Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2006, 13:46   #681
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratzo Bekijk bericht

Ben ik nu een verachtelijk wezen? Volgens sommigen wel. Het zal me een zorg zijn. Ik leef gelukkig in de 21e eeuw in een vrij land waar de moraal is gebaseerd op democratisch gestemde wetten, die voorrang hebben op gelijk welke religie. Daarvoor zou ik bijna zeggen "godzijdank". In andere delen van de wereld riskeerde ik te worden verstoten of onthoofd of opgeknoopt.

Tenslotte nog dit: ook vrijdenkers hebben vragen omtrent levensbeschouwing. Maar zij beseffen dat het onmogelijk is om op die vragen een falsifiëerbaar antwoord te geven. Levensbeschouwelijke vragen liggen immers buiten het domein van de rede. En voor een vrijdenker is niets zinlozer dan een dogmatisch, op religie gestoeld antwoord. Een vrijdenker haalt de zin van het leven uit het leven zelf. Een hiernamaals speelt daarin geen enkele rol.

Verder wens ik eenieder die een religie aanhangt die nog stamt uit de middeleeuwen (en daarmee bedoel ik niet uitsluitend de islam) de moed om dat geloof met het inzicht van een weldenkend mens te ontleden en te doorbreken. Allicht is dat een weg naar meer menswaardigheid en verdraagzaamheid. Al besef ik dat zulks nog best een paar duizend jaar kan duren.
Misschien.
Eén van de meest hallucinante verklaringen voor het geweld in de periode 1914-1945 brengt dat geweld terug op dat rationalisme waarin geen plaats meer is voor het irrationele. Dat wil niet zeggen dat het irrationele beter is, enkel dat het rationele denken de intensiteit en schaal van geweld tot onnoemelijke hoogten leidt. Dit wordt verklaard door de stelling dat de mens geen louter rationeel wezen is, en dat het niet aan bod komen van het irrationele, en zelfs het samenpersen ervan want ongewenst in de Westerse beschaving die gewelddadige explosies verklaart.
Er is inderdaad een opmerkelijk verband tussen bijvoorbeeld het afnemen van de godsdienstbeleving in het Westen en de ontwikkeling van het concept van de totale oorlog.

Een 'vrijdenker' is in jouw concept de rationele mens. Daar zijn voordelen aan verbonden, maar je zal maar pech hebben jood te zijn in Nazi Duitsland of inwoner van Nagasaki of Hamburg in dezelfde periode als al dat rationele niet meer in staat is de golf van vernietiging tegen te houden.

Dus zo simpel ligt het allemaal niet.

Zo kan je democratie (toegang van alle burgers tot politieke rechten) als een zegen zien, maar ook als de politieke keerzijde van de consumptiesamenleving (toegang van alle burgers tot consumptie). Beiden zijn onlosmakelijk verbonden. Als bijgevolg onze consumptie stoelt op de uitwinning van hulpbronnen en andere volkeren, dan kan je democratie zien als het gevaarlijkste instrument voor degenen die er niet toe behoren.

Persoonlijk denk ik dat er altijd 2 kanten aan een verhaal zijn, ook aan dat van de democratische vrijdenker, hoe waardevol diens positie op een bepaald moment kan zijn.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2006, 23:29   #682
Samrah
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Ja idd Samrah, er zitten tussen de Belgen ook smeerlappen, zeker weten, maar die zijn dan smeerlap in hun eigen land, niet in dat van een ander. Waar je te gast bent moet je je manieren houden, thuis mag je je meer permitteren, niet?
Ik trok echt ogen op van deze uitspraak... Amai..
Samrah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2006, 23:31   #683
Samrah
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Good riddance. Zo blijven onze begraafplaatsen minstens gespaard van islamisering en gereserveerd voor de echte Belgen.
Wel grappig, toch heb ik als Marokkaanse het recht om daar ook begraven te worden..
Oud 24 december 2006, 23:32   #684
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samrah Bekijk bericht
Waarom? Omdat de realiteit begint door te dringen dat wij belgen het niet meer pikken?
Er zitten een hoop rotte appels in jullie mand...en zolang jullie gemeenschap niet met de vinger gaat wijzen...tjaaaa...je zal je wel kunnen inbeelden wat dit op termijn gaat geven zeker?
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2006, 23:32   #685
Samrah
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
gelijk heb je, meid! maar je moet verder gaan: ook tussen ongelovigen LEVEN zou onverdraaglijk voor je moeten zijn!Ga snel naar Saudi-Arabië, Afganistan of Soedan, dat zijn pas écht gelovige landen.
Agèza saâieda!
Neen, ik blijf lekker hier.. in die landen dat je opnoemt hebben ze zo geen sociale zekerheid zoals hier!
Daar kan ik geen geld opsturen naar mijn bankrekening in marokko
Oud 24 december 2006, 23:34   #686
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik blijf lekker hier.. in die landen dat je opnoemt hebben ze zo geen sociale zekerheid zoals hier!
Daar kan ik geen geld opsturen naar mijn bankrekening in marokko
Gelijk heb je, op dat gebied verloopt de integratie uitstekend
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2006, 23:35   #687
Samrah
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TypO Bekijk bericht
Pech?
An sich, zou dat niet erg zijn. Maar 't is wel erg, want die 'drukte' hier, waar we het over hebben, zorgt ervoor dat oa ons sociaal bestel naar de verdoemenis is. Ttz, tegen ons komen ze zeggen dat de centen op zijn en dat we langer zullen moeten werken want ze kunnen ons pensioen niet betalen. Goed he!?
Maar tegelijkertijd gèven ze het geld gewoon weg aan de eerste de beste luis die naar hier komt, nog nooit één dag gewerkt heeft, dat ook niet van plan is en wiens kinderen vervolgens -uit dank- overvallen gaan plegen.
Vind jij dat normaal? En vind jij dat ik dat normaal zou moeten vinden?

Trouwens, iets verder heb ik gelezen wat je schreef over je standpunten tov je moslim-broeders en belgen...
Hoe noemen ze dat ook weer? Eigen volk eerst?
Daar voor vliegt een echte belg bijna in den bak vandaag de dag.
En jij vindt het normaal dat je hier zulke zaken mage en kan posten.
En jij durft mij dan verwijten maken met -Pech- omdat ik niet akkoord ga met de gang van zaken.

Straf vind ik dat.
Komaan zeg, als jij morgen moet kiezen tussen je eigen volk of een marokkaan... Geef toe, wie kies je dan? Dat is geen racisme! Als het op leven en dood aankomt, kiest elke mens voor zijn eigen volk! Het is egoïstisch dat je dat niet toegeeft..
Oud 24 december 2006, 23:36   #688
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkse Nederlander Bekijk bericht
Samrah,

Het is een voorrecht voor ons dat we in dit land mogen zijn. Nederland is stukken vrijer en welvarender dan de landen waar velen van ons hun origine vinden. Wij moeten in dit land de mensen niet provoceren. We moeten laten zien dat we volwaardige burgers zijn. We moeten laten zien dat we van dit land houden en dat we bereid zijn ons in te zetten voor de samenleving. Dat gebeurt helaas niet genoeg. Helaas zijn er in sommige gemeenschappen grote problemen. Binnen sommige allochtone gemeenschappen zijn er een aantal ontspoorde jongeren die veelal geweldsmisdrijven plegen. Wij wassen onze handen schoon door te zeggen "maar ik ben niet crimineel". Dat neemt niet weg dat deze mensen vaak allochtonen zijn. Wij moeten de verantwoordelijkheid nemen. Wij moeten deze mensen vertellen dat ze verkeerd bezig zijn. Wij moeten ze leiding geven. Wij moeten ze laten zien dat er een alternatief bestaat en dat we allemaal mede verantwoordelijk zijn voor de welzijn in deze maatschappij. Ik ben geen meeloper. Ik ben gewoon mezelf. Ik ben een realist die wil dat het goed gaat met Nederland.
Vervang Nederland door België..
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 00:56   #689
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Vervang Nederland door België..
Bedoel je niet andersom?

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 25 december 2006 om 00:56.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 09:35   #690
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Komaan zeg, als jij morgen moet kiezen tussen je eigen volk of een marokkaan... Geef toe, wie kies je dan? Dat is geen racisme! Als het op leven en dood aankomt, kiest elke mens voor zijn eigen volk! Het is egoïstisch dat je dat niet toegeeft..
Onzin.

Een volk en/of een nationaliteitsgegeven bestaat uit individuen die voldoen aan bepaalde voorwaarden. Voorwaarden die elk van die individuen dan nog eens elk op zijn/haar beurt individueel invult. Idem dito wat betreft de zogenaamde normen en waarden die constant op tafel worden gegooid. Onenigheid is bijgevolg troef. Verder is er geen gemeenschappelijke band.

Ongetwijfeld kun je me eens uitleggen waarom bvb. een Marokkaanse arme sukkel - of een andere nationaliteit, is van geen belang - zich wel zou moeten verwant voelen aan zijn Marokkaanse huisjesmelker, en terzelfdertijd zich niet verbonden zou moeten voelen met een Belgische arme sukkel die in het kamertje ernaast in identiek dezelfde ellendige omstandigheden dient te leven.
Oud 25 december 2006, 09:39   #691
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Laya
Ja idd Samrah, er zitten tussen de Belgen ook smeerlappen, zeker weten, maar die zijn dan smeerlap in hun eigen land, niet in dat van een ander. Waar je te gast bent moet je je manieren houden, thuis mag je je meer permitteren, niet?

Samrah: Ik trok echt ogen op van deze uitspraak... Amai..

Waarom Samrah? Ik vind dat maar logisch, ik zet hier ook een grotere muil op dan ik zou doen mocht ik in een ander land wonen, normaal toch? Denk je dat ze het in Marokko zouden slikken mochten enkele tienduizenden Belgen naar daar geen wonen en daar de boel op stelten gaan zetten? Gaan profiteren van de sociale zekerheid (die onbestaande is, ik weet het, anders zouden ze hier niet zitten) de autochtone bevolking bestelen, bedreigen, overal Kerken gaan bouwen en ga zo maar verder... ik heb geen problemen met de allochtone bevolking op zich (en dat weet je maar al te best) maar ze moeten zich verdomme gedragen of buiten! Logisch toch???
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 11:40   #692
Samrah
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Waarom? Omdat de realiteit begint door te dringen dat wij belgen het niet meer pikken?
Er zitten een hoop rotte appels in jullie mand...en zolang jullie gemeenschap niet met de vinger gaat wijzen...tjaaaa...je zal je wel kunnen inbeelden wat dit op termijn gaat geven zeker?
Ik zit in geen enkele mand, als jij mensen gaat indelen in groepen en in verschillende mandjes gaat steken, dan heb jij een probleem, niet ik.
Oud 25 december 2006, 11:43   #693
Samrah
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Onzin.

Een volk en/of een nationaliteitsgegeven bestaat uit individuen die voldoen aan bepaalde voorwaarden. Voorwaarden die elk van die individuen dan nog eens elk op zijn/haar beurt individueel invult. Idem dito wat betreft de zogenaamde normen en waarden die constant op tafel worden gegooid. Onenigheid is bijgevolg troef. Verder is er geen gemeenschappelijke band.

Ongetwijfeld kun je me eens uitleggen waarom bvb. een Marokkaanse arme sukkel - of een andere nationaliteit, is van geen belang - zich wel zou moeten verwant voelen aan zijn Marokkaanse huisjesmelker, en terzelfdertijd zich niet verbonden zou moeten voelen met een Belgische arme sukkel die in het kamertje ernaast in identiek dezelfde ellendige omstandigheden dient te leven.
Het voorbeeld waar jij mee afkomt, daar antwoord ik niet op. Om de volgende reden. Eigen volk eerst gaat bij mij niet op enkel en ik herhaal enkel voel ik mij wel meer verbonden met mensen van mijn nationaliteit omdat wij elkaar begrijpen. Betekent dat dat ik Belgen scheef bekijk? Echt niet! Er zijn zelf belgen die ik liever heb dan marokkanen.. Maar ik zei als het op LEVEN OF DOOD aankomt, en ik moet aan de zijde staan van Moslims of van niet-Moslims, dan kies ik mijn eigen kant.. Nu , het zal wel nooit zover komen, toch niet op aarde, dus verder ga ik er ook niet op in.
Oud 25 december 2006, 11:46   #694
Samrah
Schepen

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Laya

Samrah: Ik trok echt ogen op van deze uitspraak... Amai..

Waarom Samrah? Ik vind dat maar logisch, ik zet hier ook een grotere muil op dan ik zou doen mocht ik in een ander land wonen, normaal toch? Denk je dat ze het in Marokko zouden slikken mochten enkele tienduizenden Belgen naar daar geen wonen en daar de boel op stelten gaan zetten? Gaan profiteren van de sociale zekerheid (die onbestaande is, ik weet het, anders zouden ze hier niet zitten) de autochtone bevolking bestelen, bedreigen, overal Kerken gaan bouwen en ga zo maar verder... ik heb geen problemen met de allochtone bevolking op zich (en dat weet je maar al te best) maar ze moeten zich verdomme gedragen of buiten! Logisch toch???
Teneerste is België ook het land van de vele allochtonen die hier wonen. Ze zijnhier geboren en zijn belg en hebben Marokko als tweede land, en niet als hun land. Hetzelfde met mij.

Dus als ik het goed heb, denk jij dat de belgen van allochtone afkomst hier de boel op stelten zetten..

Ach, ik negeer deze post van je, vind het echt niet mooi van je.
Oud 25 december 2006, 11:58   #695
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Teneerste is België ook het land van de vele allochtonen die hier wonen. Ze zijnhier geboren en zijn belg en hebben Marokko als tweede land, en niet als hun land. Hetzelfde met mij.

Dus als ik het goed heb, denk jij dat de belgen van allochtone afkomst hier de boel op stelten zetten..

Ach, ik negeer deze post van je, vind het echt niet mooi van je.
Samrah, lees je soms de krant of kijk je naar het nieuws? Ooit al gehoord van (autochtone) Belgen die zieken- of brandweerwagens bekogelen met stenen? Rellen veroorzaken in grootsteden wanneer een (autochtone) Belg wordt gearresteerd of (al dan niet terecht) beschoten door de politie? Je moet je niet persoonlijk aangevallen voelen maar de realiteit onder ogen zien. Ik neem het op voor allochtonen/moslims die integreren, niet voor de rest.

Oud 25 december 2006, 12:02   #696
Samrah
Schepen

Standaard

Citaat:

Samrah, lees je soms de krant of kijk je naar het nieuws? Ooit al gehoord van (autochtone) Belgen die zieken- of brandweerwagens bekogelen met stenen? Rellen veroorzaken in grootsteden wanneer een (autochtone) Belg wordt gearresteerd of (al dan niet terecht) beschoten door de politie? Je moet je niet persoonlijk aangevallen voelen maar de realiteit onder ogen zien. Ik neem het op voor allochtonen/moslims die integreren, niet voor de rest.

Heb jij al eens de krant gelezen? Of lees jij enkel een krant waarin dingen staan die allochtonen uitsteken.. (die bestaat werkelijk bij het VB!)

De realiteit is dat veel belgen enkel de misdrijven zien die allochtonen plegen, maar hun eigen belgen tja, dat zien ze niet...

En allochtonen of moslims hoeven zich niet te integreren als ze hier geboren zijn! Dus je zin klopt ook al niet.

Ps: je hoeft het niet voor ons op te nemen hoor, wij kunnen ons mannetje wel staan.
Oud 25 december 2006, 12:10   #697
Laya
Minister

Standaard

Ik ga mijn enige vrije (dan nog Kerst!) dag in deze hectische periode niet verspillen aan een nutteloze discusie maar aan welverdiende (liefst platte) rust en ontspanning.
Aan allen nog een heerlijk relaxe dag vol vreugde, liefde, geluk en warmte, vooral innerlijke warmte.
Oud 25 december 2006, 12:11   #698
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ga mijn enige vrije (dan nog Kerst!) dag in deze hectische periode niet verspillen aan een nutteloze discusie maar aan welverdiende (liefst platte) rust en ontspanning.
Aan allen nog een heerlijk relaxe dag vol vreugde, liefde, geluk en warmte, vooral innerlijke warmte.
bedankt, en voor jou ook !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2006, 12:18   #699
Samrah
Schepen

Standaard

Citaat:
Dat zegt genoeg Laya...
Oud 25 december 2006, 12:47   #700
Banneling

Standaard

Citaat:
Samrah;
En allochtonen of moslims hoeven zich niet te integreren als ze hier geboren zijn! Dus je zin klopt ook al niet.

Ps: je hoeft het niet voor ons op te nemen hoor, wij kunnen ons mannetje wel staan.

Citaat:
Europa door de knieën

Europa wordt een strijdtoneel. De schermutselingen zijn al begonnen. Dat schrijven de Deense oud-minister Karen Jespersen (59) en haar man, commentator Ralf Pittelkow (58), in een boek dat internationaal de aandacht trekt. Islamisten en naïvisten heet de publicatie. De ondertitel luidt: ‘Een aanklacht’. Kop van Jut zijn de politici en opiniemakers die door de knieën gaan voor rabiate moslims door steeds om ‘verdraagzaamheid’ te roepen. Wat als de andere kant helemaal niet verdraagzaam wil zijn?
Volgens de auteurs is het islamisme een totalitaire bedreiging, vergelijkbaar met ideologieën als nazisme en communisme. Net zoals het bruine en het rode gevaar leidt de radicale vertolking van de sharia ertoe dat de ene burger de andere controleert. De moeizaam verworven burgervrijheden – vrije meningsuiting, spot en satire, bewegingsvrijheid, emancipatie van de vrouw, rechten van homo’s, pluralisme – staan op het spel. In Europa is de radicale islam uitdaging nummer één van de westerse democratieën. In alle grote steden is de kiem aanwezig.

Is het echt zo somber? Ja, zeggen de auteurs. Vooral omdat veel Europeanen het sluipende gevaar niet willen zien. Op hen hebben Jespersen en Pittelkow het gemunt. Naïvisten noemen zij de politici en debaters die de bedreiging uit het Midden-Oosten en de Europese satellietsteden minimaliseren.

De islamisten vinden sinds de fatwa tegen schrijver Salman Rushdie uit 1989 steeds vaker dat ze moslimwetten ook in Europa kunnen afdwingen. De naïvisten dragen hun steentje bij door begrip op te brengen. Zo gooien ze de kern van de democratie overboord: een open debat waar taboes of censuur worden doorgeprikt en elke uiting kritiek kan krijgen.

Nieuw is dat de radicale islam overal in Europa terrein wint, schrijven de twee. De eenvoudige, zelfbewuste boodschap slaat aan bij migrantenjongeren die zich gediscrimineerd voelen en sociale problemen ervaren. Allochtone jongeren van de tweede en derde generatie vinden een nieuwe identiteit in de radicale islam. De mondiale moslimgemeenschap wordt voor de jongeren belangrijker dan de westerse maatschappijen waarin ze zijn opgegroeid. Ze eisen dat er rekening wordt gehouden met hun religieuze wensen, van halalvlees, een hoofddoek voor hun zussen tot gescheiden zwemles en een uurtje vrijdaggebed in scholen. Ze worden religieuzer dan hun ouders. In het ergste geval worden ze heilige strijders.
http://nl.novopress.info/?p=677

Samrah is al goed op weg ...
Online is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be