Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2022, 11:09   #681
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
In een van de andere klassen was het nog erger. Daar moesten overtreders de “boerenpet” opzetten.

Zelf heb ik er nooit veel last van ondervonden omdat ik van thuis uit in tussentaal opgevoed werd. Mijn voornaamste risico toen was het gebruik van "ge".
Wat gek is. Die West-Vlaming die in Gent woont, Matthias Declercq, die een boek over Urk heeft geschreven na er een half jaar gewoond te hebben vermeldde ook een situatie waar een kind door een leraar anders werd behandeld als ware hij een duivelskind.

Beetje naïef te denken dat dat eigen is aan de Biblebelt. Dat gebeurt in Vlaanderen en daarbuiten ook zenne. Ik was een raar kind en die lerares van het tweede leraar strafte me zelfs soms zonder ik echt iets deed omdat die mij 'niet kon hebben'. Is volgens mij ermee te vergelijken. Als volwassene kan ik dat mens nog steeds niet verdragen uiteraard, al ben ik wel vergeten hoe ik haar nu kan herkennen en is het geen trauma geworden.

Doet me ook aan Tom Waes in Japan denken toen hij 'geshockeerd' was over het fenomeen hikikomori. Dat komt gewoon ook in Vlaanderen en heel het Westen voor, zonder dat hij het besefte. Hij vertelde die Japanner doodleuk dat dat in Vlaanderen onmogelijk was. Hoe fout hij is.

Misschien is ook de reden waarom Japan - waar veel misloopt - intussen een lager zelfmoordcijfer kent dan België. Ze erkennen sommige problemen die wij niet erkennen. Al schat ik België hoger in dan Japan. Het gerechtsysteem in Japan alleen al. Als je verdacht bent ben je altijd schuldig en zelfs al weet een rechter dat je onschuldig bent, je vliegt nog steeds de bak in omwille van de 'eercultuur'. Erg krom daar.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 juli 2022 om 11:18.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2022, 16:53   #682
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard De pijn in mijn taalminnaarsoren....twee voorbeelden van taalerosie/taalverkleutering

Citaat:
Zelf heb ik er nooit veel last van ondervonden omdat ik van thuis uit in tussentaal opgevoed werd. Mijn voornaamste risico toen was het gebruik van "ge".
Ik ben er uiterst waakzaam voor !
)

Ik let er aandachtig op dat ik steeds korrekt de gij/ge-vorm gebruik.
En dat is moeilijker dan ge denkt, want gij-vorm wordt in de vragende wijs en in de verleden tijd van sterke werkwoorden, anders vervoegd dan de jij-vorm.
jij kwam - gij kwaamt
je zou - gij zoudt
kom je ? - komt ge ?
kan je ? - kunt ge ?
(als kombinatie van de twee; een sterk werkwoord in de verleden tijd in de vraagvorm)
En soms zelfs in de tegenwoordige tijd: jij bent - gij zijt !

Ik verwijs hiervoor naar de vervoegingen die voor elk werkwoord een eigen wikipedialemma hebben. En terecht, de gij-vorm is officieel niet afgeschaft en dus korrekt Nederlands.
Waarom heeft men ons dat dan afgeleerd ? Wie heeft begod bepaald dat dat geen AN zou zijn ? En met welke autoriteit ?
Die jij-vervoegingen zijn een voorbeeld van "afslijting van morfologische uitgangen" en ik beschouw dat fenomeen, dat het Frans en het Engels nog meer heeft aangetast dan het Nederlands, als een taalkanker.

)

Evenzeer let ik erop dat ik in het AN steeds duidelijk de eind-n uitspreek bij werkwoorden.
Dat taalbewustzijn had ik nog niet tijdens de dictielessen in het eerste humaniorajaar.
Ze zouden begod met den deze nogal iets meegemaakt hebben als ik moest herbeginnen.

Het is wraakroepend dat onze standaardtaaltaal bewust geamputeerd wordt en dat doet pijn in mijn taalminnaarsoren.
Letters niet uitspreken is gewoonweg dialektisch. Voorbeelden in mijn Brabants: toot/taart; da/dat; en inderdaad: zinge/zingen.
Ik heb zo een flauw vermoeden dat in de Hollandse dialekten die eind-n ook niet wordt uitgesproken en dat men zich daarnaar verkeerdelijk heeft gericht.
In onze Duitse zustertaal wordt die eind-n trouwens wel uitgesproken.
Ons Nederlands is in vergelijking daarmee - andermaal - verminkt met klankerosie.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2022 om 17:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2022, 17:56   #683
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Wie zijn pseudointellektuele neus ophaalt voor dialekt is geen taalminnaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Eigenlijk deed ik weer - op z'n Vlaams - water bij de wijn. De focus dient natuurlijk op de standaardtaal te liggen en ik ben blij dat ik zo'n opvoeding heb gehad. Vlamingen die de standaardtaal een bedreiging beschouwen heb ik nooit begrepen.
Ik weet het, als het AN zich hier als standaardtaal niet had doorgezet, dan zou dat het Frans geworden zijn.
Maar spijtig genoeg heeft het zich doorgezet ten kosten der dialekten.
Het is een of/of keuze geworden in de plaats van een en/en keuze.
(In dat opzicht heeft patickve gelijk: er bestaat zoiets als taalkundig darwinisme.)
Ik ben in het dialekt opgevoed en spreek even goed AN dan iemand die in het AN werd opgevoed. Meer zelfs, ik vind dat mijn taalgevoel daardoor misschien net een klein tikkeltje groter is. Men kan immers niet meer ontsnappen aan het AN omdat men nu eenmaal naar school gaat en de gesproken media volgt, hetgeen een verschil is met pakweg een eeuw gelden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 23 juli 2022 om 18:10.
Oud 23 juli 2022, 18:17   #684
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik had het over het schrijven van, bijvoorbeeld, een wetenschappelijke publicatie, niet dit forum. Kortom dingen waar men "serieus" bezig is. Daar is het toch normaal dat men een communicatie middel wil gebruiken dat:
1) zo goed mogelijk is gedefinieerd zodat de betekenissen en nuances het beste naar voren komen
2) een zo groot mogelijk aantal mensen kan bereiken
(dat laatste is meestal een compromis met 1), want men moet meestal in een andere taal gaan werken dan zijn moedertaal, die zelf een veel te klein bereik heeft)
Oei misverstand....
Hernemend moet ik dan stellen: heeft ER hier iemand van ons het SCHRIJVEN (in het algemeen) in dialekt gepromoot. Dialekt hoeft voor mij helemaal geen schrijftaal te worden, integendeel! Alles op zijn plaats!
Oud 23 juli 2022, 23:04   #685
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Zeeuw heeft het niet gezegd, maar de 'e' wordt dof uitgesproken. Dat wist ik ook pas na ik luisterde naar de Nederlandse radio.
Ik weet niet beter, maar ik ben dan ook West Brabander. Zuid Beveland, Tholen, Antwerpen, maar ook Dordrecht zijn buren. Hoewel de dialect verschillen met Zeeland en Zuid Holland veel groter zijn dan met die van de provincie Antwerpen en Oost Brabant.
Daar staat tegenover dat dit qua standaardtaal misschien wel gelijk is/lijkt.
De dialectverschillen met het Zeeuws zijn bij wijze van spreken enorm, terwijl het Brabants, ondanks de eeuwenlange gedwongen splitsing (de grootse verliezer van de Opstand), nog steeds wel iets van een dialectcontinuum heeft.
Oud 23 juli 2022, 23:47   #686
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik ben er uiterst waakzaam voor !
Correct gebruik van ge/gij was natuurlijk niet de kwestie op school. Het probleem was gebruik an sich.

Citaat:
Dialekt hoeft voor mij helemaal geen schrijftaal te worden, integendeel! Alles op zijn plaats!
Ondanks de verwoede pogingen van mijn leerkrachten heb ik er geen probleem mee als mensen dialect spreken (zolang ik het kan verstaan uiteraard). Maar mijn tenen krullen toch wel een beetje als ik in lokale krantjes (fonetisch) geschreven dialect zie staan.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 11:50   #687
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Correct gebruik van ge/gij was natuurlijk niet de kwestie op school. Het probleem was gebruik an sich.
Ja ja, inderdaad, ik weet het wel. Andermaal hernemend, opdat we op dezelfde golflengte zouden zitten, moet dan ik stellen:

Ik let er aandachtig op dat ik steeds korrekt de gij/ge-vorm gebruik in de plaats van de jij/ge-vorm.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 juli 2022 om 11:54.
Oud 24 juli 2022, 12:01   #688
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oei misverstand....
Hernemend moet ik dan stellen: heeft ER hier iemand van ons het SCHRIJVEN (in het algemeen) in dialekt gepromoot. Dialekt hoeft voor mij helemaal geen schrijftaal te worden, integendeel! Alles op zijn plaats!
Het is heel eigenaardig om een taal te praten die je niet schrijft. Dat heeft iets prehistorisch. Hoe lees je dan voor ? Door bij het lezen van de tekst, automatisch te vertalen naar dialect ?

Roedkapke en de smeirege wolf. Er was ne kier e kla maske da de mensje roedkapke hiette oemda ze altajt e roed kappeke oep eure kop ha. Oep ne zekeren dag za heur ma: Roedkapke, goa ne kier naur gruutmoe, en pakt een toart mee. Ze is ziek, en 't es al e poar doage da ze gien toart ei gehad.

Moar schoen de wegskes volgen, ei, giene ziever in t bos en zoe.

Joa, moeder, zaa Roedkapke. En ze vertrok...

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 juli 2022 om 12:06.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2022, 12:03   #689
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik spreek zelf probleemloos met de (Hollandse) je/jij-vervoeging, maar dat heb ik in Nederland vooral geleerd. Zelf schrijf ik de taal die ik spreek en ik bezie het ook als een gevecht tegen windmolens, deze non-discussie.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 juli 2022 om 12:06.
Oud 24 juli 2022, 12:12   #690
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik spreek zelf probleemloos met de (Hollandse) je/jij-vervoeging, maar dat heb ik in Nederland vooral geleerd. Zelf schrijf ik de taal die ik spreek. Zelf zie ik het ook als een gevecht tegen windmolens, deze non-discussie.
Toen ik op het einde van de jaren-60 in de lagere school zat heb ik enkel de gij-vorm geleerd. (En dat zowel in de 2e persoon enkelvoud, als meervoud !)
En ik herinner mijn verwondering toe men later kwam aandraven met "jij" en "jullie". Dat laatste doet nog steeds mijn tenen krullen.
Er is helemaal niets mis met "gijle(n)" - afkorting van gijlieden - you guys.
Het is niet omdat men Grootnederlader is, dat men geen Zuid-Nederlandse refleksen meer kan hebben.

https://www.bible.com/nl/bible/328/JHN.3.7.NBG51

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gij

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 juli 2022 om 12:22.
Oud 24 juli 2022, 12:18   #691
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is heel eigenaardig om een taal te praten die je niet schrijft. Dat heeft iets prehistorisch. Hoe lees je dan voor ? Door bij het lezen van de tekst, automatisch te vertalen naar dialect ?
Neen natuurlijk niet. Een gesproken variant en een schrijftaal dat is van alle tijden en kent men ongetwijfeld in alle talen.
Alleen bij nieuwslezers valt dat blijkbaar samen.

Ge trekt konsekwent zaken door maar net daardoor wordt het belachelijk.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 juli 2022 om 12:48.
Oud 24 juli 2022, 12:21   #692
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Toen ik op het einde van de jaren-60 in de lagere school zat heb ik enkel de gij-vorm geleerd. (En dat zowel in de 2e persoon enkelvoud, als meervoud !)
En ik herinner mijn verwondering toe men later kwam aandraven met "jij" en "jullie". Dat laatste doet nog steeds mijn tenen krullen.
Er is helemaal niets mis met "gijle(n)" - afkorting van gijlieden - you guys.
Het is niet omdat men Grootnederlader is, dat men geen Zuid-Nederlandse refleksen meer kan hebben.
Akkoord hoor, maar in Nederland zelf lijkt het me toch beter af te gaan met jij/jullie.
Oud 24 juli 2022, 12:27   #693
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Akkoord hoor, maar in Nederland zelf lijkt het me toch beter af te gaan met jij/jullie.
Ik merk ook dat ik me daar aanpas. Maar tezelfdertijd hoor ik dan een stem die vermanend zegt: Hola! Uw Zuid-Nederlandse roots niet verloochenen !
Net zoals ik in Brussel een stem hoor om mijn Nederlandstalige eigenheid niet te verloochenen. In wezen is dat hetzelfde principe, als men dat goed overdenkt.

https://nl.wiktionary.org/wiki/gijlieden

Maar welke keuze men ook maakt, belangrijk is dat die bewust genomen wordt.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 juli 2022 om 12:51.
Oud 24 juli 2022, 15:31   #694
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja ja, inderdaad, ik weet het wel. Andermaal hernemend, opdat we op dezelfde golflengte zouden zitten, moet dan ik stellen:

Ik let er aandachtig op dat ik steeds korrekt de gij/ge-vorm gebruik in de plaats van de jij/ge-vorm.
Ik heb dat lange tijd ook gedaan. Nu probeer ik daar weer van af te stappen, taalminnarij heb ik namelijk afgezworen, maar ergens blijft "jij" een beetje vreemd in de oren klinken. Tenzij ik in Nederland ben, natuurlijk.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2022, 00:04   #695
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gij/ge is gewoon in Zuid Nederlandse dialecten, maar die aan de Nederlandse kant van de grens zijn komen te liggen, is het echt wel dialect (regiolect) geworden, met hoge uitzondering enkel als spreektaal.
Boven de rivieren kennen ze Gij als iets van de Zuidelijke varianten van het Nederlands, maar ook als juist heel formeel Bijbel Nederlands.
Oud 2 augustus 2022, 17:08   #696
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Gij/ge is gewoon in Zuid Nederlandse dialecten, maar die aan de Nederlandse kant van de grens zijn komen te liggen, is het echt wel dialect (regiolect) geworden, met hoge uitzondering enkel als spreektaal.
Boven de rivieren kennen ze Gij als iets van de Zuidelijke varianten van het Nederlands, maar ook als juist heel formeel Bijbel Nederlands.
Een storm in een ...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 17:19   #697
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Een haar wordt ter kloving aangeboden...

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 17:21   #698
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik ben een zeldzame Vlaming die je/jij probleemloos gebruikt. Denk aan radio-omroepers.

Nu, dialect of niet en ge/gij of je/jij. Het is allemaal om het even voor me, maar wel valt me op hoe onmondig veel Vlamingen nog zijn (alleja, enzo,... nooit in volzinnen praten). Studenten zijn vaak wat dat betreft het meest onderdrukt, want dit zie ik wel degelijk als een rem op zelfontplooiing.

Onlangs nog een video gezien waar mensen op de Meir geïnterviewd werden over de censuur op F.C. De Kampioenen. Die oenen konden gewoon geen gesprek voeren, omdat niemand van hen in staat was zich uit te drukken in taal, iets wat elders in Europa wel kan. Dialect, AN of Verkavelingsvlaams, het maakt niet uit, maar een kleine woordenschat bezitten en ontalig zijn vind ik bittere armoede.

Sorry dat ik het zeg, maar Nederland > Vlaanderen. De reden is omdat Vlamingen te moegestreden zijn en angst hebben voor ostracisme. Zeker jonge onervaren Vlamingen lopen liever conflict uit de weg en alle interne tegenstrijdigheden leiden tot de mompelige gevallen die we nu kennen.

Bijgevolg is Nederland effectief het superieure land.

Laatst gewijzigd door Weyland : 2 augustus 2022 om 17:42.
Oud 2 augustus 2022, 17:28   #699
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben een zeldzame Vlaming die je/jij probleemloos gebruikt. Denk aan radio-omroepers. Nu, dialect of niet en ge/gij of je/jij. Het is allemaal om het even voor me, maar wel valt me op hoe onmondig veel Vlamingen nog zijn (alleja, enzo,... nooit in volzinnen praten). Studenten zijn vaak wat dat betreft het meest onderdrukt, want dit zie ik wel degelijk als een rem op zelfontplooiing.

Onlangs nog een video gezien waar mensen op de Meir geïnterviewd werden over de censuur op F.C. De Kampioenen. Die oenen konden gewoon geen gesprek voeren, omdat niemand van hen in staat was zich uit te drukken in taal, iets wat elders in Europa wel kan. Dialect, AN of Verkavelingsvlaams, het maakt niet uit, maar een kleine woordenachat bezitten en ontalig zijn vind ik bittere armoede.

Sorry dat ik het zeg, maar Nederland > Vlaanderen. De reden is omdat Vlamingen te moegestreden zijn en angst hebben voor ostracisme. Zeker jonge onervaren Vlamingen lopen liever congluct uit de weg en alle interne tegenstrijdigheden leiden tot de mompelige gevallen die we nu kennen.
Voor een vraaggesprek op straat KIEZEN de tvmakers mensen uit die passen in hun programma.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 17:30   #700
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Voor een vraaggesprek op straat KIEZEN de tvmakers mensen uit die passen in hun programma.
Daar heb je een punt. Vlamingen doen meer aan uitlach-tv. Dat kan kloppen, want ik ken wel veel Vlamingen die ik wel kan uitstaan en Nederlanders die ik verschrikkelijk vind.

Schoolgaan en werken in Vlaanderen, haatte ik zo goed als altijd op één bedrijf na. Er zijn wel Vlaamse plekken waar ik het wel naar mijn zin zou hebben. De stereotiepe bange Vlaming moet er enkel niet de bovenmoot vieren.

Een onderdrukte Vlaming verziekt de sfeer minstens zo hard als een betweterige reformatorische Hollander met een kleine leefwereld.

Laatst gewijzigd door Weyland : 2 augustus 2022 om 17:41.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be