Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2004, 12:25   #681
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Helemaal niet. Europa is door en door individualistisch geworden (met uitzondering nog van de voormalige Oostbloklanden). Juist dat is de grootste zwakheid.

De moslims handelen als groep. Niet als individu. Dat is juist hun grootste sterkste.
Mensen moeten op zichzelf sterk zijn, en niet als een kudde schapen zich scharen achter een politieke partij.
Het is juist goed dat door individualisme de boel in elkaar stort: dan is een niks mer voor te sterven en niks meer voor te leven. Dan kunnen mensen zelf hun leven invullen en er waarde aan geven, ook op manieren die gij helemaal n goedkeurt. Ma als er iemand u persoonlijk lastigvalt hebt gij als individu ook het recht om zijn kop er af te schieten.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 12:28   #682
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Jouw interpretatie van het christendom is er eentje dat in de middeleeuwen thuishoort, Van den Berghe, d�*�*r gaat het om. Je maakt ge(mis)bruik van sommige regeltjes uit de bijbel wanneer die in je straatje passen en de andere, waar je je zelf ook niet meer aan houdt, laat je zonder scrupules achterwege. Daar is een woord voor: hypocrisie!
Wel, daar u blijkbaar beter dan mezelf weet waarin ik geloof, vraag ik u eens aan te tonen welke regels ik van het christendom niet aanvaard of welke ik weiger in de praktijk om te zetten.

Mijn geloof is helemaal niet "mijn interpretatie". Wel die van de Kerk. De Kerk is de hoedster van de waarheid, niet ik. Daarom kan ik als gelovige slechts instemmen met de geloofsbelijdenis die de Kerk ons voorlegt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 12:31   #683
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Het is juist goed dat door individualisme de boel in elkaar stort: dan is een niks mer voor te sterven en niks meer voor te leven. Dan kunnen mensen zelf hun leven invullen en er waarde aan geven, ook op manieren die gij helemaal n goedkeurt. Ma als er iemand u persoonlijk lastigvalt hebt gij als individu ook het recht om zijn kop er af te schieten.
U bent blijkbaar anarchist. Uw goed recht, maar op basis van dergelijk ideeëngoed functioneert een maatschappij nu eenmaal niet. Inhoudsloze en waardenloze maatschappijen storten in en gaan ten onder. In de plaats komt er slechts een maatschappij waarvan de leden wel nog krachtige levensimpulsen en waarden hebben. Dat zagen we duidelijk met de val het Romeinse Rijk: decadente, levensmoeë Romeinen tegenover levenskrachtige en gedreven Germanen.
Oud 11 december 2004, 12:34   #684
Bhairav

Standaard

Jan...
DAT IS NU JUIST DE BEDOELING DAT MAATSCHAPPIJEN ZO NIET DRAAIEN.
BESEF dat dan toch...
Ik zou het een EER vinden om zoiets als de val van het Romeinse rijk mee te maken!
Oud 11 december 2004, 12:49   #685
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan...
BESEF dat dan toch...
Ik zou het een EER vinden om zoiets als de val van het Romeinse rijk mee te maken!
Bereid u dan al maar voor op de komende islamisering!
Oud 11 december 2004, 12:49   #686
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jan...
BESEF dat dan toch...
Een 'eer', komaan, zonder de sociale steun die je nu geniet, weet je best dat je bewoner zou zijn van de plaatselijke riool.
De dag dat we zo een val meemaken, zal je wel anders piepen.
Horus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 12:51   #687
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, daar u blijkbaar beter dan mezelf weet waarin ik geloof, vraag ik u eens aan te tonen welke regels ik van het christendom niet aanvaard of welke ik weiger in de praktijk om te zetten.
Leviticus 19, 19: "Onderhoud mijn wetten. Gij moogt geen dieren van verschillende soort kruisen; gij moogt op uw akker geen twee gewassen zaaien; gij moogt geen kleren dragen van tweeërlei stof."

Draag je wel eens een T-shirtje van katoen en linnen, Van den Berghe? Zorg je wel dat je in je moestuintje geen bedje aardappelen naast een bedje knolselder hebt liggen? Mag niet hoor!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 12:51   #688
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Maar ik heb de indruk dat we zijn!
Of wordt dit verval met die 'barebacking' gelinkt.
Oud 11 december 2004, 12:54   #689
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
gij moogt op uw akker geen twee gewassen zaaien

Zorg je wel dat je in je moestuintje geen bedje aardappelen naast een bedje knolselder hebt liggen? Mag niet hoor!
Hier wordt een vergelijking gemaakt tussen een akker en een moestuintje???
Sterk.
Oud 11 december 2004, 12:57   #690
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Horus
Hier wordt een vergelijking gemaakt tussen een akker en een moestuintje???
Sterk.
Hier wordt compleet naast de kwestie gereageerd???
Sterk.

Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382

Laatst gewijzigd door Raf : 11 december 2004 om 12:57.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 12:58   #691
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leviticus 19, 19: "Onderhoud mijn wetten. Gij moogt geen dieren van verschillende soort kruisen; gij moogt op uw akker geen twee gewassen zaaien; gij moogt geen kleren dragen van tweeërlei stof."

Draag je wel eens een T-shirtje van katoen en linnen, Van den Berghe? Zorg je wel dat je in je moestuintje geen bedje aardappelen naast een bedje knolselder hebt liggen? Mag niet hoor!
Dit heb ik reeds driemaal becommentarieerd en gewezen op het onderscheid dat reeds bestond/bestaat in de synagoge, nl. het onderscheid tussen zedelijke/morele en rituele/spijs/kledingswetten. Dat is een wezenlijk onderscheid dat reeds in de vele duizenden bladzijden commentaar in de Talmoed wordt gemaakt. Later heeft het christendom datzelfde genomen en op het eerste apostelconcilie werd duidelijk beslist dat de nieuwe christenen niet de joodse rituele wetten en de spijs- en kledingswetten moesten navolgen, maar alleen de zedelijke/morele wetten. Daarom bijvoorbeeld dat de christenen uit het heidendom niet meer besneden werden.
Oud 11 december 2004, 12:59   #692
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier wordt compleet naast de kwestie gereageerd???
Sterk.

Nope, jij maakt een vergelijking die niet logisch is.
Appelen met citroenen heet dat geloof ik.
Oud 11 december 2004, 13:00   #693
Bhairav

Standaard

Citaat:
Een 'eer', komaan, zonder de sociale steun die je nu geniet, weet je best dat je bewoner zou zijn van de plaatselijke riool.
De dag dat we zo een val meemaken, zal je wel anders piepen.
Ik aanvaard het, dus ik zal wel anders piepen dan u.
Zonder die steun zou ik de criminaliteit ingaan... (ben eigenlijk al goed op weg).
Oud 11 december 2004, 13:04   #694
Bhairav

Standaard

Citaat:
Dit heb ik reeds driemaal becommentarieerd en gewezen op het onderscheid dat reeds bestond/bestaat in de synagoge, nl. het onderscheid tussen zedelijke/morele en rituele/spijs/kledingswetten. Dat is een wezenlijk onderscheid dat reeds in de vele duizenden bladzijden commentaar in de Talmoed wordt gemaakt. Later heeft het christendom datzelfde genomen en op het eerste apostelconcilie werd duidelijk beslist dat de nieuwe christenen niet de joodse rituele wetten en de spijs- en kledingswetten moesten navolgen, maar alleen de zedelijke/morele wetten. Daarom bijvoorbeeld dat de christenen uit het heidendom niet meer besneden werden.
Oud 11 december 2004, 13:05   #695
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat bedoelt u daar nu eigenlijk concreet mee? Het christelijk geloof is geen levensbeschouwelijke filosofie die men kan samenstellen �* la carte. Waar u blijkbaar voor pleit, is een levenbeschouwelijke overtuiging met een christelijke tintje, of met een joods tintje, of met een islamitisch tintje... Maar dat is dan niet langer het christelijk, joods of islamitisch geloof.
[font=Arial]Welke bril heb jij op zeg?[/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial]Sommige christenen (vooral in Amerika) hebben er zelfs hun hobby van gemaakt om homo's en lesbo's met felle campagnes de kast in of op te jagen. Vaak citeren ze dan heel indrukwekkende stukken tekst uit bijvoorbeeld het boek Leviticus. Makkelijk kun je je daardoor van de wijs laten brengen totdat je beseft dat mensen die zo hard uit dit boek preken zelf niet eens aan alle eisen van dit Bijbelboek voldoen.
Volgens datzelfde boek mag je bijvoorbeeld geen kleren dragen die gemaakt zijn van een mengsel van katoen en bijvoorbeeld polyester (Leviticus 19:19). Mosselen eten of een garnalencocktail bestellen (hebben niet de voorgeschreven vinnen of schubben) of het eten van een frikadel (varkensvlees) is volgens deze teksten God een gruwel (Leviticus 11). [/font]
[font=Arial]Degene die zo dankbaar gebruik maakt van het boek Leviticus zal zelf waarschijnlijk aan heel veel andere wetten in dit boek niet voldoen. Waarom zou jij wel dit ene voorschrift moeten volgen en mag bijvoorbeeld een homo-relatie niet gezegend worden, terwijl diezelfde dominee rustig wel een zegen vraagt over zijn broodje frikadel? Is dat niet met twee maten meten?[/font]
[font=Arial][/font]
[font=Arial][font=Arial]Wat zegt de Bijbel nu echt over homoseksualiteit? Eigenlijk maar erg weinig. Jezus heeft er zelfs helemaal niets over gezegd! Is het dan niet vreemd dat terwijl homoseksualiteit nauwelijks voorkomt in de Bijbel zoveel mensen zich daar wel enorm druk om maken? Alsof de hele Bijbel daarover gaat.
Waarom maakt men zich niet veel drukker over zaken die veel vaker in de Bijbel genoemd worden: hoogmoed, schijnheiligheid, afgoderij enzovoort? Dat komt omdat mensen de Bijbel lezen met de bril die ze ooit is aangereikt door hun opvoeding. [/font][/font]
Oud 11 december 2004, 13:05   #696
Horus
Gouverneur

Horus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik aanvaard het, dus ik zal wel anders piepen dan u.
Zonder die steun zou ik de criminaliteit ingaan... (ben eigenlijk al goed op weg).
Ziehier eindelijk geef je zelf de link tussen drugs en criminaliteit.
Zoals ik al zei, weg met die steun, wordt maar crimineel, je loopt ooit tegen de lamp!

Kerels als jij zijn de voedingsbodem van het VB.
Dus geef niet groots af tegen hetgeen wat je zelf kweekt.
Oud 11 december 2004, 13:09   #697
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
[font=Arial][font=Arial]Wat zegt de Bijbel nu echt over homoseksualiteit? Eigenlijk maar erg weinig. Jezus heeft er zelfs helemaal niets over gezegd! Is het dan niet vreemd dat terwijl homoseksualiteit nauwelijks voorkomt in de Bijbel zoveel mensen zich daar wel enorm druk om maken? Alsof de hele Bijbel daarover gaat. [/font][/font]
De Bijbel hoeft niet veel over homoseksualiteit te zeggen, maar wel duidelijk te zeggen waar het juist om gaat. En dat is duidelijk: homoseksualiteit is volgens Gods wetten een zonde. Punt uit, andere lijn.

Jezus zei vervolgens dat Hij de Wet niet kwam afschaffen, maar voltooien. Bijgevolg gelden de Oud-Testamentische morele wetten nog steeds.

Trouwens, de Bijbel leest men niet zomaar, maar wel in het licht van de ononderbroken traditie. In die zin zien we dat de apostolische vaders (de leerlingen van de apostelen), de eerste kerkvaders, de grote leraren (de H. Gregorius, de H. Basilius...)... allemaal hetzelfde oordeel hebben dat volledig in de lijn ligt van de H. Schrift, nl. homoseksualiteit is een zonde.
Oud 11 december 2004, 13:11   #698
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968
[font=Arial]Vaak citeren ze dan heel indrukwekkende stukken tekst uit bijvoorbeeld het boek Leviticus. Makkelijk kun je je daardoor van de wijs laten brengen totdat je beseft dat mensen die zo hard uit dit boek preken zelf niet eens aan alle eisen van dit Bijbelboek voldoen.
Volgens datzelfde boek mag je bijvoorbeeld geen kleren dragen die gemaakt zijn van een mengsel van katoen en bijvoorbeeld polyester (Leviticus 19:19). Mosselen eten of een garnalencocktail bestellen (hebben niet de voorgeschreven vinnen of schubben) of het eten van een frikadel (varkensvlees) is volgens deze teksten God een gruwel (Leviticus 11). [/font]
[font=Arial]Degene die zo dankbaar gebruik maakt van het boek Leviticus zal zelf waarschijnlijk aan heel veel andere wetten in dit boek niet voldoen. Waarom zou jij wel dit ene voorschrift moeten volgen en mag bijvoorbeeld een homo-relatie niet gezegend worden, terwijl diezelfde dominee rustig wel een zegen vraagt over zijn broodje frikadel? Is dat niet met twee maten meten?[/font][font=Arial][font=Arial] [/font][/font]
Neen, daar de apostelen reeds duidelijk bepaald hebben dat we als christenen niet de joodse rituele wetten en de spijs- en kledingsvoorschriften moeten volgen, maar wel de zedelijke/morele geboden.

Het verbod op homoseksualiteit staat trouwens vervolgens ook duidelijk in de brieven van de apostelen.
Oud 11 december 2004, 13:14   #699
Bhairav

Standaard

Citaat:
Ziehier eindelijk geef je zelf de link tussen drugs en criminaliteit.
Zoals ik al zei, weg met die steun, wordt maar crimineel, je loopt ooit tegen de lamp!

Kerels als jij zijn de voedingsbodem van het VB.
Dus geef niet groots af tegen hetgeen wat je zelf kweekt.
Die link is er omdat het systeem op geen ballen trekt.
Oud 11 december 2004, 13:15   #700
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die link is er omdat het systeem op geen ballen trekt.
Niet het systeem is de schuldige in de eerste plaats, wel de materialisme en het ontbreken van grote stuwende idealen die het volk kapot maakt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be