Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2021, 13:13   #681
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Om nog maar te zwijgen van de vele tienduizenden vroegtijdige doden door de vervuiling van gascentrales. Dank u wel Tinne Vanderstraeten en alle andere Groen!e MOORDENAARS en milieuverknoeiers.
Heeft u eigenlijk al eens een keer een bron gegeven voor die claim van tienduizenden doden?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 13:25   #682
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Demir schiet de gascentrale niet af.
Demir zegt dat de gascentrale zijn uitstoot beter moet zuiveren.
Ze valt over de ammoniak-uitstoot, maar een gascentrale zonder zuivering stoot geen ammoniak uit. Die ammoniak ontstaat juist omdat de gascentrale zijn uitstoot via de meest moderne manier zuivert. Daardoor haalt de centrale een groot deel NOx uit zijn uitstoot, maar ontstaat wel onvermijdelijk een deel NH3. Als de centrale het hele jaar op vollast zou draaien (quod non, het is een piekcentrale), zou dat goed zijn voor 0,26% van wat de veeteelt aan NH3 uitstoot...
Oud 10 december 2021, 13:35   #683
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Uiteraard niet. Dat zouden dan vervangingscentrales zijn volgens de techniek en normen van 2001, die 24 jaar lang nutteloos staan te staan? Of bedoel je vergunningen uitreiken, en dan vervolgens 20 jaar niets met die vergunningen doen? Dat zou onzin zijn.
De gascentrale in Vilvoorde, waar de vergunning door Demir van geweigerd word, is slechts een uitbreiding van de bestaande gascentrale.

Vandaag wil men die gascentrale uitbreiden, gewoon omdat er niet genoeg alternatieve energiewinning is.
Met die gascentrale wil men nu 10 jaar kopen om de alternatieve energiewinning te kunnen uitbreiden.
En deze uitbreiding is nodig bij de sluiting van de kerncentrales om energiezekerheid te bieden aan de mensen die een verbod krijgen om nog fossiele brandstoffen te gebruiken voor transport en verwarming.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 14:09   #684
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De gascentrale in Vilvoorde, waar de vergunning door Demir van geweigerd word, is slechts een uitbreiding van de bestaande gascentrale.

Vandaag wil men die gascentrale uitbreiden, gewoon omdat er niet genoeg alternatieve energiewinning is.
Met die gascentrale wil men nu 10 jaar kopen om de alternatieve energiewinning te kunnen uitbreiden.
En deze uitbreiding is nodig bij de sluiting van de kerncentrales om energiezekerheid te bieden aan de mensen die een verbod krijgen om nog fossiele brandstoffen te gebruiken voor transport en verwarming.
Ja, en? Wat is uw punt?
Oud 10 december 2021, 15:27   #685
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard niet. Dat zouden dan vervangingscentrales zijn volgens de techniek en normen van 2001, die 24 jaar lang nutteloos staan te staan? Of bedoel je vergunningen uitreiken, en dan vervolgens 20 jaar niets met die vergunningen doen? Dat zou onzin zijn.
In dat geval is het ook nutteloos om in 2000 die beslissing al te nemen.
Als je toch nog niks kan doen, waarom zou je dan een volgende generatie binden aan een beslissing die (en dat blijkt nu) in een volledige andere context zit. CO2 uitstoot was in 2000 nog een marginaal probleem. Nu is het het eerste objectief voor klimaatbeheer.
Oud 10 december 2021, 15:46   #686
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In dat geval is het ook nutteloos om in 2000 die beslissing al te nemen.
Als je toch nog niks kan doen, waarom zou je dan een volgende generatie binden aan een beslissing die (en dat blijkt nu) in een volledige andere context zit. CO2 uitstoot was in 2000 nog een marginaal probleem. Nu is het het eerste objectief voor klimaatbeheer.
Maar de stelling van Groen en co was dat het juist het bestaan was van kernenergie die maakte dat alternatieve bronnen niet van de grond kwamen. Het volstond dan om het einde daarvan aan te kondigen, en die alternatieve bronnen zouden opbloeien zoals nooit tevoren. Men moest dus de vicieuze cirkel doorbreken AANGEZIEN er kernenergie is, worden alternatieve bronnen die gemakkelijk alles kunnen vervangen, weggepest.

Bij deze is de stelling fout gebleken, maar dat wisten we al.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 16:20   #687
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar de stelling van Groen en co was dat het juist het bestaan was van kernenergie die maakte dat alternatieve bronnen niet van de grond kwamen. Het volstond dan om het einde daarvan aan te kondigen, en die alternatieve bronnen zouden opbloeien zoals nooit tevoren. Men moest dus de vicieuze cirkel doorbreken AANGEZIEN er kernenergie is, worden alternatieve bronnen die gemakkelijk alles kunnen vervangen, weggepest.

Nee, tijdens de regering Verhofstadt was alternatieve energie nog een bijzonder alternatief idee... Zelfs Agalev dacht toen niet de kerncentrales door zon of wind te vervangen. Veel simpeler: Agalev was gewoon anti-nucleair, en het CO2-probleem was toen zelfs voor Agalev minder belangrijk. En dat is ook de reden waarom Agalev toen die wet wilde doordrukken: er was sprake om een nieuwe kerncentrale (N8) te bouwen. En een nieuwe klassieke kerncentrale is wél iets wat je 10-15 jaar op voorhand moet beginnen plannen.

Je stelling over Groen klopt - maar is van veel recentere datum.
Oud 10 december 2021, 16:48   #688
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze valt over de ammoniak-uitstoot, maar een gascentrale zonder zuivering stoot geen ammoniak uit. Die ammoniak ontstaat juist omdat de gascentrale zijn uitstoot via de meest moderne manier zuivert. Daardoor haalt de centrale een groot deel NOx uit zijn uitstoot, maar ontstaat wel onvermijdelijk een deel NH3. Als de centrale het hele jaar op vollast zou draaien (quod non, het is een piekcentrale), zou dat goed zijn voor 0,26% van wat de veeteelt aan NH3 uitstoot...
Klopt en het absurde is dat Engie nu waarschijnlijk de dosering van NH3 gaat verlagen zodat er minder ammoniak uitstoot is en meer NOx. Demir blij!
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 17:07   #689
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Klopt en het absurde is dat Engie nu waarschijnlijk de dosering van NH3 gaat verlagen zodat er minder ammoniak uitstoot is en meer NOx. Demir blij!
Allez, die centrales zijn dus een bedreiging voor de volksgezondheid en mogen er niet komen.

Laatst gewijzigd door Zucht : 10 december 2021 om 17:07.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2021, 18:02   #690
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Klopt, maar mag niet zegd worden.
Net zols er niet gezegd mag worden dat de gascentrales enkele miljoenen subsidies zouden krijgen, terwijl de alternatieve centrales geen cent krijgen.
Oud 10 december 2021, 18:06   #691
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Allez, die centrales zijn dus een bedreiging voor de volksgezondheid en mogen er niet komen.
Als de burger zijn CV op gas een directe bedreiging vormt voor de volksgezondheid, is het toch normaal dat men die lijn doortrekt naar de gascentrales.

Of vindt jij jet normaal dat je in Vilvoorde verplicht word om op dure elektriciteit te moeten verwarmen wegens milieu, klimaat en omgevingsvervuiling, terwijl die elektriciteit word opgewekt in een gascentrale op slechts 10km van je deur?
Oud 10 december 2021, 18:10   #692
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de burger zijn CV op gas een directe bedreiging vormt voor de volksgezondheid, is het toch normaal dat men die lijn doortrekt naar de gascentrales.

Of vindt jij jet normaal dat je in Vilvoorde verplicht word om op dure elektriciteit te moeten verwarmen wegens milieu, klimaat en omgevingsvervuiling, terwijl die elektriciteit word opgewekt in een gascentrale op slechts 10km van je deur?
Integendeel. Ik steun Demir in haar beslissingen, die eindelijk eens consistent zijn en niet proberen via foefelarij een regeringsbesluit tegen de regels door te duwen.
Oud 11 december 2021, 07:46   #693
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://nucleairforum.be/actualiteit...bccBhZpWfOCSDo
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 08:44   #694
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Daar hoort nog bij dat kernenergie ook de veiligste energie is. Ik zal het blijven herhalen: Tinne Vanderstraeten en Co = MOORDENAARS

De Groen!en hopen van de PFAS zaak gebruik te maken om nog wat stemmen te winnen maar met hun gascentrales blazen ze nog veel meer en grotere kankerverwekkende troep de lucht in.

Om nog maar te zwijgen over CO2, verarming van de bevolking door prijsinflatie, faillissementen die nog gaan volgen door de stijgende energiekosten, de blijvende energieafhankelijkheid van moslims en dictators, ...

Te zeggen dat ik nog verschillende keren op die strontbruine reactionaire moordenaarspartij heb gestemd. Hoofddoeken hoofddoeken kernbom kernbom dat is alles dat er in en rond hun hoofd zit. En dat moet doorgaan voor een partij van hoogopgeleiden. FTW!

Laatst gewijzigd door Vlad : 11 december 2021 om 08:50.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2021, 08:54   #695
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Op mijn 'surfplank' (internetsgewijze dan ... ) gezeten zijnde 'botste' ik op het volgende.

Kernuitstap 2025 (deel 1 van 2)

p.s.

De reden dat ik de site al wel eens raadpleeg is dat mijn grootouders zaliger er een verblijf hadden vroeger in de gemeente De Panne.

Ga ik nu weer in een 'ver' verleden graven?
Oud 11 december 2021, 09:47   #696
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

gisteravond zat de Turkse voorzitster van groen in de afspraak

er kwam alleen bart dewever dit, bart dewever dat uit
Oud 11 december 2021, 15:16   #697
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft u eigenlijk al eens een keer een bron gegeven voor die claim van tienduizenden doden?
Vroegtijdige doden. Ja ik heb die bron hier ooit gegeven maar ik vind ze niet meer terug. 40.000 vroegtijdige doden voor drie of vier nieuwe gascentrales betrof het dacht ik. De groenen hebben het zelf altijd over vroegtijdige doden als ze kritiek hebben op de brandstofwagens, ook al gaat het in feite om verloren levensjaren. Vroegtijdige doden klinkt indrukwekkender dan verloren levensjaren. Maar nu zijn ze dus muisstil over de (daarenboven onnodige!) vroegtijdige doden die hun gascentrales gaan veroorzaken. Groen! = MOORDENAARS

Laatst gewijzigd door Vlad : 11 december 2021 om 15:20.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2021, 10:39   #698
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Vroegtijdige doden. Ja ik heb die bron hier ooit gegeven maar ik vind ze niet meer terug. 40.000 vroegtijdige doden voor drie of vier nieuwe gascentrales betrof het dacht ik. De groenen hebben het zelf altijd over vroegtijdige doden als ze kritiek hebben op de brandstofwagens, ook al gaat het in feite om verloren levensjaren. Vroegtijdige doden klinkt indrukwekkender dan verloren levensjaren. Maar nu zijn ze dus muisstil over de (daarenboven onnodige!) vroegtijdige doden die hun gascentrales gaan veroorzaken. Groen! = MOORDENAARS
Ter info:

Zes conclusies over de gascentrales en de kernuitstap

Mijn persoonlijke mening is dat men de atoomcentrales toch best nog wat gaat laten 'draaien' anders denk ik dat wij op energieleveringsvlak best aardig in de problemen gaan geraken.

Want wat draait er tegenwoordig niet op elektriciteit?

Kunnen de gascentrales en de windmolens dat aan?

De zoektocht naar een goed alternatief om de atoomcentrales te vervangen is nog niet echt duidelijk.

Enkele keren haalde ik het al aan dat er nieuwe atoomcentrales bestaan die hun eigen 'afval' in bepaalde mate weten 'op te eten'

Laatst gewijzigd door Universalia : 12 december 2021 om 10:46.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2021, 12:22   #699
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ter info:

Zes conclusies over de gascentrales en de kernuitstap

Mijn persoonlijke mening is dat men de atoomcentrales toch best nog wat gaat laten 'draaien' anders denk ik dat wij op energieleveringsvlak best aardig in de problemen gaan geraken.

Want wat draait er tegenwoordig niet op elektriciteit?

Kunnen de gascentrales en de windmolens dat aan?

De zoektocht naar een goed alternatief om de atoomcentrales te vervangen is nog niet echt duidelijk.

Enkele keren haalde ik het al aan dat er nieuwe atoomcentrales bestaan die hun eigen 'afval' in bepaalde mate weten 'op te eten'
Als alle opwekkingscentrales tegelijk op hun piekvermogen draaien, is er vandaag een overproductie van 3 maal het verbruik.
Maar alle opwekkingscentrales kunnen nooit tegelijk op hun piekvermogen draaien.

En de gascentrales moeten dus dienen als backup voor de alternatieve centrales.
Die zijn namelijk regel en stuurbaar.
Oud 12 december 2021, 15:41   #700
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als alle opwekkingscentrales tegelijk op hun piekvermogen draaien, is er vandaag een overproductie van 3 maal het verbruik.
Maar alle opwekkingscentrales kunnen nooit tegelijk op hun piekvermogen draaien.

En de gascentrales moeten dus dienen als backup voor de alternatieve centrales.
Die zijn namelijk regel en stuurbaar.
Ik las gisteren ergens dat men verwacht dat het elektriciteitsverbruik nog met 70% zal stijgen als we het verkeer en de verwarming gaan elektrificeren ...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be