![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#681 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Beetje naïef te denken dat dat eigen is aan de Biblebelt. Dat gebeurt in Vlaanderen en daarbuiten ook zenne. Doet me ook aan Tom Waes in Japan denken toen hij 'geshockeerd' was over het fenomeen hikikomori. Dat komt gewoon ook in Vlaanderen en heel het Westen voor, zonder dat hij het besefte. Hij vertelde die Japanner doodleuk dat dat in Vlaanderen onmogelijk was. Hoe fout hij is. Misschien is ook de reden waarom Japan - waar veel misloopt - intussen een lager zelfmoordcijfer kent dan België. Ze erkennen sommige problemen die wij niet erkennen. Al schat ik België hoger in dan Japan. Het gerechtsysteem in Japan alleen al. Als je verdacht bent ben je altijd schuldig en zelfs al weet een rechter dat je onschuldig bent, je vliegt nog steeds de bak in omwille van de 'eercultuur'. Erg krom daar. Laatst gewijzigd door Weyland : 22 juli 2022 om 11:18. |
|
|
|
|
|
|
#682 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
1° ) Ik let er aandachtig op dat ik steeds korrekt de gij/ge-vorm gebruik. En dat is moeilijker dan ge denkt, want gij-vorm wordt in de vragende wijs en in de verleden tijd van sterke werkwoorden, anders vervoegd dan de jij-vorm. jij kwam - gij kwaamt je zou - gij zoudt kom je ? - komt ge ? kan je ? - kunt ge ? (als kombinatie van de twee; een sterk werkwoord in de verleden tijd in de vraagvorm) En soms zelfs in de tegenwoordige tijd: jij bent - gij zijt ! Ik verwijs hiervoor naar de vervoegingen die voor elk werkwoord een eigen wikipedialemma hebben. En terecht, de gij-vorm is officieel niet afgeschaft en dus korrekt Nederlands. Waarom heeft men ons dat dan afgeleerd ? Wie heeft begod bepaald dat dat geen AN zou zijn ? En met welke autoriteit ? Die jij-vervoegingen zijn een voorbeeld van "afslijting van morfologische uitgangen" en ik beschouw dat fenomeen, dat het Frans en het Engels nog meer heeft aangetast dan het Nederlands, als een taalkanker. 2° ) Evenzeer let ik erop dat ik in het AN steeds duidelijk de eind-n uitspreek bij werkwoorden. Dat taalbewustzijn had ik nog niet tijdens de dictielessen in het eerste humaniorajaar. Ze zouden begod met den deze nogal iets meegemaakt hebben als ik moest herbeginnen. Het is wraakroepend dat onze standaardtaaltaal bewust geamputeerd wordt en dat doet pijn in mijn taalminnaarsoren. Letters niet uitspreken is gewoonweg dialektisch. Voorbeelden in mijn Brabants: toot/taart; da/dat; en inderdaad: zinge/zingen. Ik heb zo een flauw vermoeden dat in de Hollandse dialekten die eind-n ook niet wordt uitgesproken en dat men zich daarnaar verkeerdelijk heeft gericht. In onze Duitse zustertaal wordt die eind-n trouwens wel uitgesproken. Ons Nederlands is in vergelijking daarmee - andermaal - verminkt met klankerosie.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2022 om 17:08. |
|
|
|
|
|
|
#683 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Maar spijtig genoeg heeft het zich doorgezet ten kosten der dialekten. Het is een of/of keuze geworden in de plaats van een en/en keuze. (In dat opzicht heeft patickve gelijk: er bestaat zoiets als taalkundig darwinisme.) Ik ben in het dialekt opgevoed en spreek even goed AN dan iemand die in het AN werd opgevoed. Meer zelfs, ik vind dat mijn taalgevoel daardoor misschien net een klein tikkeltje groter is. Men kan immers niet meer ontsnappen aan het AN omdat men nu eenmaal naar school gaat en de gesproken media volgt, hetgeen een verschil is met pakweg een eeuw gelden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2022 om 18:10. |
|
|
|
|
|
|
#684 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Hernemend moet ik dan stellen: heeft ER hier iemand van ons het SCHRIJVEN (in het algemeen) in dialekt gepromoot. Dialekt hoeft voor mij helemaal geen schrijftaal te worden, integendeel! Alles op zijn plaats!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
|
|
|
|
|
#685 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Daar staat tegenover dat dit qua standaardtaal misschien wel gelijk is/lijkt. De dialectverschillen met het Zeeuws zijn bij wijze van spreken enorm, terwijl het Brabants, ondanks de eeuwenlange gedwongen splitsing (de grootse verliezer van de Opstand), nog steeds wel iets van een dialectcontinuum heeft. |
|
|
|
|
|
|
#686 |
|
Europees Commissaris
|
Correct gebruik van ge/gij was natuurlijk niet de kwestie op school. Het probleem was gebruik an sich.
Ondanks de verwoede pogingen van mijn leerkrachten heb ik er geen probleem mee als mensen dialect spreken (zolang ik het kan verstaan uiteraard). Maar mijn tenen krullen toch wel een beetje als ik in lokale krantjes (fonetisch) geschreven dialect zie staan. |
|
|
|
|
|
#687 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik let er aandachtig op dat ik steeds korrekt de gij/ge-vorm gebruik in de plaats van de jij/ge-vorm.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 juli 2022 om 11:54. |
|
|
|
|
|
|
#688 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Roedkapke en de smeirege wolf. Er was ne kier e kla maske da de mensje roedkapke hiette oemda ze altajt e roed kappeke oep eure kop ha. Oep ne zekeren dag za heur ma: Roedkapke, goa ne kier naur gruutmoe, en pakt een toart mee. Ze is ziek, en 't es al e poar doage da ze gien toart ei gehad. Moar schoen de wegskes volgen, ei, giene ziever in t bos en zoe. Joa, moeder, zaa Roedkapke. En ze vertrok... Laatst gewijzigd door patrickve : 24 juli 2022 om 12:06. |
|
|
|
|
|
|
#689 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ik spreek zelf probleemloos met de (Hollandse) je/jij-vervoeging, maar dat heb ik in Nederland vooral geleerd. Zelf schrijf ik de taal die ik spreek en ik bezie het ook als een gevecht tegen windmolens, deze non-discussie.
Laatst gewijzigd door Weyland : 24 juli 2022 om 12:06. |
|
|
|
|
|
#690 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
En ik herinner mijn verwondering toe men later kwam aandraven met "jij" en "jullie". Dat laatste doet nog steeds mijn tenen krullen. Er is helemaal niets mis met "gijle(n)" - afkorting van gijlieden - you guys. Het is niet omdat men Grootnederlader is, dat men geen Zuid-Nederlandse refleksen meer kan hebben. https://www.bible.com/nl/bible/328/JHN.3.7.NBG51 https://nl.wikipedia.org/wiki/Gij
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 juli 2022 om 12:22. |
|
|
|
|
|
|
#691 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Alleen bij nieuwslezers valt dat blijkbaar samen. Ge trekt konsekwent zaken door maar net daardoor wordt het belachelijk.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 juli 2022 om 12:48. |
|
|
|
|
|
|
#692 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#693 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Net zoals ik in Brussel een stem hoor om mijn Nederlandstalige eigenheid niet te verloochenen. In wezen is dat hetzelfde principe, als men dat goed overdenkt. https://nl.wiktionary.org/wiki/gijlieden Maar welke keuze men ook maakt, belangrijk is dat die bewust genomen wordt.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 juli 2022 om 12:51. |
|
|
|
|
|
|
#694 |
|
Europees Commissaris
|
Ik heb dat lange tijd ook gedaan. Nu probeer ik daar weer van af te stappen, taalminnarij heb ik namelijk afgezworen, maar ergens blijft "jij" een beetje vreemd in de oren klinken. Tenzij ik in Nederland ben, natuurlijk.
|
|
|
|
|
|
#695 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Boven de rivieren kennen ze Gij als iets van de Zuidelijke varianten van het Nederlands, maar ook als juist heel formeel Bijbel Nederlands. |
|
|
|
|
|
|
#696 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#697 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#698 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Ik ben een zeldzame Vlaming die je/jij probleemloos gebruikt. Denk aan radio-omroepers.
Nu, dialect of niet en ge/gij of je/jij. Het is allemaal om het even voor me, maar wel valt me op hoe onmondig veel Vlamingen nog zijn (alleja, enzo,... nooit in volzinnen praten). Studenten zijn vaak wat dat betreft het meest onderdrukt, want dit zie ik wel degelijk als een rem op zelfontplooiing. Onlangs nog een video gezien waar mensen op de Meir geïnterviewd werden over de censuur op F.C. De Kampioenen. Die oenen konden gewoon geen gesprek voeren, omdat niemand van hen in staat was zich uit te drukken in taal, iets wat elders in Europa wel kan. Dialect, AN of Verkavelingsvlaams, het maakt niet uit, maar een kleine woordenschat bezitten en ontalig zijn vind ik bittere armoede. Sorry dat ik het zeg, maar Nederland > Vlaanderen. De reden is omdat Vlamingen te moegestreden zijn en angst hebben voor ostracisme. Zeker jonge onervaren Vlamingen lopen liever conflict uit de weg en alle interne tegenstrijdigheden leiden tot de mompelige gevallen die we nu kennen. Bijgevolg is Nederland effectief het superieure land. Laatst gewijzigd door Weyland : 2 augustus 2022 om 17:42. |
|
|
|
|
|
#699 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#700 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Schoolgaan en werken in Vlaanderen, haatte ik zo goed als altijd op één bedrijf na. Een onderdrukte Vlaming verziekt de sfeer minstens zo hard als een betweterige reformatorische Hollander met een kleine leefwereld. Laatst gewijzigd door Weyland : 2 augustus 2022 om 17:41. |
|
|
|
|