helaas heeft de scheiding zich niet voltrokken volgens de taalgrens maar volgens een toevallige militaire grens. Voor U had de grens uiteraard beter de Rijn geweest zoals we dat kennen van tradititionele naoorlogse hard-core Belgicisten die de rivaliteit tussen de Nederlanden kulitiveren. Dat die scheiding embryonaal aanwezig was in de middeleeuwen, dat er altijd een zuiderse en een noorderse 'geest' (l'âme Belge) heeft bestaan is tedentieuze nonsens. De scheiding is was niet meer dan tot twee maal toe een gril van het lot.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2013 om 12:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#699 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Zeg gewoon: Leve België want het bestaat al 170 jaar.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 april 2013 om 12:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#700 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En verder: in de Normaalschool van Lier was vóór 1830 de voertaal niet het Latijn maar het Nederlands. Ook dat werd in 1830 prompt eruit gegooid. |
|
![]() |
![]() |