![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Tot wanneer zou je abortus toelaten? | |||
Niet |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 2 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 4 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 6 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 8 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 10 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 12 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
7 | 25,93% |
tot 14 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,70% |
tot 16 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 20 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
3 | 11,11% |
tot 24 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
ander voorstel |
![]() ![]() ![]() |
8 | 29,63% |
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#681 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#682 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De kop van een varken lijkt op die van een mens, de lever van een varken lijkt op de lever van een mens, en ga zo maar door. Maar vooral: het *functioneren* van het brein van een volwassen varken lijkt meer op dat van een volwassen mens, dan het functioneren van het brein van een foetus of van een pas-geborene. Dat is wat ik bedoel met cognitieve functies en dergelijke. Een volwassen varken staat, qua cognitieve functies, dichter bij een volwassen mens, dan een pasgeborene, en zeker een foetus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#683 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
dat het vroeg begint is evident ![]() de url is wel heel emotioneel/manipulatief. 24u geleden verweet je mij dat ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#684 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Niet vergeten dat onze aanvankelijke verboden op abortus gewoon afkomstig zijn van de tijd dat onze wetten godsdienstig geinspireerd waren he, en dat nog voor een groot deel zijn. Citaat:
Ik heb NIET gezegd dat we zomaar willekeurig ANDERMAN'S KINDEREN mogen afmaken. Maar ik zeg dat die andermans' kinderen enkel maar hun rechten krijgen omdat HUN OUDERS bij de club zijn, en die dus *voor hun eigen kinderen* die rechten genegocieerd hebben. Als die ouders er dus niet van moeten hebben, is er niks dat die kinderen 'in de club' kan opnemen, want hun enige "ticketje" was hun ouders en die willen ervan af. Ik heb ook gezegd dat we eventueel een principe zouden kunnen aanhangen van "op een zeker ogenblik is een kind zodanig cognitief op een mens gelijkend, dat we die om die reden opnemen in onze mensenclub". Persoonlijk ben ik daar niet voor te vinden, omdat ik persoonlijk vind dat men andere mensen van andere clubs geen rechten moet geven. Ik ben tegen de universaliteit van de mensenrechten, die enkel maar moeten gelden binnen een "club" (een natie zeg maar), en alle anderen daarbuiten zijn wat mij betreft, vogelvrij. Maar ik kan dat even opzij zetten, en ergens de redenering volgen dat ALS men dan toch die stommiteit wil begaan om universele mensenrechten toe te kennen, dat om cognitieve redenen is. Maar dat gebeurt pas lang NA de geboorte. Citaat:
Dat is ook een logisch standpunt. Alleen is het zo dat zelfs 16-jarigen moorden kunnen plegen, en we dus wel degelijk daarmee een niet-aanvalspact moeten sluiten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#685 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
wat moet ik daar op zeggen? Citaat:
als jij enkel daarmee rekening wil houden is dat ok, maar daarom moet je niet doen alsof ik daar rekening mee hou (of zou moeten). DNA interesseert me niet, ik kijk naar het hele plaatje Citaat:
Citaat:
daarom is dat varken geen mens die plots mensenrechten zou moeten krijgen en daarom speelt dit ook totaal geen rol als we het hebben over de eventuele rechten van ongeborenen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#686 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#687 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Hun ouders hebben daar niets mee te maken. vanaf 6 maand krijgt ook een ongeborene al bepaalde rechten van onze club Citaat:
diersoort homo sapiens is de doorslaggevende factor. Laatst gewijzigd door 1207 : 21 december 2019 om 18:02. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#688 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
zaken als zintuiglijke waarneming (hier moeten zenuwen, hersenen en neuronen echt samenwerken) is op 7 weken natuurlijk volstrekt onbestaande pijn voelen is op 7 weken volstrekt onmogelijk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#689 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar is niets vervelend aan. Wel zou het interessant zijn om te weten te komen wat professor Vermeersch dan wel dacht. U verwijst naar de persoon Vermeersch, maar niet naar wat hij te vertellen had.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#690 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
https://www.care-net.org/abundant-li...-of-fetal-pain |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#691 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer begint het ongeboren leven met die "zintuiglijke waarneming"? En is er dan sprake van een mens? Wanneer? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#692 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat klopt niet. Ons wetboek strafwet en burgerwet stammen uit de Franse tijd. Die zijn op hun beurt gebaseerd op de Franse republikeinse wetgeving die volledig brak met de wetgeving uit het AR.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#693 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 18 weken, 4 dagen, 16u, 33 minuten en 22 seconden na de bevruchting begint volgens mij het leven.
wat nu? pijn? jij smijt graag met linkjes https://www.knack.be/nieuws/wetensch...rmal-9281.html zenuwen zijn dus onvoldoende ontwikkeld |
![]() |
![]() |
![]() |
#694 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar natuurlijk werkt dat niet puur op die manier, want die mensen met wie je een akkoord wil over "mij niet vermoorden a.u.b.", die gaan eisen dat je ook hun zwakkere naasten niet gaat vermoorden. Hun kinderen bijvoorbeeld. Maar dat is een TOEGEVING van uw kant. Gij wilt U engageren om hun kinderen niet te vermoorden, om van hen te bekomen dat zij U niet gaan vermoorden. En van de slag ga jij ook eisen dat ze uw kinderen niet vermoorden opdat gij uw akkoord geeft om hen niet te vermoorden. En dan ga je verder: je gaat ook de afspraak maken dat je niet vermoord wordt als je zwakker zal worden, misschien gehandicapt en zo. Alles wat *U* zou overkomen. Dat kan je afdreigen nu je zelf machtig genoeg bent om anderen te vermoorden, voor je zwakker wordt. Hieruit volgt een soort van algemeen contract dat we al diegenen die ooit sterk zijn, maar zwak kunnen worden (en dus in het pact moeten hebben) en al die hun naasten waar ze om geven die zwak zijn (zoals hun kinderen) niet gaan vermoorden. Voor mij is DAT de basis van "recht op leven". Het is een niet-aanvalspact tussen potentiele moordenaars, dat uitgebreid wordt naar momenten dat die moordenaars zwakker zouden kunnen worden, en naar zwakkere naasten van die moordenaars die ze willen beschermen. Uw recht op leven komt dus van uw capaciteit om ander leven te ontnemen. Ik geef U hier dus een reden om 'recht op leven' toe te kennen. Om zelf niet vermoord te worden, en om uw naasten niet vermoord te zien ; en dat af te dwingen met uw eigen capaciteit tot moorden. Citaat:
Citaat:
Iets wat een sterke mens niet kan worden (bijvoorbeeld een varken) krijgt die rechten niet, omdat het risico niet bestaat dat hij "zichzelf zou blootstellen" wat later als hij zwakker is he. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 21 december 2019 om 19:22. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#695 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Welk nadeel ondervinden de leden van onze club als ze dat niet doen ? Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#696 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld "fraternité". Onnozel gedacht he. Vertrek eens van het principe "mensen doden is goed". Laatst gewijzigd door patrickve : 21 december 2019 om 19:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#697 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Veruit de meeste gewervelden voelen pijn, dus dat kan geen reden zijn om daar rechten aan te geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#698 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je kan dat niet afleiden van een universeel principe he. Dus is dat gewoon maar een arbitrair buikgevoel, dat je niet kan *beargumenteren*. Je kan daar wel gewoon uw arbitraire mening over hebben, maar meer niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#699 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |