Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 februari 2004, 22:53   #701
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel

Mijn argumentatie is dat we daarmee 1 stapje dichter komen bij een overheid die in verschillende talen zal moeten werken (ik weet het, u wil hen slechts de mogelijkheid geven, maar vroeg of laat zal men dan taalfaciliteiten eisen), en dus duur en inefficiënt is. Bovendien zou zoiets de integratie van nieuwkomers allerminst bevorderen.
Integratie is geen vereiste. Als er genoeg anderstaligen in een gebied wonen om dat politiek door te drukken, zie ik ook geen problemen in een tweetaligheid van dat gebied.
Met een noodzakelijkerwijs meertalig en dus duurder en ingewikkelder overheidsapparaat tot gevolg, en wellicht ook een taalprobleem bij de locale bevolking.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 22:56   #702
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

U zit eens te meer weer op het verkeerde spoor.

Geenszins gaat het hier om "het kunstmatig crëren (sic) van ééntalige omgevingen", maar wel om het taalgebruik bij de overheid.

Eentaligheid van je leefomgeving en het bestuursapparaat is geen hinder tot meertaligheid.

Als ik het goed begrijp, vindt u het dus te betreuren dat er taalwetten zijn gekomen die de verdere verfransing van Vlaanderen hebben tegengehouden. Blijkbaar vindt u een eentalig Franstalig België beter... De taalwetten zijn niet de oorzaak ervan dat mensen hun Frans niet gebruiken, maar wel hun sociologische achtergrond. Wie niet met Walen of Franstaligen in aanraking komt, zal geen Frans spreken. Wie niet in Franse cultuur of media geïnteresseerd is, zal Frans links laten liggen.
Citaat:
Eentaligheid van je leefomgeving en het bestuursapparaat is geen hinder tot meertaligheid.
De menselijke luiheid kennende, wél ....

Citaat:
Als ik het goed begrijp, vindt u het dus te betreuren dat er taalwetten zijn gekomen die de verdere verfransing van Vlaanderen hebben tegengehoudenBlijkbaar vindt u een eentalig Franstalig België beter...
Ik heb mijn mening over ééntaligheid al gegeven die geldt ook voor ééntalig Frans...
Ik vind een meertalig België beter....
Wie niet met Walen of Franstaligen in aanraking komt,weet nauwelijks dat er taalwetten bestaan, of enkel uit zijn partijinformatie...
België is al lang meertalig.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 3 februari 2004, 22:57   #703
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik leef er lang genoeg mee om dat te weten , maar daarom vind ik dat nog niet positief, integendeel! Dat de communicatie in het NL gebeurt, helemaal ok, maar het principe , d�*t maakt het belachelijk, en contraproductief.
Dus, we herhalen nogmaals: in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Denemarken is de eentaligheid van bestuur ongetwijfeld alleen maar contraproductief. In de Franse wetten staat zelfs duidelijk omschreven dat alleen het Frans kan en mag gebruik worden om rechtsgeldige handelingen te stellen. Ooit gehoord over de contraproductiviteit van de Franse overheid daardoor?
Frankrijk is de-facto ééntalig, met bretoense, catalaanse, vlaamse, baskische, corsicaanse, ea folkloristische uitzonderingen... oh, ja de Elzas ook nog...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 22:59   #704
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

De menselijke luiheid kennende, wél ....

Ik heb mijn mening over ééntaligheid al gegeven die geldt ook voor ééntalig Frans...
Ik vind een meertalig België beter....
Wie niet met Walen of Franstaligen in aanraking komt,weet nauwelijks dat er taalwetten bestaan, of enkel uit zijn partijinformatie...
enkel in 19 Brusselse gemeenten.., leer je taalwet!!
Oud 3 februari 2004, 23:02   #705
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

enkel in 19 Brusselse gemeenten.., leer je taalwet!!
België is meertalig, maar die meertaligheid is geografisch omschreven. Dat is ook zo in Zwitserland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 23:02   #706
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
D�*t of een gekozen ééntaligheid...
Nu bent u mij helemaal kwijt.
[size=6]MMMEEUUUUUUUUUUUHH[/size] http://www.cowdance.com
Oud 3 februari 2004, 23:10   #707
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Zelfs tegen de Vlaamse onafhankelijkheid kan ik dat argument gebruiken, namelijk: mocht het principe van volkssoevereiniteit valabel zijn, was het reeds toegepast.
En dat wordt reeds toegepast... zij het dan wel bij andere volkeren, in andere staten. We hoeven maar te kijken naar Tsjechië en Slovakije.

Uw stelling wordt echter in geen enkel land toegepast. Overal geldt de regel dat nieuwkomers zich aan de bestaande situatie aanpassen en zelfs moeten aanpassen. In bepaalde landen bestaan er zelfs heel strenge proeven om uiteindelijk de nationaliteit te verwerven, waaronder niet zelden ook een taalproef.
Jan,
Dan moet je je wél de vraag stellen: is de wetgeving en de overheid gekozen door de bevolking of door de grond waar die bevolking op leeft en wat is er democratischer
Oud 3 februari 2004, 23:15   #708
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Natuurlijk is er een belachelijke wetgeving die zoals elke wet wel te omzeilen valt maar het verbaasd me toch dat een partij als het blok deze wet gebruikt om een vlaamse gemeente en z'n inwoners (in het beste geval) te benadelen.
Blijkbaar heeft u niet goed begrepen waar het hier over gaat.

De jaarmarkt gaat door in Jette, een gemeente van de Brusselse agglomeratie.

Een vzw van de gemeente Jette verspreidt in een naburige Vlaamse gemeente foldertjes die niet eentalig Nederlands zijn, wat een overtreding van de taalwetgeving uitmaakt. Administratieve mededelingen (en daar vallen de foldertjes van een gemeentelijke vzw onder) moeten in het Nederlands taalgebied in het Nederlands zijn. De gemeente Jette, of meer bepaald, een van haar vzw, negeert dus de taalwet en begaat hiermee een overtreding.

Is het nu duidelijk?
Dat is duidelijk simplistisch ja. Het is tegen de wet en een bevel is bevel of wet is wet tout court maar dat volg ik liever niet. Nen hoop extremisctische Moslims, extremistische flaminganten en destijds een hoopje extremistische duitsers verkondigden deze zaken. Velen volgden en volgen om als het misloopt te zeggen ik heb het niet geweten en/of ik volgde enkel de bevelen op.

Maar soit, voorgaande lijn volgt u toch niet. Er blijft dus enkel het bezwaar dat vlaamstaligen geconfronteerd worden met franstalige tekst in een reclamefolder van de gemeente. Persoonlijk acht ik het niet onmogelijk dat onder de ontvanger van de folder zich franstaligen bevinden. Als deze mensen dus ook een bezoek aan de markt brengen, misschien zelfs met vrienden en of familie dan blijft dat "meer volk" en spelen economische belangen mee.

Ik begrijp best dat u plichtsgetrouw bent aan de wetten van ons land, dat in deze de wet is overtreden. Dat een migrant recht heeft op een uitkering is ook wettelijk bepaald maar dat een migrant deze uitkering niet krijgt door het niet naleven van de wet, daar hoor ik niet teveel over.
Uw politieke partij, die zogenaamd de enige sociale, tolerante partij is voor het eigen volk verzet zich tegen wetten die niet europese legale migranten dezelfde rechten en dus ook plichten oplegt (onterecht) en tegen wetten die diezelfde mensen bevoordeeld (terecht). Net zoals ze tegen de wetten die migranten gelijk of voor stellen op het eigen volk zou ik dan ook veronderstellen dat ze tegen een wet zijn als deze die ook nadelig is voor "het vlaamse volk" maar neen men gebuikt de wet tegen het eigen volk. Met dergelijk economisch inzicht, door gebruik van de wet dus ook de goedkeuring van die wet hou ik mij vast als het blok ooit de plak zwaait. Over een reclamefoldertje waarin de wet overtreden wordt waar enkel een paar vlaamstaligen aan storen zich storen met een hekel aan de franse taal voeren ze een proces maar over het feit dat je als gewone arbeider niet deftig op de hoogte gebracht wordt in het nederlands van de taken en veiligheidsvoorschriften in duitse en in mindere mate ook engelse of amerikaanse gevaarlijke chemiebedrijven, daar roeren ze zich niet over. Persoonlijk acht ik de veiligheid van een (ook en zeker vlaamse) werknemer belangrijker dan een reclamefolder. Blijkbaar deelt u die mening niet. Dat is natuurlijk uw goed recht maar zoals ik al eerder zij, moest ik mezelf als politicus profileren voor het eigen volk dan zou ik in eerste instantie de eigen mensen trachten te helpen. Bagatellen als reclamedrukwerk zou pas aan bod komen uit verveling en/of goesting om wat te koeioneren.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 23:28   #709
filosoof
Banneling

Standaard

Dies schreef:
En hier botsen onze opvattingen natuurlijk; u bent van mening dat mensen zich dienen te schikken naar de bestaande situatie en zich dienen in te passen in een eeuwig en onveranderlijk kader, terwijl ik van mening ben dat de staat/overheid er is voor zijn inwoners en zich dientengevolge aanpast aan zijn inwoners.

Akkoord, Dies!
Oud 3 februari 2004, 23:29   #710
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

En dat wordt reeds toegepast... zij het dan wel bij andere volkeren, in andere staten. We hoeven maar te kijken naar Tsjechië en Slovakije.

Uw stelling wordt echter in geen enkel land toegepast. Overal geldt de regel dat nieuwkomers zich aan de bestaande situatie aanpassen en zelfs moeten aanpassen. In bepaalde landen bestaan er zelfs heel strenge proeven om uiteindelijk de nationaliteit te verwerven, waaronder niet zelden ook een taalproef.
Jan,
Dan moet je je wél de vraag stellen: is de wetgeving en de overheid gekozen door de bevolking of door de grond waar die bevolking op leeft en wat is er democratischer
Ik wist niet dat een wetgeving kan gekozen worden door een bevolking, laat staan door een lap grond.
Oud 3 februari 2004, 23:30   #711
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er blijft dus enkel het bezwaar dat vlaamstaligen geconfronteerd worden met franstalige tekst in een reclamefolder van de gemeente.
Dan heeft u deze topiuc helemaal niet gevolgd.
Oud 3 februari 2004, 23:32   #712
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dies schreef:
En hier botsen onze opvattingen natuurlijk; u bent van mening dat mensen zich dienen te schikken naar de bestaande situatie en zich dienen in te passen in een eeuwig en onveranderlijk kader, terwijl ik van mening ben dat de staat/overheid er is voor zijn inwoners en zich dientengevolge aanpast aan zijn inwoners.

Akkoord, Dies!
Dus, stel dat we morgen een massale migratie krijgen, dan acht u het wenselijk dat onze overheid gaat communiceren in 324 verschillende talen?
Oud 3 februari 2004, 23:32   #713
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:

Blijkbaar heeft u niet goed begrepen waar het hier over gaat.

De jaarmarkt gaat door in Jette, een gemeente van de Brusselse agglomeratie.

Een vzw van de gemeente Jette verspreidt in een naburige Vlaamse gemeente foldertjes die niet eentalig Nederlands zijn, wat een overtreding van de taalwetgeving uitmaakt. Administratieve mededelingen (en daar vallen de foldertjes van een gemeentelijke vzw onder) moeten in het Nederlands taalgebied in het Nederlands zijn. De gemeente Jette, of meer bepaald, een van haar vzw, negeert dus de taalwet en begaat hiermee een overtreding.

Is het nu duidelijk?
Dat is duidelijk simplistisch ja. Het is tegen de wet en een bevel is bevel of wet is wet tout court maar dat volg ik liever niet. Nen hoop extremisctische Moslims, extremistische flaminganten en destijds een hoopje extremistische duitsers verkondigden deze zaken. Velen volgden en volgen om als het misloopt te zeggen ik heb het niet geweten en/of ik volgde enkel de bevelen op.

Maar soit, voorgaande lijn volgt u toch niet. Er blijft dus enkel het bezwaar dat vlaamstaligen geconfronteerd worden met franstalige tekst in een reclamefolder van de gemeente. Persoonlijk acht ik het niet onmogelijk dat onder de ontvanger van de folder zich franstaligen bevinden. Als deze mensen dus ook een bezoek aan de markt brengen, misschien zelfs met vrienden en of familie dan blijft dat "meer volk" en spelen economische belangen mee.

Ik begrijp best dat u plichtsgetrouw bent aan de wetten van ons land, dat in deze de wet is overtreden. Dat een migrant recht heeft op een uitkering is ook wettelijk bepaald maar dat een migrant deze uitkering niet krijgt door het niet naleven van de wet, daar hoor ik niet teveel over.
Uw politieke partij, die zogenaamd de enige sociale, tolerante partij is voor het eigen volk verzet zich tegen wetten die niet europese legale migranten dezelfde rechten en dus ook plichten oplegt (onterecht) en tegen wetten die diezelfde mensen bevoordeeld (terecht). Net zoals ze tegen de wetten die migranten gelijk of voor stellen op het eigen volk zou ik dan ook veronderstellen dat ze tegen een wet zijn als deze die ook nadelig is voor "het vlaamse volk" maar neen men gebuikt de wet tegen het eigen volk. Met dergelijk economisch inzicht, door gebruik van de wet dus ook de goedkeuring van die wet hou ik mij vast als het blok ooit de plak zwaait. Over een reclamefoldertje waarin de wet overtreden wordt waar enkel een paar vlaamstaligen aan storen zich storen met een hekel aan de franse taal voeren ze een proces maar over het feit dat je als gewone arbeider niet deftig op de hoogte gebracht wordt in het nederlands van de taken en veiligheidsvoorschriften in duitse en in mindere mate ook engelse of amerikaanse gevaarlijke chemiebedrijven, daar roeren ze zich niet over. Persoonlijk acht ik de veiligheid van een (ook en zeker vlaamse) werknemer belangrijker dan een reclamefolder. Blijkbaar deelt u die mening niet. Dat is natuurlijk uw goed recht maar zoals ik al eerder zij, moest ik mezelf als politicus profileren voor het eigen volk dan zou ik in eerste instantie de eigen mensen trachten te helpen. Bagatellen als reclamedrukwerk zou pas aan bod komen uit verveling en/of goesting om wat te koeioneren.
Akkoord met George!!
Oud 3 februari 2004, 23:34   #714
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dies schreef:

Akkoord, Dies!
Dus, stel dat we morgen een massale migratie krijgen, dan acht u het wenselijk dat onze overheid gaat communiceren in 324 verschillende talen?
Lijkt jou dat niet democratischer?
Oud 3 februari 2004, 23:36   #715
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

We proberen nog eens van vooraf aan:
Gegeven: Een Nederlandstalige folder met enkele vermeldingen in het Frans.
Waarom die vermeldingen in het Frans? Uit commerciele overwegingen, om extra mensen te lokken naar de jaarmarkt.

Kan er nu iemand mij uitleggen (en niet aan de hand van de wet!) op welke wijze dit de rechten, belangen, ... van de Vlamingen schendt of op welke wijze de Vlamingen hierdoor tekort gedaan werd en waarom dit dus m.a.w. verboden zou moeten zijn?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 23:39   #716
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Die vraag stel ik mij ook al dagen zonder er een serieus antwoord op gekregen te hebben.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2004, 23:40   #717
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Lijkt jou dat niet democratischer?
Lijkt jou dat niet duur, inneficiënt en zelfs onwerkbaar?
Oud 3 februari 2004, 23:42   #718
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
We proberen nog eens van vooraf aan:
Gegeven: Een Nederlandstalige folder met enkele vermeldingen in het Frans.
Waarom die vermeldingen in het Frans? Uit commerciele overwegingen, om extra mensen te lokken naar de jaarmarkt.

Kan er nu iemand mij uitleggen (en niet aan de hand van de wet!) op welke wijze dit de rechten, belangen, ... van de Vlamingen schendt of op welke wijze de Vlamingen hierdoor tekort gedaan werd en waarom dit dus m.a.w. verboden zou moeten zijn?
Dan kunnen we meteen alle talen van alle bevolkingsgroepen die economisch interessant zijn op die folder zetten. Of neen, ze moeten zelfs niet economisch interessant zijn. Immers, de overheid is er voor de mensen, niet? U ziet hopelijk toch zelf wel dat dit op den duur onwerkbaar wordt?
Oud 3 februari 2004, 23:43   #719
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
In je comment staat:

Jan,

(......)

Zowel mijn vrouw, mijn zoon en schoondochter als ik waren ruim tweetalig voor het einde van het LO
Schandalig hé? Een wantoestand waarschijnlijk, in jouw ogen?
Plotseling beseft hij blijkbaar dat wat hij eigenlijk heeft geschreven en probeert er zich nu uit te wringen.

Heel die discussie gaat immers niet over wat mensen thuis spreken, onder familie, vrienden, geloofsgenoten of wat weet ik allemaal niet... Over individuele meertaligheid gaat het ook niet (ik spreek zelf vloeiend vijf talen en bezit daarenboven nog eens een grondige basis van drie andere talen). Alles draait hier rond de taal waarin de overheid moet functioneren en waarin zij communiceert met de burger. Sommigen, waaronder "filosoof", hebben dat blijkbaar nog steeds niet begrepen.
Sato,
Citaat:
het probleem id hier niet de taal waarin de overheid moet functioneren en waarin zij communiceert met de burger.
Het probleem is de taal waarin de overheid NIET MAG communiceren, ook als de volledige communicatie er reeds in de locale taal staat.
Het gaat er niet over dat het zo in de taalwet staat, het gaat erover dat op dat gebied de taalwet inept is...
Oud 3 februari 2004, 23:45   #720
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Die vraag stel ik mij ook al dagen zonder er een serieus antwoord op gekregen te hebben.
Uiteraard heeft u er geen serieus antwoord op gekregen. U heeft immers blijkbaar uzelf die vraag de afgelopen dagen gesteld.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be