Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2013, 22:43   #681
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Men kan nog altijd manden vlechten en klantenklossen zijn ook nog altijd vakken dacht ik.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 22:44   #682
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In het derde jaar. En daar krijgen ze zelfs een inleiding tot CNC-techniek.
Jaja...maar wat kan hij al maken?

Achter 3 jaar zou dat toch al heel wat moeten zijn nietwaar?
Oud 5 juni 2013, 22:46   #683
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja oké de cursus draaien en frezen is dan natuurlijk weer geheel afzonderlijk van al de andere cursussen.
Om te beginnen ga je al minstens 2 jaar op een wachtlijst mogen staan om er bij te geraken en dan zal je 1 of 2 jaar lekker ouderwets mogen draaien wat allicht best leuk en leerrijk is en dan kom je bij een baas waar een moderne machine staat en mag je het nog eens opnieuw leren.
Totaal onjuist wat u daar schrijft. De basisprincipes blijven hetzelfde. Enkel het werken met een andere machines. Iedere vakman zal die overstap heel snel kunnen maken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2013, 22:49   #684
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja...maar wat kan hij al maken?

Achter 3 jaar zou dat toch al heel wat moeten zijn nietwaar?
Meubels bijvoorbeeld. In het derde jaar staan er werkstukken als bijzettafeltjes, computertafel, kast... gepland. Daarvoor mag men reeds de klassieke machines gebruiken.
Oud 5 juni 2013, 22:50   #685
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men kan nog altijd manden vlechten en klantenklossen zijn ook nog altijd vakken dacht ik.
Ja, maar niet in het VTI. Wel te leren in de kantklosschool van Brugge, verbonden aan het kantmuseum.
Oud 5 juni 2013, 22:52   #686
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Totaal onjuist wat u daar schrijft. De basisprincipes blijven hetzelfde. Enkel het werken met een andere machines. Iedere vakman zal die overstap heel snel kunnen maken.
Oké dan heeft het ook geen zin om verder te doen op die oude hé.

Nu ja ik merk dat men hier met oogkleppen aan het discussiëren is.
Aan de ene kant zit men hier totaal bezig dat aso en univ voorbehouden is voor de elite onder de intelligenten waar de zintuigen voortdurend moeten geprikkeld worden, en anderzijds pleit men er voor dat stiel en beroepsmensen liefst zo traag en dom mogelijk gehouden worden.

Dit alles heeft te maken met onderscheid in klassen.

1 de bovenwereld met de elite
2 de "onderwereld" met de arbeiders.
Oud 5 juni 2013, 22:55   #687
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meubels bijvoorbeeld. In het derde jaar staan er werkstukken als bijzettafeltjes, computertafel, kast... gepland. Daarvoor mag men reeds de klassieke machines gebruiken.
Meubeltjes maken ..ja natuurlijk.
Wie een opleiding dakconstructie wil leren moet ook eerst tafels en stoelen leren maken.
Pas in het 3 jaar komt het dak boven water.

Maar ja goed er zal allicht wel ergens iemand een stoel op zijn dak willen hebben neem ik aan?
Oud 5 juni 2013, 22:56   #688
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oké dan heeft het ook geen zin om verder te doen op die oude hé.
Jawel, om redenen die al aangehaald werden.
Oud 5 juni 2013, 22:58   #689
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meubeltjes maken ..ja natuurlijk.
Wie een opleiding dakconstructie wil leren moet ook eerst tafels en stoelen leren maken.
Pas in het 3 jaar komt het dak boven water.

Maar ja goed er zal allicht wel ergens iemand een stoel op zijn dak willen hebben neem ik aan?
Is het dan voor u zo moeilijk te begrijpen dat iedere opleiding gradueel gaat. Wees gerust, na zes jaar TSO houtbewerking zal een leerling een dakconstructie kunnen bouwen.

Dus, wat zit u daar nu te pruilen?
Oud 5 juni 2013, 23:04   #690
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het dan voor u zo moeilijk te begrijpen dat iedere opleiding gradueel gaat. Wees gerust, na zes jaar TSO houtbewerking zal een leerling een dakconstructie kunnen bouwen.

Dus, wat zit u daar nu te pruilen?
Neen allicht niet, tenzij hij die cursus er bij zal nemen. Want het is weeral een afzonderlijke module waar je eerst die andere module voor moet doen.

Als hij gekozen heeft voor meubels maken dan zal hij meubels maken.

Maar ik merk dat jij het allemaal zo niet snapt hoor.

Laatst gewijzigd door Mambo : 5 juni 2013 om 23:04.
Oud 6 juni 2013, 06:01   #691
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan heeft u nooit school gelopen in een college. Juist op het college heeft men mij leren nadenken, vragen stellen, kritisch zijn. En die houding kan gerust samen met een diep geloof.
Er bestaat inderdaad selectieve blindheid.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 09:38   #692
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja oké de cursus draaien en frezen is dan natuurlijk weer geheel afzonderlijk van al de andere cursussen.
Om te beginnen ga je al minstens 2 jaar op een wachtlijst mogen staan om er bij te geraken en dan zal je 1 of 2 jaar lekker ouderwets mogen draaien wat allicht best leuk en leerrijk is en dan kom je bij een baas waar een moderne machine staat en mag je het nog eens opnieuw leren.
Hopelijk snappen ze het nieuwe van het oude dan maar of ze mogen zich inschrijven in een andere cursus alweer.

Ergens zakt de moed er aan te beginnen.
De grootste sukkelaar is degene die meteen op de high end gecomputerizeerde draaibank is begonnen.

Want de kans is groot dat hij, als hij soliciteert in een bedrijf, waar ze niet hetzelfde type of merk hebben, NIKS kan.

Als hij begint met "vooroorlogse" draaibanken is hij ten minste bekend met het princiepe, en heeft hij een basis van waarop hij kan vertrekken.

Overigens je zou er versteld van staan hoeveel oude apparaten er nog in bedrijven staan. Beter nog: men wilt ze liefst zo lang mogelijk houden. Omwille van gebruiksgemak en betrouwbaarheid.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 09:48   #693
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als ik het goed begrijp, wordt uw zoon intellectueel door niets geprikkeld...

En neen, ASO is heus niet altijd "de veilige keuze". U schrijft zelf dat uw zoon het niet goed doet. U bevestigt wel dat typisch is voor veel ouders: "Laat hem in het ASO beginnen. Als het niet gaat, kan hij nog altijd dalen." Juist het watervalsysteem dat zo nefast is en zo demotiverend is gebleken bij heel wat leerlingen.
Het is een rationale, pragmatische keuze net omdat we met een watervalsysteem zitten. Ik vind dat watervalsysteem nefast.Het heeft perverse effecten. Maar door mijn zoon onderaan de waterval te plaatsen zal ik het systeem niet recht trekken.

En ja, mijn zoon doet het slecht. Dat ligt echter aan hem, niet aan het feit dat hij in de ASO zit. Hij is gewoon lui. Leerkrachten grijpen dan spontaan naar de logische oplossing binnen ons systeem : "plaats hem lager in de waterval". Ik moet echter met meer factoren rekening houden. Wat is namelijk het signaal dat mijn zoon riskeert op te vangen ?

Vroeger zou het signaal duidelijk zijn : dubbelen. Maar nu is een B attest een optie. Je doet het hele jaar bijna niets en je stroomt toch door en wel naar iets dat gemakkelijker lijkt te zijn.

Dat zijn dus de vragen waarmee we momenteel zitten. We gaan ons niet vastklampen aan de ASO, maar in het eerste middelbare was ASO de logische keuze voor onze zoon. Hij heeft er niets mee gedaan. Het wordt dus misschien wel handel. Of dubbelen. BSO of TSO is geen optie. Hij heeft nul komma nul interesse voor zo iets. Dat zou pas echt de domme keuze zijn : hem dumpen in een richting waar hij door zijn gebrek aan motivatie de boel zal verpesten voor wie echt een beroep wil leren.

Het liefst van al, Jan, zou ik willen dat hij op zijn 16de de school zou mogen verlaten en gewoon werken en geld verdienen. Dit in de veronderstelling dat hij tegen dan niet wakker schiet en begrijpt dat je moet studeren om te slagen.

Laatst gewijzigd door Kaal : 6 juni 2013 om 09:50.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 10:30   #694
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
M'n kleine teen zegt me dat Kaal niet op de hoogte is van de doelstellingen die bij het vak muziekonderricht in het middelbaar onderwijs nagestreefd worden...
En uw kleine teen heeft gelijk. Het is mij onduidelijk. Mijn kinderen zingen wat en leren een paar noten op een blokfluit. Leuk, daar niet van, maar wat brengt het op ? En vertel me niet dat het bijdraagt tot de algemene vorming of de overdacht van "waarden". Er wordt in die les helemaal niets overgebracht.

Muziek is belangrijk. Een van mijn dochters speelt piano. Ze is begaafd. Het interresseert haar. Maar de les muziek op school heeft daar helemaal geen rol in gespeeld. Wij hebben er zelf voor gezorgd dat ze in contact komt met muziek en de mogelikjkheid kreeg om daar dieper in te gaan. En als ouders dat niet doen, dan gaat de les muziek het verschil niet kunnen maken.

Ik zal het dus herformuleren : ik kan me geen doel inbeelden dat met die les gehaald zou kunnen worden.
Oud 6 juni 2013, 10:37   #695
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Onderwijs is dan ook in heel wat landen - gelukkig maar - niet de exclusieve bevoegdheid van de overheid. Vandaar dat er bij ons zoiets bestaat als het katholieke net of andere, niet-overheidsgebonden scholen.
Maar bij ons eigenlijk net wel. In zeer grote mate.
Oud 6 juni 2013, 15:48   #696
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U bevestigt wat u al eerder schreef: onderwijs wordt herleid tot een fabriek waar er individuen worden gekneed voor de arbeidsmarkt. Meer niet. Ideaal natuurlijk in bepaalde systemen: dan krijg je mensen die je uiteindelijk alles kunt wijsmaken buiten hun vakgebied. Manipuleerbare mensen.

Toch is en blijft onderwijs veel meer dan dat. En gelukkig maar!
In mijnen tijd heette het secundair nog gewoon "humaniora": je kreeg de opleiding die nodig was om als mens in de maatschappij te functioneren én om je voor te bereiden op hogere studies. Nu wordt het onderwijs vooral bekeken vanuit het standpunt van de arbeidsmarkt en zoals ik hoger als schreef: ik vrees dat het ook de bedoeling is mensen in het secundair al zo hoog op te leiden dat er minder masters nodig zijn. De professionele bachelors zijn nu al de masters aan het verdringen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 21:38   #697
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen allicht niet, tenzij hij die cursus er bij zal nemen. Want het is weeral een afzonderlijke module waar je eerst die andere module voor moet doen.

Als hij gekozen heeft voor meubels maken dan zal hij meubels maken.

Maar ik merk dat jij het allemaal zo niet snapt hoor.
Modules? Kunt mij eens concreet aanwijzen in welke TSO- of BSO-school er gewerkt wordt met het systeem van modules?
Oud 6 juni 2013, 21:40   #698
neutron
Banneling

neutron's schermafbeelding

Standaard

Neutr-On wil in ieder geval dat iedereen dezelfde onderwijskansen krijgt.

Naargelang de interesses en bekwaamheden.

Als VOKA-bedrijven personeel nodig heeft moeten ze maar meer betalen.
neutron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2013, 21:41   #699
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Het is een rationale, pragmatische keuze net omdat we met een watervalsysteem zitten. Ik vind dat watervalsysteem nefast.Het heeft perverse effecten. Maar door mijn zoon onderaan de waterval te plaatsen zal ik het systeem niet recht trekken.
Eerlijk gezegd begrijp ik uw handelswijze niet. U stelt vast dat uw zoon zijn draai schijnbaar niet kan vinden in het ASO. Toch stuurt u hem die richting uit en duwt u hem verder die kant uit. Met het idee: "Hij kan zakken". Juist dat is nefast voor een kind.

Dit gaat dan ook niet over "het" systeem, maar wel over kinderen. Alsook over de mentaliteit van de ouders.

Aan "het" systeem is er niets fout. Wel met de wijze waarop ouders (en sommige leraren) ermee omspringen.
Oud 6 juni 2013, 21:44   #700
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
We gaan ons niet vastklampen aan de ASO, maar in het eerste middelbare was ASO de logische keuze voor onze zoon. Hij heeft er niets mee gedaan. Het wordt dus misschien wel handel. Of dubbelen. BSO of TSO is geen optie. Hij heeft nul komma nul interesse voor zo iets. Dat zou pas echt de domme keuze zijn : hem dumpen in een richting waar hij door zijn gebrek aan motivatie de boel zal verpesten voor wie echt een beroep wil leren.
De kans is groot dat hij door die waterval al klappen zal krijgen. Dat is dan resultaat van twee, drie of vier jaar in een richting zitten waar hij niets mee aankan.

Ik blijf het onbegrijpbaar vinden: enerzijds stelt u dat hij niet rendeert in het ASO en dus schijnbaar geen interesse toont in een ASO-richting, maar, ondanks dat gebrek, duwt u hem toch in het ASO.

Als het op TSO of BSO aankomt, haalt u dat gebrek aan interesse dan plotseling boven om die keuze af te blokken.

Waar zit nu eigenlijk de logica?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be